Mire jó a grafikai tervezés?
Magyarországon a vizuális kultúra siralmas helyzetének okát keresve össznépi társasjátékká nőtte ki magát az egymásra mutogatás. Mindenki hibás: az oktatás, a média, a pénzemberek, a művészek. A felelősök számonkérése helyett inkább több jól irányzott útmutatás lenne az, ami kivezet minket a gödörből.
Alice Twemlow viszont egész könyvet szentelt ennek a témának, mert bár a kérdés
Van, hogy egyetlen példán keresztül próbálja a szerző bemutatni a terület sajátosságait, van, hogy csak általánosságban ír, van, hogy elvész a részletekben. Azt pedig, hogy a hangtervezés hogyan került a képbe, többszöri olvasás után is nehéz kibogozni. Például a Walker Art Center arculatának kialakítása szakmailag érdekes, még az avatatlan olvasónak is logikusan és érthetően van levezetve, de az, hogy ebből milyen általános tanulságokat lehet levonni az arculattervezést illetőleg, ha le lehet egyáltalán, azt sűrű homály fedi. De ugyanezt el lehet mondani a Guardian Egyptian és a betűtervezés kapcsolatáról. Ezek így inkább egy-egy portfólió részét fedik le, mint a tervezés egy szeletét.
A harmadik fejezet portfóliókat mutat be. Érdekes, színes, modern, élő anyagokat, olyan stúdióktól és alkotóktól, akik nem csak a piacnak akarnak megfelelni és nem csak a megbízóiknak teljesítenek. Az itt felvonultatott anyag nem csak terjedelmében hangsúlyos, és ez felveti a kérdést, hogy nem e fejezet köré kellett volna-e inkább felépíteni a könyvet, mint fejezetekben kibontani a témát. Különösen tetszetős a belga Base stúdió anyaga, és ezeket az oldalakat nézegetve meglepő, hogy csak a könyv elején kerültek szóba a topológiai elrendeltség okán, pedig az arculat- és a magazintervezéshez is nyugodtan lehetett volna citálni őket.
A másik üde színfolt ebben az egyébként meglehetősen erős mezőnyben a szlovén Radovan Jenko, akinek itt látható munkái egytől egyik virtuózak és szellemesek. Ennek egyik meghatározó oka lehet, hogy amint az a magyarázó szövegből kiderül, nem nagyon kötik meg a kezét a megrendelők. De ezeken kívül is hosszasan lehetne taglalni a beidézett alkotók felvonultatott munkáinak erényeit, melyek a könyv mondanivalóját híven illusztrálják. A fejezet egyetlen hiányossága a grafikai tervezésben rejlik, ugyanis a legsűrűbben lapozgatott oldalakat feketére nyomni nem volt a legszerencsésebb gondolat. Bár így legalább minden olvasó elmondhatja magáról, hogy a könyvön ő is otthagyta a keze nyomát.
A könyv a laikusok számára is megvilágíthatja, létezik egy komoly szakma, aminek tevékenysége át- meg átszövi a mindennapokat, aminek produktumai érthetőbbé és élhetőbbé teszik világunkat.
chasar