Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15ee7b16-2757-4eaa-b886-194b324075db","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Sári és Dása úgy érzik, mindkettőjük hazájában ugyanazokkal a módszerekkel korlátozzák jogaikat, és nincs más választásuk, mint a költözés.","shortLead":"Sári és Dása úgy érzik, mindkettőjük hazájában ugyanazokkal a módszerekkel korlátozzák jogaikat, és nincs más...","id":"20250518_orosz-magyar-leszbikus-par-Moszkva-Budapest-LMBTQ-jogok-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15ee7b16-2757-4eaa-b886-194b324075db.jpg","index":0,"item":"1f6c64e9-320d-43b8-aedd-78a3e58dd48a","keywords":null,"link":"/elet/20250518_orosz-magyar-leszbikus-par-Moszkva-Budapest-LMBTQ-jogok-lapszemle","timestamp":"2025. május. 18. 10:45","title":"Moszkvából Budapestre menekült öt éve egy leszbikus pár, de itt is fogy körülöttük a levegő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57608caf-2d32-40fb-8185-b5e9df74b82d","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Tíz góllal kapott ki Majoross Gergely csapata.","shortLead":"Tíz góllal kapott ki Majoross Gergely csapata.","id":"20250518_magyar-ferfi-jegkorong-valogatott-vilagbajnoksag-svajc-vereseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57608caf-2d32-40fb-8185-b5e9df74b82d.jpg","index":0,"item":"8f46cd7a-9f05-42e4-ac93-d160bc49c681","keywords":null,"link":"/sport/20250518_magyar-ferfi-jegkorong-valogatott-vilagbajnoksag-svajc-vereseg","timestamp":"2025. május. 18. 23:08","title":"Esélye sem volt Svájc ellen a magyar hokiválogatottnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a9de11d7-628b-4ac5-a3ec-113eb2d6a156","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"A Facebookon megjelent videókról felmerült a gyanú, hogy egy külföldi befolyásolás részei, de a Facebook erre nem talált nyomot. ","shortLead":"A Facebookon megjelent videókról felmerült a gyanú, hogy egy külföldi befolyásolás részei, de a Facebook erre nem...","id":"20250517_Szigetvari-Viktor-Datadat-lengyel-valasztasok-Facebook-hirdetesek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9de11d7-628b-4ac5-a3ec-113eb2d6a156.jpg","index":0,"item":"32b1fd7c-c328-4855-b979-e2783902fba8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250517_Szigetvari-Viktor-Datadat-lengyel-valasztasok-Facebook-hirdetesek-ebx","timestamp":"2025. május. 17. 09:58","title":"Szigetvári cégét beavatkozással vádolják Lengyelországban, de pont a mostani ellenzék engedte szabadjára az ilyen kampányolást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3032352-50d7-4779-b975-f11181a46a19","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"XIV. Leó pápa vasárnap szolgálatkezdő miséjét követően fogadta Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt és feleségét, Olenát.","shortLead":"XIV. Leó pápa vasárnap szolgálatkezdő miséjét követően fogadta Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt és feleségét, Olenát.","id":"20250518_xiv-leo-papa-volodimir-zelenszkij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3032352-50d7-4779-b975-f11181a46a19.jpg","index":0,"item":"b89a87e5-6eb2-4e23-a65c-42b4fdfdbc1e","keywords":null,"link":"/vilag/20250518_xiv-leo-papa-volodimir-zelenszkij","timestamp":"2025. május. 18. 17:44","title":"Fogadta Volodimir Zelenszkijt XIV. Leó pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dbbb41f-ee21-419a-b4ba-fde4ba0dd33e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Magyar Péter szerint a hatóságoknak hivatalból vizsgálatot kellene indítaniuk Orbán Viktor ellen, miután a miniszterelnök kedden arra utalgatott, hogy a Tisza Párt összejátszik az ukrán titkosszolgálattal.","shortLead":"Magyar Péter szerint a hatóságoknak hivatalból vizsgálatot kellene indítaniuk Orbán Viktor ellen, miután...","id":"20250517_magyar-peter-orban-viktor-felszolitas-vizsgalat-hivatali-visszaeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dbbb41f-ee21-419a-b4ba-fde4ba0dd33e.jpg","index":0,"item":"f988d5a8-1cdd-478f-a119-f6512e10f8b6","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_magyar-peter-orban-viktor-felszolitas-vizsgalat-hivatali-visszaeles","timestamp":"2025. május. 17. 16:08","title":"Magyar Péter: Felszólítom a bűnüldöző szerveket, hogy haladéktalanul indítsanak vizsgálatot O. Viktor Mihály ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e15ecee-d710-492b-af5c-58dc15073a50","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A Magyar Közút Zrt. és a BME szakemberei ősz óta dolgoznak a rendszer kiépítésén.","shortLead":"A Magyar Közút Zrt. és a BME szakemberei ősz óta dolgoznak a rendszer kiépítésén.","id":"20250517_m1-m7-okos-autopalya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e15ecee-d710-492b-af5c-58dc15073a50.jpg","index":0,"item":"a4589cbf-7872-4073-b626-5a681f2d6c3a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250517_m1-m7-okos-autopalya","timestamp":"2025. május. 17. 09:38","title":"A világ egyik legokosabb autópálya szakasza lesz az M1-M7 budaörsi bevezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08ccc9c2-766a-4ab6-99c0-bc6a66842787","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Külföldön járva sokakat a nyelvtudás hiánya riaszt vissza attól, hogy színházba menjenek. Lassan viszont már ez sem lesz gond, a mesterséges intelligencia itt is bizonyít: a néző valós időben, a saját nyelvére fordítva hallgathatja a színpadon történteket.","shortLead":"Külföldön járva sokakat a nyelvtudás hiánya riaszt vissza attól, hogy színházba menjenek. Lassan viszont már ez sem...","id":"20250517_mesterseges-intelligencia-szinkrontolmacs-off-broadway-tobbnyelvu-szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08ccc9c2-766a-4ab6-99c0-bc6a66842787.jpg","index":0,"item":"12aa77bc-ffdb-4663-9d69-bdb0bb99e5d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250517_mesterseges-intelligencia-szinkrontolmacs-off-broadway-tobbnyelvu-szinhaz","timestamp":"2025. május. 17. 16:03","title":"Az összes néző különféle nyelvén egyszerre játszó színház? Már van ilyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e050582-26b4-433b-a33d-cef944c142fe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250518_vastagbelrak-okai-gyogyszer-ipar-4-0-hackertamadas-xiv-leo-oraja-hold-belseje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e050582-26b4-433b-a33d-cef944c142fe.jpg","index":0,"item":"1edd7ec6-02b7-43ce-8336-0786ec608939","keywords":null,"link":"/tudomany/20250518_vastagbelrak-okai-gyogyszer-ipar-4-0-hackertamadas-xiv-leo-oraja-hold-belseje","timestamp":"2025. május. 18. 12:00","title":"Ez történt: Egy ismert gyógyszerről kiderült, hogy felére csökkenti a rák kockázatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dugódíjra és a béna bringás gyerekülésére is itt az orvosság
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
A viszikli a „vinni” és a „bicikli” szavak ötvözéséből született műszó. Azt a teherhordó bringatípust jelzi, amelyet egy pesti bringás egy évtizede dédelgetve terjeszt, és amire a teherhordó futárokon és street foodos mikrovállalkozókon túl a kisgyerekes családok is harapni kezdenek. Az elnevezésnél csak a megjelenése feltűnőbb, pedig a legpraktikusabb családi közlekedési eszköz válhatna belőle.
Marosvölgyi Máté arra a pillanatra pontosan emlékszik, amikor a viszikli ötlete megfogant, illetve a célra is, hogy a teherhordó biciklit meg kell honosítani Magyarországon, „de leginkább Budapesten”. Az Amazing Race utazási, akadály-, és célba jutási reality show-ja ment a tévében, még 2006-ban. A műsor arra a rugóra járt, hogy a világ különböző városaiban pároknak „A” pontból „B”-be megadott időre el kellett jutnia a helyi közlekedési eszközök használatával, az aktuális rész pedig Amszterdamban játszódott. Máté nem akkor látott ugyan először cargo bike-ot, és a holland nagyvárost is elég jól ismerte, de a jármű praktikussága ott, akkor esett le neki, meg az is, hogy a tényleges teherhordáson kívül például személyszállításra is alkalmas a járgány.
Fülöp Máté
A negyvenes évei elején járó, ma már kétgyerekes családapaként is kerékpárfüggő Máténak régen is, ma is minden bringán megakad a szeme. Nem olyan nagy csoda ez, hisz több mint két évtizede ezek vonzásában él: már a 90-es években is biciklis futárkodott, sőt, egy időben saját futárcéget is vitt, s ma sem szakadt el tőlük teljesen, bár az igaz, hogy most már többen ismerik úgy ebben a szcénában is, mint az elnyűhetetlen futártáskák készítőjét [lásd bővebben a Lupusbag – Farkas a varrógépnél c. keretes írást – a szerk.].
Ó, azok a holland kerékpárok!
A gyönyörű formájú holland kerékpárokba és az amszterdami bringás kultúrába első látásra, 20 évesen szerelembe eső Máténak lassan egy évtizede az a mániája, hogy a teherhordó biciklikkel (cargo bike, hollandul: bakfiets) idehaza is kezdeni lehetne valamit. Akkor, ott, az említett tévéműsor után leült a számítógépe elé, és keresgélni kezdte a szóba jöhető – főleg a holland – gyártókat és forgalmazókat, akikkel ebbe bele lehetne kezdeni. Talált egy jónak tűnő, "no name" beszállítót, akivel aztán sikerült is megállapodnia: kipróbálásra vesz tőlük egy járgányt. Aztán vett még egyet, aztán kettőt…
Így indult az üzlet.
Hogy mire alkalmas egy cargo kerékpár? Íme a tavalyi, a holland Nijmegenben rendezett Nemzetközi Cargo Bike Fesztiválról készült videó:
A fura megjelenés nem öncélú, azt a feladatot szolgálja, hogy nehéz, nagy tömegű és méretű tárgyakat is el lehessen vele szállítani – olyasmit is, amivel a klasszikus kerékpáros futárok már nem boldogulnak, de amihez az ember nem akar feltétlenül tehertaxit hívni. Tökéletes első és hátsó féke van, agyváltós, nem igényel ápolást, nem tud elázni se, miközben a csapágyazása és a precíz súlyeloszlása miatt nem nehezebb manőverezni vele, mint egy átlagos kerékpárral.
A gyerekeket óvodába, piacra, bevásárlásra ezzel cipelő szülők látványa nem ritka Hollandiában, az pedig, hogy a gyerekek a pedálozó előtt, és nem mögötte ülnek, az utazás mindenki számára nagyobb élmény. A cargo kerékpár a rendőr szemében kerékpárnak számít, így az arra érvényes szabályok szerint közlekedhet a forgalomban. Építik olyan felépítménnyel is, amelyre egy mosógépet gond nélkül el lehet helyezni – standard méretezés, hogy 1 mázsát és a hajtót a váznak és a szerkezetnek gond nélkül viselnie kell. A cargo bringák robosztusak, 50 kilogramm körüli önsúlyuk és a kerékforgást kizáró biztonsági szerkezet aktiválása miatt nem lehet csak úgy elszaladni vele.
Fülöp Máté
Az ára elsőre talán meredeknek tűnik, mert a 3-400 ezer forintos árcédulát kerékpáron ritkán lát az ember, de az EU-ban az 1000-1100 eurós árkategória alsó-közép szintjének bizonygatásánál többet jelent talán az a tény, hogy ennek a járműtípusnak az egész kontinensen nincs használt piaca. Aki megvette, egyszerűen nem adja el.
Lupusbag –Farkas a varrógépnél
Kevés autentikusabb és személyre szabottabb tárgy létezik a mindennapos kerékpáros számára, mint a bringatáska. A futárvilágból indulva mára igazi bringás kultusztárgyként kezelt Lupusbag szintén Marosvölgyi Máté kreálmánya. Az 1998-as amerikai futár világbajnokságon látta először a funkcionalitáshoz rendelt formát, és mivel az ipari alpinista előélete miatt jól ismerte a strapabíró műanyag szöveteket, időtálló csatokat és hevedereket, miután itthon varrni kezdett, a futártáskáinak hamar híre kélt. „Nem az üzletet láttam benne, csak egy jó buli volt azoknak a srácoknak, akikkel minden nap együtt tekertem. Mivel ilyet nem készített akkor senki, a futárok lecsaptak rá – és a mai napig imádják” – mondja Máté.
Az eredetileg Serpának hívott táskáit később a második keresztnevéből (Farkas) átvezetett Lupusra változtatta. Ma is kitart a manufakturális jelleg mellett, és maradt az a filozófia is, hogy ezek a táskák azoknak készülnek, „akik direkt nem akarnak olyat, amit mások is hordhatnak”.
Rivális márka már van jó néhány, mivel a bringás táskáknak újra divatja lett, de amit Máté varr, az ennek a műfajnak tényleg az extrém sport kategóriája. Nem meglepő, hogy szériák helyett egyszeri darabok kreátora. Nyilvántartást nem vezet, de Máté úgy saccolja, több mint 5000 Lupusbag készült a mikrocéges varrodájában. Hetente átlagosan 3-5 táskával készül el, melyek lényegében mind örök életűek.
(forrás: HVG Business magazin, 2016. 01.)
„Lapra szerelten”
Máté első megrendelése emlékezetes maradt: a jármű „lapra szerelten”, dobozokba csomagoltan érkezett, és „legózni” kellett vele, mivel a dobozban minden egyes alkatrész benne volt ugyan, de még a középagyat is össze kellett szerelni. Amikor kibontotta, sokáig csak addig jutott, hogy fogta a fejét. Aztán nekilátott, és 12 óra alatt összeszerelte a bringát. hiánytalanul, mindene megvolt – és Máté úgy tudja, ezzel az övé volt a városban az első ilyen kerékpár.
Aztán amikor lett három járgánya, elkezdte árulni is őket: kreált egy honlapot, és bár marketingre és reklámra azóta sem költ, mégis lassan híre kelt a járgányoknak, mivel rendszeresen ezzel közlekedett. Gitta, Máté felesége aztán „imázsolható nevet” is kreált a fura járgányhoz. Így lett a teherbringa helyett a név viszikli, s ez lett a webes bolt neve is, aminek végső célja, hogy egyszer majd sokféle cargo kerékpárt árulhasson és népszerűsítsen. Jelenleg a Babboe a leginkább meggyőző márka, és a City az, ami technikailag és esztétikailag is a leginkább felkelti az érdeklődést, mivel egy igazi városi, nagypolgári példány, és kifejezetten dizájnos darab. Van hagyományos és elektromos rásegítéssel dolgozó hajtásrendszerrel is, de négyféle háromkerekű verzió is – köztük egy kifejezetten kutyák számára épített, kenneles felépítménnyel is.
Az eladott néhány darab és a hétköznapi látvánnyá váló, teljesen természetesen kezelt viszikli közti hosszú úton Máté most ott jár, hogy az öngerjesztő piac, a Critical Mass és a Hajtás Pajtás felhajtó ereje együttesen évi 20-25 eladást generál. Többet is összeszerelne, mert ma már 3-4 óra alatt elkészül egy bringával (ami egyrészt a gyakorlat, másrészt viszont a félkész állapotban érkező, új márkának is köszönhető). De szerinte
nem cél, hogy szezononként több száz darabot eladjak, mert mindegyikben benne vagyok én is, és se az összeszerelését, se a beállítást nem szívesen adnám ki a kezemből.
Az inkább lassú, de permanens piaci növekedésben hisz, amire meg is van az oka. Három éve összeállt a gázkészülékgyártó Fég-gel, hogy saját márkát indítsanak. A tervek elkészültek, a gyártás is elkezdődött, de ebből másfél év után Máté azzal szállt ki, hogy idehaza mégsem tudják úgy, olyan áron megépíteni azt a minőséget, amit ő kétségek nélkül áruba bocsátana. Készül ugyan 8-10 darab a Hampi névre keresztelt magyar gyártmányból, melyekből többet ma is gond nélkül nyúznak éjjel-nappal a futárcégek, de Máté a gyártóval való folyamatos küzdés helyett inkább visszatért a holland vonalra. A sorozatgyártáshoz szükséges tervek pedig a fiókba kerültek azzal, hogy „majd meglátjuk, mi lesz belőle”.
Három vevőtípus már van
Javításra még egyetlen visziklit sem hoztak vissza.
Ez a technika gyakorlatilag elnyűhetetlen. Az, hogy holland, azt is jelenti, hogy ezek ridegen tartva se mennek tönkre
- magyarázta. Három vevőtípussal találkozott eddig: az egyik a nagyon jómódú családokból érkezik, akinek megéri például a balatonkenesei nyaralóba venni egy ilyet, ahol jól mutat, amikor évente néhány hétvégét ott töltve kitekernek vele a piacra és a strandra. A másik vevőfajta az, akinek üzleti megfontolásai vannak: a futár vagy a street food vonalon gyorsan el lehet jutni a visziklihez. A harmadik szegmens pedig kiszámolta, hogy gazdaságos és jó, ha a városban ezzel zajlik az élete. Ez utóbbi csoport zömmel vidéki városokban él, Szeged például e téren nagyon erős, de legutóbb egy debreceni család jelentkezett be azzal, hogy ők azonnal vinnének egy példányt.
Fülöp Máté
Ami az „ipari” felhasználási területet illeti: a Mol vett egy ilyen járgányt az egyik olajfinomítójában a minták laborok közti szállítására. Nemrég pedig sikerült Máténak jó üzletet kötnie a bécsiekkel is, ahol az állami posta egyik leányvállalata vett több visziklit arra, hogy a belső kerületeket kiszolgálják. A cargo biciklik igazi potenciálja éppen ez utóbbiban van, mivel a belvárosi kis boltok igényeit, az oda irányuló teherforgalom jelentős részét képesek lehetnek kezelni – miközben nem pöfékelnek, nem zajosak, és a parkolási anomáliák, a dugódíjak, sorompók és járműbehajtási tiltások sem érintik. Ezt Máté szerint Budapest sem tudja majd elkerülni.