szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A környezetkímélő gépkocsi francia fejlesztője, Guy Negre már jó tíz éve ígéri, hogy piacra kerül a találmány. Elemzők szerint most minden esély megvan az áttörésre, mert a volt Forma 1-es mérnök elnyerte az indiai Tata Motors támogatását.

Az egyik OneCat modell fantáziarajza
© AP
Az indiai óriás gyártja majd először szériában a kisbuszra hasonlító OneCat modellt. Az ötszemélyes autó karosszériája üvegszálas műanyagból készül, a súlya mindenestül 350 kilogramm, az ára átszámítva 900 ezer forint körül lesz.

A légautót az arra alkalmas kutaknál 3 perc alatt fel lehet tölteni sűrített levegővel, a beépített kompresszorral pedig akár otthon is, bár a házi tankolás 4 órát is igénybe vehet. A dugattyúkat az alvázba épített szénszálas műanyag tartályokból a motorba áramló sűrített levegő hirtelen tágulása mozgatja.

A Tata az egyetlen nagyvállalat, amely részt vesz a projektben. Azzal a megkötéssel kapott jogot a sorozatgyártásra, hogy csak Indiában forgalmazhatja a kocsit. Negre cége, a Moteur Development International (MDI) ugyanis nemcsak környezetbarát kocsit, hanem környezettudatos üzleti modellt is szeretne bevezetni.

Ennek lényege a 80 százalékban helyi alapanyagból és kizárólag a helyi piacra termelő kisebb autógyárak hálózata. A partnerek évente 2000-8000 kicsit gyártanának, és a kereskedőket kikerülve maguk végeznék az értékesítést is. Így elkerülhető lenne az alkatrészek és a késztermék szállítása miatt keletkező környezetkárosítás, és a kocsi árát is alacsonyan lehetne tartani. Az MDI világszerte évi 680 ezer darabos forgalomra számít, és a bevétel 1 százalékára tart igényt.

Negre szerint a léghajtású motor nem balesetveszélyes, a tartályok ütközés esetén sem robbannak, hanem csak felhasadnak, és a sűrített levegő nagy durranással távozik. "Ennek velőtrázó hangja van, de a fülön kívül semmi más nincs veszélyben" - idézte a tervezőt a BBC honlapja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

2040-től betiltanák a benzinüzemű autókat

Egy brit liberális demokrata kezdeményezés 37 év múlva kitiltaná a robbanómotoros járműveket a szigetország útjairól, 2050-re pedig nullára redukálná az ország szén-dioxid kibocsátását.

Bari Máriusz Tech

2050-re Izlandon is búcsút intenek a robbanómotoros autóknak

Izland alternatív erőforrásokban gazdag területe ideális terep a hidrogénmeghajtású autók tesztelésére. Még idén megjelennek a prototípusok Reykjavik utcáin, 2050-re pedig a becslések szerint az ország el is felejtheti a hagyományos üzemanyagokat.

Bari Máriusz Tech

Repülő autók vagy személyi légijárművek?

Két millió dolláros versennyel támogatja a NASA a személyi légijárművek (Personal Air Vehicle - PAV) fejlesztését. Az augusztus 4. és 12. között zajló esemény a CAFE Foundation észak-kaliforniai tesztpályáin zajlik, a hosszútávú cél az amerikai autópályák forgalommentesítése.

hvg.hu Tech

Van repülő autó, nincs infrastruktúra

Az amerikai otthonok előtt még mindig nem kifutópályák, hanem egyszerű utak találhatóak, mutatott rá Anne Dietrich, az amerikai Terrafugia egyik operatív igazgatója - mindez az utakra szánt, kétszemélyes repülő autóval, a The Transition-nel kapcsolatos sajtótájékoztatón hangzott el.