szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jelentősebb hírverés és internetes visszhang nélkül aktiválta a YouTube október közepén tartalmi szűrőjét. Ha a médiacégek úgy döntenek, nem töröltetik az általuk birtokolt tartalmakat, akár még extra reklámbevételre is szert tehetnek.

A legújabb változtatások
Míg a YouTube-ra feltölthető videók maximális hossza még mindig 10 perc maradt, az eredeti fájlok méretét 100MB-ről 1 gigabájtra növelték, azaz hamarosan várhatóan részletesebb, jobb minőségű anyagok is elérhetőek lesznek.

Mindezt egy ingyen beszerezhető feltöltőprogram segítségével lehet megtenni, amelyből a közeljövőben Mac-verzió is elkészül majd. A program legnagyobb előnye, hogy ezt használva nem egyenként kell feltölteni a videókat.

Megváltozott emellett az ún. flagging módszere is: a felhasználók most már egy kattintással tudják jelezni az üzemeltetők felé a személyiségi jogokat sértő, erőszakos vagy más módon problémás anyagokat.
Október közepén indította próbaútjára a Google a YouTube Video Identification szolgáltatást, amellyel a projektben résztvevő médiacégek (korábbi híradások szerint a Time Warner és a Disney) dönthetnek azon YouTube-ra feltöltött videoanyagok sorsa felől, amelyeknek szerzői jogai őket illetik. A rendszer lényegét David King, a cég termékmenedzsere részletezi a Google hivatalos blogján.

A tartalomgazdák (médiacégek) feltöltik a YouTube adatbázisába filmjeiket, amelyeknek teljes hosszát átvizsgálva a rendszer egyfajta azonosítókódokat generál hozzá. Amikor egy felhasználó feltölt egy videót, azt a YouTube automatikusan összeveti az adatbázisában található azonosítókódokkal - ha egyezést talál,  a feltöltött anyag vélhetően jogsértő, akkor kerül a tartalomgazda döntés elé. A jogsértő mozgóképet ugyanis nemcsak töröltetni lehet, hanem fent is lehet hagyni, sőt, a videót még egyfajta promóciós anyagként használva a tartalomgazda akár pénzt is kereshet abból, hogy filmrészletét fenthagyja az oldalon.

A YouTube (illetve a Google) nem nyilatkozott a Video Identification technikai megoldásairól, így egyelőre azt sem lehet biztosan tudni, hogy a rendszer milyen módszerrel állapítja meg, hogy a feltöltött filmrészlet jogsértő és milyen tipikus esetekben fordulhatnak elő a téves riasztások - az is kérdéses, milyen hosszú az a legális filmrészlet, amelyre a rendszer még nem jelez. Ami a szerzői jog által védett tartalmak meghagyását illeti, a cégek lekövethetik, hogy a tulajdonukban lévő, mások által feltöltött tartalmakat hányszor nézték meg (illetve törölték le), de a felhasználókról e-mail címükön kívül más adatot nem kaphatnak meg.

A videoazonosító rendszerrel kapcsolatos sajtóvisszhang hiánya nem véletlen. A YouTube megoldása ugyanis nem jelent teljes megoldást a jogtulajdonosok problémáira, csak mérsékli azokat. A tartalomgazdáknak ugyanis folyamatosan figyelemmel kell kísérniük a központi adatbázisban szereplő filmjeiket, amire extra erőforrásokat és időt kell felszabadítaniuk. Ha jogsértő tartalmat találnak, akkor az amerikai digitális szerzői jogi törvény, a DMCA előírásai szerint nem törölhetik, hanem a feltöltést elkövető felhasználónak kell e-mailt küldeniük, ő pedig az odaillő jogi passzusokra hivatkozva megvétózhatja a töröltetést.
Kicsik, de ötletesek (Oldaltörés)

© AP
A YouTube és "kistestvére", a figyelem középpontjából láthatóan kikerült Google Video mellett azonban számos olyan videotartalmakat szolgáltató oldal létezik, amely újszerűségével vagy különböző szolgáltatásaival érdemes a kipróbálásra.

Ilyen például a hvg.hu által korábban már méltatott, amatőr filmeseknek javasolt blip.tv, amelynek legjobban nézett anyagaiból készítői reklámbevételekhez juthatnak, 50%-os részesedési arányuk számos amatőr videogyártót vonzott az oldalra, valamint 100 megabájtos méreti korlátjukhoz nem járul időbeli megkötés sem, ami sok esetben korlátozza a YouTube-ra való feltöltéseket.

A feltöltések és megosztások világában az egyik legújabb szolgáltatás az online videoanyagok összekeverése. A remixelést lehetővé tevő oldalak közül a legjobb a stílusosabb grafikai programok felhasználói felületét idéző Jumpcut, egyszerűbb verziója az Eyespot, de érdeklődésnek örvend még a MySpace, YouTube és a Google Video anyagait importáló és azokat összekeverő Cuts, valamint az azonnali feliratozást lehetővé tevő Mojiti, a közösségi szolgáltatásokkal felszerelt VMIX, valamint az online marketinggel foglalkozóknak szánt Videoegg is.

Akik jobban érdeklődnek azon lehetőségek iránt, amelyekkel pénzt tudnának keresni saját készítésű videotartalmaikkal, a blipTV mellett megpróbálkozhatnak a Brightcove Personallel (a Brightcove hagyományos verziója a New York Times-nak, az MTV-nek, illetve a Warner Music-nak szolgáltatott videotartalmakat), illetve ismerkedhetnek a Revver, a MetaCafe, valamint a Veoh szolgáltatásaival.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Bari Máriusz Shake

Emberkínzás élő adásban - a 10 legbizarrabb japán tévéműsor

Abszurditás, kegyetlenség és erőszak árad a YouTube-on fellelhető japán tévéműsorok ezreiből. Akiket nem egy kamion elejére kötöznek fel, hogy utána áthajtsanak velük egy égő farostlemezen, azokkal csípős japán tormát etetnek vagy az űrből kilőtt rakétákkal büntetik őket. És ők még a szerencsésebbek közé tartoznak.

Bari Máriusz Tech

A web 2.0 tizenöt legcsábítóbb ígérete

Gyorsan röppent fel a "web 2.0", a következő generációs világháló ígérete, és éppolyan hamar vált elcsépeltté a kifejezés. Nincs rá általánosan elfogadott definíció, de a "webkettes" oldalak mindig az együttműködés és a felhasználók által gyártott tartalmak, az adatgyűjtés és -szűrés jegyében születnek. Összeállításunkban a Business 2.0 magazin válogatása alapján mutatjuk be a hazai internetezőket leginkább érintő tizenöt webkettes oldalt.

hvg.hu Tech

A YouTube tíz legnézettebb videója

A videómegosztó oldalon folyamatosan figyelemmel lehet kísérni, melyik felvételeket nézték a legtöbben. Összeállításunkban a jelenleg legnépszerűbb klipek láthatók.