szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy hónapot kapott a Temu, hogy reagáljon az uniós fogyasztóvédelem kérdéseire, különben eljárások indulnak.

Egy összeurópai vizsgálat után az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) értesítette a Temut, hogy számos gyakorlata sérti az Európai Unió fogyasztóvédelmi jogszabályait. A hálózat felszólította a kínai oldalt, hogy hozza összhangba a kérdéses gyakorlatait a közösségi fogyasztóvédelmi szabályokkal – közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A GVH arról is beszámolt, hogy az Európai Bizottság a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) alapján hivatalos eljárást indított a Temu működtetőjével szemben.

Az EU eljárást indított a Temu ellen

Gyanúsan gyorsan visszakerülnek az illegális termékek a piactérre.

A CPC-hálózat több problémás gyakorlatot azonosított a Temu online platformon, amelyek sérthetik az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat:

  • Hamis kedvezmények: annak a hamis benyomásnak a keltése, hogy a termékeket kedvezménnyel lehet megvásárolni, azonban mégsem érvényesíthető a beígért kedvezmény.
  • Pszichés nyomásgyakorlás: a fogyasztók nyomás alá helyezése a vásárlás befejezése érdekében olyan taktikákkal, mint például a korlátozott termékkészletre vonatkozó hamis állítások vagy hamis vásárlási határidők.
  • Kényszerített „játékok”: a fogyasztókat egy „pörgessük meg a szerencsekereket” játékra kényszerítik, hogy hozzáférjenek az online piactérhez, miközben elrejtik a játék jutalmához kapcsolódó használati feltételekről szóló lényeges információkat.
  • Hiányzó és félrevezető információk: hiányos és helytelen információk megjelenítése a fogyasztóknak az áruk visszaküldésére és a visszatérítésre vonatkozó törvényes jogaikról. A Temu továbbá elmulasztja előre tájékoztatni a fogyasztókat arról, hogy megrendelésüknek el kell érnie egy bizonyos minimális értéket, mielőtt befejezhetnék a vásárlást.
  • Hamis értékelések: a fogyasztók nem kapnak megfelelő tájékoztatást arról, hogy a Temu hogyan biztosítja a weboldalán közzétett vélemények hitelességét.
  • Rejtett elérhetőségek: releváns információk elhallgatása arról, hogy a fogyasztók kérdéseikkel vagy panaszaikkal, hogy tudnak könnyen kapcsolatba lépni a Temu ügyfélszolgálatával.

Emellett tájékoztatást kért a Temutól a CPC-hálózat, hogy a vállalat megfelel-e az uniós fogyasztóvédelmi jog szerinti további kötelezettségeinek. Ezek közé tartozik, hogy a fogyasztókat egyértelműen tájékoztatni kell arról, hogy a termék eladója kereskedő-e, vagy sem; biztosítani kell, hogy a termékrangsorokat, értékeléseket és minősítéseket ne mutassák be a fogyasztók számára félrevezető módon; hogy az árcsökkentéseket helyesen számolják ki; és hogy a környezetvédelmi állítások pontosak és megalapozottak legyenek.

A GVH szerint a Temu-nak egy hónap áll rendelkezésére, hogy válaszoljon az európai fogyasztóvédelmi hálózat megállapításaira. Amennyiben figyelmen kívül hagyják az aggályokat, úgy a nemzeti hatóságok végrehajtási intézkedéseket hozhatnak.

Nagy Márton megint kikelt magából a külföldi webshopok miatt, és megint furcsaságokat beszélt

A külföldi rendelések éves szinten 100 milliárd forintos hiányt okoznak a költségvetésnek – fejtegette a nemzetgazdasági miniszter a Gazdasági Versenyhivatal konferenciáján.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!