Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"19ac363f-b688-4ff4-973d-f13c54c69ea3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Fotókat is készített a 444 arról, ahogy Orbán Viktor milliárdos barátja és felesége, Várkonyi Andrea kiszáll a csütörtök este 10 körül landoló OE-LOT lajstromjelű magángépből Budapesten.","shortLead":"Fotókat is készített a 444 arról, ahogy Orbán Viktor milliárdos barátja és felesége, Várkonyi Andrea kiszáll...","id":"20250221_Meszaros-Lorincek-hazajottek-a-Maldiv-szigetekrol-Orban-evertekeloje-elott-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19ac363f-b688-4ff4-973d-f13c54c69ea3.jpg","index":0,"item":"491952f0-9cb6-4848-9fad-7ae07f90378e","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_Meszaros-Lorincek-hazajottek-a-Maldiv-szigetekrol-Orban-evertekeloje-elott-ebx","timestamp":"2025. február. 21. 13:45","title":"Mészáros Lőrincék 22 milliárdos magángéppel jöttek haza a Maldív-szigetekről Orbán évértékelője előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21c82d0a-8930-4c03-92fb-c89375069a8c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az Oroszország-szakértő szerint Pilhál Tamás képes az önreflexióra, ezért vinné el őt Bucsába, majd hozná haza.","shortLead":"Az Oroszország-szakértő szerint Pilhál Tamás képes az önreflexióra, ezért vinné el őt Bucsába, majd hozná haza.","id":"20250221_racz-andras-magyar-nemzet-pilhal-tamas-bucsai-meszarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21c82d0a-8930-4c03-92fb-c89375069a8c.jpg","index":0,"item":"bb7f1f28-46d8-470a-b4f1-bf07241212e1","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_racz-andras-magyar-nemzet-pilhal-tamas-bucsai-meszarlas","timestamp":"2025. február. 21. 15:21","title":"Rácz András elvinné Ukrajnába a Magyar Nemzet publicistáját, aki a bucsai mészárlásról mint színjátékról írt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3878d778-9301-4a48-aca8-a6c64bc94c9c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Valamiért úgy érezte az Apple, hogy kispórolja a legolcsóbb iPhone-ból az egyik fontos, kiegészítők rögzítésére is alkalmas technológiát, ami már fél évtizede része valamennyi fősorozatú iPhone-szériának.","shortLead":"Valamiért úgy érezte az Apple, hogy kispórolja a legolcsóbb iPhone-ból az egyik fontos, kiegészítők rögzítésére is...","id":"20250220_apple-iphone-16e-hianyossag-nincs-magsafe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3878d778-9301-4a48-aca8-a6c64bc94c9c.jpg","index":0,"item":"ed4b2895-4dde-4159-a54a-348ec5af16e4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250220_apple-iphone-16e-hianyossag-nincs-magsafe","timestamp":"2025. február. 20. 11:03","title":"Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan hiányossága az új iPhone 16e-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a934756f-e90b-4366-8025-693de5890cda","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ellenzik, hogy agressziónak nevezzék az orosz agressziót.","shortLead":"Ellenzik, hogy agressziónak nevezzék az orosz agressziót.","id":"20250220_Az-USA-nem-szavazza-meg-az-orosz-agressziot-elitelo-ENSZ-hatarozatot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a934756f-e90b-4366-8025-693de5890cda.jpg","index":0,"item":"19ee8232-ac02-443f-a8cf-768f3b9bc315","keywords":null,"link":"/vilag/20250220_Az-USA-nem-szavazza-meg-az-orosz-agressziot-elitelo-ENSZ-hatarozatot","timestamp":"2025. február. 20. 19:20","title":"Az USA nem szavazza meg az orosz agressziót elítélő ENSZ-határozatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78cfbbc-a4dc-4e87-995c-319417eabd95","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A kivitelezőket egyébként is szorítja az idő, már egy év sincs hátra a játékok megnyitójáig.","shortLead":"A kivitelezőket egyébként is szorítja az idő, már egy év sincs hátra a játékok megnyitójáig.","id":"20250221_szabotazs-bobpalya-milano-cortina-olasz-kormany-teli-olimpia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78cfbbc-a4dc-4e87-995c-319417eabd95.jpg","index":0,"item":"7acaddc7-c4a5-4e01-a428-6917f2d59748","keywords":null,"link":"/sport/20250221_szabotazs-bobpalya-milano-cortina-olasz-kormany-teli-olimpia","timestamp":"2025. február. 21. 17:58","title":"Szabotázsról beszél az olasz kormány, miután megrongálták a téli olimpiára épülő bobpályát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9cb50eb2-a685-4696-a66c-6a45f18f37a4","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A Parkinson-kór, a disztónia (kóros izom-összehúzódások által kiváltott akaratlan mozgás) és a különböző eredetű remegések kezelésében immár hosszabb időn át is tudnak segítséget nyújtani egy, a pécsi klinikán alkalmazott, a beteg kezelését távolról lehetővé tevő megoldással – közölte a Pécsi Tudományegyetem (PTE).","shortLead":"A Parkinson-kór, a disztónia (kóros izom-összehúzódások által kiváltott akaratlan mozgás) és a különböző eredetű...","id":"20250220_pecsi-tudomanyegyetem-parkinson-kor-kezelese-agyi-stimulacio-tavolrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cb50eb2-a685-4696-a66c-6a45f18f37a4.jpg","index":0,"item":"fa2de52d-eff9-44d4-9e12-08411a662260","keywords":null,"link":"/tudomany/20250220_pecsi-tudomanyegyetem-parkinson-kor-kezelese-agyi-stimulacio-tavolrol","timestamp":"2025. február. 20. 15:03","title":"Pécsi orvosok áttörése: akár 25 éven át is tudják távolról kezelni a parkinsonos betegeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1f0f716-2028-4ae7-8ba3-15a845b73857","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az „argentin Trump”, Javier Milei ajándékozta meg a milliárdost az egyedi szerszámmal, amelynek úgy örült, mint egy kisgyerek. ","shortLead":"Az „argentin Trump”, Javier Milei ajándékozta meg a milliárdost az egyedi szerszámmal, amelynek úgy örült, mint...","id":"20250221_lancfuresz-elon-musk-javier-milei-cpac-donald-trump-grimes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1f0f716-2028-4ae7-8ba3-15a845b73857.jpg","index":0,"item":"9f15e3be-489e-4d57-9a78-615ccaa34606","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_lancfuresz-elon-musk-javier-milei-cpac-donald-trump-grimes","timestamp":"2025. február. 21. 11:50","title":"Láncfűrészt lengetett a CPAC színpadán Elon Musk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3734fe79-47d3-4d28-9e92-df98af446902","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Csúnyán drágul a tojás, de a magyarok még nem ijedtek meg ettől annyira, mint az óceán túloldalán élők.","shortLead":"Csúnyán drágul a tojás, de a magyarok még nem ijedtek meg ettől annyira, mint az óceán túloldalán élők.","id":"20250221_tojas-tojasar-kereses-google-trends","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3734fe79-47d3-4d28-9e92-df98af446902.jpg","index":0,"item":"987c6736-4c42-426a-840d-b18843453b31","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_tojas-tojasar-kereses-google-trends","timestamp":"2025. február. 21. 06:13","title":"Az amerikaiak már pánikolnak a tojásár miatt, a magyarok még nem tartanak ott, mint az árstop idején","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Filmnézés közben teljesen megfeledkezünk a külvilágról, a hősökkel azonosulva a vásznon pergő világ részévé válunk. Ez az éber álomra hasonlító kiszolgáltatottság az, ami segíti a feszültség, a suspense kialakulását, illetve a filmes történetmesélés rafinált technikája: itt válik nyilvánvalóvá, hogy a rendezők milyen előszeretettel manipulálnak minket, nézőket - amiért persze hálásak vagyunk. Az alábbiakban néhány kulcsjeleneten és filmen keresztül bemutatjuk a suspense működését.
A filmes feszültség, azaz a suspense létrejöttét a mozgókép információadagolása határozza meg: a néző tudása (vagy nem tudása) révén jön létre. A legszemléletesebb példával Alfred Hitchcock, a suspense nagymestere szolgált, aki mindig ezzel a történettel magyarázta a filmes feszültségkeltés titkát. Képzeljünk el egy jelenetet, amiben két ember beszélget egy asztalnál. Majd néhány perc dumálás után a szoba hirtelen nagy robajjal felrobban. Ekkor a nézőre nem hat semmiféle feszültség, egyszerűen megijed, vagy sokkot kap.
Ám ha elképzeljük ugyanezt a jelenetet annyi változtatással, hogy megmutatjuk a beszélgetés legelején az asztal alatt ketyegő bombát, akkor a feszültség rögvest működésbe lép: ekkor már akár percekig is cseveghet a két szereplő, a néző már tudja, hogy itt valami szörnyűség fog történni. Ilyenkor szorongással teli várakozással figyeljük a jelenetet, hiszen többet tudunk, mint a szereplők, de persze beavatkozni nem vagyunk képesek. Ezt nevezzük suspense-nek.
Hitchcock a suspense-ről:
Hitchcock egész életművét ennek a hatásnak a tökéletesítésére szentelte: olyan zseniális suspense-teremtő volt, hogy klasszikus thrillerjei ötven-hatvan év után is remekül hatnak. Volt olyan filmje, amiben azzal kísérletezett, hogy a nézőt a film teljes időtartalma alatt feszültségben tartsa egy elrejtett hulla köré szervezett vacsorával (Kötél), illetve volt, amikor a sztárt a film egyharmadánál legyilkolva teremtett határtalan szorongást és félelmet a nézőben (Psycho).
Egyik kevésbé ismert, de ma is jól működő filmje, a Gyilkosság telefonhívásra vonultat fel egy klasszikus, szinte tankönyvbe illő suspense-jelenetet. A Grace Kellyre leselkedő gyilkos a függöny mögött megbújva várja a telefon csörgését, hogy hátulról lecsapva megfojthassa a hőst. Hitchock mindenbe beavatja a nézőt: a gyilkos indítékaitól kezdve az elbújásig. A hőssel ellentétben pontosan tudjuk a gyilkos rejtekhelyét. Hitchcock ráadásul kegyetlenül továbbhúzza a feszültséget: a fojtásra készülő gyilkost és az áldozatot egy hosszan kitartott képen mutatja.
Tehát a suspense létrejöttének egyik alapfeltétele az, hogy a néző többet tudjon a fenyegetés alatt álló szereplőnél – persze az is hatásos eszköz lehet, ha pontosan annyit tudunk, mint a szereplők, erre is akad majd bőven példa. A suspense-jelenet megkomponálásakor a rendezők leginkább az információadagolásra helyezik a hangsúlyt: mikor avassuk be a nézőt, illetve mikor hagyjuk magára. Hitchock előbbi jelenetében látható volt, az egyik legegyszerűbb és egyben leghatékonyabb rendezői eszköz a képen belül adagolt feszültség: egyetlen beállításban megmutatni a nézőnek valamit, amiről a hősnek fogalma sincsen.
Erre rengeteg példát lehetne találni, ám a legszellemesebb ezek közül a Peter Jackson által rendezett Gyűrűk ura harmadik részének Banyapókos jelenete, ahol a rendező Hitchcockot is túlszárnyaló pofátlansággal játszik a néző idegeivel. Frodó Mordor kietlen sziklái között bolyong, amikor megjelenik fölötte az óriási Banyapók. Ekkor Jackson, mint egy gonosz kölyök, a végletekig feszíti a parát: a mit sem sejtő hobbit fölé magasodó gigantikus pókot elviselhetetlenül hosszú(nak tűnő) ideig mutatja.
A jelenet beállításainak ravasz megkomponálására egy másik remek példa Spielberg örök klasszikusa, a Jurassic Park. A film egyik csúcsjelenetében a vérszomjas raptorok egy méretes konyhában kutatnak a gyerekek után. Spielberg zseniális érzékkel alkotta meg a jelenet beállításait: a lehető legtöbb képen egyszerre látjuk a lopakodó gyerekeket és az utánuk szimatoló dinókat.
A jelenet remek feszültsége abból ered, hogy a nézők a gyerekek nézőpontját felvéve tudják, milyen közel vannak a raptorok: pont ezért törekedett a rendező arra, hogy a legtöbb kép hátterében ott legyenek a fenyegető ragadozók. Ugyanabban a beállításban mutatni a fenyegetés forrását és annak áldozatát mindig sokkal hatásosabb.
A feszültségkeltés másik egyszerű, de mindig hatásos eszköze a vágás: az az eszköz, ami a filmet a többi művészeti ágtól megkülönbözteti. A vágás segítségével a néző ugyanabban az időben több eseményt láthat egyszerre, ezért lehet minden információ, minden meghatározó tényező birtokában. A vágás információhalmozása révén nézőként annyi tudás birtokában lehetünk, amitől az adott jelenet feszültsége szinte elviselhetetlenné válik.
Erre az egyik legjobb példa a Mission: Impossible első részének híres rablás-jelenete: a CIA főhadiszállására besurranó Ethan Huntnak egy hang- és nyomásérzékelővel ellátott terembe kell leereszkednie, miközben a terembe visszatérni készülő alkalmazott a hasmenésével küszködik. A film rendezője, a Hitchcock-filmek által ihletett Brian De Palma jó érzékekkel mutatja párhuzamosan az összes olyan tényezőt, ami lebukást eredményezhet – ráadásul a totális csend tovább fokozza az izgalmakat.
A vágással nem csak a filmtér különböző pontjaira ugorhatunk ugyanabban az időben, hanem különböző szereplők nézőpontját is felvehetjük. Az úgynevezett szubjektív beállítások révén a nézők egyes szereplők fejébe katapultálnak, pontosan ugyanazt látva, mint ők – így sokkal intenzívebbé válhatnak az egyes képsorok. A suspense-jelenetek esetében a horrorfilmek gyakran élnek ezzel az eszközzel: a nyolcvanas években virágzó slasherekben (Halloween, Péntek 13) például gyakran a késsel gyilkoló pszichopata szemszögébe kerülünk.
Ezzel a húzással a néző rettentő kényelmetlen helyzetbe kerül: a feszültség abból az extra tudásból táplálkozik, hogy a gyilkos szemszögéből látja a mit sem sejtő áldozatokat. Ezt a filmnyelvi eszközt emelte Jonathan Demme a magasművészet szintjére, amikor A bárányok hallgatnak fináléjában a vaksötétben botladozó Clarice Starlingot a gyilkos éjjellátó szemüvegén keresztül mutatta.
Aztán vannak olyan suspense-jelenetek, amik kevésbé hatnak zsigerileg, sokkal inkább egy lassan felemésztő, intellektuálisabb félelemként működnek. A feszültség amúgy is nagyon lelassítja a filmidőt: ilyenkor mindent sokkal hosszabbnak érzünk, persze anélkül, hogy unatkoznánk. Ezért szokták előszeretettel továbbnyújtani ezeket a jeleneteket a rendezők, de a suspense-irodalomban is megtaláljuk a rafinált időhúzás technikáit, gondoljunk Stephen King oldalakon át tartó para-jeleneteire.
A Coen-testvérek is előszeretettel lassítják a végletekig filmjeiket, miközben a bennük lévő feszültség egyáltalán nem lesz kevesebb, sőt. A csodálatos Nem vénnek való vidék című thrillerjük egyik jelenetében a teljesen elmebeteg sorozatgyilkos (Javier Bardem) egy gyanútlan benzinkutassal beszélget: az ártatlan cseverészés potenciálisan halállal végződő, feszült jelenetté változik. Nézőként tudjuk, amit a benzinkutas csak maximum sejteni vél, hogy egy pszichopata gyilkossal beszélget, az is lehet, hogy utoljára. Ez a film egyik legfélelmetesebb jelenete, nézőként csuklóig rágjuk a körmünket, miközben csak egy szimpla beszélgetést látunk.
A suspense lassan őrlő feszültségével gyakran a művészfilmek is előszeretettel játszanak. Gus Van Sant 2003-as Elefánt című filmje a columbine-i középiskolai mészárlást dolgozza fel, idegőrlően lassú tempóban. A film az öldöklést megelőző néhány órát mutatja meg, a leendő áldozatokat követve teljesen banális eseményeken keresztül.
Van Sant kamerája kimért, vágás nélküli képekkel rögzíti a történéseket, ám a szinte eseménytelen képsorok hihetetlen feszültséggel telnek meg. A Tarr Béla által ihletett lassú hömpölygés fokozatosan átitatódik feszültséggel, hiszen mindannyian tudjuk, hogy mi lesz a film vége: az Elefánt ezért úgy hat, mintha egy láthatatlan kéz lassan egy szakadék felé lökne minket.
Trump első elnöki hónapjában a legrosszabb forgatókönyv vált valóra – ez volt a témája a HVG Címlapsztori rendezvényének Yaro Patrice külpolitikai szakértővel és Csizmazia Gáborral, az NKE adjunktusával.