Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8fa6e332-a1c3-4299-85cb-b77181ab03da","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Miért jó most Magyarországon élni, és mik a legfőbb problémák az országban? Elmentünk több párt majálisára, hogy erről kérdezzük a résztvevőket. Az MSZP és több szakszervezet a Városligetben ünnepelt, a Mi Hazánk budán őrizte a magyar hagyományokat, Hadházyék a Kossuth téren tüntettek, a Momentum pedig a Karmelitába próbált feljutni. ","shortLead":"Miért jó most Magyarországon élni, és mik a legfőbb problémák az országban? Elmentünk több párt majálisára, hogy erről...","id":"20250502_Igy-majalisozunk-mi-videoriport-majus-elseje-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fa6e332-a1c3-4299-85cb-b77181ab03da.jpg","index":0,"item":"0f040db0-5a68-462d-bc27-4ca9b79060e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250502_Igy-majalisozunk-mi-videoriport-majus-elseje-ebx","timestamp":"2025. május. 02. 08:10","title":"Majálisozók arról, hogy miért jó (vagy nem) Magyarországon élni – videóriport","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai-ukrán megállapodás, a portugál-spanyol áramszünet, valamint a magyarországi Pride betiltása volt a legfőbb téma a nyugati lapokban.","shortLead":"Az amerikai-ukrán megállapodás, a portugál-spanyol áramszünet, valamint a magyarországi Pride betiltása volt a legfőbb...","id":"20250502_lapszemle-die-presse-wahington-post-orban-viktor-donald-trump-ukrajna-aramszunet-nemetorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"70f641ff-4ff7-4e83-97ee-c0c6d3fe444d","keywords":null,"link":"/360/20250502_lapszemle-die-presse-wahington-post-orban-viktor-donald-trump-ukrajna-aramszunet-nemetorszag","timestamp":"2025. május. 02. 09:19","title":"Die Presse: Riasztó példa Magyarország, de most már az Egyesült Államokban is zajlik az autoriter puccskísérlet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cab04d9-a5d4-4275-a31b-81096b7ade93","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ukrán elnök szerint Orbán Viktor tettei nagyon veszélyesek az unióra.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint Orbán Viktor tettei nagyon veszélyesek az unióra.","id":"20250503_Zelenszkij-Orban-Viktor-A-magyarok-tobbsege-tamogatja-Ukrajna-EU-csatlakozasat-nem-kell-minket-belerangatni-a-sajat-valasztasodba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cab04d9-a5d4-4275-a31b-81096b7ade93.jpg","index":0,"item":"ee0c1b8c-680f-4145-a7a8-d0fc0efd7783","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_Zelenszkij-Orban-Viktor-A-magyarok-tobbsege-tamogatja-Ukrajna-EU-csatlakozasat-nem-kell-minket-belerangatni-a-sajat-valasztasodba","timestamp":"2025. május. 03. 17:36","title":"Zelenszkij Orbánnak: A magyarok többsége támogatja Ukrajna EU-csatlakozását, nem kell minket belerángatni a saját választásodba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon, hajlamosak vagyunk azt bagatellizálni egészen addig, amíg az már jelentősen rontja az életminőségünket. Különösen igaz ez a férfiakra, akiknél a prosztataproblémák eleinte kellemetlen, később pedig kezelés híján nagyon súlyos tüneteket és jelentős fájdalmat okozhatnak. Az alábbiakban két házaspár történetét meséljük el, akik ugyanazt a problémát eltérő módon kezelték és oldották meg.","shortLead":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon...","id":"20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad.jpg","index":0,"item":"12bf91b9-1275-4841-9949-5bd77c6073f9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. május. 02. 15:30","title":"Egy probléma, két történet: ezért fontos, hogy figyeljünk a testünk jelzéseire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A kormány a 100 új gyár programot is meghosszabbítaná, ha kell, Bicskéig – mint a felcsúti kisvasutat. Nagy Márton után most Orbán Viktor is már 150 új gyárról beszél.","shortLead":"A kormány a 100 új gyár programot is meghosszabbítaná, ha kell, Bicskéig – mint a felcsúti kisvasutat. Nagy Márton után...","id":"20250502_Orban-is-kiallt-Nagy-Marton-otlete-mellett-pedig-a-gyarorszag-projekt-jo-esellyel-kudarc-lesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1.jpg","index":0,"item":"5328aebc-e4be-4440-9815-e946d1dcb8aa","keywords":null,"link":"/kkv/20250502_Orban-is-kiallt-Nagy-Marton-otlete-mellett-pedig-a-gyarorszag-projekt-jo-esellyel-kudarc-lesz","timestamp":"2025. május. 02. 13:46","title":"Orbán is kiállt Nagy Márton ötlete mellett, pedig a gyárország-projekt jó eséllyel kudarc lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05b7dc1f-f251-4ea0-a450-555eabb9aa59","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Magyarország közepétől mindössze pár kilométerre található Dánszentmiklós, sokan mégsem hallottak róla. A Pest megyei falu szélén egy család azonban lassan tíz éve egy darab Dél-Franciaországot próbál megteremteni itt gyógynövényekkel és csúcskonyhával.","shortLead":"Magyarország közepétől mindössze pár kilométerre található Dánszentmiklós, sokan mégsem hallottak róla. A Pest megyei...","id":"20250503_botanica-danszentmiklos-balint-agnes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05b7dc1f-f251-4ea0-a450-555eabb9aa59.jpg","index":0,"item":"375f0ea9-32e6-4293-8ee3-76b23879902a","keywords":null,"link":"/360/20250503_botanica-danszentmiklos-balint-agnes","timestamp":"2025. május. 03. 19:30","title":"A Kajla nugáttól a Michelinig: hogyan lett egy cselédházból csúcsétterem egy Pest megyei falu szélén?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök a Kossuth Rádió reggeli műsorában beszélt a vártnál is rosszabb gazdasági eredményről. Szerinte elveszítenék a cselekvőképességüket, ha arról kezdenének beszélni, rajtuk kívül eső okok miatt következtek be a gazdasági folyamatok. Orbán Viktor szerint az, amit a tiszás Kollár Kinga tett, gonosz dolog. Hamar megérkezett Magyar Péter elvtársazós, hazugozós reakciója is. ","shortLead":"A miniszterelnök a Kossuth Rádió reggeli műsorában beszélt a vártnál is rosszabb gazdasági eredményről. Szerinte...","id":"20250502_orban-viktor-interju-kossuth-radio-gdp-ukrajna-tisza-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a.jpg","index":0,"item":"d8f2b82f-2bfa-4b21-aeeb-0bcb3d3d1895","keywords":null,"link":"/itthon/20250502_orban-viktor-interju-kossuth-radio-gdp-ukrajna-tisza-ebx","timestamp":"2025. május. 02. 08:59","title":"Orbán Viktor a rossz GDP-adatról: Engem nem az érdekel igazán, hogy mi az oka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től a milleniumi nemzedéken át a Z-, illetve az alfa-generációig. Az eltérő korosztályoknak sok mindenről határozott – és erősen különböző – véleménye van, nem kivétel ez alól az elektromos autózás sem. De vajon mire vágynak a mostani ötvenes-hatvanasok, negyvenes-ötvenesek és a húszas-harmincasok?","shortLead":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től...","id":"20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a.jpg","index":0,"item":"42c5835c-ba04-4399-8d9c-94dd59c50746","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","timestamp":"2025. május. 02. 19:30","title":"Túlárazott dodzsem vagy az emberiség túlélésének záloga?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""}]
Környezetbarát repülés a hangsebesség ötszörösével
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Egy kifejlesztés alatt álló új repülőgép segítségével megszűnhet a légi közlekedés környezetre gyakorolt negatív hatása, ráadásul több mint kétszer akkora sebességgel utazhatnánk, mint a legendás Concorde-dal.
A Popular Science tudományos magazin februári számában beszámol a Reaction Engines A2 nevű tervéről, amely több mint 5400 kilométeres óránkénti sebességgel száguldhat, s 300 utas szállítását teszi lehetővé. Ennél is lényegesebb, hogy a gép mindezt egy hidrogénhajtású motor segítségével képes elérni, s így a szén-dioxid terhelés növelése nélkül közlekedhet, szemben napjaink kerozint égető repülőivel.
Az A2 fejlesztését részben az Európai Unió úgynevezett LAPCAT (Long-Term Advanced Propulsion Concepts and Technologies) projektjén keresztül is finanszírozzák, amelynek lényege, egy olyan hajtómű, illetve légi jármű előállítása, amely kevesebb mint négy óra alatt teszi meg a Brüsszel-Sydney távolságot.
Az A2 fejlesztése során számos, a Concorde-dal kapcsolatos problémát igyekeztek kiszűrni. A francia szuperszonikus gép egyik korlátja például a szűkös hatótávolság volt.
„A Concorde nem tudta átrepülni a Csendes-óceánt, pedig abban a régióban óriási a kereslet a szuperszonikus repülés iránt” – nyilatkozta a Popula Science-nek Richard Varvill, a Reaction Engines technikai igazgatója. Másrészt a deltaszárnyú gép a hangsebesség kétszeresével repülve produkálta a legjobb üzemanyag-hatékonyságot, így, amikor 0,9 Mach-hal repült a lakott területek felett – a hangrobbanások elkerülése végett – rendkívül pazarló módon fogyasztotta az üzemanyagot.
Ennek érdekében az A2 hajtóműve két üzemmódban is használható, amelyek a turbósugár-hajtóművek és a tolósugár-hajtóműek rendszerét kombinálja. Eredményként az A2 hatékonyan tud repülni alacsonyabb sebességgel is, azonban óriási sebességek elérésére is képes.
A mérnökök tervei szerint az A2-n nem lennének ablakok, ugyanis az óriási sebesség következtében fellépő hőhatást kizárólag az űrsiklókon alkalmazott üvegek bírnák ki, ezek azonban túlságosan nehezek.
Méretbeli összehasonlítás az Airbus A380-as óriásgépével: kétszer olyan hosszú, fele akkora szárnyfesztávolsággal
Az első üzemmódban a gép négy Scimitar típusú hajtóműve a beömlő levegőt csöveken át a turbinákhoz vezeti. Ezek hasonló módon működnek, mint a mai, hagyományos repülőgép-motorok. A turbinák összesűrítik a levegőt, majd összekeverik az üzemanyaggal, amelyet aztán be lehet gyújtani. Ennek segítségével az A2 képes felszállni és elérni a 2,5 Mach sebességet. Ekkor kapcsol át a motor a második üzemmódba, amikor a beömlő levegőt közvetlenül a motorba vezetik, ugyanis ennél a sebességnél ez már önmagában elég nyomást jelent a megfelelő égés fenntartásához, s így a gép fel tud gyorsulni 5 Machra.
Ez a hagyományos tolósugár-hajtóművek működési elve is, azonban a Scimitarok egy turbókompresszor segítségével még jobban összesűrítik a levegőt. Ez a hagyományos motorokkal kivitelezhetetlen lenne, ugyanis a beömlő levegő annyira forró ekkora sebességnél – több mint 982 °Celsius – hogy a turbinák lapátjai hamar megolvadnának. Ezért egy a hajtómű belseje körül kialakított hűtőrendszer először lehűti a levegőt, amely ezután már bevezethető a turbinába. A hidrogénnel üzemelő rendszer pedig biztosítja, hogy a végtermék csupán vízgőzből álljon. A robbanásveszély sem aggasztó tényező, a repülőgép üzemanyagtartályai semmivel sem tűzveszélyesebbek, mint mai társaié.
„Semmi elrugaszkodott nincsen ezekben a tervekben” – magyarázta Joseph Schetz, a Virginia Tech hiperszonikus meghajtással foglalkozó szakértője. „Az már egy másik kérdés, hogy kivitelezhető-e, vagy sem.” A mérnököknek ugyanis először néhány akadályon át kell vergődnie, például megfelelő hőcserélő rendszert kell kifejleszteniük, amely ekkora sebességnél működik.
Annak ellenére, hogy a gépet valódi „zöld” repülőként harangozták be, Varvill még szkeptikus arra nézvést, hogy lehetséges-e az efféle utazásokhoz szükséges mennyiségű hidrogént megújuló energiaforrások segítségével előállítani. Ha azonban ezt az akadályt leküzdik, az A2 hamar a légitársaságok kedvencévé válhat majd.