Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"64a7c1f4-211b-4700-9d7e-d3f29142d1c8","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"„A semmiről is bármi eszébe jutott, amit azonnal több nyelven a közönség tudtára is adott” – mondta egykori kollégájáról.","shortLead":"„A semmiről is bármi eszébe jutott, amit azonnal több nyelven a közönség tudtára is adott” – mondta egykori...","id":"20250606_Kudlik-Julia-bemondo-Magyar-Televizio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64a7c1f4-211b-4700-9d7e-d3f29142d1c8.jpg","index":0,"item":"1057f39f-77ad-4e21-81d5-2f97b19afcf7","keywords":null,"link":"/kultura/20250606_Kudlik-Julia-bemondo-Magyar-Televizio","timestamp":"2025. június. 06. 13:37","title":"Kudlik Júlia Antal Imréről: Olyan volt, mintha a bátyám lett volna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"813541ea-28c6-4769-8fc6-0aa118090819","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Kétötödük, bár nem sokkal többet. Tízből kilenc viszont azt várja, hogy az állam költsön többet a megújulókra, derül ki egy friss közvélemény-kutatásból.","shortLead":"Kétötödük, bár nem sokkal többet. Tízből kilenc viszont azt várja, hogy az állam költsön többet a megújulókra, derül ki...","id":"20250605_felmeres-megujulo-energia-mol-nyrt-napelem-szeleromu-geotermia-biouzemanyagok-zold-hidrogen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/813541ea-28c6-4769-8fc6-0aa118090819.jpg","index":0,"item":"fdcc103f-1278-4a2c-ac54-ab159a039093","keywords":null,"link":"/zhvg/20250605_felmeres-megujulo-energia-mol-nyrt-napelem-szeleromu-geotermia-biouzemanyagok-zold-hidrogen","timestamp":"2025. június. 05. 18:32","title":"Egész sok magyar fizetne többet a tiszta energiáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4160a55e-71ea-4018-9461-1db745bd0f49","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága azt is meghatározta, hogy hogyan lehet visszaállítani az állampolgárságot.","shortLead":"Az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága azt is meghatározta, hogy hogyan lehet visszaállítani az állampolgárságot.","id":"20250605_allampolgarsag-felfuggesztes-torvenyjavaslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4160a55e-71ea-4018-9461-1db745bd0f49.jpg","index":0,"item":"4407eece-9296-4c63-a71d-60dc4fadb2e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_allampolgarsag-felfuggesztes-torvenyjavaslat","timestamp":"2025. június. 05. 14:28","title":"Legfeljebb tíz évre lehet majd felfüggeszteni a magyar állampolgárságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38a39571-40be-4f97-b86f-0e77da84b31e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem hogy segített volna az eszméletlen emberen a rabló, még ki is fosztotta és otthagyta.","shortLead":"Nem hogy segített volna az eszméletlen emberen a rabló, még ki is fosztotta és otthagyta.","id":"20250605_rablo-kifosztas-haldoklo-miskolc-borton-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38a39571-40be-4f97-b86f-0e77da84b31e.jpg","index":0,"item":"c22d3a63-2c88-4913-9cde-66993a385525","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_rablo-kifosztas-haldoklo-miskolc-borton-itelet","timestamp":"2025. június. 05. 20:41","title":"Négy és fél évet kapott, mert kifosztott egy haldoklót Miskolcon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d80096ac-887b-4883-82d9-d65a02626371","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendszer célja, hogy ellenőrizni tudják az alkalmazottak munkaidejének betartását, az intézménybe történő be- és kilépést.","shortLead":"A rendszer célja, hogy ellenőrizni tudják az alkalmazottak munkaidejének betartását, az intézménybe történő be- és...","id":"20250606_Fellazadtak-az-orvosok-a-korhazi-arcfelismero-program-ellen-tobben-nem-mentek-el-a-kotelezo-fotozasra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d80096ac-887b-4883-82d9-d65a02626371.jpg","index":0,"item":"ca9f413c-5f8f-4ae3-907d-d4bceeeb300c","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Fellazadtak-az-orvosok-a-korhazi-arcfelismero-program-ellen-tobben-nem-mentek-el-a-kotelezo-fotozasra","timestamp":"2025. június. 06. 08:47","title":"Fellázadtak az orvosok a kórházi arcfelismerő program ellen, többen nem mentek el a kötelező fotózásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8781c87-0257-4b4d-b81a-e7880301cd1a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közúti Dakar-versenyző. ","shortLead":"Közúti Dakar-versenyző. ","id":"20250606_Orult-elozes-a-8-ason-padkan-kerulte-a-sort-a-motoros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8781c87-0257-4b4d-b81a-e7880301cd1a.jpg","index":0,"item":"3665ab3d-e8f3-411c-b6a5-8b6085ec0a21","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_Orult-elozes-a-8-ason-padkan-kerulte-a-sort-a-motoros","timestamp":"2025. június. 06. 10:29","title":"Őrült előzés a 8-ason: a padkán kerülte a sort a motoros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f28753d-7c3f-4c05-aa2c-1099b5ed6f40","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Több mint hatvan német politikus és közszereplő sürgeti nyílt levélben Berlint és Brüsszelt, hogy álljon ki a magyar Pride betiltása ellen. Az Eurovízió-győztes osztrák énekes is köztük van.","shortLead":"Több mint hatvan német politikus és közszereplő sürgeti nyílt levélben Berlint és Brüsszelt, hogy álljon ki a magyar...","id":"20250605_Conchita-Wurst-neve-is-a-Budapest-Pride-betiltasa-ellen-tiltakozok-kozt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f28753d-7c3f-4c05-aa2c-1099b5ed6f40.jpg","index":0,"item":"cffd5a83-487c-41d8-90b0-d953dae73c1b","keywords":null,"link":"/elet/20250605_Conchita-Wurst-neve-is-a-Budapest-Pride-betiltasa-ellen-tiltakozok-kozt","timestamp":"2025. június. 05. 14:45","title":"Conchita Wurst is tiltakozik a Budapest Pride betiltása ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9468b7da-c68c-404f-a865-ec30dcacceca","c_author":"HVG","category":"360","description":"A dollár hamarosan elveszíti a tartalékdeviza-szerepét? Mi lesz az arannyal? Miért nem gyengül még a forint? A vámháború miatt tényleg leáll a világgazdaság? Hogyan lehet együtt élni a szétrúgott világban? Európa újra nagy lesz? Mitől csicskul be az amerikai elnök? Balásy Zsolt, a Hold Alapkezelő és Le Phuong Hai Than, a Concorde Értékpapír portfóliómenedzsere volt a HVG Címlapsztori vendége.","shortLead":"A dollár hamarosan elveszíti a tartalékdeviza-szerepét? Mi lesz az arannyal? Miért nem gyengül még a forint...","id":"20250605_hvg-cimlapsztori-alapkezelo-trump-tozsde-befektetes-Balasy-Zsolt-Le-Phuong-Hai-Than","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9468b7da-c68c-404f-a865-ec30dcacceca.jpg","index":0,"item":"3cfe73a1-98da-4268-bda8-0d1e625617f9","keywords":null,"link":"/360/20250605_hvg-cimlapsztori-alapkezelo-trump-tozsde-befektetes-Balasy-Zsolt-Le-Phuong-Hai-Than","timestamp":"2025. június. 05. 17:04","title":"Mitől csicskul be az amerikai elnök, és miért nem gyengül még a forint?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Környezetbarát repülés a hangsebesség ötszörösével
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Egy kifejlesztés alatt álló új repülőgép segítségével megszűnhet a légi közlekedés környezetre gyakorolt negatív hatása, ráadásul több mint kétszer akkora sebességgel utazhatnánk, mint a legendás Concorde-dal.
A Popular Science tudományos magazin februári számában beszámol a Reaction Engines A2 nevű tervéről, amely több mint 5400 kilométeres óránkénti sebességgel száguldhat, s 300 utas szállítását teszi lehetővé. Ennél is lényegesebb, hogy a gép mindezt egy hidrogénhajtású motor segítségével képes elérni, s így a szén-dioxid terhelés növelése nélkül közlekedhet, szemben napjaink kerozint égető repülőivel.
Az A2 fejlesztését részben az Európai Unió úgynevezett LAPCAT (Long-Term Advanced Propulsion Concepts and Technologies) projektjén keresztül is finanszírozzák, amelynek lényege, egy olyan hajtómű, illetve légi jármű előállítása, amely kevesebb mint négy óra alatt teszi meg a Brüsszel-Sydney távolságot.
Az A2 fejlesztése során számos, a Concorde-dal kapcsolatos problémát igyekeztek kiszűrni. A francia szuperszonikus gép egyik korlátja például a szűkös hatótávolság volt.
„A Concorde nem tudta átrepülni a Csendes-óceánt, pedig abban a régióban óriási a kereslet a szuperszonikus repülés iránt” – nyilatkozta a Popula Science-nek Richard Varvill, a Reaction Engines technikai igazgatója. Másrészt a deltaszárnyú gép a hangsebesség kétszeresével repülve produkálta a legjobb üzemanyag-hatékonyságot, így, amikor 0,9 Mach-hal repült a lakott területek felett – a hangrobbanások elkerülése végett – rendkívül pazarló módon fogyasztotta az üzemanyagot.
Ennek érdekében az A2 hajtóműve két üzemmódban is használható, amelyek a turbósugár-hajtóművek és a tolósugár-hajtóműek rendszerét kombinálja. Eredményként az A2 hatékonyan tud repülni alacsonyabb sebességgel is, azonban óriási sebességek elérésére is képes.
A mérnökök tervei szerint az A2-n nem lennének ablakok, ugyanis az óriási sebesség következtében fellépő hőhatást kizárólag az űrsiklókon alkalmazott üvegek bírnák ki, ezek azonban túlságosan nehezek.
Méretbeli összehasonlítás az Airbus A380-as óriásgépével: kétszer olyan hosszú, fele akkora szárnyfesztávolsággal
Az első üzemmódban a gép négy Scimitar típusú hajtóműve a beömlő levegőt csöveken át a turbinákhoz vezeti. Ezek hasonló módon működnek, mint a mai, hagyományos repülőgép-motorok. A turbinák összesűrítik a levegőt, majd összekeverik az üzemanyaggal, amelyet aztán be lehet gyújtani. Ennek segítségével az A2 képes felszállni és elérni a 2,5 Mach sebességet. Ekkor kapcsol át a motor a második üzemmódba, amikor a beömlő levegőt közvetlenül a motorba vezetik, ugyanis ennél a sebességnél ez már önmagában elég nyomást jelent a megfelelő égés fenntartásához, s így a gép fel tud gyorsulni 5 Machra.
Ez a hagyományos tolósugár-hajtóművek működési elve is, azonban a Scimitarok egy turbókompresszor segítségével még jobban összesűrítik a levegőt. Ez a hagyományos motorokkal kivitelezhetetlen lenne, ugyanis a beömlő levegő annyira forró ekkora sebességnél – több mint 982 °Celsius – hogy a turbinák lapátjai hamar megolvadnának. Ezért egy a hajtómű belseje körül kialakított hűtőrendszer először lehűti a levegőt, amely ezután már bevezethető a turbinába. A hidrogénnel üzemelő rendszer pedig biztosítja, hogy a végtermék csupán vízgőzből álljon. A robbanásveszély sem aggasztó tényező, a repülőgép üzemanyagtartályai semmivel sem tűzveszélyesebbek, mint mai társaié.
„Semmi elrugaszkodott nincsen ezekben a tervekben” – magyarázta Joseph Schetz, a Virginia Tech hiperszonikus meghajtással foglalkozó szakértője. „Az már egy másik kérdés, hogy kivitelezhető-e, vagy sem.” A mérnököknek ugyanis először néhány akadályon át kell vergődnie, például megfelelő hőcserélő rendszert kell kifejleszteniük, amely ekkora sebességnél működik.
Annak ellenére, hogy a gépet valódi „zöld” repülőként harangozták be, Varvill még szkeptikus arra nézvést, hogy lehetséges-e az efféle utazásokhoz szükséges mennyiségű hidrogént megújuló energiaforrások segítségével előállítani. Ha azonban ezt az akadályt leküzdik, az A2 hamar a légitársaságok kedvencévé válhat majd.