![Brendan Fraser az élő példa, hogy nem csak a nők testével élhet vissza Hollywood](https://img.hvg.hu/Img/da658e97-86c0-40f3-acd3-b0a850f32c30/2c309635-086e-485b-bb3f-de3bb5e91377.jpg)
Brendan Fraser az élő példa, hogy nem csak a nők testével élhet vissza Hollywood
Szeretnivaló jámborsága, átható kék tekintete és adoniszi adottságai a 90-es évek egyik legkelendőbb férfisztárjává tették Brendan Frasert. Csakhogy, akire egyszer Hollywood ráharap, azt jellemzően addig emészti, míg fel nem emészti teljesen. Egy kizsákmányolt férfitest története Brendan Fraseré, akinek most a visszatérését ünnepli a filmvilág.
A kanadai szülőktől született Brendan Fraser a kezdetektől színészi pályára készült. A seattle-i Cornish College of Arts főiskola Színház Intézetében végzett, diplomájával a kezében pedig Los Angelesbe költözött a kilencvenes évek legelején. A kanadai és amerikai állampolgársággal is rendelkező, franciául is folyékonyan beszélő fiatal színésznek sokat nem kellett várnia a nagy lehetőségre: 1991-ben kapott egy kisebb, verekedős matrózszerepet az Áldozat (A bűnösség vélelme) című filmben, ahol a pofozkodós mutatványok bevállalásáért némi extra pénz is járt.
Ez persze kellő lendületet adott az ambiciózus, mindent bevállaló Frasernek, akiben csírájában már ott rejlett a közeli jövő óriásplakátokon feszítő kalandfilmsztárja. „Azt gondoltam, összezúztam az egyik bordám, de valahogy úgy voltam vele, hogy semmi baj, csináljuk. »Ha kell, meg tudom csinálni még egyszer. Ha akarjátok, eltöröm«” – mesélte egyszer az Áldozat forgatásáról, és bizony ez a fajta mentalitás és munkamorál a szakmában aranyat ért. Nem mellesleg, Brendan Fraser megjelenése is épp elég megnyerő volt ahhoz, hogy a filmesek meglássák benne azt a bizonyos ügyeletes szépfiút – 1998-ban a People magazin a világ 50 legvonzóbb férfija közé választotta.
Aki a kilencvenes években nőtt fel, és nem tudja, ki az a Brendan Fraser, az vagy hazudik vagy nem volt otthon tévéje.
Egészen kétezerig, évente átlagban 3-4 olyan film jelent meg, amelyben a színész szerepet kapott – főszerepet vagy legalábbis fontos mellékszerepet. Zömében dilinyós tinivígjátékokkal kezdte: az 1992-es Kőbunkóban például egy jégtömbből kiolvasztott ősembert alakított, az 1994-es Pancserockban pedig Adam Sandlerrel és Steve Buscemivel egy lúzer hajmetálos banda egyik tagját.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/8a91d0bb-d0bb-47f8-a452-fe3faf55c55b.jpg)
Már korán nyilvánvalóvá vált, hogy Frasernek van drámai vénája is. Nagyon jó kritikai fogadtatásban részesült az 1992-es Vágyak csapdájában című film, amelyben egy, a zsidó származását az antiszemita iskolai környezetben titkolni kénytelen fiút alakított, vagy az Érzelmek tengerében, ahol Ian McKellen partnereként, a híres Frankenstein-filmek szellemi leépülésével küzdő filmrendezője, James Whale kertészét, majd barátját játszotta. De azért tegye mindenki a szívére a kezét: Fraser nevének a hallatán nem éppen ez a két film ugrik be elsőként. Mert az arra az évtizedre különösen jellemző, fantasy-elemekkel megcsavart kalandfilm-vígjátékok csinálták meg számára a kasszasikereket, és nem a dráma.
Ha Brendan Fraser, akkor bizony Az őserdő hőse és A múmia-filmek!
Zach Baron, a GQ magazin újságírója nagyon frappánsan megfogalmazta, hogy a színész mindig olyan figurák bőrébe bújt, akik sajátos helyzetüknél fogva először csodálkoznak rá a világra. Jól ment neki a rácsodálkozás a 20. századi Kaliforniára felengedett barlanglakóként; San Francisco nagyvárosi forgatagára a dzsungel fiaként; a jelenre, amikor a Csapás a múltból című filmben 35 év után előbújt a föld alatti bunkeréből; vagy az Elizabeth Hurley alakította démon különböző illuzórikus világaiban a saját naivitására, miután magányos és reménytelenül szerelmes fickóként lepaktált az ördöggel (Bájkeverő). A horror és a kalandfilm elemeit vegyítő, az Indiana Jones-saga köpönyegéből előbújt A múmia lett aztán a csúcsok csúcsa 1999-ben: Stephen Sommers rendező azt nyilatkozta a főszerepet alakító Brendan Fraserről, hogy tökéletesen megértette az idegenlégiós Rick O’Connell hetvenkedő karakterét, aki „nem veszi magát túl komolyan, különben a közönség nem tudna vele menni”.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/99c67321-5472-48fb-aa68-f0971e00bfae.jpg)
A filmnek akkora sikere lett, hogy a stúdió a bemutató másnapján már be is rendelte a folytatást ugyancsak Fraser főszereplésével, amiből végül az lett, hogy a színész életét vagy kilenc évre teljesen lefoglalta a franchise.
Brendan Fraser kiválóan tudott azonosulni a sármos, ártatlan, de kissé (vagy nagyon) balfék karakterekkel, akik, mint a rajzfilmfigurák, törték-zúzták magukat, estek-keltek, nekimentek, nekicsapódtak mindennek, aminek csak lehetett. Mert erre volt igény, és mert Fraser bevállalta.
Ez vezetett el azonban odáig, hogy a teste egyszercsak nem bírta tovább a megpróbáltatásokat. Részben ez az oka, hogy a címszerepekből 2010 környékére Fraser lassan kikopott, „elfeledett sztár” lett, és egészen a velencei filmfesztiválon most bemutatott Darren Aronofsky-filmig, A bálnáig nem is igazán tudott visszakapaszkodni abba a magasságba, ahol az ő nevével adnak el valamit. Éveken át mentek hát a találgatások: hova tűnt a 90-es évek szívtiprója? Mi történt Brendan Fraserrel?
Aztán 2016 környékén, amikor feltűnt egy fontos mellékszerepben A viszony című sorozat 3. évadában – ahova Frasert bevallottan is azzal a szándékkal tették bele, hogy meglegyen a rég nem látott színész visszatérésének szenzációhatása – az egykori filmsztár elkezdett interjúkat adni. Ezekben többször előkerült, hogy a rengeteg akciójelenet kicsinálta a szervezetét, de voltaképpen ő sem volt megelégedve azzal, hogy Hollywoodnak a színészi kvalitásai mellett egyre inkább csak a teste kellett, vagyis az, amit ő azzal művelni tudott. Az őserdő hőséről, amelyben szinte végig egy ágyékkötőben látható, így nyilatkozott utólag: „Ránéztem magamra, és csak egy sétáló hússzeletet láttam”.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/8c05a88a-33a2-4e37-ad42-643e03518c4c.jpg)
Egy 2016-os interjúban pedig úgy emlékezett vissza, hogy egy ponton elkezdte megkérdőjelezni azt az őrült tempót is, amellyel a munkához hozzáállt. „Nem fogok hazudni, nagyon sok kaszkadőrmutatványt, akciójelenetet csináltam, olyan filmeket, mint A múmia. Apait, anyait beleadtam, kész voltam minden feladatra, nem számított, mi az”. Mint fogalmaz: ő tipikusan az a színész, aki, ha kellett, leugrott egy szikláról, és megcsinálta még egyszer, akkor is, ha fájt. Kétszer ment pofonért. Egy ízben Orwell Állatfarmjának az igáslójához, Bandihoz hasonlította magát, amely sosem kérdez, csak egyre keményebben dolgozik.
A rendszer pedig nyilvánvalóan kihasználta a híresen kedves és készséges színészt; a kérdező riporter utal is erre, amikor hozzáteszi: „nem tudod, mikor mondhatsz nemet. Hiszen egy színész mindig szabadúszó, tehát lehet, hogy ha valamire egyszer nemet mond, akkor legközelebb már nem őt fogják alkalmazni”.
Mire 2008-ban Fraser elkezdte forgatni A múmia harmadik részét, gyógytapaszok, rögzítők, jég tartották egyben a testét. A jelmeze alatt biciklis védőfelszerelést használt és jeges borogatást rögzített magára, hogy végig tudja csinálni a jeleneteket. „Egy exoszkeletont raktam magamra naponta” – fogalmazott. A sérülések és az ezeket helyre hozó, összesen hét évet felölelő, rengeteg operáció – például egy csigolyaív-eltávolítás és egy térdműtét – azt eredményezték, hogy két kórházi kezelés között nem maradt energiája és ereje a filmekre, így Fraser a háttérbe húzódott.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/e3d0752f-f1f3-49b6-8a5e-871fee59ee72.jpg)
De nem csak ez vetette vissza a kedvét. Legelőször 2018-ban, kifejezetten a MeToo mozgalmon felbátorodva mert először beszélni arról a már említett GQ-interjúban, hogy 2003-ban a Beverly Hills Hotelben molesztálta őt a Golden Globe díjakat odaítélő újságírószervezet, a Hollywoodban Akkreditált Külföldi Tudósítók Szövetségének (HFPA) korábbi elnöke, Philip Berk. Éppen haladt kifelé a hotelből, amikor Berk megállította. „Bal kezével megragadta a fenekem, és az egyik ujjával megérintett ott lent a gátomnál. És elkezdte masszírozni” – fogalmazott Fraser. A színész bepánikolt, de sikerült elhúznia Berk kezét. A teljes megszégyenülést az alábbi módon írta le:
Betegnek éreztem. Úgy éreztem magam, mint egy kisgyerek. Úgy éreztem, hogy egy gombóc van a torkomban. Azt hittem, sírni fogok.
Az eset valamelyest később kitudódott, az HFPA nem engedte többé Berköt Fraserrel egy légtérbe (bár ezt Berk tagadja, és állítja, hogy „csak” belecsípett a színész fenekébe). A szervezet arra is kötelezte a tagját, hogy kérjen bocsánatot a színésztől, ami a szokásos semmitmondó, az áldozatot hiteltelenítő, látszat-bocsánatkérés lett: „Ha tettem bármit, amivel Mr. Frasert felbosszantottam volna, nem volt szándékos és elnézést kérek”.
A GQ-nak a színész azt mondta, hogy depresszióba zuhant a történtek után, mert úgy érezte, ő tehet az egészről. Philip Berk kéretlen közeledése hosszú időre megváltoztatta őt. „Visszavonulásra késztetett, zárkózottá tett” – fogalmazott Fraser.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/0fb27b26-24b6-4d18-8063-fa1612030488.jpg)
Philip Berk 44 év után, 2021-ben veszítette el tagságát az újságírószervezetben. Nyolc éven át volt az HFPA elnöke. Nem a Fraserrel való viselkedése, vagy a szervezet korrupciós ügyei miatt kellett kilépnie sok évtized után, hanem mert az egyik kollégájának írt üzenetében a Black Lives Matter mozgalmat „rasszista gyűlöletmozgalomnak” nevezte, amit az HFPA „elfogathatatlannak” minősített.
Brendan Fraser pedig, mintha csak végre eljutott volna a trauma feldolgozásáig, kezd visszatérni önmagához, így a köztudatba is. Talán jót tett a szűk tíz év hiátus a karrierjében, mert mintha az utóbbi időszakban tiszta lappal kezdhetné. A nem túl okos kalandfilmek már messze elkerülik őt, viszont a legnagyobb rendezők egyre keresik a társaságát. A háromgyerekes, farmon élő, a stresszt általában íjászattal levezető színészt A viszonyban nyújtott alakítása után – amelyben egy sötét titkokat rejtegető börtönőr bőrébe bújt – 2017-ben Danny Boyle kérte fel arra, hogy vállaljon el egy mellékszerepet a milliárdos olajmágnás, John Paul Getty unokájának elrablásáról szóló sorozatában, a Trustban.
Azóta szerepelt Steven Soderbergh a No Sudden Move bűnügyi thrillerében; Martin Scorsese pedig a jövőre érkező Killers of the Flower Moon című filmjét Leonardo DiCaprióval, Robert De Niróval, Jesse Plemonsszal és vele forgatja.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/d7bcb878-93f3-4eb8-b5e2-8b99a8ef250b.jpg)
Darren Aronofsky végül megtette Brendan Frasert filmje főszereplőjévé is. És az erősen túlsúlyos, otthonát elhagyni nem tudó angoltanárról szóló The Whale óriási siker lett Velencében: Fraser alakítását hat percig állva tapsolta a bemutató után a közönség. Sokak szerint a felé irányuló szeretettől és elismeréstől könnyekig meghatódó színész alakítása olyan fenomenális lett, hogy az Oscarig fog vele eljutni.
A film kedvéért 135 kilónyi prosztetikumot (műhájat) ragasztottak Fraserre, hogy hitelesen tudja alakítani a kövérsége miatt már mozgásképtelenné vált férfit. A színész így nyilatkozott a szerepéről: „azt gondolom, költői, hogy a trauma, amit cipel magával, a testének súlyában manifesztálódik. Teljesen új módon kellett megtanulnom járni. Olyan izmokat fejlesztettem, amiknek a létezéséről sem tudtam. Szédültem, mikor a nap végén eltávolították a jelmezemet. Mindez megtanította becsülnöm azokat, akik hasonló gondokkal küzdenek, mert megtudtam, hogy hihetetlenül erősnek kell lenned fizikálisan és mentálisan is, hogy ezzel az állapottal együtt tudj élni”.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/f0b113e7-e954-4730-bc3b-3e876ce6411f.jpg)
A The Whale lehet, hogy elhozza Brendan Fraser reneszánszát. A Twittert elárasztó posztok alapján legalábbis, a rajongók biztosan erre számítanak: „a Hollywoodból száműzött”, színész most majd megmutatja a világnak – írják. Legyen így.
The standing ovation for #TheWhale was so enthusiastic, Brendan Fraser tried to leave the theater but the crowd’s applause made him stay. #Venezia79 pic.twitter.com/ZZ0vbFX7Rl
— Ramin Setoodeh (@RaminSetoodeh) September 4, 2022