Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ef3fe854-76b8-4226-a1c5-6eec728d5a7e","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A privát jet épp akkor fordult meg Bordeaux-ban, mint amikor egy másik, már jól ismert, kormányközeli kötődésű Bombardier.","shortLead":"A privát jet épp akkor fordult meg Bordeaux-ban, mint amikor egy másik, már jól ismert, kormányközeli kötődésű...","id":"20241127_Uj-22-milliard-forint-erteku-magangeppel-bovulhetett-a-NER-luxusrepulo-parkja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef3fe854-76b8-4226-a1c5-6eec728d5a7e.jpg","index":0,"item":"dc916df7-8ac9-446e-924d-a60341d61d5b","keywords":null,"link":"/kkv/20241127_Uj-22-milliard-forint-erteku-magangeppel-bovulhetett-a-NER-luxusrepulo-parkja","timestamp":"2024. november. 27. 13:10","title":"Új, 22 milliárd forint értékű magángéppel bővülhetett a NER luxusrepülő-parkja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df98cf8e-544b-4f70-b4ad-3ebc6a05729e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A franciák szerint az izraeli miniszterelnök „mentességet” élvez.","shortLead":"A franciák szerint az izraeli miniszterelnök „mentességet” élvez.","id":"20241127_izrael-franciaorszag-benjamin-netanjahu-icc-elfogatoparancs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df98cf8e-544b-4f70-b4ad-3ebc6a05729e.jpg","index":0,"item":"0fed17a6-7669-4fb1-9101-6ee4a7c7640b","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_izrael-franciaorszag-benjamin-netanjahu-icc-elfogatoparancs","timestamp":"2024. november. 27. 16:53","title":"Franciaország megindokolta, miért nem tartóztatná le Netajahut az elfogatóparancs ellenére sem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73b70162-8e00-4c31-a50d-ec6425780fd6","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A média és a műsorszórás területén végzett kiemelkedő munkáért.","shortLead":"A média és a műsorszórás területén végzett kiemelkedő munkáért.","id":"20241127_nmhh-goldmark-peter-karoly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73b70162-8e00-4c31-a50d-ec6425780fd6.jpg","index":0,"item":"0f332a70-cc0f-4636-b558-b66ac33fa9aa","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_nmhh-goldmark-peter-karoly","timestamp":"2024. november. 27. 15:38","title":"Egy megyés püspököt és saját igazgatóját is kitüntette a médiahatóság elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5dd9aef0-e18d-46e0-9294-f344936626e1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A gyermek combja eltört a zuhanás következtében, a járókelők találtak rá az utcán, és hívták a mentőket.","shortLead":"A gyermek combja eltört a zuhanás következtében, a járókelők találtak rá az utcán, és hívták a mentőket.","id":"20241126_Egy-budapesti-gyermekotthon-masodik-emeleterol-esett-ki-egy-kisfiu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5dd9aef0-e18d-46e0-9294-f344936626e1.jpg","index":0,"item":"db1c6d4e-5e51-4742-bef8-eaf688dff87d","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_Egy-budapesti-gyermekotthon-masodik-emeleterol-esett-ki-egy-kisfiu","timestamp":"2024. november. 26. 14:02","title":"Egy budapesti gyermekotthon második emeletéről esett ki egy kisfiú","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56efe3dc-0861-490a-889d-22cf4ba6e973","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Egy eldugott vadkamerának pózolt a madár, aki ritka látogatónak számít a Dél-Dunántúlon.","shortLead":"Egy eldugott vadkamerának pózolt a madár, aki ritka látogatónak számít a Dél-Dunántúlon.","id":"20241126_Gigaszi-bagoly-bukkant-fel-a-Mecsekben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56efe3dc-0861-490a-889d-22cf4ba6e973.jpg","index":0,"item":"53c28c1a-cfb2-44d0-a6cc-dae92afd84f2","keywords":null,"link":"/zhvg/20241126_Gigaszi-bagoly-bukkant-fel-a-Mecsekben","timestamp":"2024. november. 26. 12:56","title":"Óriási vendégbagoly bukkant fel a Mecsekben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","shortLead":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","id":"20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b.jpg","index":0,"item":"5ea7ee2f-79f7-4289-ab54-7288eb8e114a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","timestamp":"2024. november. 27. 06:41","title":"Így szól a V16-os új Bugatti, amit Horvátországban tesztelnek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1c5f2f2-e7b8-4636-8934-71c0665bae72","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Jelentős változásokon megy át az európai gazdasági kormányzás, az új szabályozás értelmében az Európai Bizottság két ütemben teszi közzé a tagállamok gazdálkodására és az általuk benyújtott növekedési tervek értékelésére vonatkozó álláspontját és a túlzott deficittel rendelkező országokkal kapcsolatos ajánlásait. ","shortLead":"Jelentős változásokon megy át az európai gazdasági kormányzás, az új szabályozás értelmében az Európai Bizottság két...","id":"20241126_gazdasagi_novekedes_europai_bizottsag_koltsegvetesi_hiany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1c5f2f2-e7b8-4636-8934-71c0665bae72.jpg","index":0,"item":"d6654695-8d6b-48ba-b2c1-a694d9d82201","keywords":null,"link":"/eurologus/20241126_gazdasagi_novekedes_europai_bizottsag_koltsegvetesi_hiany","timestamp":"2024. november. 26. 18:05","title":"Az Európai Bizottság nem tudta értékelni Magyarország növekedési tervét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a88b7c25-67a7-44ad-acd3-f3d4b1e3506d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A dollár gyengülése sem segített rajta.","shortLead":"A dollár gyengülése sem segített rajta.","id":"20241127_forint-arfolyam-ujabb-melypont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a88b7c25-67a7-44ad-acd3-f3d4b1e3506d.jpg","index":0,"item":"d1a3b199-e3de-4f28-a7fc-65651d979edb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_forint-arfolyam-ujabb-melypont","timestamp":"2024. november. 27. 16:13","title":"Újabb mélyponton a forint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy gigantikus A-betű, amelynek az egész világ behódolt
Fazekas Zsuzsa
Tetszett a cikk?
Március 31-én 125 éves Franciaország és Párizs szimbóluma, az Eiffel-torony. Volt már a modern építészet ünnepelt alkotása, nevezték barbár rondaságnak, ami belerondít Párizs arcába, hirdette a nácik dicsőségét, és használták reklámfelületnek. De tulajdonképpen miért is lett egy teljesen haszontalan A-betű a világ legismertebb turistalátványossága?
Pontosan 125 éve avatták fel a világ egyik leglátogatottabb turistalátványosságát, hiszen ha valaki Párizsban jár, garantáltan nem hagyja ki a franciák által már csak Öreg Hölgynek becézett Eiffel-tornyot. A hatalmas A-betűt, amely építésekor még a világ legmagasabb építményének számított, és az egyik legkorszerűbb épületként demonstrálta az egész világ előtt a francia építészet és ipar nagyságát.
A tetejére helyezett antennákkal együtt 324, azok nélkül 317 méter magas Eiffel-toronyban évent közel 7 millióan fordulnak meg, de még többen mennek csak a lábaihoz, hogy a borsos belépő árát megspórolva is gyönyörködhessenek a gigantikus és amúgy szinte teljesen haszontalan épületben.
Az első vázlat. Nagyítás fotógalériánkért kattintson a képre!
Maurice Koechlin, Émile Nouguier
Az 1889. március 31-én felavatott építmény ötlete öt évvel korábban fogant meg Gustave Eiffel építész tervezőirodájának mérnökeiben. Az első skiccet a toronyról még 1884-ben vetette papírra Maurice Koechlin: ezen már látható volt a torony végső formája, a híres A-alak, vagyis az egymás felé tartó ívek, amelyeket ekkor még több kereszthíd kötött össze. A tornyot a tervezők egyértelműen az 1889-es párizsi világkiállításra szánták, és egyetlen dolog motiválta őket: építeni egy "nagyon magas tornyot", ami legalább háromszáz méter.
Az ötlet a XIX. század végén nem Eiffeléket mozgatta meg egyedül, egy másik francia építész, Jules Bourdais a Párizs melletti Bois de Boulogne-ba akart felépíteni egy háromszáz méteres világítótornyot, ám az végül nem valósult meg. A toronynál Eiffel kimondottan a modern vasszerkezet lehetőségeinek kihasználására törekedett, de valójában ez sem volt újdonság: Párizsban ekkor már piacépületeknél, fedett passzázsoknál is használták a technikát, de maga az építész is tervezett már vasszerkezetes hidakat, egy akkoriban bravúrnak számító viaduktot, és a szintén a cége által jegyzett, vasszerkezetes technikai újításokat alkalmalmazó budapesti Nyugati pályaudvar is megnyílt már 1877-ben.
A korábbi középületek azonban mind rendelkeztek valamilyen funkcióval, a világkiállításra tervezett építmény pedig egyszerűen csak egy torony volt, amelynek felépítését ugyan megpróbálták tudományos, meteorológiai vagy távközlési célokkal megindokolni, de leginkább szimbolikus, illetve esztétikai szerepe volt. Eiffel maga a toronnyal Franciaország ipari erejét akarta megmutatni, valamint a mérnöki munka és a technikai fejlődés diadalát.
Egy gyárkémény, ami belerondít a városképbe
Az építmény gyárkéményekre emlékeztető formavilága azonban komoly felháborodást keltett, a korabeli vezető művészek kiáltványban tiltakoztak a felépítése ellen. A legfőbb ellenérv ellene az volt, hogy megbontja a XIX. században kialakított Párizs építészeti rendszerét, amely szerint az ipari területeket és a modern világot száműzték a külvárosokba. A tiltakozók úgy érezték, Eiffel tornya elcsúfítja az amúgy gótikus műemlékek és díszes paloták által uralt összképet, és "barbárságával" belerondít a Notre-Dame, a Sainte-Chapelle, vagy a Diadalív hangulatába. Miután viszont 1886-ban elfogadták az építmény terveit, a szerződést pedig úgy kötötték meg rá, hogy a világkiállítás után további húsz évig Eiffel irodája üzemeltetheti azt az építés költségeinek megtérítésére, az ellenzőknek bele kellett nyugodniuk, hogy a torony meg fog épülni, sőt ott is marad majd, és legalább húsz évig fogja "rontani" a párizsi panorámát.
A torony bőven meghaladta az első számítások költségeit: Eiffel eredetileg úgy kalkulált, hogy valamivel több, mint 3 millió frankba fog kerülni az építkezés, 4800 tonna vasra lesz szükség, és egy év alatt könnyedén felépítik. Bár az építkezés gyorsan és látványosan haladt, a torony végül két és félszer annyiba került, mind gondolták, 7300 tonna vasat építettek bele, és több mint két éven át épült.
Nagyítás fotógalériánkért kattintson a képre!
AFP / Bertrand Guay
Az Eiffel-torony viszont a világkiállítás alatt meghozta a várt sikert, már az első évében közel kétmillió látogatója volt, és szinte azonnal megindult a minitornyok gyártása, ami máig virágzó üzlet. Már a XIX. század végén rengeteg képeslap, fotó, csoki-, süti-, vagy gyertyatorony született, de a kulcstartóbiznisz is szinte azonnal beindult – ma egy euróért kínálják az aranyszínű utánzatokat csörgető utcai árusok a torony aljánál.
Egy új korszak szimbólumából reklámfelület
A hatalmas torony az építői szerint a kő korszakának végét jelentette, illetve a vas és acél korának eljövetelét. Ám a XX. századtól valójában a beton dominált. A saját korában a modernizmust hirdető Eiffel-toronyra már néhány évtizeddel később is csak kis építészeti epizódként tekintettek, és a világkiállítás évének látogatói sikere után alig pár százezren nézték meg évente. Amikor 1900-ban Párizs ismét világkiállítást rendezett, már azt is felkínálták a pályázó építészeknek, hogy lebontsák, vagy átépítsék a Mars-mezőn éktelenkedő gigaépítményt, és bár születtek tervek, amik órával, szobrokkal, vagy köréépített emeletekkel egészítették volna ki a letisztult A-alakot, végül egyik sem valósult meg.
Az 1900-as évek elején a torony lebontása komolyan is felvetődött, a kor értelmisége viszont ekkor már mellette állt ki, a köztársaság és a haladás szimbólumának tekintve az építményt, valamint egyedisége mellett érvelve. Az Eiffel-torony tehát maradt, a drótnélküli távírás fejlődésével pedig végre értelme is lett létének – segítségével valósult meg az első tengerentúli drótnélküli beszélgetés, az első világháborúban pedig a repülőgépek irányításában is segédkezett. Ma 120 antenna van a tetején.
A huszas években ismét a modern művészet és építészet szimbólumaként jelent meg a torony, a Citroën autógyár pedig 11 éven át, 1925 és 1936 között gyakorlatilag reklámfelületként hasznosította: egy különleges kivilágítást kapott az építmény, amin a "Citroën" felirat, csillagok és szökőkút váltogatták egymást.
A második világháborúban – Franciaország 1940-es megszállása után – világhírűvé váltak azok a jelenetek, ahogy Hitler amúgy hajnali hatkor, a szinte teljesen üres Párizsban autózva megtekinti az Eiffel-tornyot is, amelyre a német megszállás alatt a "Németország minden fronton győz" ("Deutschland siegt auf allen Fronten") feliratot függesztették ki. A kancellár gondolkozott ugyan Párizs lerombolásán, de végül úgy döntött, inkább Berlint építteti át, hogy mellette a francia főváros végül egy porfészeknek tűnjön.
A legfőbb francia jelkép
Az Eiffel-torony látogatottsága a második világháború után kezdett el folyamatosan nőni: eleinte évi egymillió turista kereste fel, számuk pedig mára már majdnem eléri az átlag 7 milliót is. Felépítése óta több mint 250 millió ember volt a toronyban, és bár a kispénzű turisták 1973 óta szívesen mennek a 210 méter magas Montparnasse toronyba is, mondván az olcsóbb, és hasonlan jó a panoráma, a XIX. századi építmény továbbra is őrzi szimbolikus jelentőségét. Igaz, műemléki rangot csak 1964-ben kapott.
1987-ben egy közvélemény-kutatáson a franciák 25 százaléka mondta azt, hogy az Eiffel-torony szimbolizálja a leginkább Franciaországot, ezzel pedig a torony szerezte a legtöbb szavazatot a felmérésben. 2011-ben a Le Figaro hasonló kérdésére 56 százalék választotta a tornyot, mint országa legfőbb jelképét.
Nagyítás fotógalériánkért kattinston a képre!
AFP / Mladen Antonov
Párizs megkerülhetetlen turistalátványossága ráadásul a jeles alkalmakkor különböző díszkivilágítást is kap: volt már kék EU-s csillagokkal, piros a kínai új év alkalmából, vagy zöld a rögbi-világbajnokság tiszteletére. 2000 óta azonban a torony éjszakánként aranyszínű díszkivilágításban mutatja magát, 2003 óta pedig óránként öt percig még villog is, miközben folyamatosan világítótoronyként pásztázza a párizsi éjszakát. 125 évesen pedig természetesen önmagát ünnepli.
A költések a közszolgáltatások színvonalában nem érzékelhetők, a hosszú távú növekedést pedig bizonytalanná teszi a magas eladósodás és az abból eredő kamatterhek.