Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d936afff-dd35-4f5b-b92e-9c9011eec0b0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hatalmas krátert üthet a Holdon az 2024 YR4 aszteroida, ráadásul a Földről is látható lenne az ütközés.","shortLead":"Hatalmas krátert üthet a Holdon az 2024 YR4 aszteroida, ráadásul a Földről is látható lenne az ütközés.","id":"20250410_aszteroida-hold-becsapodas-2024yr4-krakter-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d936afff-dd35-4f5b-b92e-9c9011eec0b0.jpg","index":0,"item":"c6e56c7f-0d24-4d27-9583-9b42cf13e62b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250410_aszteroida-hold-becsapodas-2024yr4-krakter-megfigyeles","timestamp":"2025. április. 10. 20:03","title":"A Holdat találhatja telibe az aszteroida, ami korábban úgy tűnt, a Földre veszélyes – látványos lehet a becsapódás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0845fb3-6c17-4ac0-bacd-695ee0cb9f25","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mindössze kilenc hónappal a kezdés után leállították a Leapmotor T03 lengyelországi gyártását.","shortLead":"Mindössze kilenc hónappal a kezdés után leállították a Leapmotor T03 lengyelországi gyártását.","id":"20250410_Mattot-kapott-a-Stellantis-kinai-autoja-kibabraltak-vele-a-franciak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0845fb3-6c17-4ac0-bacd-695ee0cb9f25.jpg","index":0,"item":"c0d3ebce-c12a-48b5-a8f8-686656fd1332","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_Mattot-kapott-a-Stellantis-kinai-autoja-kibabraltak-vele-a-franciak","timestamp":"2025. április. 10. 07:34","title":"Máris megbukott a Stellantis európai gyártású kínai autója: kibabráltak vele a franciák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től a milleniumi nemzedéken át a Z-, illetve az alfa-generációig. Az eltérő korosztályoknak sok mindenről határozott – és erősen különböző – véleménye van, nem kivétel ez alól az elektromos autózás sem. De vajon mire vágynak a mostani ötvenes-hatvanasok, negyvenes-ötvenesek és a húszas-harmincasok?","shortLead":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től...","id":"20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a.jpg","index":0,"item":"42c5835c-ba04-4399-8d9c-94dd59c50746","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","timestamp":"2025. április. 10. 11:30","title":"Generációk útján – Mit keresünk a volán mögött?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"ab83e250-f42a-4533-bd3f-6905553c0157","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Korábban is történt már hasonló tragédia. ","shortLead":"Korábban is történt már hasonló tragédia. ","id":"20250411_hudson-folyo-helikopter-baleset-aldozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab83e250-f42a-4533-bd3f-6905553c0157.jpg","index":0,"item":"90967d04-7522-47b3-b784-0d3adbbb5e80","keywords":null,"link":"/vilag/20250411_hudson-folyo-helikopter-baleset-aldozatok","timestamp":"2025. április. 11. 13:33","title":"Egy spanyol család halt meg a Hudson folyónál történt helikopterbalesetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c62c4b06-fefb-48bb-8d5f-eb0257f9a6a0","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A Török Áramlaton keresztül kell biztosítani a biztonságos energiaellátását.","shortLead":"A Török Áramlaton keresztül kell biztosítani a biztonságos energiaellátását.","id":"20250411_Orban-meglatogat-torok-szovetsegeset-Erdogant-bekemisszio-aramlat-energia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c62c4b06-fefb-48bb-8d5f-eb0257f9a6a0.jpg","index":0,"item":"28eed7f9-a165-496d-b763-4a5ece756daf","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Orban-meglatogat-torok-szovetsegeset-Erdogant-bekemisszio-aramlat-energia","timestamp":"2025. április. 11. 18:40","title":"Orbán energiáról és védelmi ügyekről tárgyalt Erdogannal Törökországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"350a4cd4-0ffa-4846-a634-054ef536e037","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagennek mostanság igen jól megy a saját hazájában, a legkelendőbb modell a Golf.","shortLead":"A Volkswagennek mostanság igen jól megy a saját hazájában, a legkelendőbb modell a Golf.","id":"20250411_volkswagenek-uraljak-a-nemet-eladasi-listakat-de-nem-elektromosak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/350a4cd4-0ffa-4846-a634-054ef536e037.jpg","index":0,"item":"4ff2fb57-9dac-4741-8237-2967545c7074","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_volkswagenek-uraljak-a-nemet-eladasi-listakat-de-nem-elektromosak","timestamp":"2025. április. 11. 07:21","title":"VW-k uralják a német eladási listákat, de nem elektromosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"010d8748-aa33-49d7-bbf9-2cabba2e2590","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vámháborús környezetben a kínai e-kereskedők vagy árat emelnek az USA-ban, vagy kivonulnak onnan, és más piacokra koncentrálhatnak, mint Európa. De az amerikai keresletet a világ többi része nem képes pótolni, így öldöklő árverseny indulhat a kínai eladók körében.","shortLead":"A vámháborús környezetben a kínai e-kereskedők vagy árat emelnek az USA-ban, vagy kivonulnak onnan, és más piacokra...","id":"20250410_A-magyar-vasarloknak-meg-olcsobbak-lehetnek-az-olcso-kinai-aruk-az-amerikaiak-viszont-hoppon-maradnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/010d8748-aa33-49d7-bbf9-2cabba2e2590.jpg","index":0,"item":"0a7759dc-a8bd-4d66-ba27-d019f7bfc248","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_A-magyar-vasarloknak-meg-olcsobbak-lehetnek-az-olcso-kinai-aruk-az-amerikaiak-viszont-hoppon-maradnak","timestamp":"2025. április. 10. 08:45","title":"A magyar vásárlóknak még olcsóbbak lehetnek az olcsó kínai áruk, az amerikaiak viszont hoppon maradnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"748c0538-6a5d-4839-8bbb-9cbbaa7c0828","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú régi Mercedes SL 500 egyenesen a rendszerváltás korába repít vissza bennünket.","shortLead":"Ez a szalonállapotú régi Mercedes SL 500 egyenesen a rendszerváltás korába repít vissza bennünket.","id":"20250411_35-eves-megis-bejaratosan-uj-mercedes-sl-t-kinalnak-eladasra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/748c0538-6a5d-4839-8bbb-9cbbaa7c0828.jpg","index":0,"item":"9f959bcf-3aae-45aa-931c-934db6381214","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_35-eves-megis-bejaratosan-uj-mercedes-sl-t-kinalnak-eladasra","timestamp":"2025. április. 11. 06:41","title":"35 éves, mégis bejáratósan új Mercedes SL-t kínálnak eladásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Deloitte Business Sentiment Index (DBSI) vállalati felmérés legfrissebb kiadásának eredményei szerint a közép-európai régió cégvezetői körében érezhetően nőtt a beruházási kedv. A válaszadó vállalatvezetők több mint kétszer akkora valószínűségét érzik annak, hogy a következő 12 hónap során beruházásokat indítanak, mint a 2009. szeptemberi, első felmérés idején. A hat ország cégvezetői körében végzett kutatás eredményei a régión belüli különbségekre is felhívják a figyelmet.
A felmérés szerint a teljes régió átlagát tekintve nőtt az optimizmus a vállalatvezetők körében, az index központi mutatója a tavaly októberi kiadás 114-es értékéhez képest öt ponttal, 119-re emelkedett. A hat országból begyűjtött válaszok alapján jól érzékelhetők ugyanakkor a régión belüli eltérések - hívta fel a figyelmet Seres Béla, a Deloitte közép-európai pénzügyi tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere.
A régió legoptimistább országa továbbra is Lengyelország. Itt a cégvezetők 91 százalékának pozitívak a várakozásai vállalatuk pénzügyi kilátásai tekintetében. Ez az adat a legutóbbi felméréskor 80 százalék volt. A lengyelek mellett a szlovák cégvezetők is egyre optimistábbak, 84 százalékuk szerint a következő 6 hónap során országuk gazdasági kilátásai javulni fognak. Ez az adat a legutóbbi felmérés 71 százalékos értéke óta némileg nőtt, a fejlődés ugyanakkor a 2009. szeptemberi, első DBSI felmérés 23 százalékához képest igazán szembetűnő.
A Deloitte felmérése szerint, bár a régióban Magyarország továbbra sem tartozik a legoptimistább országok közé, a hazai cégvezetők várakozásaira óvatosan növekvő optimizmus jellemző. A válaszadók több mint fele (57 százaléka) számít arra, hogy az ország gazdasági helyzete a következő hat hónapban javulni fog, ami az egy évvel korábbi adatokhoz képest közel 40 százalékos, a fél évvel ezelőtti állapothoz képest pedig 13 százalékos növekedést jelent. Az árbevétellel kapcsolatos várakozásokat tekintve is érezhető némi optimizmus a magyarországi cégvezetők körében, a tavalyi évhez képest többen, a cégek immár közel kétharmada számít árbevétel-növekedésre a következő 12 hónap során, de új termékek, szolgáltatások bevezetését is többen tervezik, mint a tavalyi felmérés idején.
Az egyes országok cégvezetőinek beruházási hajlandósága igen vegyes képet mutat: az exportra termelő, erős gyártóiparral rendelkező országok kilátásait befolyásolja a Németországba irányuló export növekedése is, amit a német gazdaság fokozatos újjáéledése von maga után. A cseh és lengyel vállalatok beruházási kedve például sokkal nagyobb a román, vagy magyar társaikénál. A magyar vállalatok a beruházási kedvet tekintve ugyan továbbra is a sereghajtók közé tartoznak a régióban, ám az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest számottevő a fejlődés. A megkérdezett hazai cégvezetők között idén 17 százalékkal többen valószínűsítették, hogy a következő 12 hónap során beruházást, például eszközbeszerzést hajtanak majd végre.
Seres Béla kiemelte: számos más kérdéssel kapcsolatban még érezhetőek a negatív kilátások a régióban. Míg az általános foglalkoztatási kilátások sokkal optimistábbak lettek Közép-Európában, a romániai és magyarországi cégvezetők a korábbi felméréshez képest pesszimistábban vélekedtek a foglalkoztatás lehetőségeiről. Magyarországon a tavaly áprilisi 16 százalékhoz képest idén a vezetők 30 százaléka nem zárta ki, hogy leépítést kell végrehajtania cégében, és mindössze a válaszadók valamivel kevesebb, mint negyede (23 százaléka) tervezi új alkalmazottak felvételét. A következő 12 hónap foglalkoztatásával kapcsolatban a romániai cégvezetők a legpesszimistábbak; itt a válaszadók 32 százaléka szerint szűkülni fog a foglalkoztatás.
Az idei DBSI felmérés külön kitért a cégvezetők innovációval és kutatás-fejlesztéssel kapcsolatos véleményére is. Az eredmények arra utalnak, hogy bár a cégvezetők tisztában vannak az innováció jelentőségével, nem látják át teljesen, hogy a k+f beruházások miként is fokozzák a vállalatok versenyképességét és piaci helyzetét. A megkérdezett vezetők mindössze 10 százaléka számolt be arról, hogy vállalata 2010-ben a forgalom több mint 3 százalékát költötte k+f beruházásra. S ugyanebben a körben több mint 29 százalék vélekedett úgy, hogy cége aaz elmúlt évben nem költött ilyen típusú beruházásra a régióban. A vállalat forgalmának több mint 3 százalékát kutatás-fejlesztésre áldozó igazgatók nagy része főképp horvátországi (20 százalék), cseh (16 százalék), szlovák és román (10-10 százalék) vállalatok vezetője. A megkérdezettek több mint háromnegyede (81 százaléka) ugyanakkor tisztában van azzal, hogy az innováció adta lehetőségeket bizonyos mértékig mindenképpen ki kell használni.
A Deloitte felmérésében Csehország, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia és Románia legnagyobb vállalatainál a vezető szerepet betöltő tisztségviselők véleményét és várakozásait vizsgálta egy saját kutatási módszertan segítségével. A válaszadók népes csoportját megközelítőleg 200 vállalatvezető alkotta, akik a térség legnagyobb vállalatait képviselték.