Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"96c781cb-3795-4c65-ab9d-7b0738d96beb","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint azért vannak fennakadások, mert Lázár János leállította a vasúti fejlesztéseket.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint azért vannak fennakadások, mert Lázár János leállította a vasúti fejlesztéseket.","id":"20250606_magyar-peter-lazar-janos-mav-ukran-kemek-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96c781cb-3795-4c65-ab9d-7b0738d96beb.jpg","index":0,"item":"6b151e86-5be0-4b1e-893e-dbce6a2beb31","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_magyar-peter-lazar-janos-mav-ukran-kemek-lemondas","timestamp":"2025. június. 06. 18:38","title":"Magyar Péter kommentálta a MÁV összeomlását: Lemondani meg én fogok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"878f351b-0832-471e-8078-20330daa9867","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A DW riportja egy olyan házaspárt mutat be, akik városi életüket a vidék csendjére, állattartásra és népviseletre cserélték. ","shortLead":"A DW riportja egy olyan házaspárt mutat be, akik városi életüket a vidék csendjére, állattartásra és népviseletre...","id":"20250607_Lecserelte-varosi-ruhait-nepviseletre-a-home-office-bol-dolgozik-a-BKK-nak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/878f351b-0832-471e-8078-20330daa9867.jpg","index":0,"item":"6619bc94-2fd6-4436-99ca-5b075f197580","keywords":null,"link":"/elet/20250607_Lecserelte-varosi-ruhait-nepviseletre-a-home-office-bol-dolgozik-a-BKK-nak","timestamp":"2025. június. 07. 12:25","title":"Lecserélte városi ruháit népviseletre, home office-ból dolgozik a BKK-nak a Budapestről Nógrád megyébe költözött házaspár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Újabb nyílt lakossági fórumot tartott Lázár János építési és közlekedési miniszter, ahol többek között reagált Navracsics Tibor kritikáira. ","shortLead":"Újabb nyílt lakossági fórumot tartott Lázár János építési és közlekedési miniszter, ahol többek között reagált...","id":"20250607_Lazar-Janos-Navracsics-fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8.jpg","index":0,"item":"3ed3ebf5-9df7-43ed-9efe-f273a6655921","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Lazar-Janos-Navracsics-fidesz","timestamp":"2025. június. 07. 11:15","title":"Ha a Fidesz egysége ezt követeli, akkor Lázár hajlandó személyesen bocsánatot kérni Navracsicstól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08233205-fe3c-4cb6-b2d5-329368c88337","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Tartui Egyetem mérnökeinek megoldása segítheti a városokat a jövőben, hogy racionalizálják a tömegközlekedést, de a tengeri élővilágot is könnyebb lehet megfigyelni vele.","shortLead":"A Tartui Egyetem mérnökeinek megoldása segítheti a városokat a jövőben, hogy racionalizálják a tömegközlekedést, de...","id":"20250606_hasznalt-okostelefon-ujrahasznositas-mobil-adatkozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08233205-fe3c-4cb6-b2d5-329368c88337.jpg","index":0,"item":"69e55137-f30f-4f81-a473-75003bd5e75b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_hasznalt-okostelefon-ujrahasznositas-mobil-adatkozpont","timestamp":"2025. június. 06. 18:03","title":"3200 forintból épült új adatközpont, csak négy használt telefon kellett hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec8207ca-818d-408e-8f21-138af1ae88a3","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Bepattantunk egy őszinte biturbó V8 „szívű” Mercedes-AMG GT 63 kormánya mögé és három nap alatt négy országon át igyekeztünk a lehető legtöbb kanyart és kulturális élményt levadászni. Pusztult a benzin, telt az élményzsák és közben nem féltük koptatni a kamera szenzorát.","shortLead":"Bepattantunk egy őszinte biturbó V8 „szívű” Mercedes-AMG GT 63 kormánya mögé és három nap alatt négy országon át...","id":"20250608_pavak-mumiak-szerpentinek-utazas-v8-mercedes-amg-gt-63-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec8207ca-818d-408e-8f21-138af1ae88a3.jpg","index":0,"item":"5d277640-4c80-489c-a659-cccf4f06649d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250608_pavak-mumiak-szerpentinek-utazas-v8-mercedes-amg-gt-63-teszt-velemeny","timestamp":"2025. június. 08. 07:59","title":"Pávák, múmiák, szerpentinek és a V8: 1100 kilométeren és 4 országon át AMG kupéztunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"367c5378-ad57-4605-8566-be4b9a7b80f3","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Százmillió dolláros kártérítést követel az amerikai igazságügyi minisztériumtól egy most ismertetett bírósági beadványban öt jobboldali aktivista, akik tagjai voltak az amerikai kongresszusnak otthont adó washingtoni Capitolium elleni 2021-es támadásban részt vevő egyik csoportnak, és akiket két évvel ezelőtt elítéltek, majd Donald Trump elnök kegyelemben részesítette őket.","shortLead":"Százmillió dolláros kártérítést követel az amerikai igazságügyi minisztériumtól egy most ismertetett bírósági...","id":"20250607_22-ev-bortonre-iteltek-a-Capitolium-tamadojat-Trump-kegyelmet-adott-neki-most-szazmillio-dollart-kovetel-az-allamtol-a-tarsaival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/367c5378-ad57-4605-8566-be4b9a7b80f3.jpg","index":0,"item":"43d4130c-2f99-4d3c-95af-3464cedb7926","keywords":null,"link":"/elet/20250607_22-ev-bortonre-iteltek-a-Capitolium-tamadojat-Trump-kegyelmet-adott-neki-most-szazmillio-dollart-kovetel-az-allamtol-a-tarsaival","timestamp":"2025. június. 07. 09:12","title":"22 év börtönre ítélték a Capitolium támadóját, Trump kegyelmet adott neki, most százmillió dollárt követel az államtól a társaival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: igazi kuruc.infós tempó és budapestiek a szakadéknál.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Indítsa el a háttérben...","id":"20250606_Mindenki-fogja-be-semmi-sem-jar-Elvitelre-podcast-budapest-listazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6.jpg","index":0,"item":"4f5ecb62-b2e0-4fbf-8c05-1bc5149816d9","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Mindenki-fogja-be-semmi-sem-jar-Elvitelre-podcast-budapest-listazas","timestamp":"2025. június. 08. 06:00","title":"Mindenki fogja be, semmi sem jár │Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f78877a4-c5cc-404d-b405-726721273efb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az iskolák e-mailben kaptak fenyegető üzenetet.","shortLead":"Az iskolák e-mailben kaptak fenyegető üzenetet.","id":"20250606_Bombariado-volt-harom-dunaujvarosi-iskolaban-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f78877a4-c5cc-404d-b405-726721273efb.jpg","index":0,"item":"a8f3111f-e6f4-418d-934f-7ffccb2e94c8","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Bombariado-volt-harom-dunaujvarosi-iskolaban-is","timestamp":"2025. június. 06. 13:22","title":"Bombariadó volt három tiszaújvárosi iskolában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A világ egyik legjelentősebb technológiai versenyére, az űr civil meghódítására szerveződött Hold-expedíciós csapatok ellepték szerdán délelőtt a Magyar Tudományos Akadémiát. Az egy magyar és több mint egy tucat nemzetközi csapat három napig tanácskozik – vélhetően az utolsó közös fórum a tényleges indulások előtt. Ha mindenki odaérne, akár falut is alapíthatnának.
Magyar szereplője is van egy elsőre lehetetlennek tűnő küldetésnek – ahogyan arról korábban beszámoltunk –, annak, hogy kormányzati (orosz, amerikai, kínai, indiai, izraeli stb.) segítség nélkül, legalább 90 százalékban magánerős fejlesztésből és finanszírozásból létrehozott holdjáróval egy csapat missziót teljesítsen a Holdon.
Katja Zanella
A Föld kísérőjének jobb megismerése annak ellenére mozgatja meg a fantáziát, hogy három évtizede nem járt ott ember. Az X Prize Foundation nonprofit szervezet 2007-ben ezért hirdetett versenyt privát holdkutatási program teljesítésére. A Google Lunar XPrize (GLXP) lényege, hogy a civil Hold-misszió során saját járművel el kell jutni a Holdra, és ott előre dedikált feladatokat kell elvégezni. Előírás például, hogy a saját tervezésű holdjárónak a saját erejéből 500 métert úgy kell megtennie, hogy közben legalább 1 GB mennyiségű fotót, videót és esetleg más adatokat be kell begyűjtenie és továbbítania kell tudni azt a földi központba. Az első, aki ezt teljesíti, 20 millió dollárt nyer – a második 5 milliót.
Az utolsó találkozó
Az MTA biztosítja a kellően komoly helyszínt a GLXP team summit-jére vagyis arra a – valószínűleg az indulás előtti utolsó – nagy „seregszemlére”, ahol a versenyben maradt 18 csapat a kiíró szervezet képviselői és a riválisok előtt beszámolnak a saját pillanatnyi helyzetükről. A szerdán kezdődött fórumra a világ minden részéről érkeztek küldöttségek, eddig egyedül a spanyol delegáció nem érkezett meg. A többiek szerdán délelőtt a pályázatot kiíró XPrize alapítvány képviselőit hallgatták – főként általános, követendő szabványok alkalmazásáról (például az adattovábbítással kapcsolatosan) –, délután kezdődnek a csapatszimpóziumok.
Az első komoly bejelentés nem is váratott magára sokat: az egyik izraeli csapat már be is jelentette, hogy új szponzora van, mely 1 millió dollárral támogatja a finisben az erőfeszítéseiket.
Design Terminal
A team summit a beszámolókon túl leginkább azt a célt szolgálja, hogy a csapatok – a saját projektjük teljes felfedése nélkül – különböző részterületeken összedolgozhassanak, megvitassák a közös problémákat, és együttműködési, illetve akár adás-vételi megállapodásokat is kössenek. A háromnapos rendezvény ideje alatt a magyar Puli csapat két területen szeretne a szerződéskötés felé előrelépni – árulta el Pacher Tibor a Puli Space Technologies csapatvezetője: az egyik amerikai csapattal a holdjárójuk Holdra utazásáról egyeztetnek, egy másik, európai csapattal pedig a kamerarendszerük korszerűbbé tételével kapcsolatosan tárgyalnak.
A magyar rover (vagyis holdjáró) néhány hete a szerkesztőségünkben járt. Ekkor derült ki, hogy a Puli Space-nél úgy gondolják, nem csak az eredetileg kiírt 500 méteres adatgyűjtős versenyben, hanem az 5 kilométeres "maratonon" is lehet esélyük.
Űrtalálkák a TEDx-en is
Június 6-án (pénteken) a csapatok egy másik kihívást is vállalnak: meghívót kaptak az Akvárium Klubba, a TEDxBudapestre, ami – mily véletlen – kifejezetten az űrutazásra és a kolonizációra fókuszál.
A Future 2.0 tematikája két fő kérdés köré csoportosul. Az egyik, a Budapest–Hold-távolság, melyben a Puli Space Technologies által is dédelgetett álom, a Holdra szállás esélyeit, annak a technológiára és majd a társadalomra vonatkoztatható hatását térképezi fel, a másik pedig a távolabbi jövőről sző a racionalitásból és a jelen tényeinek felhasználásával finom hálót.
A nyilvános TEDxBudapest Future 2.0 nyitó előadását pénteken az a Joel Carnes tartja, aki a Hold-expedíciót megálmodó XPrize vezérigazgatója. Az előzetes információk szerint a "Milyen messze van még a Hold?" címet viselő prezentációja igazi csemegének ígérkezik, mivel Carnes a díjak inspirációs erejéből levezeti, hogy a GLXP-n összeállt csapatokat ugyanazok az emberi tényezők kötik össze, mint Kolumbusz korának újvilági felfedezőit.
A csapatok közül a házigazda jogán a magyarok mutatkoznak be először, de ínyenceknek címzett a Hakuto csapat fejlesztési vezetője, John Walker előadása, mely a "Mihez kezdjünk egy holdbéli barlanggal, miután találtunk egyet?" címet viseli. A vasúti automatika felől érkező Walker arról beszél majd, hogy hol építhető fel a holdi állandó bázis, és milyen védelemre lenne ott szükség. Egy másik csapat, a SpaceMETA egyik vezetője, Sergio Cabral Cavalcanti a kérdést az űrbéli terjeszkedés oldaláról tárgyalja majd. Az előzetesen leadott programismertetője szerint a körül a kérdés körül kering majd, hogy "Egy nap döntenünk kell: a Föld jövője pusztán az, hogy élet szülessen rajta, vagy annál több: a terjeszkedés?".
Maszek lesz az űrbiznisz
A napokban megjelenő HVG Business magazinnak Joel Carnes a témában azt nyilatkozta, hogy „a Google Lunar XPrize célja, hogy radikálisan megváltoztassa az űrkutatás ma ismert formáját. Ahogy az első magántulajdonban lévő űrhajó leszáll majd a Hold felszínére, ennek a generációnak is meglesz a maga szputnyik- vagy Apollo-élménye, miközben ez az óriási lépés az űrkutatás költségeinek és kockázatának csökkentéséhez is hozzájárul majd”.
Pacher Tibor a magazinnak az űrbizniszben a privát szféra erősödéséről beszélt. Az szerinte „hatékonyabb is lehet az államinál, mert képes nagyobb kockázatot vállalni, mint a szigorú elszámolással dolgozó űrügynökségek”. Pacher szerint éppen ezért benne van a pakliban az is, hogy 15 éven belül bányát nyissanak a Holdon. Ráadásul a holdbázisok kiépítése során egy csomó olyan technológiai megoldás születhet (például az energiaellátás biztosítása érdekében elvégzendő innovációk eredményeként), amelyeknek aztán a Földön is nagy hasznát lehet venni. Pacher szerint a Puli máris ilyen, hiszen a magyar rover barlangokban, illetve katasztrófák helyszínén, és/vagy nehezen megközelíthető területeken praktikus felderítővé képezhető.
Lényegében ehhez köthető témával érkezik Justine Kasznica, az Innovation Practice Group elnöke, akinek prezentációja a "Kié az űr?" témakörben azt feszegeti, hogy miként képzelhető el az űr privatizációja. A mérnökök közt némiképp kakukktojásnak tűnő Kasznica a társasági jog specialistája, és az űripar sikeres kereskedelmi fejlesztéseinek útjait kutatja. Az Independence-X Aerospace csapatvezetője, Mohd Izmir Yamin az űrtechnológiával foglalkozó spinoffok földi alkalmazási lehetőségeiről értekezik majd, a maláj mérnök, aki évekig az Airbus-projekten is dolgozott, a maláj műszaki egyetem űrmérnökeként vallja, hogy az űrtechnológia vívmányainak segítségével el lehetne érni és fejleszteni lehetne a vidéki és a nehezen megközelíthető területeket.
A TEDexBudapesten a másik szekcióban magyar szakemberek (Kánai András sci-fi író, Molnár László csillagász, Falk György biomechanikus és Petruska András zenész) boncolgatják a "milyen Földre térünk vissza?" témáját.