szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A mozdonyvezetők megtartják a csütörtökön reggel 6 és 8 óra közötti...

A mozdonyvezetők megtartják a csütörtökön reggel 6 és 8 óra közötti időre meghirdetett figyelmeztető sztrájkot - jelentette be Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSz) ügyvezető alelnöke szerdán újságíróknak a tárca és a szakszervezet vezetőinek egyeztetését követően.

Az egyeztetést követő sajtótájékoztatón Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára  elismerte, hogy a mozdonyvezetőkkel az idén nyáron kötött megállapodás határidőit a tárca nem mindenben tudta tartani.

Kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta, a mellékvonalakról társadalmi egyeztetés folyik, november első napjaiban születik döntés arról, hogy mely mellékvonalakra ad vagy nem ad
személyszállítási megrendelést a GKM.

Garamhegyi Ábel a sajtótájékoztatón elmondta: arra kéri a szakszervezetet, hogy a nyári megállapodásban rögzített határidő csúszása miatt ne hozzák az utasokat kellemetlen helyzetbe. Hozzátette: a határidők elsősorban a jogalkotás elhúzódása miatt csúsznak.

Az államtitkár elmondta, hogy szakmai egyeztetés folyik a mellékvonalakról, több szakmai anyag is készült, csütörtökön a társadalmi szervezetekkel ülnek le a témában tárgyalni, erre várják a szakszervezetek képviselőit is.

Azzal a felvetéssel kapcsolatban, hogy a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalat esetleg átvenné üzemeltetésre a szlovák vasút Garamhegyi Ábel kijelentette: nem tudja miért érné meg a szlovák vasútnak a magyar mellékvonal átvétele.

Borsik János újságíróknak elmondta: október 25-én reggel 6 és 8 óra között azért tartanak figyelmeztető sztrájkot a személyszállítás területén, mert a GKM megszegte a júliusban kötött megállapodást, és a mellékvonalak megszüntetése miatt a  mozdonyvezetők foglalkoztatási biztonsága veszélybe kerül. A mellékvonalak bezárásával a tárca a magyar vasúti vonal 10 százalékán tervezi megszüntetni a személyszállítást, továbbá az új menetrendet úgy kívánja kialakítani, hogy a 10 százalékkal kevesebb személyszállító vonat közlekedjen.

A MOSz ügyvezető alelnöke kifogásolta, hogy a mellékvonalak megszüntetésére nem készült olyan hatástanulmány, amely az intézkedés a társadalmi hatását is kimutatná.

Borsik János hangsúlyozta: a mellékvonalat megszüntetése elleni figyelmeztető sztrájkkal kifejezik szolidaritásukat a mellékvonal bezárásban érintett kistérségek lakóival, akiknek a mindennapi életét elnehezíti a személyszállítás szüneteltetése.

Borsik János úgy fogalmazott, nem helyes, hogy a kormány "tárcakompetenciába utalja a mellékvonalak kérdését".

Kérdésre válaszolva a MOSz ügyvezető alelnöke elmondta: a csütörtöki figyelmeztető sztrájknak 96 százalékos a támogatottsága. A mozdonyvezetők féltik az állásukat, és tiltakoznak az ellen is, hogy a tárca nem tudja megmondani, hogy a mellékvonalak felszámolásával kapcsolatban hol van ügy vége.

Borsik János elmondta: az elégséges szolgáltatásról megkötötték a megállapodást, a MÁV Zrt. együttműködik a MOSz-szal. Az elégséges szolgáltatásról kötött megállapodás alapján a csütörtök 6 óra előtt elindult vonatok bemennek a következő állomásra és onnan 8 óra után mennek tovább. Az állomáson biztosítják a vonaton a világítást, a fűtést, a személyzet nem hagyja el a vonatot a sztrájk ideje alatt. Azt követően pedig azon lesznek, hogy minél előbb álljon helyre a forgalom.

(MTI)
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!