Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"52d0a27e-d375-4e52-a79f-25e8f928ecd0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A nagykövet szerint a miniszter saját gyarapodására használta hivatalát, megfosztva hazája polgárait a pénzügyi forrásoktól.","shortLead":"A nagykövet szerint a miniszter saját gyarapodására használta hivatalát, megfosztva hazája polgárait a pénzügyi...","id":"20250107_david-pressman-rogan-szankcio-bejelentes-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52d0a27e-d375-4e52-a79f-25e8f928ecd0.jpg","index":0,"item":"d03bd6b8-217e-4e8e-9d61-fd6377aafab2","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_david-pressman-rogan-szankcio-bejelentes-video","timestamp":"2025. január. 07. 19:46","title":"Videón is megnézheti David Pressman bejelentését a Rogán Antal elleni szankcióról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62d1c0ef-0b3b-45e0-953f-4fa080801855","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A költségek nagy részét a Bethesda Kórház Alapítvány biztosította.","shortLead":"A költségek nagy részét a Bethesda Kórház Alapítvány biztosította.","id":"20250108_bethesda-gyermekkorhaz-beruhazas-uj-surgossegi-osztaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62d1c0ef-0b3b-45e0-953f-4fa080801855.jpg","index":0,"item":"b90e5d28-1f7d-4d17-8cdf-2fbe6c0ba6e2","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_bethesda-gyermekkorhaz-beruhazas-uj-surgossegi-osztaly","timestamp":"2025. január. 08. 14:59","title":"146 millió forintból új sürgősségi osztályt indított a Bethesda Gyermekkórház","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4a89444-8605-4829-97be-c4e94dd1c951","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Kijött a Mastercard legfrissebb, 2023-as adatokat feldolgozó Digitális Fizetési Indexe (DFI), amely 2020 óta vizsgálja a magyarok fizetési szokásait. A jelentés alapján Magyarország a digitális fizetési megoldások széles körű elterjedése felé tart, a készpénz szerepe azonban még mindig erős. Az elmúlt négy évben 11 ponttal nőtt a DFI-index, főként a mobiltárcák és az érintésmentes fizetések előretörésének köszönhetően. Az infrastrukturális fejlődés ellenére a készpénzhez ragaszkodó rétegek és a pénzügyi tudásbeli hiányosságok akadályozzák a további fejlődést. A digitális fizetések népszerűsítésében ezért kulcsfontosságú szerep jut a pénzügyi oktatásnak és a mikrokereskedők digitális integrálásának.","shortLead":"Kijött a Mastercard legfrissebb, 2023-as adatokat feldolgozó Digitális Fizetési Indexe (DFI), amely 2020 óta vizsgálja...","id":"20241127_A-technologia-adott-de-a-megszokasaink-erosebbek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4a89444-8605-4829-97be-c4e94dd1c951.jpg","index":0,"item":"766002eb-4452-4c3f-b6bc-4388c9f43eb0","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241127_A-technologia-adott-de-a-megszokasaink-erosebbek","timestamp":"2025. január. 08. 10:30","title":"Eldőlt már a készpénz és a bankkártya \"csatája\"?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da1c1a3b-cbd0-4e8a-a15e-9173785ac0aa","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kupjanszkban a rendőröket támadták, Kijev megyében pedig a vasútvonalat.","shortLead":"Kupjanszkban a rendőröket támadták, Kijev megyében pedig a vasútvonalat.","id":"20250106_drontamadas-helyi-buszjarat-Herszon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da1c1a3b-cbd0-4e8a-a15e-9173785ac0aa.jpg","index":0,"item":"c2e8ca49-50fa-49ef-adea-a78c539197e1","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_drontamadas-helyi-buszjarat-Herszon","timestamp":"2025. január. 06. 21:41","title":"Drónnal támadtak egy helyi buszjáratra Herszonban az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2da4084a-d20c-4916-8ce8-b7575c52e2c5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nálunk tilos a használata.","shortLead":"Nálunk tilos a használata.","id":"20250107_Szoges-gumival-kaptak-el-egy-autost-Miskolcnal-a-rendorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da4084a-d20c-4916-8ce8-b7575c52e2c5.jpg","index":0,"item":"14d40fb4-330b-4dd3-9c33-7525a8c2aa79","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Szoges-gumival-kaptak-el-egy-autost-Miskolcnal-a-rendorok","timestamp":"2025. január. 07. 09:00","title":"Szöges gumival kaptak el egy autóst Miskolcnál a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"906bd4aa-7722-4c01-8674-01d2b4a99d1c","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Robbie Keane, az ír válogatott legendája, a Tottenham egykori kiválósága vette át az FTC futballcsapatának irányítását. Vezetőedzőként még csak egy évnyi tapasztalat áll mögötte, de azt mondja, tudja, mit akar, és Sir Alex Fergusont idézte, amikor arról beszélt, miért épp a Fradit választotta.","shortLead":"Robbie Keane, az ír válogatott legendája, a Tottenham egykori kiválósága vette át az FTC futballcsapatának irányítását...","id":"20250108_robbie-keane-karrier-focista-edzo-ferencvaros-tottenham-tel-aviv-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/906bd4aa-7722-4c01-8674-01d2b4a99d1c.jpg","index":0,"item":"9ce17995-5982-46c6-a0a9-ecc10bd99069","keywords":null,"link":"/sport/20250108_robbie-keane-karrier-focista-edzo-ferencvaros-tottenham-tel-aviv-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 18:37","title":"Izgalmas focit ígér, boldoggá tenné a szurkolókat a Fradi új edzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"585c8a09-7bff-4d4b-b8d0-cd584f3bdf4a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Böröcz László I. kerületi polgármester elárulta, hogy pénzre van szüksége az önkormányzatnak, de egyelőre még nem fognak a kormánynál kopogtatni. ","shortLead":"Böröcz László I. kerületi polgármester elárulta, hogy pénzre van szüksége az önkormányzatnak, de egyelőre még nem...","id":"20250108_Halaszbastya-kordon-I-kerulet-bontas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/585c8a09-7bff-4d4b-b8d0-cd584f3bdf4a.jpg","index":0,"item":"9b049f50-e5f7-4e28-8a4a-27177e8f7d5a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_Halaszbastya-kordon-I-kerulet-bontas","timestamp":"2025. január. 08. 20:42","title":"A Halászbástya lekordonozásával egy nap alatt plusz egymillió forintot kerestek a kerületi polgármester szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9abc5b7f-24a8-46b3-9674-63325d02bbc9","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Antony Blinken úgy látja, a tűzszünet tartós békét hozhat.","shortLead":"Antony Blinken úgy látja, a tűzszünet tartós békét hozhat.","id":"20250108_izrael-hamasz-gazai-ovezet-tuzszunet-targyalas-antony-blinken-amerikai-kulugyminiszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9abc5b7f-24a8-46b3-9674-63325d02bbc9.jpg","index":0,"item":"455ee366-7ecb-4d8b-ae09-6c1fe4a3f332","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_izrael-hamasz-gazai-ovezet-tuzszunet-targyalas-antony-blinken-amerikai-kulugyminiszter","timestamp":"2025. január. 08. 19:24","title":"„Nagyon közel” a megállapodás a gázai tűzszünetről az amerikai külügyminiszter szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elfogadták azt a szabályozást, amely kiszoríthatja a magyar kamionosokat az uniós piacról
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Hatályba léphet a mobilitási csomag, amelyet a kormány, az MSZP és az Európai Bizottság együtt kritizál.
Elfogadta az Európai Parlament a közúti szállítási ágazat működését szabályozó új jogszabálycsomagot, a mobilitási csomag néven ismert, a tagállami szakminisztereket tömörítő Tanács által már elfogadott irányelv ezzel hatályba is léphet.
Az új szabályozás azzal a céllal született, hogy egységes szabályozási keretet adjanak az uniós fuvarozási piacnak, felszámolva ezzel a versenyt torzító praktikákat, elsősorban azt, hogy más országból érkező, alacsonyabb árszinttel működő cégek egy adott országban a megszokottnál alacsonyabb bérek mellett – ennek is köszönhetően pedig alacsonyabb árakon – szolgáltatnak. Az úgynevezett kiküldetésre vonatkozó szabályok úgy változnak, hogy a kabotázs (vagyis az adott államban nem honos cégek áruszállítása) és a nemzetközi áruszállítás is ebbe a kategóriába tartozik. Kivételt képez ez alól, ha a jármű be- vagy kirakodás nélkül halad át egy országon, és ha csak két ország között végez szállítást, még ha közben kétszer meg is áll be- vagy kirakodás céljából.
A kiküldetés szabályait az EU egy másik irányelvben szabályozta, mivel az akkori egyeztetésen nem tudtak megállapodni a fuvarozási ágazatról, ezért született meg a most jóváhagyott ágazati szabályozás. Az általános szabályok szerint a kiküldött munkavállalóknak ugyanannyi javadalmazás jár, mint a helyi dolgozóknak, a kiküldetés – tehát például egy magyar cég alkalmazottjaként Németországban történő munkavégzés – időtartamát pedig 12 hónapban határozták meg.
A mobilitási csomagban emellett módosulnak a vezetési és pihenőidőre, valamint a kabotázsra, egy adott tagállamban nem honos fuvarozók alkalmi áruszállítására vonatkozó előírások. A fuvarozócégeknek úgy kell megszervezniük a nemzetközi áruszállításban a járművezetők munkáját, hogy a sofőrök három vagy négy hetente haza tudjanak menni. Nem lehet a vezetőfülkében tölteni a kötelezően előírt heti rendes pihenőidőt, a munkáltatónak gondoskodnia kell a megfelelő szállásról a pihenéshez.
A határátlépést rögzíteni fogják a járművek tachográfjai, így ellenőrizhető lesz, hogy egy ország területén belül ugyanazon járművel végzett két kabotázsművelet között betartották-e a kötelező négynapos várakozási időt. Ez azt biztosítja, hogy ne legyen mód a kabotázs szabályait alkalmazva rendszerszerűen fuvarozni egy adott országban.
A csomag része az is, hogy a gépjárműveknek legalább nyolchetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére. Emiatt élesen bírálta a szabályozást az Európai Bizottság közlekedési ügyekért felelős tagja, Adina Valean, aki szerint az elfogadott változat szembemegy az EU környezetvédelmi programjával, az Európai zöld megállapodással. A biztos a csütörtöki szavazás után kiadott közleményében jelezte: hatásvizsgálatot végeznek, amelynek az év végére várható eredménye alapján a bizottság élhet azzal a jogával, hogy célzott jogszabályjavaslatot nyújt be, mielőtt az érintett szabály hatályba lépne.
Ami az időzítést illeti: a kiküldetéssel, a kabotázzsal és a gépjárművek hazatérésével kapcsolatos előírások a csomag publikálása után 18 hónappal lépnek hatályba, míg a pihenőidőre és a fuvarozók hazatérésére vonatkozó szabályok esetén 20 nap az átállási idő. A végső jóváhagyás napokon belül megtörténhet.
A szabályozás ellen élesen tiltakozott a magyar kormány is, a parlamenti szavazás után Varga Judit igazságügyi miniszter a Facebookon arról írt: „a csomag aránytalan terheket ró a közúti közlekedési ágazatra, az egész Unió versenyképességét csökkenti, és a közép-kelet-európai közúti áruszállítók helyett a harmadik országok árufuvarozóit hozza előnyös helyzetbe”.
Máté Péter
Varga Judit emlékeztetett: az EU tagállamok egyharmada, köztük Magyarország, illetve még az iparág képviselői is folyamatosan kifogásolták a protekcionista célzatú, túlzott adminisztrációs terhekkel járó és teljesen alkalmazhatatlan szabályok bevezetését. A miniszter jelezte: június végén kilenc tagállam miniszterével együtt közös levélben fordult az EP-képviselőkhöz, amelyben a belső piac szellemiségével ellentétes szabályok kiiktatását kérték.
A kormány már a kiküldetési irányelvvel sem értett egyet, emiatt a lengyelekkel az Európai Bírósághoz is fordult – az eljárásban május végén született főtanácsnoki indítvány alapján sikertelenül. A kiküldetési irányelvnél is éppen a fuvarozókra vonatkozó részt kifogásolta a kormány – a mostani csomag elfogadásáig az irányelv erre az ágazatra is vonatkozott.
És hogy mennyire egy platformra hozta a csomag a magyar politikusokat, azt jelzi, hogy Deli Andor fideszes EP-képviselő mellett a testület MSZP-s tagja, Ujhelyi István – egyben a parlament közlekedési szakbizottságának alelnöke – is azt közölte: a szabályzat elfogadásával mesterséges törésvonal jött létre az unió egységes belső piacán. Ő is felhívta a figyelmet arra, teljesíthetetlen adminisztratív terhek és a klímacéloknak teljesen ellentmondó szabályozás lép érvénybe. A DK-nak viszont mind a négy képviselője támogatta a javaslatot, bár a párt EP-delegációja azt közölte: határozottan ellenezték azokat a javaslatokat, amelyek a kelet-európai cégek EU-n belüli szabad vállalkozási tevékenységét nehezítik meg.
Ugyanerre hívták fel a figyelmet szakmai szervezetek, áprilisban például Ignácz Péter, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke egy interjúban beszélt arról, hogy a járványhelyzet miatt amúgy is nehéz helyzetben levő ágazatot a mobilitási csomag intézkedései még nehezebb helyzetbe hozhatják.
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.