Országonként egy dal, nem kötelezően az ország állampolgárától, maximum hat minimum, 16. életévüket betöltött előadóval a színpadon, három percen keresztül, bármilyen, akár fantázianyelven, de élő énekhanggal. Ezek az alapszabályok az Eurovíziós Dalfesztiválon való részvételen.
Új, nem értitek? Vadonatúj!
Ja, és még egy: a dalnak újnak kell lennie, azaz a versenyt megelőző év szeptember 1-je után jelenhet meg a piacon, vagy bárhol az interneten. Ezt a legnehezebb betartaniuk a versenyzőknek, nálunk például Bebe and the Change dőlt be még az első nemzeti válogató előtt, mert kiderült, a Fans will be friends című számuk alapja már régebben is hallható volt. A magyar pályázati kiírásban a feltétel ugyanis így hangzott: a benevezett dal (sem a dalszöveg, sem a zene, sem külön-külön, sem együtt) nem kerülhetett kereskedelmi forgalomba és nem hangozhatott el nyilvános előadás keretében 2011. szeptember 1. előtt.
Ezt hagyta figyelmen kívül a zenekar, mely honlapján nyilatkozott a malőrről: "A nevezési feltételeket előzetesen megismertük, elfogadtuk, azonban tévesen értelmeztük, ugyanis a pályaművet mint egy egységes, egész és megbonthatatlan műalkotást kezeltünk, amely szöveges tartalmában, üzenetében, szerkezetében és hangszerelésében eltér a nyilvánosság előtt elhangzott szerzeménytől, ami sem adathordozón, sem nyilvánosság előtt nem jelent meg korábban. Elismerjük, hogy a zenei alap részben azonos a két zeneműben". Helyettük Krisz Rudi indult a február 4-i elődöntőn, de A fél veled egész című szerzeménye nem nyerte el sem a zsűri, sem a közönség tetszését.
Az osztrák !Delapapról alig egy hete hoztuk le a hírt, hogy az ő daluk sem kóser. A !DelaDap honlapján közli rajongóival a döntést. Mint írják, a Crazy Swing kizárását eredményező "tiltott videofelvétel" egy odesszai diszkóban készült. "A Crazy Swinget egy dj szetthez próbáltuk a zenekar nélkül egy diszkóban. Amikor úgy határoztunk, hogy Ausztriában ezzel nevezünk, már nem is gondoltunk erre" - olvasható a honlapon. A kizárás azért is kedvezőtlen a zenekarnak, mert nagyon sok munkát fektettek a dalba, ugyanakkor - mint írják - tiszteletben tartják a versenyszabályokat és elfogadják a döntést.
Az Eurovíziós Dalfesztivál történetében találtunk azonban sokkal mókásabb és komoly politikai felhördülést is okozó „csalókat”.
Ne feledd a szöveged!
1961-ben például a svéd Siw Malmquist az April, April című dallal indult a híres nemzeti válogatón, a Melodiefestivale-on. Az élő műsor alatt azonban elfelejtette a szöveget, és még jót nevetett is magán, és hiába nyerte el a közönség tetszését, a zsűri nem merte elengedni Cannes-ba a nemzetközi döntőbe. Helyette ugyanazt a nótát Lill Babs adta elő, de csak 14-ik lett az összesen 16 induló közül.
1962-ben pedig Luxemburgra készülve történt kisebb botrány Dániában, amikor Gitte Haenning a Jeg snakker med mig selv című dallal képviselte volna az országot, ám a szám szerzője a dán televízió menzáján elkezdte dúdolni a dalt, ami akkor még kizáráshoz vezetett.
Politikailag nem korrekt
A politikai tartalmat sem tűrik meg az Eurovíziós Dalfesztiválon, bár sokan vitatják a döntések politikai korrektségét. 2009-ben például a grúzok abszolút kedvencébe, a Stephane&3G-be kötött bele már maga az EBU. A We dont wanna put in dal címében és refrénjében is úgy hallatszott, hogy az ugri-bugri diszkópop köntösébe bújtatja a Putyin-ellenességet, ezért a versenybizottság arra kötelezte az oroszokkal állandó ellentétben álló grúzokat, hogy változtassák meg a szöveget, vagy küldjenek másik dalt az épp Moszkvában tartandó Eurovíziós döntőre. A kis büszke nemzet inkább úgy döntött, kimarad az orosz buliból.
Az izraeliek esetében nem a szervezőbizottság, hanem a palesztinok követelték az ország küldötteinek visszahívását, ugyanis a duettet egy zsidó és egy arab énekesnő közösen adta elő, épp a megbékélés jegyében. A palesztin aktivtisták felszólították földijüket, hogy ne vegyen részt a "világámításban", amikor Izrael épp újabb csapásokat mér a Gáza-övezetre. Noa és Mira Awad There must be another way, azaz "Kell lennie egy másik útnak" című békeüzenetével végül nem hátrált meg, de nem is szerepelt kimagaslóan a versenyen, a 16. helyig jutottak Moszkvában.
Csaljunk egy kicsit, hátha megússzuk
A spanyolok 2009-ben 66 perces késéssel közvetítették az Eurovíziós Dalfesztivál elődöntőjét. Akkor játszott ugyanis a Madrid Open teniszversenyen Fernando Verdasco és Juan Mónaco. A spanyol köztévé erre és technikai nehézségekre hivatkozott, de az a hír járta, hogy direkt történt a "baki", véletlenül sem akartak ugyanis nyerni, nehogy nekik kelljen megrendezni a költséges és igen körülményes popolimpiát a következő évben, és ezért akár azt is bevállalták, hogy kizárják őket a versenyből. Végül nem így történt, szerencséjük volt: nem ők nyertek.