szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A bank nem ad kölcsönt? A kockázati tőkések nem tartják befektetésre érdemesnek vállalkozását? Uniós pályázati pénzhez sem jutott? Ne higgye, hogy minden veszve van, a közösségi finanszírozás csak most kezdi kinőni magát.

A legnépszerűbb amerikai közösségi pénzgyűjtő oldal, a Kickstarter üzemeltetői március elején jelentették be, hogy a projektekre érkező felajánlások összege túlszárnyalta az 1 milliárd dolláros álomhatárt. A crowdfunding, azaz a közösségi finanszírozás a legdinamikusabban fejlődő támogatási modell az interneten. A Magyarországon néhány éve létrejött oldalakon egyre több kreatív ötlet és karitatív program létrejöttében bizonyult sikeres alternatív finanszírozási formának a közösség adakozó ereje. A közösségi támogatási modell egyfajta előfinanszírozás, amelyben a támogatók megelőlegezik a projekt költségeit, és ezért cserébe általában megkapják a terméket vagy annak speciális változatait. Előértékesíthető könyvek, lemezek, innovatív termékek és művészeti projektek esetében egyre általánosabb, hogy így juthat pénzhez az, akinek jelenleg csak egy jó ötlete van.

A crowdfunding felfutásának kezdte 2009-hez köthető, amikor a gazdasági válság miatt beszűkült a bankok hitelezési tevékenysége. A magyar „kickstarterek” két éve jelentek meg, a creative selector, az Indulj.be és a kezdheted.hu körülbelül egy időben lépett piacra, nagy tervekkel és reményekkel.

Az amerikai Kickstarter sikeres működési modelljét gondolták újra az Indulj.be fejlesztői: a világszerte megszokott pénzgyűjtés helyett a kreatív ötletek megvalósítására koncentrálnak a most elindított szolgáltatásukban. A működési elv lényege itt is a közösség erejében rejlik. Az ismerősök alkotta közösség ereje az előértékesítés módszerével összevonva egy új szemléletű, kreatív értékesítői rendszert alkot, amely lehetőséget ad arra, hogy az ötletek megvalósuljanak.

A magyar közösség egyelőre még ismerkedik az új módszerrel, a projektgazdák még nem túl kreatívak, a közösség még nem elég adakozó, az online fizetési megoldások iránt továbbra is kevés a bizalom. Az áttörésre azonban bármikor sor kerülhet, mert az oldalak üzemeltetői továbbra is hisznek a projektjeikben, és igyekeznek minél több felhasználóhoz eljuttatni azokat.

A Creative Selector és az Indulj.be néhány projektet futtat, és arra igyekszik támogatókat gyűjteni, míg a Kezdheted.hu éppen újragondolja eddigi működését, új lehetőségeket keresve a sikerre. Sikersztorik is jellemzik az adománygyűjtő oldalak működését, a Creative Selectoron például 590.000. Ft gyűlt össze a „Minden napra egy csana” elnevezésű kezdeményezés számára, amely a családi napközik kialakítását segíti. A „Csana”, vagyis a családi napközi, egy hivatalos, ellenőrzött hely, ahol a dolgozó szülők gyermekei professzionális ellátást kapnak, amíg anyu-apu nincs velük – mindezt bölcsőde, ovi, iskolai napközi helyett. A Creative Selector.hu oldalán már sok projektnek sikerült 300.000. Ft körüli összeget összegyűjtenie, de ez az első eset, hogy a félmilliót is meghaladta az egyéni támogatók által összedobott támogatás összege. Az is látszik, hogy már elég sokan megnézik a projekteket, azonban a támogatók száma még jócskán elmarad tőlük. A hazai oldalaknak meg kell tanítani a felhasználókat arra, hogy sok, akár a kisösszegű támogatással is megvalósulhat egy cél, és 4–500 ezer forint hamar összegyűjthető lenne, ha nagyobb lenne a támogatási kedv, a segítő szándék.

Milliók a Kickstarteren

Az első crowdfunding siker a londoni székhelyű Spanner Films nevéhez kötődik. Az előző évtized közepén belekezdett az internetes adománygyűjtésbe a klímaváltozással foglalkozó, The Age of Stupid (A hülyeség kora) című film érdekében – írta a Piac&Profit. A projekt vezetője öt év alatt mintegy 900 ezer fontot teremtett elő, hogy fedezze a film promóciós és gyártási költségeit, ami 2009-re készült el. Hatalmas siker volt a Pebble karóra, mely gyártásának elindításához kitalálója 7,1 millió dollárt kalapozott össze. Többszörös kisckstarter rekorder az Ouya nevű androidos készülékekhez csatlakoztatható játékkonzol, amely 1 millió dollárt gyűjtött össze mindössze 8 óra 22 perc alatt. Az egy napos rekord 2,5 millió dollár, az 1 hónap alatt összegyűjtött legnagyobb összeg pedig 8,6 millió dollár, azaz majdnem 2 milliárd forint volt.

 

Ha a kickstarter oldalak nem adnak azonnali megoldást az ötlet finanszírozására, vagy túl hosszadalmas lenne, a hagyományos finanszírozási formák is lehetőségként szolgálhatnak. De ez sem mindenkinek adatik meg, függ a cég hitelképességétől is.

Mit gondol, az ön cége hitelképes? Kérjük, kérdőívünk kitöltésével segítse munkánkat!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!