szerző:
Folk György (hvg.hu)
Tetszett a cikk?

Erotikus film, szexfilm, pornó, hardcore pornó, szexthriller, horrorpornó. Műfaji határok, amelyeket régen elmostak a filmgyártók. Meddig folytatódik a pornó naturalizálódása és brutalizálódása? A tendenciák, klisék, szereplők és a terjesztés változásait elemezzük.

A pornó- és szexipar az emberiség egyik legelemibb igényéből él: a drasztikus befolyásoló eszköz az emberi figyelmet leginkább megragadó öt alapmotívum egyikével (primer szexuális ingerek reprezentációi) operál. Bár enni mindenki eszik, erotikus tartalmat viszont nem mindenki fogyaszt. A szexuális ingerekből történő haszonhúzás mégis hasonlítható annyiban a hipermarketekhez, hogy napjainkban mindenki megtalálhatja a saját szájízének megfelelő pornót. Legalábbis a szakma nagy hatékonysággal hiteti el ezt a fogyasztókkal.

Mémek
Agyból agyba továbbított fertőző információminta, amely úgy replikálódik, hogy élősdien emberi elméket fertőz meg, és úgy módosítja azok viselkedését, hogy népszerűsítteti velük a mintát. (A terminust Dawkins alkotta meg a „gén” analógiájára.) A szlogenek, frázisok, melódiák, felfedezések, divatok tipikus mémek.
Azzal, hogy a szexfilm ma már a digitális képrögzítés, a kábeltévé és mindenekelőtt az internet segítségével szinte mindenütt jelen van, akaratlanul is durván beleavatkozik az emberi szexualitásába. A pornó olyan mémeket szaporít a köztudatban, amelyek nyomán mára természetessé vált például a nemi szervek szőrtelenítése, és az a tény, hogy a mai tinédzserek körében az orális vagy épp az anális szex már közel sem annyira marginális, mint apáik, anyáik korában volt.


A kognitív tudományok művelői egyetértenek abban, hogy az emberi komfortérzet fenntartása az idő folyamatos strukturálását követeli meg. Az emberi lény szenved, ha nem tudja kitölteni az idejét. A tömegmédiumok - különösen a televízió - megjelenésével az idő eltöltésének rendkívül kézenfekvő, kényelmes és erőfeszítést nem igénylő módja jött létre.

A sosem látott eladási csúcsokat döntő pornóipar óriási társadalmi változásokat idéz elő az emberek szexről alkotott képébe történő beavatkozással. Gergő, a Machomedia pornó híroldal alapítója és szerkesztője szerint a gyakornok Monika Lewinsky botránya igazi mérföldkő ezen az úton. Az ovális irodában történtek óta az orális szex kérdése nem tabu többé sehol, hiszen akkoriban a Fehér Házban is erről folyt a társalgás. Az erotikus ábrázolás az emberiséggel egyidős, de ma már a meztelenség mozgóképi ábrázolása is csaknem százéves történelemre tekint vissza. Jelentősebb köztudatformáló hatáshoz csak a hatvanas-hetvenes évek Amerikájában és Nyugat-Európájában jutott, a szexfilmek nyilvános vetítéseivel. Igaz, a keménypornók mozis vetítéseire az érdeklődőknek csak kis része ült be mások előtt is vállalva ezzel érdeklődését. A hatvanas évek végéig a valódi aktust rögzítő pornókat 10-15 perces, rossz minőségű, alacsony színvonalon elkészített némafilmeket jelentették, amelyeket az Egyesült Államokban magánházakban vagy illegális vetítéseken mutattak be, míg Európában leginkább bordélyokban – írja Varró Attila filmkritikus, az amerikai pornóklasszikusokról írt értekezésében a Filmvilág hasábjain.

Honnan indult, hová tart? (Oldaltörés)

A hetvenes években aztán a szabályozás enyhülése nyomán Amerika-szerte százával nyíltak a pornómozik, s ennek köszönhetően a szexfilm néhány év alatt népszerűségben felzárkózott a hollywoodi alkotások mögé. A filmszínházban történő vetítés magával hozta azt az igényt, hogy a pornófilm egységes cselekményláncolatot alkotva, elszakadva a középkorú magányos férfiak célközönségtől, széleskörű érdeklődésre számot tartó alkotássá bővüljön. Az olyan emblematikus filmek, mint a Mély torok (Deep throat), a Sex USA vagy A zöld ajtó mögött (Behind the green door) általánosan elfogadottá tették - de legalábbis bevitték a köztudatba - a műfaj létezését.

A nyolcvanas években aztán előbb az Újvilágban, később az öreg kontinensen indult be a VHS-en keresztüli pornófogyasztás, minek hatására a középosztály is rákapott a felnőtt tartalmakra. Érdemes megjegyezni, hogy a videotékák felvirágzásának fontos motorja volt a szexfilmkölcsönzés. A nyilvános vetítések kora lejárt, beindult a videokazettás forgalmazás. Ez egyben lehetővé tette a nagyjátékfilmes megoldásoktól való eltérést, valamint a „lényeg” kiemelését, a fogyasztók érdeklődését és preferenciáit szem előtt tartva.

© hvg.hu
Ennek a folyamatnak a folytatása a kábeltévék szexcsatornáinak felbukkanása, majd a pornó interneten keresztüli terjesztése. A pornó jelenlegi virágzása mögött elsősorban a világhálós forgalmazás modellje állhat: az anonimitás és a közvetlen otthoni elérés még szélesebb kör számára tette lehetővé a lebukásmentes fogyasztást.

A differenciálódó igények arra késztették az ipart, hogy mind szélesebb kínálattal kedveskedjen fogyasztóinak. A bőség következtében azonban az egymásba hatoló genitáliákról felvett extraközeli felvételek egyre kevéssé érik el a rendszeres pornófogyasztók ingerküszöbét, s ez évről-évre egyre vadabb pornófilmek létrejöttéhez vezet. Mihály István Érosz posztmodern filmarcai című írásában így ír: „a pornófilm fontos jellemzője, hogy az aktus bemutatása öncélú, a szereplők közti viszony a nemiségre korlátozódik, s az esetleges cselekmény csak ürügy, mely összeköti az egymást sűrűn váltogató nagyjeleneteket." Király Jenő Mágikus mozi című könyvében ehhez a következőket teszi hozzá: „a pornó megtámadja a műalkotás eszméjét, a pornófilmnek nincs eleje, közepe, vége. Az egyes film sem igazi, önálló zárt egység, a szöveghatárok álhatárok. Míg a tömegkultúrában a mitikus meseprogramok jelentik az alapvető hatóanyagot, a pornóban a konkrét narratív mítoszok is feloldódnak. A naturalizmus dokumentarista szélsőségét az absztrakt film elemeivel egyesíti.”

Se eleje, se vége (Oldaltörés)

© Dripnet
Mára a pornógyártás nagyját az úgynevezett dokumentarista jellegű alkotások teszik ki, amelyekben rendkívül szűkre szabott keretek közt, triviális klisék alapján valósulnak meg aktusok, a lehető legnaturalisz-tikusabb ábrázolásmódban. Itt a cél a néző elé varázsolni a nyers valóságot. Mihály István szerint ez posztmodern fejlemény, ahol a néző távol kerülve a „műélvező” státuszból  „megfigyelői” szerepbe kerül, úgynevezett voyeurré lesz. „A filmtechnikai minimalizmus az ilyen filmeknek nem gyengéje, hanem erőssége. A mozdulatlan kamera, a mindentudó narrátor kiiktatása, a nézőpontváltás, sűrítés és a vágás hiánya fokozza a hatást, a szuperobjektivitást, a szuperkonkrétság valódi 'kukucska-helyzet' illúzióját” – teszi hozzá Mihály.

Az ál-dokumentumfilm mellett jelentős műfaj még a pornóriport, amikor egy látszólag nem megrendezett helyzetet rögzítenek, amely nemi aktusban csúcsosodik ki. Ma a pornó csúcsát az interaktív élőképes, a néző által „komponált” felnőtt tartalom jelenti, amelyben a néző utasítja a „megfigyeltet” chaten vagy telefonon keresztül. A hozzáértők azonban nagyrészt egyetértenek abban, hogy az abszolút cél a tökéletes valóságélményt nyújtó virtuális szexélmény, ennek azonban még a mai pornóhoz képest is elenyésző köze lesz a filmes hagyományokhoz.

A Machomedia szerkesztője a hvg.hu kérdésére siet hozzátenni, hogy ahogyan a pornó folyamatosan hat és módosít az emberiség szexuális felfogásán és vágyképein, úgy a valós élet is folyamatosan visszahat a pornóiparra. A valós helyzetet figyelembe véve alakítja ki az ipar legújabb filmjeinek képi világát, sajnos, részben éppen ennek köszönhető a végletekig durvuló ábrázolásmód. A szerkesztő szerint, mint a szórakoztatóipar minden más szegmensében, itt is vannak jól bevált receptek, amelyektől ritkán és minimálisan térnek el a filmek készítői. „Van egy zárt váz, amelyre szinte az összes filmet felhúzzák: így kezdésképp egy kis orális szex, előbb a férfit kényeztető nő, aztán a nőt izgató férfi, behatolás, három-négy póz, némi anális kalandozás, s végül az elmaradhatatlan arcra élvezés” – vázolja az átlagos szüzsét. 

Külön utakon, folyamatosan cserélődő szereplőkkel (Oldaltörés)

Ezen kívül kontinensenként is beszélhetünk karakterisztikus különbségekről: a pornónagyhatalom Egyesült Államok fogyasztói inkább a megcsinált szépségek, botox- és szilikonfelfújt nőideálját részesítik előnyben. Ezek a lányok a képernyőn is gépiesebb, durvább és európai befogadónak sokkalta természetellenesebb látványt nyújtanak. Sajátos ellentmondás, hogy az amerikai pornóban a végtelen durvulás - értsd erőszakos behatolás, orális szex öklendezésig folytatása, dupla penetráció – megengedett és elfogadott, addig törvényileg tiltott az urinális kéjelgés és a vaginába több mint négy újj behelyezése.

© Dripnet
Európában ellenben a természetes szépségek s a kevésbé durva aktusábrázolás a jellemző, itt a szép pornós lányokkal és a klasszikusabb ábrázolás-módokkal keríti bűvkörébe nézőit a pornográf film.

Külön világ a japánok pornója, ahol a szélsőségek dominálnak, és különös kultusza van a fájdalmas gyönyört átélő nők ábrázolásának. A szigetország leginkább a nyíltan alá- s fölérendeltségi viszonyból kiinduló filmekkel, szadomazóval, csoportszexszel és az európai nézők számára is igen bizarr tabuk áthágásával hódít világszerte, amelyhez erősen hozzájárul a könnyen fiatalkorúnak nézhető lányok és fiúk szerepeltetése.

A Machomedia szerkesztője szerint az ipar alapja az új lányok megjelenése. A néző, amikor megpillant egy friss modellt a képkockákon, eleinte mindent látni szeretne róla. Később ez a vágy alábbhagy, és újabb szereplők kötik le a figyelmét – ez hajtja a rendszert. Ezzel magyarázható, hogy egy lány átlagosan két évig marad a szakmában, míg ha egy pornós fiú jól teljesít, akár 10-15 évig is foglalkoztatják.

Miközben a felnőtt film piaca ma még végtelen lehetőségekkel kecsegtet, az alkotások által nem rabul ejtett „műélvező” csak remélheti, hogy a szélsőségek keresése helyett az esztétikai szempont is megerősödik a jövőben. Az sem lenne rossz, ha a fogyasztók pedig a fikció sajátos megnyilvánulásaként tekintenek a pornóra, s nem a valóság leképezését látnák, keresnék benne. Ez, elismerjük, persze erősen utópisztikus vágy.

hvg.hu Karrier

A britek töltik le a legtöbb pornót a munkahelyen

A Nielsen intézet felmérése szerint a szigetország minden szempontból világelső a pornográf tartalmak letöltése terén, nem meglepő tehát, hogy a britek az irodában is élen járnak a felnőtteknek szánt anyagok nézegetését illetően.

MTI Tech

A kétkezesek között több a biszexuális

A jobb- és a balkezesek között nincs jelentős eltérés nemi preferenciáik tekintetében, ám a kétkezesek között az átlagosnál jóval több a biszexuális - állapította meg egy kanadai pszichológus.

hvg.hu Tech

A pornóipar döntheti el a HD-DVD és a Blu-ray csatáját

Ahogy a nyolcvanas években a Betamax és a VHS videó formátumok közötti küzdelem esetében, most is a pornóipar döntheti el, vajon a kék-lézeres DVD formátumok közül a HD-DVD vagy a Blu-ray utasítja maga mögé a másikat és veszi át a DVD szerepét.

Spanyolországban fogták el a paloznaki plébános gyilkosának társát

Spanyolországban fogták el a paloznaki plébános gyilkosának társát

Befutott az Android 16 első előzetese, és rögtön egy hatalmas újításról árulkodik

Befutott az Android 16 első előzetese, és rögtön egy hatalmas újításról árulkodik

Ezeket az ajándékokat keresik a legtöbben karácsonykor

Ezeket az ajándékokat keresik a legtöbben karácsonykor

Ridley Scott Donald Trumphoz hasonlította Denzel Washington figuráját a Gladiátor II-ben

Ridley Scott Donald Trumphoz hasonlította Denzel Washington figuráját a Gladiátor II-ben