Tetszett a cikk?

A fenntartható fejlődésről, környezeti, társadalmi és gazdasági tényezőkről ad áttekintést az alábbi tanulmány.

A fejléc szövege
A teljes tanulmányt töltse le itt!
A fenntarthatóság értelmezésével kapcsolatos probléma, hogy igen elterjedt a kifejezés olyan használata, amikor a döntéshozók egyszerűen az általuk kijelölt pálya tartós követésének a biztosítását, az ennek útjában álló akadályok elhárítását, félresöprését próbálják fenntartható fejlődésnek nevezni. Így születik meg – itthon és külföldön – a „fenntartható növekedés”, vagy a „fenntartható mobilitás” kifejezés, amelyek mögötti tartalomnak kevés köze van a fenntarthatóság eredeti fogalmához. A fenntarthatóság követelménye ugyanis, éppen ellenkezőleg, azt hivatott kifejezni, hogy már a célok sem választhatók meg szabadon, hanem azoknak bonyolult rendszerösszefüggések következtében tiszteletben kell tartaniuk bizonyos korlátokat.

A fenntarthatóság kritériumaként elterjedt időbeli, jövőre vonatkozó intergenerációs szolidaritás mellett nagy súlyt kell helyezni az adott időben egymás mellett élők egymás iránti kötelezettségeire is. A külpolitika éppen ebben a metszetben találkozik legközvetlenebbül tennivalókkal. Egyrészt ide tartoznak a más nemzetek iránti szolidaritás formájában jelentkező kötelezettségek és normák, másfelől pedig itt jelentkeznek a saját körülményeink megvédelmezése kapcsán felmerülő tennivalók. Ezen túlmenően, mivel a fenntartható fejlődés követelménye a nemzetközi politika valamennyi más szereplőjének (is) peremfeltételeket és korlátokat jelent, hosszú távon előrevetíti a számunkra igazodási keretként szolgáló gazdaságok lehetséges pályáját is.

Jelenleg minden csatlakozó ország ellenzi a többsebességes uniót, és feltételezi, hogy az egységes szerveződés számára gyorsabb fejlődést jelent, magasabb szintre („teljes tagság”) való korábbi eljutással jár, – miközben másfelől a gyakorlati példák (az euró-övezet, a folyamatos csatlakozások és felkészülések, a derogációk, az ideiglenes szabályok, Schengen, a mindenkori fejlettebbek dinamikája, eltérő céljai stb.) ezzel teljesen ellentétes folyamatot mutatnak. Ebben a vonatkozásban hazai szinten is ellentmondás van egy eszményi, egységes de ugyanakkor a szuverenitás jelentősebb elvesztésével járó, megállapodott uniót feltételező jövőkép és a regionális pozícionálásra vonatkozó fontos, de erőtlen, stratégiai összefüggéseket nélkülöző jövőkép között.

Az össz-uniós, ezen belül külön-külön is az első és a második lépcső szintjére vonatkozóan, továbbá Magyarországra vonatkozóan mérlegelt előnyök és hátrányok elemzése nyomán lehetne megállapítani, hogy érdemes-e ezzel a javaslattal előhozakodni. Ha igen, akkor jelentős hitelt adna az elképzelésnek, hogy éppen egy felzárkozó csoporton belüli ország áll elő vele, és nem a „fejlettek” tömbje. Ez a kezdeményezés lehetőséget adna arra, hogy a potenciális össz-uniós szinten jelentkező előnyökből a tárgyalások során a felzárkózás érdemi segítésére a jelenlegihez képest többszörös támogatás jusson.

Emellett a vázolt keret sikere esetén alkalmas lehetne arra, hogy további mintává váljon, amennyiben egyedi országok helyett, ahol arra lehetőség van, ország-csoportokra bízott közös stratégiák mentén, (azaz nem a hasonló helyzetű országok egymás elleni versengésére alapozva, hanem éppen ezek együttműködését erősítve) kerülhetne sor további nemzetközi felzárkóztatási akciók kialakítására. (Látványos ellenpélda volt a még csak nem is ország-csoportot jelentő Ciprus esete, ahol az unió elszalasztotta, hogy a csatlakozás feltételéül térségi együttműködésben való előrelépéshez ragaszkodjon.) Összességében e stratégia orszag-csoportok, térségek belső együttműködésének a javításához kapcsolná a támogatásokat, ami potenciális uniós csatlakozó országok esetében magának az uniónak is elemi érdeke, de esetenként a Föld más térségeire vonatkozó segítségnyújtásnál is irányadó lehet.

Világ

A nemzetközi versenyképesség meghatározó tényezői és várható változásai

Történelmi perspektívában egy ország fejlődésének, népe boldogulásának nem a piaci versenyképesség a feltétele. Másként nézne ki a helyzet, ha a verseny tárgya a népek boldogulása lenne. Mindent elárul korunkról, hogy a termelés célja nem a népek boldogulása, hanem a vállalati nyereség, függetlenül attól, honnan származik.

hvg.hu Külkapcsolati stratégia

Interaktív külpolitika - adjon ötleteket a külügynek!

A külügyminisztérium megbízása alapján a külügyi témákkal foglalkozó intézetek, alkotóműhelyek hét fő témában - biztonság, a biztonság gazdasági vonatkozásai, a globalizmus kihívásai, az EU-tagság sikerre vitele, szomszédsági kapcsolatok, nemzeti identitás, kulturális identitás, kultúrpolitika - témánként 5-6 résztanulmányt készítettek, amelyek alapul szolgálnak egy új külpolitikai stratégia kialakításához. Most a hvg.hu felületein Ön is elmondhatja véleményét, és hozzájárulhat az új stratégia megszületéséhez!

Világ

A globális gazdaság új intézményi struktúrája felé?

A világgazdaság bonyolult kapcsolati hálóvá vált: államok, államközi szervezetek, transznacionális társaságok (mint mezoszféra) az alakítói. Az államközi, bilaterális kapcsolatok felöl a multilaterális felé lassú az elmozdulás (az ENSZ-ben letétbe helyezett 30000 államközi szerződésnek csak 5 %-a multilaterális). Ez utóbbiak jelentősége azonban nagyobb és növekvő.

Külkapcsolati stratégia

Szomszédsági kapcsolatok relációs bontásban

A tanulmány célja, hogy a legfontosabb szomszédsági relációkban a magyar külpolitika céljait, eszközeit és lehetőségeit felmérje, illetve az egyes bilaterális kapcsolatrendszerekre lebontva konkrét ajánlásokkal segítse annak kialakítását. Mondja el véleményét Ön is!

Külkapcsolati stratégia

A világ mezőgazdasága és az agrártermékek világkereskedelme

A jövő mezőgazdaságának alakulását alapvetően a népesség- és jövedelemnövekedés indukálta kereslet fogja meghatározni, de jelentős tényezők lesznek: az olajárak alakulása, az éghajlatváltozás, az állat- és növénybetegségek előfordulása, az agrárhatalmak (EU, USA) agrárpolitikájának változása és a WTO Dohai Fordulójának agrár-megállapodása.

hvg.hu Világ

Adjon ötleteket a külügynek kulturális kérdésekben!

A külügyminisztérium megbízása alapján a külügyi témákkal foglalkozó intézetek, alkotóműhelyek hét fő témában készítettek tanulmányokat, amelyek alapul szolgálnak egy új külpolitikai stratégia kialakításához. Ezen a héten a kulturális külpolitika kérdéséhez szólhatnak hozzá.

Itthon

Adjon ötleteket a külügynek a nemzeti azonosságtudat témájában!

A külügyminisztérium megbízása alapján a külügyi témákkal foglalkozó intézetek, alkotóműhelyek hét fő témában készítettek tanulmányokat, amelyek alapul szolgálnak egy új külpolitikai stratégia kialakításához. Ezen a héten a nemzetfogalom, a nemzetpolitika, az autonómia, valamint a nemzeti identitás megőrzése témákban szólhatnak hozzá.

Tiszta sci-fi lehet, amit a Samsung következő okosgyűrűje tudhat

Tiszta sci-fi lehet, amit a Samsung következő okosgyűrűje tudhat

Neymar visszatért, de valami hiányzik belőle

Neymar visszatért, de valami hiányzik belőle

Megint lövöldözés volt Brüsszelben, egy ember meghalt

Megint lövöldözés volt Brüsszelben, egy ember meghalt

Most a 444-et pécézte ki magának a Szuverenitásvédelmi Hivatal

Most a 444-et pécézte ki magának a Szuverenitásvédelmi Hivatal