Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a78ff653-240e-4e3a-9d95-6695d26ba228","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bár a rendőrség korábban az Elf Bar birtoklását is illegálisnak nevezte a saját honlapján.","shortLead":"Bár a rendőrség korábban az Elf Bar birtoklását is illegálisnak nevezte a saját honlapján.","id":"20250416_elf-bar-rendor-orfk-jogsertes-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a78ff653-240e-4e3a-9d95-6695d26ba228.jpg","index":0,"item":"db8cd54c-0725-4c79-98f1-4f419cb0cfb4","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_elf-bar-rendor-orfk-jogsertes-tuntetes","timestamp":"2025. április. 16. 21:20","title":"Az ORFK szerint nem követett el jogsértést az Elf Bart szívó rendőr","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7dc51ac5-7974-443b-a1df-87503bd79d2b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Svéd kutatók elkészítették azt az akkumulátort, ami folyékony, és akár nyújtani is lehet – de nem ez minden pozitív tulajdonsága. ","shortLead":"Svéd kutatók elkészítették azt az akkumulátort, ami folyékony, és akár nyújtani is lehet – de nem ez minden pozitív...","id":"20250416_uj-akkumulator-folyekony-allag-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dc51ac5-7974-443b-a1df-87503bd79d2b.jpg","index":0,"item":"ca03033c-2c15-41f2-a97b-cc9d5cb0ea0f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_uj-akkumulator-folyekony-allag-fenntarthatosag","timestamp":"2025. április. 16. 17:03","title":"Megcsinálták az akkumulátort, aminek olyan állaga van, mint a fogkrémnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A német médium szerint vannak olyan pontok, ahol Magyar álláspontja ugyanolnya problémás, mint Orbáné. ","shortLead":"A német médium szerint vannak olyan pontok, ahol Magyar álláspontja ugyanolnya problémás, mint Orbáné. ","id":"20250418_magyar-peter-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90.jpg","index":0,"item":"061c9032-d293-4101-b7da-ed014a5a340c","keywords":null,"link":"/360/20250418_magyar-peter-orban-viktor","timestamp":"2025. április. 18. 09:00","title":"Magyar Péter sikerességének titkát fejtegeti a Deutsche Welle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai elnök a saját közösségimédia-platformján kritizálta a független jegybank vezetőjét, mert a Fed szerinte nem siet eléggé a kamatcsökkentésekkel.","shortLead":"Az amerikai elnök a saját közösségimédia-platformján kritizálta a független jegybank vezetőjét, mert a Fed szerinte nem...","id":"20250417_Trump-nekitamadt-Powellnek-a-kamatok-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c.jpg","index":0,"item":"1155b0b9-8e74-4326-80c9-372cdcca01f5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Trump-nekitamadt-Powellnek-a-kamatok-miatt","timestamp":"2025. április. 17. 15:18","title":"Trump nekitámadt Powellnek a kamatok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"4,1 százalékos GDP-növekedéssel és 3,6 százalékos inflációval tervezi a kormány a 2026-os költségvetést, és több különadót megtart a korábbi ígérete ellenére is.","shortLead":"4,1 százalékos GDP-növekedéssel és 3,6 százalékos inflációval tervezi a kormány a 2026-os költségvetést, és több...","id":"20250417_Nagy-Marton-2026-koltsegvetes-gdp-inflacio-ado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4.jpg","index":0,"item":"d01c1882-2efb-4ba1-9fdc-556c653a3ce9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Nagy-Marton-2026-koltsegvetes-gdp-inflacio-ado","timestamp":"2025. április. 17. 15:25","title":"Nagy Márton: elkészült a 2026-os költségvetés, majd jövőre indulhat be a gazdaság és csökkenhet az infláció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ddbb278-284e-42b3-9fb5-54dd0d87e763","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Csoportos létszámleépítést jelentett be a Dunaferr utódcégeinek a felszámolója. Mindez előrevetítheti a dunaújvárosi cég sorsát annak ellenére, hogy másodszorra is eladóvá váltak a csődbe navigált Dunaferr életképes részei. Egyre távolabb kerül egymástól a magyar acélipar megmentésének politikai lózungja és a rideg üzleti valóság.","shortLead":"Csoportos létszámleépítést jelentett be a Dunaferr utódcégeinek a felszámolója. Mindez előrevetítheti a dunaújvárosi...","id":"20250417_hvg-uj_dunaferrpalyazat_lebegtetett_dolgozok_avilag_penze_a_remenytelenseg_szigete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ddbb278-284e-42b3-9fb5-54dd0d87e763.jpg","index":0,"item":"f0369dcd-4dea-46d1-a869-844a9e8c36eb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-uj_dunaferrpalyazat_lebegtetett_dolgozok_avilag_penze_a_remenytelenseg_szigete","timestamp":"2025. április. 17. 09:11","title":"Nem tartogat sok jót az egykori Dunaferr jövője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ab2bde1-55fe-44c0-9af1-7e47096087e0","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az ítélet a Google második nagy versenyjogi veresége kevesebb mint egy éven belül.","shortLead":"Az ítélet a Google második nagy versenyjogi veresége kevesebb mint egy éven belül.","id":"20250417_Google-reklamok-birosag-USA-Trump-monopolium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ab2bde1-55fe-44c0-9af1-7e47096087e0.jpg","index":0,"item":"d0ae51fa-6f4b-4cfd-b7a3-4884b2b3235e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Google-reklamok-birosag-USA-Trump-monopolium","timestamp":"2025. április. 17. 21:09","title":"Washington feldarabolná a Google-t, az amerikai bíróság szerint illegális reklámpiaci monopóliumot tart fenn a cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf56a1df-608c-42b9-aa87-d393de795f6e","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Több mint 16 ezer autót adtak el sérülésmentesként Európában.","shortLead":"Több mint 16 ezer autót adtak el sérülésmentesként Európában.","id":"20250417_Bunszervezet-arult-serult-autokat-ujszerukent-Magyarorszagot-is-erinti-az-ugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf56a1df-608c-42b9-aa87-d393de795f6e.jpg","index":0,"item":"51e6e171-918f-4ee1-a558-ae522889c640","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Bunszervezet-arult-serult-autokat-ujszerukent-Magyarorszagot-is-erinti-az-ugy","timestamp":"2025. április. 17. 07:31","title":"Ezerszámra jöttek az autóroncsok Amerikából – lebukott egy maffiacsoport, aminek magyar szála is van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elfogadták azt a szabályozást, amely kiszoríthatja a magyar kamionosokat az uniós piacról
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Hatályba léphet a mobilitási csomag, amelyet a kormány, az MSZP és az Európai Bizottság együtt kritizál.
Elfogadta az Európai Parlament a közúti szállítási ágazat működését szabályozó új jogszabálycsomagot, a mobilitási csomag néven ismert, a tagállami szakminisztereket tömörítő Tanács által már elfogadott irányelv ezzel hatályba is léphet.
Az új szabályozás azzal a céllal született, hogy egységes szabályozási keretet adjanak az uniós fuvarozási piacnak, felszámolva ezzel a versenyt torzító praktikákat, elsősorban azt, hogy más országból érkező, alacsonyabb árszinttel működő cégek egy adott országban a megszokottnál alacsonyabb bérek mellett – ennek is köszönhetően pedig alacsonyabb árakon – szolgáltatnak. Az úgynevezett kiküldetésre vonatkozó szabályok úgy változnak, hogy a kabotázs (vagyis az adott államban nem honos cégek áruszállítása) és a nemzetközi áruszállítás is ebbe a kategóriába tartozik. Kivételt képez ez alól, ha a jármű be- vagy kirakodás nélkül halad át egy országon, és ha csak két ország között végez szállítást, még ha közben kétszer meg is áll be- vagy kirakodás céljából.
A kiküldetés szabályait az EU egy másik irányelvben szabályozta, mivel az akkori egyeztetésen nem tudtak megállapodni a fuvarozási ágazatról, ezért született meg a most jóváhagyott ágazati szabályozás. Az általános szabályok szerint a kiküldött munkavállalóknak ugyanannyi javadalmazás jár, mint a helyi dolgozóknak, a kiküldetés – tehát például egy magyar cég alkalmazottjaként Németországban történő munkavégzés – időtartamát pedig 12 hónapban határozták meg.
A mobilitási csomagban emellett módosulnak a vezetési és pihenőidőre, valamint a kabotázsra, egy adott tagállamban nem honos fuvarozók alkalmi áruszállítására vonatkozó előírások. A fuvarozócégeknek úgy kell megszervezniük a nemzetközi áruszállításban a járművezetők munkáját, hogy a sofőrök három vagy négy hetente haza tudjanak menni. Nem lehet a vezetőfülkében tölteni a kötelezően előírt heti rendes pihenőidőt, a munkáltatónak gondoskodnia kell a megfelelő szállásról a pihenéshez.
A határátlépést rögzíteni fogják a járművek tachográfjai, így ellenőrizhető lesz, hogy egy ország területén belül ugyanazon járművel végzett két kabotázsművelet között betartották-e a kötelező négynapos várakozási időt. Ez azt biztosítja, hogy ne legyen mód a kabotázs szabályait alkalmazva rendszerszerűen fuvarozni egy adott országban.
A csomag része az is, hogy a gépjárműveknek legalább nyolchetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére. Emiatt élesen bírálta a szabályozást az Európai Bizottság közlekedési ügyekért felelős tagja, Adina Valean, aki szerint az elfogadott változat szembemegy az EU környezetvédelmi programjával, az Európai zöld megállapodással. A biztos a csütörtöki szavazás után kiadott közleményében jelezte: hatásvizsgálatot végeznek, amelynek az év végére várható eredménye alapján a bizottság élhet azzal a jogával, hogy célzott jogszabályjavaslatot nyújt be, mielőtt az érintett szabály hatályba lépne.
Ami az időzítést illeti: a kiküldetéssel, a kabotázzsal és a gépjárművek hazatérésével kapcsolatos előírások a csomag publikálása után 18 hónappal lépnek hatályba, míg a pihenőidőre és a fuvarozók hazatérésére vonatkozó szabályok esetén 20 nap az átállási idő. A végső jóváhagyás napokon belül megtörténhet.
A szabályozás ellen élesen tiltakozott a magyar kormány is, a parlamenti szavazás után Varga Judit igazságügyi miniszter a Facebookon arról írt: „a csomag aránytalan terheket ró a közúti közlekedési ágazatra, az egész Unió versenyképességét csökkenti, és a közép-kelet-európai közúti áruszállítók helyett a harmadik országok árufuvarozóit hozza előnyös helyzetbe”.
Máté Péter
Varga Judit emlékeztetett: az EU tagállamok egyharmada, köztük Magyarország, illetve még az iparág képviselői is folyamatosan kifogásolták a protekcionista célzatú, túlzott adminisztrációs terhekkel járó és teljesen alkalmazhatatlan szabályok bevezetését. A miniszter jelezte: június végén kilenc tagállam miniszterével együtt közös levélben fordult az EP-képviselőkhöz, amelyben a belső piac szellemiségével ellentétes szabályok kiiktatását kérték.
A kormány már a kiküldetési irányelvvel sem értett egyet, emiatt a lengyelekkel az Európai Bírósághoz is fordult – az eljárásban május végén született főtanácsnoki indítvány alapján sikertelenül. A kiküldetési irányelvnél is éppen a fuvarozókra vonatkozó részt kifogásolta a kormány – a mostani csomag elfogadásáig az irányelv erre az ágazatra is vonatkozott.
És hogy mennyire egy platformra hozta a csomag a magyar politikusokat, azt jelzi, hogy Deli Andor fideszes EP-képviselő mellett a testület MSZP-s tagja, Ujhelyi István – egyben a parlament közlekedési szakbizottságának alelnöke – is azt közölte: a szabályzat elfogadásával mesterséges törésvonal jött létre az unió egységes belső piacán. Ő is felhívta a figyelmet arra, teljesíthetetlen adminisztratív terhek és a klímacéloknak teljesen ellentmondó szabályozás lép érvénybe. A DK-nak viszont mind a négy képviselője támogatta a javaslatot, bár a párt EP-delegációja azt közölte: határozottan ellenezték azokat a javaslatokat, amelyek a kelet-európai cégek EU-n belüli szabad vállalkozási tevékenységét nehezítik meg.
Ugyanerre hívták fel a figyelmet szakmai szervezetek, áprilisban például Ignácz Péter, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke egy interjúban beszélt arról, hogy a járványhelyzet miatt amúgy is nehéz helyzetben levő ágazatot a mobilitási csomag intézkedései még nehezebb helyzetbe hozhatják.