Csak Fradinak éri meg lenni (esetleg Felcsútnak)
Megnéztük, hogy a legjobb magyar focicsapatok, illetve további négy látványcsapatsport bajnokai a most megjelent 2014-es adatok alapján pénzügyileg is a topon voltak-e. Meglepetés nincs, a focisták sokkal több pénzből, de sokkal nagyobb hullámzással gazdálkodnak, mint a többiek – kivéve a veszprémi kézilabdásokat, akik már felnőttek a labdarúgás szintjére. A focibajnok Videoton vaskos mínuszt termel, a nagy szponzorokkal jól ellátott Fradit a tulajdonos 1 milliárdos apanázsa tartotta a felszínen, a kézilabda-Bajnokok Ligája-döntőt játszó Veszprém hiába triplázta meg a bevételét, veszteséges lett.
Nemrég járt le a határideje az éves pénzügyi beszámolók leadásának, ezért a rendelkezésre álló adatok alapján megnéztük, üzleti értelemben mit tettek le az asztalra a látványcsapatsportok főbb képviselői 2014-ben. Az élcsapatok fenntartóinak pénzügyi számai ugyan vélhetően nem adnak teljesen pontos képet a klubok valós anyagi helyzetéről (mert egyéb bevételeket és kiadásokat akár kapcsolódó cégeknél is elkönyvelhetnek), ám a nagyságrendek mindenképpen jól jelezhetik a profi sport helyzetét Magyarországon.
A jegybevétel semmit sem számít
Az idei szezon bajnok focicsapatát, a Videotont a Fehérvár FC Kft. nevű cég működteti, amelynek forgalma tavaly 1,82 milliárd forint volt, ez durván 500 millióval kevesebb, mint egy évvel korábban. A klub vaskos, 1,42 milliárd forintos üzemi szintű veszteséget könyvelt el, a kimutatása szerint a személyi jellegű ráfordításokra (bérek és járulékok) 2 milliárd forintot fizetett ki, vagyis többet, mint a teljes éves bevétele. Mivel átlagosan 105-en dolgoztak a cégnél 2014-ben, az egy főre vetített átlagos éves bruttó bérköltség kerekítve 19,5 millió forint, azaz havi 1,6 millió forint volt. (Magyarországon ennek durván a fele az a nettó jövedelem, amit egy alkalmazott hazavihet, ha nincs semmilyen kapcsolódó kedvezmény a számolásnál.)
A cég adózás előtti vesztesége 1,41 milliárd forint, ez több mint 50 százalékos romlást mutat egy év alatt. A Videoton az egész (naptári) évben mindössze 37,9 millió forintot szedett össze a jegybevételekből, ez az összeg egy évvel korábban is majdnem ennyi, 35,2 millió forint volt. A bevételek elsöprő része a szponzoroktól érkezett, a hirdetők és támogatók 1,4 milliárd forintot fizettek a cégnek. A csapat fő szponzora a Mol Nyrt.
Pénzügyi értelemben jóval nagyobb méretű a bajnokság második helyén végző Ferencváros cége, az FTC Zrt., amely tavaly 4 milliárd forintra növelte a bevételét (egy évvel korábban 2,98 milliárdon állt). A Fradi ráadásul nyereséges is volt, üzemi szinten és mérleg szerint is 45 millió forintot termelt. A bruttó bérköltség itt összesen 2,25 milliárd forint volt. A klubnak 197 millió forint bevétele származott a jegyek és bérletek eladásából, a szponzorok 1,25 milliárdos bevételt hoztak, a bevételek legnagyobb része, 2,23 milliárd forint azonban az „egyéb bevételek” kategóriájából jött. Ezen belül 1 milliárd forint tulajdonosi támogatásként érkezett, vagyis a 99 százalékban tulajdonos Ferencvárosi Torna Clubtól jött.
Az FTC Zrt. 7,9 millió forint társasági adót fizetett, a cégnél 135-en dolgoztak, de csak 100-an teljes munkaidőben, itt tehát hasonló átlagos bérarányok vannak, mint a bajnokcsapatnál, az egy főre jutó havi bruttó fizetés 1,87 millió forint. A Fradinak több fontos szponzora is van, többek között a stadion névadójának számító Groupama biztosító, a Főtaxi, a Fővárosi Csatornázási Művek és a Telekom-csoporthoz tartozó T-Systems.
A Mezőkövesd már majdnem akkora, mint az MTK
A harmadik helyen végzett MTK a Videotonhoz és a Ferencvároshoz képest eltörpül. Az MTK Budapest Zrt. 2014-ben mindössze 500 millió forint bevételt ért el, és masszívan veszteséges, mérleg szerinti eredménye 330 milliós mínuszt mutat. A klub sok kisebb szponzortól szedi össze a működéséhez szükséges támogatást.
Stadionok mindenhol |
A gyászos gazdálkodási számok még jobban kiemelik, mennyire inkább kedvtelésből öli a kormány a milliárdokat a fociba, mintsem hogy üzletileg megtérülő befektetésről lenne szó. Idén a fehérvári Sóstói Stadion fejlesztésére 4,5 milliárd forintot irányoztak elő, a szombathelyi stadionra csaknem 5 milliárdot, a diósgyőri létesítmény 2,75 milliárdot kap, a Budapest Honvéd focicsapat stadionjára bő 2 milliárdot szánnak. De jut egyenként pár százmillió forint kisebb létesítményekre is: Kisvárda, Mezőkövesd, Békéscsaba, Pápa, Paks, az MTK stadionja, Kecskemét, Kaposvár, Zalaegerszeg, Pécs, Nyíregyháza, a Vasas, az Újpest és a most a harmadik ligáig süllyedő Győri ETO stadionjára is szántak idei költségvetési pénzeket, ezek 180-800 millió forint között mozogtak. Nemrég büszkélkedett el a Mezőkövesd Zsóry FC elnöke, Tállai András, mellesleg a nemzetgazdasági tárca államtitkára, hogy a 16 ezres településen ötezres stadion fog épülni. Jövőre lassítják a stadionfejlesztési programot, de még így is kaphat 4,2 milliárdot Fehérvár, 2,9 milliárdot a Bozsik Stadion, 2,6 milliárdot a diósgyőri. |
A tabella negyedik helyét megszerző debreceni fociklub anyacége, a DVSC Futball Szervező Zrt. csak kismértékben tudta növelni tavaly az értékesítésből származó bevételét, amely így 685 millió forint volt. Az egyéb bevételek soron azonban ez a klub is drasztikus növekedést produkált: a tavalyi 198 milliót 913 millió forintra növelte, és ez így már egy 1,5 milliárdos költségvetésű klub képét mutatja. Üzemi szinten azonban 325, mérleg szerint pedig 390 millió forint veszteséget szenvedett el a társaság. A debreceniek fő szponzora a Teva gyógyszergyár és az Ave ásványvíz.
Nagyon rossz színben lévőnek tűnik az Újpest 1885 Futball Kft., a bajnoki ötödik helyezett csapat cége. A társaság mindössze 283 millió forint bevételre tett szert 2014-ben, de az összes személyi jellegű ráfordítása 869 millió forint volt, így nem csoda, hogy adózás előtt vaskos 1 milliárdos mínuszt termelt. A cég 96,6 százalékos tulajdonosa az Újpest Labdarúgó Kft., egy olyan társaság, amely tavaly mindössze 17 millió forint bevételt, és ehhez 45 milliós veszteséget mutatott ki. A csapat fő szponzora a Coca-Cola.
A Tállai András belügyminisztériumi államtitkárhoz mint helyi sportegyesületi elnökhöz kötődő mezőkövesdi fociklub viszont szépen fejlődik. A másodosztályban negyedik helyen végzett egyesület cége tavaly 212 millió forint bevételt szerzett, ehhez képest a 72 milliós mérleg szerinti nyereség bravúrosan nagy arányt mutat. A Mezőkövesd Zsóry Kft. 2013-ban lépett pénzügyi értelemben szintet, az addig csak évi 20-30 milliós költségvetés akkor nőtt egy lépésben 200 milliósra.
A Puskás Akadémia FC néven induló, a bajnokságban tizedik helyen végzett egyesületet fenntartó cég, a Puskás Futball Club Kft. tavaly nagyot nőtt, már 758 millió forintos bevételből gazdálkodhatott. A miniszterelnök felcsúti házának szomszédságában játszó klub egy évvel korábban még csak ennek a feléből, 356 millió forintból gazdálkodott. Az összegeken belül az egyéb bevételek egy év alatt 19-ről 52 millió forintra duzzadtak. A felcsúti egyesület 2012-ben még törpe volt, összesen csak 17 millió forintos bevétellel rendelkezett, és még több mint 60 milliós veszteséget könyvelt el. Tavaly a szépen megnövekedett bevételhez ugyancsak szépen hízó veszteség társult, a cég adózott eredménye 127 millió forint volt – mínuszban. A csapat fő szponzorai közé tartozik Mészáros Lőrinc polgármester cége, a Mészáros és Mészáros Kft. és a Duna Aszfalt is.
Szolnokon nagyon megy, a jegesmedvék még fázhatnak kicsit
Jól megizmosodott tavaly a férfi kézilabda-bajnokság legjobb csapata, az idén még a Bajnokok Ligája döntőig is elmenetelő MKB-MVM Veszprém, amelynek hasonló nevű fenntartó cége 1,39 milliárd forintos bevételt regisztrált, míg egy évvel korábban csak 530 millió volt az összeg. A csapatfenntartó az egy évvel korábbi minimális nyereség helyett tavaly mégis veszteségbe csúszott, üzemi szinten 102, mérleg szerint pedig 154 millió forint hiányzott a nullszaldóhoz.
Az anyagjellegű költségek egy év alatt 3,5-szeresükre, a személyi jellegű ráfordítások pedig több mint 2,5-szeresükre nőttek. Az összes bérköltség így elérte a 966 millió forintot, a cég átlagos létszáma viszont csak 22 fő volt 2014-ben, vagyis egy főre évi 43,9, azaz havi 3,66 millió forint jutott. A csapat fő szponzora a két állami hátterű névadó, az MKB Bank és az MVM, de a sikeres veszprémi kéziklubot az Orbán Viktorral összeveszett Simicska Lajos érdekeltségébe sorolják.
A Pick Kézilabda Zrt. tavaly összesen 978 millió forint bevételből gazdálkodhatott, a társaság üzemi szinten 237, mérleg szerint pedig 206 milliós mínusszal zárta a naptári évet. A Pick Szeged Zrt. 95 százalékos tulajdonában lévő szegedi kézilabdás cég 863 millió forintot költött a bérekre és járulékokra, ez pedig az 55 foglalkoztatottra vonatkoztatva fejenként évi 15,7, havi 1,3 milliós bruttó keretet biztosított. A társaság a bevallásában azt is közölte, hogy a cégvezetőnek az évben összesen 19,8 millió forint bruttó bért fizetett ki. A Pick mellett a Mol számít fő szponzornak.
A női kosárlabda bajnoka aprópénzből működik évek óta, de eltartja magát
A férfi kosárlabda-bajnokságot idén megnyerő – Nyerges Zsolt érdekeltségei közé sorolt – Szolnoki Olaj hasonló nevű cége összesen 720 millió forintos költségvetéssel rendelkezett 2014-ben, és 26 milliós nyereséget ért el. A számok szerint az elmúlt években folyamatosan jött fel, 2009-ben még csak 245 milliós volt a bevétele, azóta viszont emelkedik, miközben a cég (egy évet kivéve) megtartotta profittermelő képességét. (A csapat a szezon döntő részét a nemzetközi Adria Ligában játszotta le, csak a bajnokság végén csatlakozott a magyar pontvadászathoz, amit megnyert.) A klub egyik fő támogatója a Szerencsejáték Zrt.
A női bajnok az Uniqa Euroleasing Sopron, amelynek Raabersport Kft. nevű cége nagyon rendben lévőnek tűnik. Tavalyi árbevétele ugyan nagyon szerénynek mondható, csak 184 millió forint volt, de a társaságnak nincs vesztesége, 679 ezer forintos mérleg szerinti eredménye arra utal, hogy éppen megél a pénzéből. Az pedig még figyelemre méltóbb, hogy ez az elmúlt években is így volt, és a nagyságrendek sem változtak, vagyis a csapat nincs anyagi értelemben kevéssé kiszámítható hullámvasúton, erre mondják azt, hogy pozitív nullával ketyeg.
Kiváló formát mutat az idei vízilabdabajnok, a Szolnok fenntartójának adatsora is. A bevétel – mintha egy menő feltörekvő cégnél lennénk – az elmúlt években folyamatos növekedést mutatott: 2009-ben még csak 53 millió, tavaly viszont már 880 millió forint volt. Ez utóbbihoz már rendes, 256 millió forintos nyereség is társult, a cégnek négy éve nem volt vesztesége (ráadásul akkor sem sok). A névadó szponzor a Simicska–Nyerges-duó fő cégének számító Közgép Zrt., a kiemelt főszponzor pedig a Magyar Földgázkereskedő, amely az MVM-csoport tagja.
A jégkorongozók közül a magyar bázisú (Mol Liga) bajnokság első helyezettjének, a Miskolci Jegesmedvéknek az adatait vettük figyelembe, mert bár a Székesfehérvári Fehérvár AV19 a legnagyobb költségvetésű csapat, ők az osztrák bajnokságban szerepelnek, ami pénzügyileg is egy másik kávéház. A miskolciak a számok alapján nagyon kis szereplők, a Miskolci Jegesmedve Sportszervező Kft. tavaly mindössze 93 millió forint bevételt tudott elérni, és 12 millió forint nyereséget mutatott ki. A klub sok helyről, apránként szedi össze a támogatásokat.