Tizenkét tévhit: hogyan éljünk egészségesen?

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az életmódváltás sosem egyszerű; ha elkezdjük, nagy akaraterőre és kitartásra lesz szükségünk. Ha szakemberhez fordulunk, sokkal könnyebb kitartani, sőt, sok esetben elengedhetetlen a háziorvos vagy a dietetikus szaktudása.

Antal Emese, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke az ételeink tápanyag- és energiatartalmával kapcsolatos tévhitek eloszlatásában nyújt segítséget.

1. Egészséges és egészségtelen élelmiszerek. Ez az egyik legalapvetőbb tévhit, amely miatt gyakran rosszul értelmezzük a diéta fogalmát. Jegyezzük meg: nincs egészségtelen élelmiszer, csak egészségtelenül, rosszul összeállított étrend. A zsiradékok sem egészségtelenebbek a gyümölcsöknél, viszont más arányban kell a helyes étrendben előfordulniuk, de a szervezetnek mindegyikre szüksége van.

© sxc.hu
2. Kizárólag növényi olajat fogyaszthatunk. 100 g növényi eredetű olaj energiatartalma megegyezik 100 g állati eredetű zsír energiatartalmával, azaz ugyanannyi kalóriát jelentenek, viszont a növényi zsiradékok zsírsav-összetétele előnyösebb.

3. Csak semmi szénhidrát. Az új fogyókúrás trendeknek megfelelően sokan úgy gondolják, hogy a legjobb, ha lecsökkentik a szénhidrát-fogyasztásukat. Ám a szénhidrátok között találjuk az összetett szénhidrátok csoportját, amelynek kihagyása az étrendből nagy hiba. A cukrot sokan támadják, pedig azt sem kell száműzni a táplálkozásból, csak megfelelő mennyiségben fogyasztani.

4. A cukor rontja a fogakat. Minden élelmiszerre vagy élelmiszer-összetevőre igaz, hogy kedvezőtlen a hatása, ha túlzott mennyiségben fogyasztjuk. A fogak esetében kevésbé lényeges az elfogyasztott mennyiség, mert az számít, mennyi ideig érintkezik a cukor a fogak felszínével. Igyekezzünk tehát az egyes étkezések után minél hamarabb fogat mosni.

5. Minden barna kenyér teljes kiőrlésű. A teljes kiőrlésű gabonából készült termékek az egészséges étrend részét, alapját képezik. Nem árt azonban vigyázni velük, mert nem minden sötétebb színű kenyér vagy péksütemény készül teljes kiőrlésű lisztből, előfordulhat, hogy malátával színezték őket. Tájékozódjunk az összetevőkről.

6. Ami diabetikus, az energiaszegény. A diabetikus édességek energiatartalma közel azonos a hagyományos termékekével, csak más az összetételük. Ajánlott a címkét elolvasni, mivel előfordulhat, hogy kalóriatartalmuk magasabb a hagyományos változaténál, és gyakran zsírtartalmuk is magas.

Második rész (Oldaltörés)


7. Mesterséges édesítőszerek: 0 kcal. Az édesítőszerekről szintén általános a tájékozatlanság. A legtöbben azt hisszük róluk, hogy energiamentesek. Az édesítőszerek többségére (például szacharin, aszpartam) ez igaz, ám a cukoralkoholok (szorbit és xilit) tartalmaznak energiát. Gyakori, hogy egészségtelen hatásukat emlegetik, sőt, rákkeltőnek kiáltják ki őket bizonyos állatkísérletek eredményei alapján, pedig ezeket az eredményeket mindeddig emberre vonatkoztatva nem igazolták.

8. Light... A light termékekről általában úgy gondolják, hogy energiaszegények vagy teljesen energiamentesek. Ha üdítőitalokról beszélünk, akkor ez az esetek többségében igaz. Lightnak neveznek azonban egyes zsírszegény termékeket is (például joghurtok), amelyek energiatartalma számottevően nem kisebb; a light elnevezés ezeknél a termékeknél a zsírtartalomra vonatkozik.

9. Csak az ásványvíz. Nagy melegben előírás, hogy igyunk meg naponta 2-4 liter ásványvizet. A csapvíz azonban legalább olyan egészséges, mint az ásványvizek, amelyeknek összetétele eltérő; összes ásványi anyagtartalmuk mértékét fontos ismernünk. Előnyös, ha többféle ásványvizet és csapvizet egyaránt iszunk, s az ásványvizek fajtáját váltogassuk havonta: így elkerülhetjük, hogy bizonyos anyagokból többet juttassunk a szervezetünkbe, mint az ajánlott mennyiség.

10. VeszélyEk. Gyakran halljuk, hogy az E-számokban gazdag élelmiszereket kerülni kell, mert bizonyos E-számok rákot okoznak. Az adalékanyagokat, az E-számokat mi hívtuk életre, azaz a felgyorsult életvitelünk. Az Európai Unió szabályozza, hogy melyek az engedélyezett E-számok és mekkora az egyes anyagokból a maximális mennyiség, amit az élelmiszerbe tehetnek. Néhány E-szám kellemetlen tüneteket provokálhat, allergiásoknak problémát is okozhat.

11. Csak a bio egészséges. A biotermékek úgynevezett „ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból" származó produktumok. A „bio” jelzés nem a termék összetételét hivatott minősíteni: a természetes környezetet óvja ez a gazdálkodás és így közvetetten ezek a termékek is, mivel termesztésük során nem használnak vegyi anyagokat.  

12. Kockázatos a gyógyszeres terápia. A testsúlycsökkentéshez alkalmazható gyógyszeres terápiával kapcsolatban sokakban él az a tévhit, hogy használata túl kockázatos. Pedig pont abban lehet a legnagyobb segítségünkre, hogy meg tudjuk tartani a diétánkat vagy elkerüljük az annyira rettegett jojo-effektust. Emellett, ha őszinték vagyunk magunkkal, belátjuk, hogy az életmódváltás lassan megy, és már az elején elveszítjük a lendületünket, mert nem jön az eredmény és oda a kitartásunk. A túlsúly pedig minél tovább terheli szervezetünket, annál nehezebb lesz visszanyerni régi formánkat.

Érdemes mérlegelnünk, mennyi is a súlyunk, mennyitől kell megszabadulnunk ahhoz, hogy újra fittnek, egészségesnek érezzük magunkat. Ha bizonytalanok vagyunk, nyugodtan keressük fel háziorvosunkat, és tájékozódjunk nála a gyógyszeres terápiákról, hiszen lehet, hogy éppen ez szükséges ahhoz, hogy túljussunk a holtponton, és kitartsunk elhatározásunk mellett. A gyógyszeres terápia löketet adhat az új életünkhöz, hiszen könnyebb az egészséges étkezés és a mozgás beépítése életvitelünkbe, ha hamarabb látjuk az eredményt, illetve érdemes arra használni a gyógyszer szedése alatti időt, hogy az új életmódot szokássá tegyük.