Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f50a3cba-4cf8-4775-ab13-081d48120c02","c_author":"HVG","category":"360","description":"Profizmus a legjavából – alighanem ez a legtalálóbb meghatározás a magát francia filmszínészből franciás eleganciájú rendezővé átképző Emmanuel Courcol új munkájára, amely egy karmesterről szól.","shortLead":"Profizmus a legjavából – alighanem ez a legtalálóbb meghatározás a magát francia filmszínészből franciás eleganciájú...","id":"20250130_hvg-Emmanuel-Courcol-rendezo-Varatlan-dallamok-film","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f50a3cba-4cf8-4775-ab13-081d48120c02.jpg","index":0,"item":"94be607c-fdf0-4a9a-804a-9b659a1f1d9a","keywords":null,"link":"/360/20250130_hvg-Emmanuel-Courcol-rendezo-Varatlan-dallamok-film","timestamp":"2025. január. 30. 16:06","title":"„A zene összeköt” – elkerüli az ilyen közhelyeket ez a vígjáték, amely egy halálos betegséggel küzdő karmesterről szól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf389878-0e41-463e-9e27-47894fdb716f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A négytagú csapat legkorábban tavasszal indulhat az űrállomásra.","shortLead":"A négytagú csapat legkorábban tavasszal indulhat az űrállomásra.","id":"20250130_Kapu-Tibor-magyar-zaszlo-Farkas-Bertalan-Nemzetkozi-Urallomas-HUNOR-magyar-urprogram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf389878-0e41-463e-9e27-47894fdb716f.jpg","index":0,"item":"4ce8079d-9a5f-4596-9892-962de7692e66","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_Kapu-Tibor-magyar-zaszlo-Farkas-Bertalan-Nemzetkozi-Urallomas-HUNOR-magyar-urprogram","timestamp":"2025. január. 30. 19:31","title":"A magyar űrhajós, Kapu Tibor egy zászlót és Farkas Bertalan jótanácsait is viszi a Nemzetközi Űrállomásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"467057e9-0dbe-4737-83a5-c5b263f20638","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A kormány Új Gazdasági Akciótervének 21 pontja közül 10 kapcsolódik az ingatlanszektorhoz, amely ágazat (az építőipart is beleértve) a GDP maximum 15 százalékát teszi ki. A szektor kis súlya eleve kétségessé teszi, hogy a program teljes GDP-re gyakorolt hatása elégséges lehet-e a 3,5 százalékos növekedés arányos részének eléréséhez – olvasható a GKI Gazdaságkutató Zrt. friss kutatásában.","shortLead":"A kormány Új Gazdasági Akciótervének 21 pontja közül 10 kapcsolódik az ingatlanszektorhoz, amely ágazat (az építőipart...","id":"20250130_GKI-repulorajt-ingatlanpiac-lakaspiac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/467057e9-0dbe-4737-83a5-c5b263f20638.jpg","index":0,"item":"eaabb75d-8d3c-4686-98a5-0c9558fb582b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250130_GKI-repulorajt-ingatlanpiac-lakaspiac","timestamp":"2025. január. 30. 07:30","title":"GKI: Nem lesz repülőrajt a kormány ingatlanpiaci „akciótervéből”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57cc597b-486c-4313-be3a-61aee745e840","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Vajon hazaér-e Kevin Jonas, Joe Jonas és Nick Jonas az ünnepekre?","shortLead":"Vajon hazaér-e Kevin Jonas, Joe Jonas és Nick Jonas az ünnepekre?","id":"20250129_Karacsonyi-komediara-keszul-a-Jonas-Brothers","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57cc597b-486c-4313-be3a-61aee745e840.jpg","index":0,"item":"82a63de6-eb57-46f0-a91f-2ba2ff7d0ebd","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Karacsonyi-komediara-keszul-a-Jonas-Brothers","timestamp":"2025. január. 29. 11:16","title":"Karácsonyi komédiára készül a Jonas Brothers","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb3e7f77-72ab-4ebb-84ae-e67b3594c84d","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A hét végén árverezik el Stuttgartban. ","shortLead":"A hét végén árverezik el Stuttgartban. ","id":"20250129_Rekordaron-kelhet-el-Fangio-es-Moss-Forma-1-es-Mercedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb3e7f77-72ab-4ebb-84ae-e67b3594c84d.jpg","index":0,"item":"412133df-ac38-4c77-b553-c7e8c5e5734d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Rekordaron-kelhet-el-Fangio-es-Moss-Forma-1-es-Mercedese","timestamp":"2025. január. 29. 07:48","title":"20 milliárd forintért kelhet el Fangio és Moss Forma–1-es Mercedese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4bf1244-e271-41bd-850b-f464029fc489","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az egyik helyszínen két kamion, a másikon több személyautó ütközött. ","shortLead":"Az egyik helyszínen két kamion, a másikon több személyautó ütközött. ","id":"20250130_Lezartak-M1-es-Tatabanyanal-torlodas-M0","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4bf1244-e271-41bd-850b-f464029fc489.jpg","index":0,"item":"cf1ae7f4-5991-4596-bcf7-488f41d3c258","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_Lezartak-M1-es-Tatabanyanal-torlodas-M0","timestamp":"2025. január. 30. 14:29","title":"Lezárták az M1-est Tatabányánál, az M0-son is 7 kilométeres a sor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"449fede8-39ef-46e4-a709-7719d4c8e2f6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A rapper egy öregfiúk tornán felpofozott egy nézőt.","shortLead":"A rapper egy öregfiúk tornán felpofozott egy nézőt.","id":"20250129_Bochkor-Gabor-Curtis-pofozkodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/449fede8-39ef-46e4-a709-7719d4c8e2f6.jpg","index":0,"item":"80572a9b-4e02-4d64-b078-285b928b4fb8","keywords":null,"link":"/elet/20250129_Bochkor-Gabor-Curtis-pofozkodas","timestamp":"2025. január. 29. 16:20","title":"Bochkor Gábor elítéli az erőszakot, de emberileg megérti Curtis pofozkodását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea555878-58d2-4cec-aed9-3279b7043bad","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"A Huawei Mate XT normál mobilként, kompakt tabletként és hatalmas táblagépként egyaránt használható. Testközelből ismerkedtünk meg a méregdrága kínai csodamobillal, és annak kistestvérével, a szintén hajlítható Mate X6-tal.","shortLead":"A Huawei Mate XT normál mobilként, kompakt tabletként és hatalmas táblagépként egyaránt használható. Testközelből...","id":"20250130_haromfele-hajlithato-duplan-nyithato-mobil-huawei-mate-xt-x6-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea555878-58d2-4cec-aed9-3279b7043bad.jpg","index":0,"item":"9677a556-9031-4271-a058-81b90df4f9ec","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_haromfele-hajlithato-duplan-nyithato-mobil-huawei-mate-xt-x6-teszt-velemeny","timestamp":"2025. január. 30. 11:03","title":"Ez egy valóban forradalmian új mobil: kezünkben a háromba hajlítható Huawei Mate XT","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Újabb teljesítménygrafikon? Óvakodjon a céltalan adatpornótól!
szerző:
Kertész Attila Mihály
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A cégeknél előszeretettel dobálóznak olyan adatokkal, amelyek az elért eredményeket hivatottak kifejezni, azonban a semmitmondó számokkal összeállított grafikonok nem ösztönzőek. A teljesítménymutatókat a legtöbb cég rosszul használja, pedig azok segíthetnének hatékonyabbá tenni a munkát. Mutatjuk hogyan.
"Növeljük a bevételt! Legyen nagyobb a brand ismertség!" Az üzleti célokat szinte mindig hasonlóan elvontan fogalmazzák meg, de sajnos a célkitűzések ilyen formában nem mérhetők, és így nem ellenőrizhető az sem, hogy jó úton halad-e az elérése felé. Ezért építsünk fel egy konkrét stratégiát, amely a kitűzött célhoz vezet. Olyan elemek alkossák, amelyek mérhetők, például a látogatók számának növelése vagy a konverzió növelése. Ezeket az alkotókat egyszerű mutatószámokkal mérje, amelyek lehetnek akár számok, akár arányok. Például egy landing page látogatottságának növelésénél ez a mutatószám lehet az arra mutató hirdetések átkattintási aránya, amelyet mondjuk 4 százalékban határoz meg. A KPI, vagyis kulcs teljesítménymutató (Key Performance Indicator) az a mutatószám, ami megmutatja, hogyan halad a céljai elérése felé. Ha a KPI-okat nem tudja tartani, azonnal látja, hogy nem a tervezett szerint halad, és tud változtatni, hogy visszatérjen az eredetileg kijelölt célokhoz.
A szerzőkről
A cikket az Artisan Marketing szakértői írták, akik agilis marketingre specializálódtak. Agilis marketinggel, például tudományosan mért kreatívokkal és matematikára alapozott döntésekkel átlagosan 35-45 százalékkal lehet csökkenteni egy kampány költségeit. Magyarországon is egyre többen alkamazzák, például a Vodafone, Árukereső.hu, Szallas.hu és a McDaniel College Budapest.
A KPI-ok rendszerét egy piramisként érdemes felépítenie, ahol legfelül az üzleti cél áll, alatta a stratégiai célok, amelyeket a számszerűen megadott KPI-ok építnek fel, legalul pedig a KPI-okat tovább bontva szerepelnek a PI-ok, vagyis teljesítménymutatók (Performance Indicator). Ha az az üzleti célja, hogy növelje weboldalának látogatottságát, akkor az ezt lehetővé tevő egyik stratégiai cél az értékes tartalom növelése, ennek a KPI-ja pedig a hetente megjelenő új cikkek száma. Ezt érdemes konkrét számként meghatározni, hogy tudjuk, mikor teljesítünk jól és mikor rosszul. Ebben az esetben például a KPI cél a heti két új cikk.
Az eredmények kommunikálásánál fontos mutató még a KRI, azaz kulcs eredménymutató (Key Result Indicator), mely a vezetőség számára fontos, hogy hosszú távú teljesítményt tudjon értékelni. Ide tartozhat például az egész éves profit. Ezek a mutatók hosszabb időszakot ölelnek fel és magasabb szinten mutatják a teljesítményt. Hátránya, hogy csak összképet mutat, nem látjuk, hogy min kellene javítani a jobb eredmény érdekében.
A KPI-ok felépítését jól szemlélteti a British Airways példája, ahol az 1980-as években a KPI a repülőgép késés volt. Rengeteg negatív következménye volt, ha egy járat nem érkezett meg időben. Jelentős anyagi kárt szenvedett a légitársaság: repülőtéri többletköltségek, szállás biztosítása az utasoknak éjszakára, valamint azért, hogy csökkentsék a késés mértékét, a gépek gyorsabban mentek, ami nagyobb üzemanyag-felhasználással járt, ennek következtében pedig a környezetszennyezés mértéke is nőtt. Emellett a járatkésés növelte mind az utasok és a célállomáson rájuk váró barátok, rokonok elégedetlenségét, mind pedig a légitársaság alkalmazottaiét, akiknek egyfolytában a vevői panaszokat kellett kezelniük.
A gépek késése azonban több probléma következménye volt, így a British Airways több kisebb célt tűzött ki, amelyek PI-ként (teljesítmény mutatóként) befolyásolták a repülőgépkésés, vagyis a KPI elérését. Ezek voltak a pontos, hatékony takarítás, az alkalmazottak pontossága, a járatok túlfoglaltságának megszűntetése, valamint a pontos szervezés biztosítása. A British Airways még egy faktort tett hozzá, hogy minden alkalmazott számára egyértelmű legyen a járatkésés csökkentésének fontossága. Minden egyes késésnél a helyi menedzsernek fel kellett hívnia telefonon egy magas beosztású központi vezetőt, hogy tájékoztassa a késésről.
A KPI kiválasztásánál fontos:
• gyakran mért érték legyen
• mindenki értse mit jelent
• mindenki tudja, mint kell tennie a javítása érdekében
• jelentős hatása legyen az eredményekre
• legyen konkrét felelőse
Példaként tekintsünk egy újonnan induló blogot. Ha az az üzleti célja, hogy növelje a brand ismertséget, akkor az egyik stratégiai cél az olvasók számának növelése. Ennek a KPI-a többek között lehet a tényleges havi látogatószám, a Facebook követők számának növekedése, a megosztások száma, vagy a feliratkozók számának változása. Mindegyik KPI pontos számmal, százalékos aránnyal legyen kitűzve. Például a célkitűzés a Facebook követőknél 100 új lájk/hónap, a feliratkozóknál 30 feliratkozó/hónap.
Egy webshop esetében üzleti célnak vegyük a bevételek növelését. Az egyik stratégiai cél tehát a vásárlások számának és értékének növelése. A vásárlások KPI-a a konverziós arány, ezt meghatározzuk például 5 százalékban. Szintén a bevétel növekedést szolgáló stratégiai cél a ROI növelése, vagyis a befektetés megtérülése (Return on investment).
Vállalata fejlődése érdekében mindenképp határozza meg ön is az üzleti célt, a stratégiai célokat, az ezeket befolyásoló KPI-okat, és a KPI-okat felépítő PI-okat. Így nem csak nyomon tudja követni a fejlődést, de azt is rögtön látja, ha valami nem halad megfelelően.