szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?

Utána csak arányosítva kapják meg a pénzüket a bajba jutott utasok.

A vasárnap este csődöt jelentett Green Holidays Kft. honlapján már csak egy üzenet fogadja az ügyfeleket, amely az Uniqa Biztosítóhoz irányítja őket. Bár az Uniqa kezdőlapján a csődnek nyoma sincs, a pénzintézet (cikkünk megjelenéséig) nem hozott létre külön tájékoztató oldalt a bajba került utasoknak, hoppon maradt Green Holidays ügyfélként azonban viszonylag könnyen sikerült kapcsolatba lépnünk az ügyfélszolgálatával.

Azt mondtuk, hogy előleget fizettünk be egy Green Holidays által szervezett útra, és arról kérdezősködtünk, hogy mikor és hogyan kaphatjuk vissza a pénzünket. A biztosító az alábbi tájékoztatást adta:

  • A kárigényt és az összes utazási irodától kapott dokumentumot szkennelve küldjük el az info@uniqa.hu e-mail-címre, ekkor tudják elkezdeni a kárfelmérést.
  • Arra lehet számítani, hogy a procedúra „minimum” 1-1,5 hónapig tart, addig ne számítsunk arra, hogy a pénzünket látjuk.
  • Az utazási iroda 500 millió forintos vagyoni biztosítékkal rendelkezik, ez azt jelenti, hogy ha az összes kárigény belefér ebbe az összegbe, akkor mindenkit teljes mértékben kártalanítanak. (Ebben természetesen benne van a kinnragadt utasok hazahozatala és költségeinek megtérítése, ami nem kis összeg ilyen esetekben.)
  • Ha a kár értéke meghaladja az 500 millió forintot, akkor arányosítva rendezik az igényeket.
  • Ha valaki közvetítőn keresztül fizetett be egy útra, de a Green Holidayszel utazott (volna), akkor is befogadják a kárigényét.

A pénzük után futó utasok egyébként a Facebook bejegyzéseikben arról számoltak be, hogy az Indulhatunk.hu, vagyis az egyik legnagyobb közvetítő is a biztosítóhoz fordítja őket. Van olyan is, akinél a biztosítás két részre volt bontva (szállás és repülőjegy), neki két helyre kell benyújtania a kárigényét.

Az utazási irodáknak egyébként (meghatározott szabályok szerint) kötelező vagyoni biztosítékot képezniük, és ezt három módon tehetik meg:

  • Bankgaranciát mutatnak be (ritka, mint a fehér holló).
  • Leteszik a pénzt elkülönítve egy bankba (ez is nagyon ritka).
  • Biztosítási díjat fizetnek, és a biztosító adja a biztosítékot (döntően mindenki ezt preferálja).

Egy olyan cégnek, mint a Green Holidays elég nehéz is lenne 500 millió forintot elkülönítenie egy bankszámlán, hiszen például a tavalyi éves összes árbevétele mindössze 34 millió forint volt, de a korábbi években sem ment 50 millió forint fölé, vagyis a vagyoni biztosíték legalább 10 éves bevételének felelt meg. A cég mérleg szerinti eredménye tavaly mindössze 406 ezer forint volt.

A 2011 végén létrehozott kis utazási iroda tulajdonosa Göktas Kata, aki Göktas Merdol mellett (egy ideig még Komáromy Kata néven) a Green Travel Kft.-nek is tulajdonosa volt 2004 és 2012 között.

A Green Travelt a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal jogsértések miatt tiltotta el 2016 novemberében a tevékenységétől. Egy csoporttal ugyanis 2016 augusztusában a budapesti repülőtéren közölték, hogy nem tudnak elutazni Észak-Ciprusra, mert az ottani partnerükkel "meg kellett szüntetni az együttműködést".

Göktas Merdol akkor azt mondta, hogy a cég nem ment csődbe, és nem szűnik meg, helyette a jövőben a 2011 óta létező Green Holidays folytatja majd a tevékenységet, és a cég 2017 elején el is indult. A Green Travelnek 2015-ben még 10 milliárd forint feletti bevétele volt, adózott eredménye pedig 240 millió forintra rúgott.

Megkerestük Göktas Katát, és megkérdeztük, hogy összesítéseik szerint mekkora lehet az összes kártérítés, ha minden érintett benyújtja az igényét, és feltettük azt a kérdést is, hogy – esetleg új néven – megpróbálja-e újraindítani a céget. Amint válasza megérkezik, cikkünket kiegészítjük.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!