A családi cégek kétharmada elvérzik a generációváltásban

Magyarországon a vállalatok 70 százaléka családi tulajdonban van, a GDP több mint felét ők állítják elő, valamint a foglalkoztatottak felének biztosítanak munkahelyet. Jövőjük nagyban függ attól, sikeres lesz-e a menedzsmentekben a generációváltás.

  • hvg.hu hvg.hu
A családi cégek kétharmada elvérzik a generációváltásban

A családi vállalatokra jelenleg inkább a növekedés jellemző, de a gazdasági kilátásaikat tekintve a cégek több mint fele stagnálásra számít a következő egy évben, 39 százalék vár bővülést, és minden tizenegyedik cég vár visszaesést – derül ki a K&H kutatásából.

Pénzügyi eredményeiket tekintve többségük – 59 százalék – a jelenlegi árbevétel szint fenntartását valószínűsíti a következő egy évben, és 37 százalékuk ezen a téren is növekedésre számít.

A munkaerőhiány miatt aggódnak a családi vállakozások is

Bár nem éppen a családi vállalkozások növekednek a legdinamikusabban, de úgy tűnik jól veszik az akadályokat. Ami azért nem mintegy, mert Európába 60 millió embernek adnak munkát ezen vállalkozások.

Nemcsak pénzügyi eredményeikben, de a fejlesztések terén is inkább a növekedés jellemzi a családi vállalatokat, több mint negyedük növelni kívánja a beruházásokra fordítandó összeget a következő egy évben. A legnépszerűbb beruházási cél a technológiafejlesztés, amit a kapacitásbővítés és az értékesítés fejlesztése követ. A foglalkoztatásban is látható némi javulás, hiszen a családi vállalatok 16 százaléka készül növelni dolgozói létszámát, bár közülük legtöbben maximum 5 százalékos bővítést terveznek. Ez az arány azonban még mindig kedvező, hiszen a nem családi tulajdonú vállalatoknál mindössze minden kilencedik vállalat tervez munkaerő-felvételt.

A családi vállalatok a gazdaság növekedésének fontos motorjai, ezzel együtt azonban mikro- és makroszinten is komoly kihívások előtt áll a szegmens. Ezek között több olyan speciális tényező is van, ami egy nem családi tulajdonú vállalat esetén nem, vagy csak ritkán merül fel, a családi vállalatokra viszont széles körben jellemző. Az egyik ilyen, és egyben legégetőbb probléma a generációváltás kérdése, ami a vállalatok felénél az elkövetkezendő öt évben aktuális lesz, 13 százalékiknál pedig már jelenleg is folyamatban van. Ennek ellenére a cégek közel felénél nincsen kidolgozott utódlási terv, aminek következtében a családi cégek kétharmada a elvérzik az utódlás során. Másfelől a növekedésüket meghatározó feltételeknél a munkaerőpiac javulása – és ezen belül is főként a rugalmasabb piaci szabályozás és a béren kívüli munkaerőköltség mérséklése –, valamint az adminisztratív terhek csökkentése befolyásolják leginkább a családi vállalatok jövőjét. Így ezen tényezők javulása makrogazdasági szinten lehet pozitív hatással a szegmens további növekedésére.

„Úgy látjuk, hogy egy meghatározó időszakhoz érkeztek a családi vállalkozások, hiszen az eddig megszerzett tapasztalat és vagyon megfelelő szakértő kezekbe továbbadása nem minden cég esetében zökkenőmentes. Mi már a magunk bőrén érezzük és tapasztaljuk, hogy az utódlás megtervezése és sikeres lebonyolítása ugyanolyan fontos, mint a mindennapi feladatok sikeres menedzselése” – mondta el Kürti Tom, a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület elnökségi tagja. „Általánosan, mindenkire egyformán érvényes szabály nincs, ezért a két szélsőséges eset között – amikor a családi vállalkozás tagjai ugyanúgy versenyhelyzetben vannak, mint bármelyik cégvezető, illetve amikor minden döntést és funkciót családon belül próbálnak megoldani – nehéz megtalálni az adott cég számára megfelelő és hosszú távon is működőképes utat. Éppen ezért igen fontosnak tartjuk az egymás közti párbeszédet, a pozitív és a negatív példák, tapasztalatok megosztását” – hangsúlyozta ki Kürti.

Kürti Sándor: "Álomszerű időszak volt, de véget ért 2001. szeptember 11-én"

A KÜRT Zrt.-nek a rendszerváltásra három-négy év versenyelőnye volt, és a cég hamar felismerte, hogy túl sok lábon állni nem jó - ez a sikerük egyik titka. Ám az élethez szerencse is kell, például egy ügyészségen leesett adathordozó, amit van idő fél évig kalapálni. Interjú Kürti Sándor alapítóval.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.