Virtuális hamburger, valódi kritika
Szakemberek szerint a jövő legígéretesebb reklámterepe a valós életet mintázó számítógépes játék, amelyben felbukkannak a cégek virtuális hirdetései vagy árucikkei. Csakhogy az ötlet kétélű fegyvernek is bizonyulhat: a tiltakozó játékosok saját eszközüket fordítják a cégek ellen, lejáratókampánnyá téve a reklámot.
Az egyik legsikeresebb játékszoftver-fejlesztő cég, az Electronic Arts új, nagyszabású online játékához a McDonald's-ot és az Intelt nyerte meg kétmillió dolláros reklámszerződéssel. Ám még jóval a mindennapi életet szimuláló Sims Online december 17-i hivatalos indulása előtt hatalmas tiltakozási hullám robbant ki: a játék tesztverzióját próbálgató ötvenezer felhasználó egy része virtuális tiltakozást tervez a kiber-gyorséttermek ellen.
A Sims Online-ban családot, barátokat kell szerezni, dolgozni, vagy éppen vállalkozásba kezdeni, pénzt gyűjteni és szórakozni. Az advergaming (játékhirdetés) szerződés jóvoltából a virtuális világban akár McDonald's éttermet is nyithatunk, vagy hamburgerrel csillapíthatjuk éhségünket. Tony Walsh, a shift.com újságírója több ötletet is nyújt a protestáláshoz:
- a virtuális gyorsétterem előtt állva udvariasan beszéljük rá az arra járókat, hogy ne egyenek McDonald's-ban, mert az nem egészséges;
- rendeljünk és fogyasszunk virtuális hamburgert, majd játsszuk el, hogy rosszul vagyunk, hányunk vagy egyenes azt, hogy meg is haltunk az ételtől;
- nyissunk saját McDonald's éttermet, majd szigorúan magánvéleményként - elkerülve a virtuális jogi procedúrákat - hangoztassuk, milyen rossz ételeket gyártunk;
- nyissunk független éttermet, és kérjük meg elégedett vevőkörünket, hogy tiltakozzanak ők is a McDonald's-ok ellen, mivel a gyorséttermek veszélyeztetik kedvenc házivendéglőjük jövőjét.
A tiltakozási hullám körül hatalmas vita robbant ki: egyesek helyeslik, mások értelmetlennek találják az ötletet. "Elegendő olyan probléma van a valódi világban, amelyek ellen érdemes tiltakozni, nincs szükségünk virtuálisakra is" - írja egy hozzászóló a slashdot.org internetes magazin fórumában. A tiltakozók és támogatóik azonban természetesnek veszik, hogy egy, a való életet szimuláló játékban helye van az ilyen megmozdulásoknak is. A játékgyártó cég képviselői - bár nem számítottak ilyen reakciókra - örülnek a megmozdulásnak, szeretnék ugyanis minél élőbbé tenni virtuális valóságukat.