Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e03154a4-7cfa-43e0-bdae-79856e681241","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A Gazdaságkutató elemzése szerint a célnak nemcsak a forráshiány szab gátat, hanem az információs és adminisztratív korlátok is.","shortLead":"A Gazdaságkutató elemzése szerint a célnak nemcsak a forráshiány szab gátat, hanem az információs és adminisztratív...","id":"20241203_gki-elmezes-kkv-strategia-gazdasagpolitika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e03154a4-7cfa-43e0-bdae-79856e681241.jpg","index":0,"item":"0061ac33-86f9-4d34-8436-9ac0b85dd19f","keywords":null,"link":"/kkv/20241203_gki-elmezes-kkv-strategia-gazdasagpolitika","timestamp":"2024. december. 03. 06:05","title":"GKI: Tévúton jár a kormány programja, pusztán olcsó hiteltől nem lesznek exportképesek a magyar kkv-k","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fcb19851-711a-4480-9747-85255a20b076","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hány embert érint ma a demencia és az Alzheimer-kór Magyarországon? Mikor és miért nő a betegség kockázata? Az életmód vagy a genetika felelős a kialakulásáért? Miért védőfaktor a magas iskolai végzettség, és miért veszélyes a halláskárosodás, a magas vérnyomás vagy az elhízás? A HVG egészségpodcastjának legújabb adásában ennek jártunk utána.","shortLead":"Hány embert érint ma a demencia és az Alzheimer-kór Magyarországon? Mikor és miért nő a betegség kockázata? Az életmód...","id":"20241204_Kosz-jol-podcast-demencia-neurologia-alzheimer-egeszseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fcb19851-711a-4480-9747-85255a20b076.jpg","index":0,"item":"7926f9c0-07ae-4464-b5f7-dcbb81ac4339","keywords":null,"link":"/elet/20241204_Kosz-jol-podcast-demencia-neurologia-alzheimer-egeszseg","timestamp":"2024. december. 04. 13:30","title":"Kösz, jól: Akinek van agya, annak van rizikója is. Mit tesz két kutató, hogy megelőzze a demenciát?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"698ea4b3-41ec-4c14-abbc-4a6d75ce93bf","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nem sokkal korábban még arról posztolt, hogy hálás az univerzumnak, amiért a Szamuj-szigeteken lehet.","shortLead":"Nem sokkal korábban még arról posztolt, hogy hálás az univerzumnak, amiért a Szamuj-szigeteken lehet.","id":"20241203_thaifold-joga-hullam-modell","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/698ea4b3-41ec-4c14-abbc-4a6d75ce93bf.jpg","index":0,"item":"5f1b1594-22e7-4ebd-ab96-2645464fa534","keywords":null,"link":"/elet/20241203_thaifold-joga-hullam-modell","timestamp":"2024. december. 03. 21:31","title":"Videó: Tengerparti sziklán jógázott az orosz színésznő, mielőtt egy hullám a halálába taszította","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a81b865e-25fb-4f2a-bd38-7ef613fc1d79","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A debreceni férfi a pályázati összeg 5-10 százalékáért „intézkedett”.","shortLead":"A debreceni férfi a pályázati összeg 5-10 százalékáért „intézkedett”.","id":"20241203_vesztegetes-vademeles-videkfejlesztesi-program-kenopenz-palyazat-elbiralas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a81b865e-25fb-4f2a-bd38-7ef613fc1d79.jpg","index":0,"item":"b0a01038-c680-44d6-9797-56e8a875b28e","keywords":null,"link":"/kkv/20241203_vesztegetes-vademeles-videkfejlesztesi-program-kenopenz-palyazat-elbiralas","timestamp":"2024. december. 03. 09:53","title":"Jó ötletnek tűnt 2,4 millió forintot fizetni egy pályázat megnyeréséért, de nem jött be a terv","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0655d995-054d-4bae-99dc-606a7cf65754","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Hibátlanul zárt, megnyerte a csoportját a magyar női kézilabda-válogatott. 19–29 lett a vége.","shortLead":"Hibátlanul zárt, megnyerte a csoportját a magyar női kézilabda-válogatott. 19–29 lett a vége.","id":"20241202_kezilabda-europa-bajnoksag-magyar-noi-kezilabda-valogatott-eszak-macedonia-csoportmeccs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0655d995-054d-4bae-99dc-606a7cf65754.jpg","index":0,"item":"3267a960-e410-4e94-9a48-5ac9bf6fb4c4","keywords":null,"link":"/sport/20241202_kezilabda-europa-bajnoksag-magyar-noi-kezilabda-valogatott-eszak-macedonia-csoportmeccs","timestamp":"2024. december. 02. 19:38","title":"Kézilabda-Eb: egy félidőnyi jó játék is elég volt Észak-Macedónia legyőzéséhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b369e7ab-e949-4d28-aa2f-f71f5ba31edd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A közigazgatási és területfejlesztési miniszter mint műsorvezető próbálja majd ki magát. ","shortLead":"A közigazgatási és területfejlesztési miniszter mint műsorvezető próbálja majd ki magát. ","id":"20241204_Podcastot-indit-Navracsics-Tibor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b369e7ab-e949-4d28-aa2f-f71f5ba31edd.jpg","index":0,"item":"04701279-46e9-4ef2-a06f-24646cede810","keywords":null,"link":"/itthon/20241204_Podcastot-indit-Navracsics-Tibor","timestamp":"2024. december. 04. 07:48","title":"Podcastot indít Navracsics Tibor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88d369de-34e0-4ec2-be47-fb71e8098af2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az OMSZ arra jutott, hogy a mentőt kérő orvos nem adott teljes körű tájékoztatást az eset súlyosságáról, pedig az orvos többször sürgette az azonnali szállítást.","shortLead":"Az OMSZ arra jutott, hogy a mentőt kérő orvos nem adott teljes körű tájékoztatást az eset súlyosságáról, pedig az orvos...","id":"20241203_A-Mentoszolgalat-sajnalja-hogy-meghalt-az-a-verzo-beteg-aki-hat-orat-vart-a-mentokre-de-aznap-tobb-hasonlo-beteg-is-varakozott-ezert-kesett-a-kocsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88d369de-34e0-4ec2-be47-fb71e8098af2.jpg","index":0,"item":"f3b198d4-211c-43bc-9b5a-da823add8a12","keywords":null,"link":"/itthon/20241203_A-Mentoszolgalat-sajnalja-hogy-meghalt-az-a-verzo-beteg-aki-hat-orat-vart-a-mentokre-de-aznap-tobb-hasonlo-beteg-is-varakozott-ezert-kesett-a-kocsi","timestamp":"2024. december. 03. 10:09","title":"A Mentőszolgálat sajnálja, hogy meghalt az a vérző beteg, aki hat órát várt a mentőkre, de aznap több hasonló beteg is várakozott, ezért késett a kocsi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c5c850b-a27f-4f38-bed1-0ef9f11f1c02","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A szerdán megkötött tűzszünet láthatóan egy hetet sem bírt ki.","shortLead":"A szerdán megkötött tűzszünet láthatóan egy hetet sem bírt ki.","id":"20241202_tuzszunet-bombazas-idf-libanon-hezbollah","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c5c850b-a27f-4f38-bed1-0ef9f11f1c02.jpg","index":0,"item":"884a5f80-1af3-4bea-ac8b-8d506fa1341b","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_tuzszunet-bombazas-idf-libanon-hezbollah","timestamp":"2024. december. 02. 20:44","title":"Ennyit a tűzszünetről: előbb a Hezbollah támadott rá egy izraeli őrtoronyra, most meg az IDF légiereje bombázza Libanont","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elfogadták azt a szabályozást, amely kiszoríthatja a magyar kamionosokat az uniós piacról
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Hatályba léphet a mobilitási csomag, amelyet a kormány, az MSZP és az Európai Bizottság együtt kritizál.
Elfogadta az Európai Parlament a közúti szállítási ágazat működését szabályozó új jogszabálycsomagot, a mobilitási csomag néven ismert, a tagállami szakminisztereket tömörítő Tanács által már elfogadott irányelv ezzel hatályba is léphet.
Az új szabályozás azzal a céllal született, hogy egységes szabályozási keretet adjanak az uniós fuvarozási piacnak, felszámolva ezzel a versenyt torzító praktikákat, elsősorban azt, hogy más országból érkező, alacsonyabb árszinttel működő cégek egy adott országban a megszokottnál alacsonyabb bérek mellett – ennek is köszönhetően pedig alacsonyabb árakon – szolgáltatnak. Az úgynevezett kiküldetésre vonatkozó szabályok úgy változnak, hogy a kabotázs (vagyis az adott államban nem honos cégek áruszállítása) és a nemzetközi áruszállítás is ebbe a kategóriába tartozik. Kivételt képez ez alól, ha a jármű be- vagy kirakodás nélkül halad át egy országon, és ha csak két ország között végez szállítást, még ha közben kétszer meg is áll be- vagy kirakodás céljából.
A kiküldetés szabályait az EU egy másik irányelvben szabályozta, mivel az akkori egyeztetésen nem tudtak megállapodni a fuvarozási ágazatról, ezért született meg a most jóváhagyott ágazati szabályozás. Az általános szabályok szerint a kiküldött munkavállalóknak ugyanannyi javadalmazás jár, mint a helyi dolgozóknak, a kiküldetés – tehát például egy magyar cég alkalmazottjaként Németországban történő munkavégzés – időtartamát pedig 12 hónapban határozták meg.
A mobilitási csomagban emellett módosulnak a vezetési és pihenőidőre, valamint a kabotázsra, egy adott tagállamban nem honos fuvarozók alkalmi áruszállítására vonatkozó előírások. A fuvarozócégeknek úgy kell megszervezniük a nemzetközi áruszállításban a járművezetők munkáját, hogy a sofőrök három vagy négy hetente haza tudjanak menni. Nem lehet a vezetőfülkében tölteni a kötelezően előírt heti rendes pihenőidőt, a munkáltatónak gondoskodnia kell a megfelelő szállásról a pihenéshez.
A határátlépést rögzíteni fogják a járművek tachográfjai, így ellenőrizhető lesz, hogy egy ország területén belül ugyanazon járművel végzett két kabotázsművelet között betartották-e a kötelező négynapos várakozási időt. Ez azt biztosítja, hogy ne legyen mód a kabotázs szabályait alkalmazva rendszerszerűen fuvarozni egy adott országban.
A csomag része az is, hogy a gépjárműveknek legalább nyolchetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére. Emiatt élesen bírálta a szabályozást az Európai Bizottság közlekedési ügyekért felelős tagja, Adina Valean, aki szerint az elfogadott változat szembemegy az EU környezetvédelmi programjával, az Európai zöld megállapodással. A biztos a csütörtöki szavazás után kiadott közleményében jelezte: hatásvizsgálatot végeznek, amelynek az év végére várható eredménye alapján a bizottság élhet azzal a jogával, hogy célzott jogszabályjavaslatot nyújt be, mielőtt az érintett szabály hatályba lépne.
Ami az időzítést illeti: a kiküldetéssel, a kabotázzsal és a gépjárművek hazatérésével kapcsolatos előírások a csomag publikálása után 18 hónappal lépnek hatályba, míg a pihenőidőre és a fuvarozók hazatérésére vonatkozó szabályok esetén 20 nap az átállási idő. A végső jóváhagyás napokon belül megtörténhet.
A szabályozás ellen élesen tiltakozott a magyar kormány is, a parlamenti szavazás után Varga Judit igazságügyi miniszter a Facebookon arról írt: „a csomag aránytalan terheket ró a közúti közlekedési ágazatra, az egész Unió versenyképességét csökkenti, és a közép-kelet-európai közúti áruszállítók helyett a harmadik országok árufuvarozóit hozza előnyös helyzetbe”.
Máté Péter
Varga Judit emlékeztetett: az EU tagállamok egyharmada, köztük Magyarország, illetve még az iparág képviselői is folyamatosan kifogásolták a protekcionista célzatú, túlzott adminisztrációs terhekkel járó és teljesen alkalmazhatatlan szabályok bevezetését. A miniszter jelezte: június végén kilenc tagállam miniszterével együtt közös levélben fordult az EP-képviselőkhöz, amelyben a belső piac szellemiségével ellentétes szabályok kiiktatását kérték.
A kormány már a kiküldetési irányelvvel sem értett egyet, emiatt a lengyelekkel az Európai Bírósághoz is fordult – az eljárásban május végén született főtanácsnoki indítvány alapján sikertelenül. A kiküldetési irányelvnél is éppen a fuvarozókra vonatkozó részt kifogásolta a kormány – a mostani csomag elfogadásáig az irányelv erre az ágazatra is vonatkozott.
És hogy mennyire egy platformra hozta a csomag a magyar politikusokat, azt jelzi, hogy Deli Andor fideszes EP-képviselő mellett a testület MSZP-s tagja, Ujhelyi István – egyben a parlament közlekedési szakbizottságának alelnöke – is azt közölte: a szabályzat elfogadásával mesterséges törésvonal jött létre az unió egységes belső piacán. Ő is felhívta a figyelmet arra, teljesíthetetlen adminisztratív terhek és a klímacéloknak teljesen ellentmondó szabályozás lép érvénybe. A DK-nak viszont mind a négy képviselője támogatta a javaslatot, bár a párt EP-delegációja azt közölte: határozottan ellenezték azokat a javaslatokat, amelyek a kelet-európai cégek EU-n belüli szabad vállalkozási tevékenységét nehezítik meg.
Ugyanerre hívták fel a figyelmet szakmai szervezetek, áprilisban például Ignácz Péter, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke egy interjúban beszélt arról, hogy a járványhelyzet miatt amúgy is nehéz helyzetben levő ágazatot a mobilitási csomag intézkedései még nehezebb helyzetbe hozhatják.
A Demokrata főmunkatársa szerint ugyanakkora, 2 milliós a Fidesz és Tisza Párt tábora. A választás azonban a bizonytalan 1-1,5 millió emberen fog múlni.