szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az előző üzleti évhez képest 2015-ben közel 15 százalékkal, mintegy 47 milliárd forintra növelte értékesítési árbevételét az IKEA Magyarországon. A svéd kereskedelmi lánc hazai áruházaiban tavaly majdnem minden második magyar – több mint 4,7 millió vásárló – megfordult. A dinamikus növekedésnek köszönhetően az IKEA megkezdhette harmadik magyarországi áruházának építését, amit fenntarthatósági szempontból a régió éllovasának szánnak.

Jól mentek a bútorok és a dekorációs kiegészítők
A válság alatt feltorlódott vásárlások viszont mostanában váltak aktuálissá, így a bútorvásárlás emelkedő tendenciát mutat. A bútorvásárlással párhuzamosan a lakásfelszerelési cikkek forgalma is nőtt, hiszen egyre többen vesznek lakást. 2015-ben a SINNLIG dekorációs termékekből vásárolták a legtöbbet Magyarországon. A lakásdekoráció mellett népszerű kiegészítők voltak még a tároláshoz és az étkezéshez kötődő apróságok, mint például a SAMLA dobozok és az OFTAST tányérok. A legnagyobb árbevételt ugyanakkor Budapesten és Budaörsön is a PAX szekrények és a METOD konyhabútorcsalád generálta. Tapasztalatunk szerint a fenntarthatóság is egyre fontosabb szerepet játszik a döntéshozatalban. 2015-ös kutatásunk alátámasztja, hogy a magyarok 98 százalékát foglalkoztatja a háztartás zöldebbé és gazdaságosabbá tétele. Kifejezetten jó példa erre a világítás területe, mert ma már közel 80 százalékban energiatakarékos izzókat használnak a hazai háztartások. A fenntarthatóság érdekében a világítástechnikai területén termékeink kizárólag energiatakarékos LED-izzókkal készülnek, vagy kompatibilisek azokkal – közölte az IKEA.

A magyar piacon az IKEA eladási árbevétele 2015-ben 14,6 százalékkal növekedett, az adózás utáni és a mérleg szerinti eredmény is egyaránt 2,47 milliárd forint volt. Mindezt 47 milliárd forint árbevételből érték el, ami meghaladta a társaság előzetes várakozásait. Eredményeiket a két áruház együttes teljesítménye határozza meg, a tavalyi üzleti évben a budapesti és a budaörsi IKEA is a várakozásukon felüli eredményeket ért el. A tavalyi év alapján minden kolléga kapott bónuszt, a fizetések és a bérköltség változását azonban belső információnak tekintik – tudtuk meg a vállalattól. A múlt évben nem történt számottevő változás a létszámot tekintve – így a vasárnapi boltzár miatt sem. A következő időszakban azonban több mint 200 új kollégát terveznek felvenni a tervek szerint 2017-ben nyitó harmadik magyarországi áruházba.

A tapasztalatok szerint a megváltozott nyitvatartási rendhez – azaz a vasárnapi zárva tartáshoz – már hozzászoktak a vásárlók. A hét első felében kiegyenlített az áruházak forgalma, ez a hét közepétől fokozatosan erősödik, szombatonként pedig kicsúcsosodik. Ehhez kapcsolódóan forgalom- és bevételcsökkenést alapvetően nem tapasztaltak, de úgy látják, hogy vásárlóik továbbra is szívesen jönnének vasárnap is, ha lenne rá lehetőségük.

A következő időszak legfontosabb projektje egyértelműen a harmadik magyarországi IKEA-áruház építése lesz, melynek átadása 2017 tavaszára várható. A soroksári IKEA-áruház vezetőjévé Szabó Ágnest nevezte ki a vállalat, aki már évek óta vezeti a budapesti áruházat. A soroksári IKEA megnyitásával több mint 200 új munkahelyet teremt a vállalat Magyarországon. Az áruház alapterülete mintegy 34 ezer négyzetméter lesz, és közel 1200 parkoló tartozik majd hozzá.

„Az új épület tervezésekor olyan megoldásokat választottak, amelyek révén a lehető legkisebb negatív hatást gyakorolja a környezetre a soroksári IKEA-áruház. Az áruház fűtéséről és hűtéséről geotermikus rendszer gondoskodik majd, az áramot a tetőre helyezett napelemek fogják szolgáltatni. A WC-k öblítéséhez esővizet fogunk használni” – emelte ki Nicole Erdmann, az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős ingatlanfejlesztési vezetője.

A vállalat 2020-ra áruházainak teljes energiaszükségletét világszerte megújuló energiával tervezi fedezni. Ennek érdekében 2009 óta 1,5 millió eurót költött a vállalat különböző fejlesztésekre, IKEA Foundation nevű alapítványa pedig csak tavaly 400 millió euróval támogatta a klímaváltozás által leginkább sújtott területeket. 2015 augusztusa óta világítási termékeik teljes választéka LED-izzókkal készül, a termékekhez használt pamut 100 százaléka és a felhasznált faanyag fele pedig fenntartható forrásból származik.

Ilyen lesz a harmadik magyarországi áruház
IKEA

Az IKEA-koncepció nagy méretű áruházait egyelőre csak Budapesten és környékén éri meg fenntartani, de folyamatosan figyelemmel kísérik fővároson kívüli területek történéseit is, és dolgoznak azon, hogyan tehetik könnyebbé a vidéken élők vásárlását – például online megoldásokkal. Nemzetközileg jelenleg is folyik az Order & Collect rendszer kipróbálása. Ezek az átvételi pontokon lehetőséget adnak az interneten megrendelt termékek átvételére olyan városokban is, ahol nincs IKEA-áruház. A rendszer bevezetésének időpontját a jelenleg is futó teszt eredményeitől függően állapítják majd meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!