Szórják a pénzt a kkv-k, pedig sokat spórolhatnának

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Annak ellenére, hogy 2004 nyarától a kis- és közepes vállalkozások szabadon választhatnak áramszolgáltatót, eddig csupán alig negyedük élt a szabad piac adta lehetőségekkel. Igaz, 2012-ben volt némi mozgolódás, de a többség a tájékozatlanság, az időhiány, a hitetlenség, vagy éppen a szakértelem hiánya miatt még mindig nem tájékozódott a lehetőségek felől. Pedig az a vállalkozás, amely körültekintően vált szolgáltatót, villamosenergia számlájának minimum 10, de akár 30 százalékát is megspórolhatja.

Mi a teendő?
Szolgáltatóváltásnál a kkv-nak mindössze annyi a teendője, hogy az addigi szerződését írásban felmondja, és az új, választott szolgáltatóval megállapodást köt. Mindennek nagyjából 45-60 nap az átfutási ideje, ugyanis a váltás során a felmondási idő 30 nap, és az új szerződés ennek elteltével, az azt követő hónap első napján lép hatályba. Nem kell tartani attól, hogy áram nélkül marad, hiszen az áramellátás biztonságát szigorú törvényi előírások biztosítják. Műszaki átalakításra nincs szükség, és a fogyasztásmérő cseréjére sem, hiszen az áram a továbbiakban is ugyanazon a vezetéken keresztül érkezik, mint amin addig érkezett; ennek értelmében tehát az ellátás minősége változatlan marad, nincs ellátási bizonytalanság.

A kkv-k annak ellenére nem néznek körül a villamosáram-kereskedők szabadpiacán, és nem a piaci kínálat függvényében döntenek arról, hogy melyik villamosenergia-kereskedelmi engedéllyel rendelkező kereskedőtől veszik az áramot, hogy nagy részük komoly likviditás hiánnyal a túlélésért küzd. Pedig a lehetőség már közel 10 éve adott lenne számukra. A piacra betörni szándékozó kereskedők és a közvetítőcégek már felnyitották a szemét a nagyfelhasználóknak és az energiaintenzív ágazat szereplőinek, most a kisebb cégeken a sor.

„Tájékozatlanok, időhiánnyal küzdenek, nem rendelkeznek megfelelő szakértelemmel, nem hiszik el, hogy jelentős árkülönbözet van az egyes áramszolgáltatók ajánlata között, félnek az ismeretlentől” – sorolja Tengeri Attila, a Dome Energy szakembere a leggyakoribb okokat  arra, hogy a kisebb méretű, nem annyira energiaintenzív ágazatban működő kkv-k miért nem szerződtek át eddig. Pedig a szolgáltatóváltás – fogyasztási mérettől függetlenül – mindig megéri, sőt bizonyos méret felett egyenesen pénzkidobás nem átszerződni. „Tapasztalataink szerint éves szinten 40-50 ezer forint megtakarítástól mozdulnak a kkv-k. Ekkora megtakarítást 10-15 ezer kilowattóra (kWh) éves fogyasztás mellett már biztosan el lehet érni” – mondja a szakember. Egy fordrászat vagy egy kisebb kávézó évente mintegy 20-30 ezer kWh áramot fogyaszt. Az esetükben egy ilyen átszerződés akár 60-80 ezer forint megtakarítást is jelenthet éves szinten. Egy pékség vagy egy digitális nyomda esetében a megspórolható összeg ennek többszöröse is lehet.

Érdemes szem előtt tartani, hogy a jelenlegi szolgáltató által kínált „kedvező” ajánlatot sosem szabad elfogadni tájékozódás nélkül. Az ár ugyanis nem minden. Az egyes ajánlatok között jelentős különbségek lehetnek, és ami kedvező ajánlatnak tűnik, egyáltalán nem biztos, hogy valóban a legkedvezőbb ajánlat a piacon.

„Az átszerződésre szakosodott cégek az esetek többségében sokkal előnyösebb árat tudnak kialkudni az egyes szolgáltatóknál – a mennyiségi kedvezmények és a piaci sajátosságok ismerete okán –, mint amit az adott szolgáltató önmagától felajánl az érdeklődő vállalkozásnak. Érdemes továbbá alaposan tájékozódni, hogy milyenek a fizetési határidők, rugalmasak-e az ajánlott feltételek” – emeli ki Tengeri Attila, a Dome Energy szakembere.