szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A háztartási gépeket előállító és forgalmazó vállalkozások lehetnek az idén várhatóan 2,7 százalékkal csökkenő lakossági fogyasztás vesztesei, ugyanis egyes termékcsoportok iránt már az év első hónapjaiban is 10 százalékkal esett a kereslet. A hipermarketekkel küzdő, kis alapterületű műszakicikk-üzleteket különösen rosszul érinti majd a gyorsan zsugorodó fogyasztás.

A csökkenő hazai fogyasztás különösen rosszul érintheti a háztartási gépeket gyártó és forgalmazó hazai vállalkozásokat – állítja legfrissebb iparági előrejelzésében az Atradius Hitelbiztosító. A hitelbiztosító prognózisa szerint bár a hazai lakosság fogyasztása – 0,1 százalékos növekedés mellett – tavaly lényegében stagnált, 2012 végére már 2,7 százalékos csökkenéssel lehet számolni. Ezt többek között az is alátámasztja, hogy a magyar háztartások vásárlási hajlandósága az év első három hónapjában a valaha itthon mért legalacsonyabb szintre süllyedt.

A hitelbiztosító adataiból az derül ki, hogy 2012 első negyedévében Magyarországon 6 százalékkal csökkentek a háztartásigép-eladások 2011 első negyedévéhez képest. A változást leginkább a fagyasztószekrények és a szárítógépek piaca szenvedte meg, amely 10 százalékot meghaladó mértékben zsugorodott. Legkevésbé a mosogatógépek iránt csökkent a kereslet.

A hanyatló fogyasztás érzékenyen érinti a háztartási gépeket árusító kiskereskedelmi egységeket: a nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene 2012 februárjában 2,7 százalékkal esett vissza az előző év februárjához képest. A bútor-műszakicikk üzletekben pedig még ennél is nagyobb mértékű, közel kétszámjegyű, 9,9 százalékos zuhanás volt tapasztalható az előző év második hónapjához viszonyítva. Ráadásul, idén olyan egyedi fogyasztásélénkítő esemény sem várható, mint a tavalyi magánnyugdíj-pénztári reálhozamok kifizetése.

„A műszaki cikkeket árusító boltoknak emelkedő költségekkel, csökkenő haszonkulcsokkal és éles versennyel kell szembenézniük egy csökkenő kereslet jellemezte piacon. A kis alapterületű üzletek nehézségeit növeli, hogy a kisebb háztartási gépeket egyre többen a nagybevásárlások alkalmával, nagy alapterületű kiskereskedelmi egységekben, hipermarketekben veszik meg. Ugyancsak jellemző, hogy sok termékcsoportban a háztartásokra vetített ellátottság mértéke mostanra elérte a 100 százalékot” – foglalta össze Vanek Balázs az Atradius országigazgatója.

A műszaki boltokkal szemben a háztartási gépeket gyártó vállalkozások és beszállítóik számára kiutat jelenthetnek az uniós piac lehetőségei. A hitelbiztosító előrejelzése szerint több európai országban a háztartási gépek iránti kereslet növekedésére lehet számítani: Franciaországban 3, míg Magyarország legjelentősebb exportpiacán, Németországban 2 százalék lehet a piac bővülésének mértéke 2012-ben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!