Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?

A spanyolországi Jerezben egy híján az összes csapat megmutatta az autóját, ami még változni fog, és a pilótáit, akik még gyorsulni fognak. Négynapnyi körözgetés után csak az biztos, hogy a finn világbajnokon nem látszik a két, Forma-1-től távol töltött év. Erőviszonyokról és sorrendekről egyelőre spekulálni sem érdemes.

A Vigyázz! Kész! Rajt! vezényszavakból a jerezi teszttel az elsőn vagyunk túl. A második alakul, de a végére még egy bő hónapot várni kell.

*

Ha megpróbáljuk a száguldó cirkusz agyonrágott közhelyét most az egyszer, csakis a cirkusz felől megközelíteni, a napnál is világosabb lesz, hogy az elmúlt négynapi körözgetés a telemetriák elemzőin és a versenymérnökökön túli külvilágnak nem ad többet, mint egyetlen hosszú bepillantás lehetőségét a 2012-es idényhez még készülő étlapra. Az évad első nagy dzsmeboriját seregszemlének se neveznénk; egyelőre az sem tudható, hol húzódik a nehézbombázók és a súlytalan töltelékek határa. A versenygépek építési szabályainak idei változtatása a McLaren kivételével minden autót orrnyergen csapott, de ettől még a pilóták ugyanúgy, mint eddig, mentek körbe-körbe. Arról azonban, hogy a mérsékeltnek mondható száguldozás kinek hogy sikerült, voltaképpen fogalmunk sem lehet.

A tavalyi és tavalyelőtti világbajnok Vettel csütörtök este egy villáminterjúban éppen ezt fogalmazta meg. Hogy az erőviszonyok homályosak, pláne, hogy a legtöbb csapat majd csak eztán kezdi igazán csúcsra járatni és rá-, illetve beleépíteni az autók idei évre kitalált specifikációit. (Ezt egyébként szinte mindenki más is elmondta addigra, csak a Red Bull-os németre mégiscsak jobban figyelt a sajtó.)

AP / Miguel Angel Morenatti
A négynapos teszt legfontosabb híre tehát nem az, hogy az első nap Raikkönen, aztán Schumacher, majd Rosberg volt az edzés legjobbja, vagy hogy pénteken, a délelőtt egyébként még fagypont körüli időben Alonso és az addig középszerű köridőket teljesítő Ferrari is odatette magát. Azon is legfeljebb az elvakultaknak érdemes filozofáltni, hogy jelent-e bármit is a csak március közepén induló szezon tíz hónapjára az, hogy a Marussia el sem ment Jerezbe, hogy a HRT orrkúpja másodszor is megbukott a törésteszten, és hogy a Mercedes (ami még a tavalyi autójával tesztelt, mert az ideivel el sem készült) három nap után összecsomagolt és hazament.

A február eleje óta eltelt szűk két hét - amit a csapatok így, úgy, amúgy a versenyautóik leleplezésével, mutogatásával és direkt vagy indirekt védelmével töltöttek - szintén vajmi keveset ér, mert a teszt összes infómorzsáját egybegyúrva sem jutunk közelebb a március 18-i melbourne-i rajt sorrendjéhez. És a csapatok és pilóták egymás közti erőviszonyához sem.

Ami eddig volt, a cirkusz része. Annak felvillantása, hogy mindjárt kezdünk. A kapukat résre nyitották, amin a legvérmesebb Forma-1 rajongók az információéhségtől legyengülve beleshetnek.

Vettel a fent nevezett interjút nem a német RTL vagy az angol BBC kamerájába mondta, hanem a finn MTV3-éba. Azon viszont, hogy a finnek a teljes tévés arzenált bevetve, naponta többször is friss, csőre töltött anyagokkal jelentkeztek Jerezből, nincs is min csodálkozni. Az elkóborolt - ha úgy tetszik: tékozló - fiú aranyat érő, örök téma. Kimi came back, és attól, hogy ő tapossa át a padlólemezén a gázpedált, talán még a fekete-arany festésű, JPS-korszakot idéző Lotus is szebbé vált.

Az, hogy a 2007-es világbajnok kinek mennyire hiányzott az utóbbi két évben, vérmérséklet és szurkolói identitás krédése. Azt azonban kár volna tagadni, hogy az ítéletek - bármilyenek is - fontos alkotó eleme, hogy ki szerint mivel is jár a sztárság. Raikkönen ugyanis a mostani top pilóták standard imázsgeneráló dolgainak is hajlamos (lesz megint) fityiszt mutatni. Elképzelhetetlen, hogy a privát dolgait kirakja a médiakirakatba, nem írt(at) könyvet önmagáról, és továbbra is utálja és kifigurázza az értelmetlen kérdéseket.

Mögötte a boxban eddig sem tűnt fel apuka, feleség vagy barátnő, vagy a család all in - pedig ez mára fontos, és ami egyébként riasztóbb: megszokott emocionális elemmé vált. Button, Massa, Webber és pláne, Hamilton sztársága sem nélkülözheti a jelenlétüket. Raikkönen más, mert csak a világ legjobb autóversenyzője akar lenni. (Érdekes, ahogyan Alonso ebből a szempontból szintén, egyre inkább raikkönenesedik, és az is, ahogy ezzel együtt a népszerűsége az egekben marad.) A finn csak szárnyalni akar megint, Jerezben ehhez kereste a visszavezető utat. A többi, a cirkusz pedig marad a médiára.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!