szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Sok európai autógyárnak volt érdekeltsége Oroszországban és Ukrajnában. A háborúhoz közeli keleti uniós országok pedig fontos beszállítói a német autóiparnak. Így nem csoda, hogy a tőzsdéken erőteljesen csökkennek az európai autógyártói óriások részvényárfolyamai - írja a párizsi gazdasági szaklap, a Les Échos.

Háború Ukrajnában
Több mint ezer napja tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
Friss cikkek a témában

Az ukrajnai háború kitörése óta 12 százalékkal alulteljesítenek az autós részvények a tőzsdei átlaghoz képest Európában. Amerikában - épp ellenkezőleg - 2%-os pluszban vannak. Még a bankszektornál is jobban érinti az autóipart az ukrajnai háborúban.

Ki tudta eddig Európában, hogy Ukrajnából jön az autókábelek 10%-a? Ennek 45%-át Németországba és Lengyelországba exportálták a háború előtt. A hiány tehát ott okozza a legnagyobb gondot.

A BMW technológiai igazgatója úgy nyilatkozott, hogy Ukrajnát nem akarják megfosztani ettől az ágazattól: "20 ezer embernek ad munkát Ukrajnában. Nem akarjuk ezt elvenni"-  hangsúlyozta Frank Weber.

1,7 millióval kevesebb autó. Ennyivel csökkentette az európai autógyártók idei várható termelési kilátásait az ukrajnai háború miatt az S&P. Mindehhez jön az, hogy radikálisan csökken a kereslet Oroszországban és Ukrajnában az autók iránt, az S&P szerint csaknem egymillió autóeladást veszít ily módon idén az európai export.

Hogy reagálnak a nagy autógyárak? Áthelyezik a termelést Észak-Amerikába, illetve Kínába. A BMW például épp a kínai beruházással akarja ellensúlyozni a várható európai veszteséget.

A Volkswagen elnök-vezérigazgatója is beismerte, hogy a háború nagy kihívást jelent a cégnek. A várható alkatrészhiány miatt a termelés egy részét ők is Észak-Amerikába helyezik át.

Mi lesz, ha Moszkva államosítja a külföldi gyárakat? Vlagyimir Putyin pártjának egyik befolyásos képviselője javasolta a moszkvai dumában  hogy államosítsák azokat a külföldi gyárakat Oroszországban, amelyek ideiglenesen felfüggesztették tevékenységüket az Ukrajna elleni "különleges hadművelet" miatt. A Mercedes 2 milliárd eurót veszíthet ily módon. A Mercedesen kivül ez elsősorban a Volkswagent, a Toyotát és a Fordot érintheti Oroszországban.

Képünk illusztráció

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!