szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Decemberben folyik az év legnagyobb bevásárlási őrülete, s ezen a gazdasági válság sem tudott különösebben változtatni. Sok kereskedő(cég)nek ebben az egy hónapban dől el, hogy milyen évet zár, sőt nem ritkán az is, hogy a következő évben is "kinyit-e"? A válság hatására azonban "válogatósabbak" lettek a vásárlók, azaz tovább erősödik a vételár mindenhatósága, s ezt a kormány jövőre bejelentett intézkedései csak fokozzák.

Az áruházakban már november elején megjelennek az év végi ünnepekre kínált árucikkek, a reklámok is egyre nagyobb számban és terjedelemben a mikuláshoz, a karácsonyhoz és a szilveszterhez kapcsolódnak. Az elmúlt években - válság ide, válság oda - a decemberi kereskedelmi forgalom az év utolsó hónapját megelőző novemberihez képest minden alkalommal szinte hajszál pontosan 150-150 milliárd forinttal megugrott - írja a retail.hu az  Élelmiszer Online alapján. Ez a költekezési többlet nagyjából fele-fele arányban oszlott meg az élelmiszerek és a különböző iparcikkek között. Tavaly 710 milliárd forint volt a decemberi költekezés összege élelmiszerekből és iparcikkekből együttesen, előtte novemberben 560 milliárd forint, az üzemanyagok és a járművek eladását nem számítva.

Az elmúlt évek tapasztalata, hogy a vásárlók számára az ár a legfontosabb. A vásárlók az egyre erősebb piacszűkítő nyomás hatására tudatosabbak lettek, ami azt jelenti, hogy alaposabban körülnéznek az áruházakban. Ezt a folyamatot egyértelműen jelzi a jelenleg ugyan csak csekély részt kitevő webes kereskedések, továbbá a különböző pontgyűjtő, valamint árengedményeket szervező vállalkozások (a „kuponos világ”) erősödése.

A karácsonyi reklámok egyre korábban megjelennek, hiszen éles a verseny a vásárlókért. A vásárlók többet válogatnak, több áruházat megnéznek, szélesebb termékkínálatot bogarásznak végig a vásárlás előtt. A takarékosság jellemzi majd az idei decemberi bevásárlást is.

A kormány 2013-ra bejelentett, a költségvetés bevételeinek növelését célzó döntéseinek egy része adóemeléseket jelent. A tranzakciós illeték, a bankadó, az e-útdíj, a helyi adók rendjének megváltoztatása, a közműadó a vállalkozásoknál jelent költségnövekedést. A kisvállalati adók és a munkahelyvédelmi akcióprogram költségcsökkentés. A fordított áfa és a pénztárgépek online bekötése a feketézés visszaszorítását segítik, ami a verseny tisztulását segíti. A cafeteria szigorítása vásárlóerőt csökkenthet (kevesebb vállalkozás fogja adni az alkalmazottaknak).

A háztartások számára a fő kérdés az, mi jelenik meg a fogyasztói árakban a szolgáltatók és a kereskedők kínálatában. Az inflációnak eddig is csak egyik tényezője volt az adóváltozás, az alapanyagokon, bérköltségeken, forint árfolyamváltozáson keresztül egy sor költség változhat. A jelenlegi információk alapján továbbra is erős marad az inflációs nyomás a piacon, ugyanakkor a szolgáltatók, kereskedők alapvető érdeke az erős versenyben, hogy többletköltségeiket legfeljebb csak részben hárítsák tovább a vásárlókra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!