Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. február. 04. 11:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"6517a9fd-e08a-44c4-a1d8-ad73f8cabedc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A fiú nem tudott magyarázatot adni a rendőröknek.","shortLead":"A fiú nem tudott magyarázatot adni a rendőröknek.","id":"20250205_Tizeves-gyerek-kuldott-bombafenyegetest-iskolajanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6517a9fd-e08a-44c4-a1d8-ad73f8cabedc.jpg","index":0,"item":"cd34007d-3069-43bf-91e3-dd56e990cf64","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Tizeves-gyerek-kuldott-bombafenyegetest-iskolajanak","timestamp":"2025. február. 05. 12:42","title":"Egy tízéves gyerek küldött bombafenyegetést iskolájának, aztán megjelentek nála a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cff1b4a1-f1e8-44e0-bbfe-664007a69de3","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Miután a kaszinóváros gyurcsányi terve 15 éve meghiúsult, a velencei-tó-parti Sukorón most újra kiemelt beruházásra készülnek, amelyben egy orosz–magyar oligarcha is érdekelt. A helyiek petícióznak és tüntetni készülnek, de óriási az ellenszél. ","shortLead":"Miután a kaszinóváros gyurcsányi terve 15 éve meghiúsult, a velencei-tó-parti Sukorón most újra kiemelt beruházásra...","id":"20250205_hvg-A-to-nem-tagas-sukoro-ingatlan-fejlesztes-kiemelt-beruhazas-velencei-to-civilek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cff1b4a1-f1e8-44e0-bbfe-664007a69de3.jpg","index":0,"item":"4c74a19e-3a82-4613-8c15-8a4957ab49ad","keywords":null,"link":"/360/20250205_hvg-A-to-nem-tagas-sukoro-ingatlan-fejlesztes-kiemelt-beruhazas-velencei-to-civilek","timestamp":"2025. február. 05. 15:00","title":"Sukoró kettő, NER-módra: szinte bármit építhet a tó partjára egy orosz–magyar oligarcha érdekeltsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"056dd5da-e326-4b60-a9e7-f916e994efc4","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Kanada és Mexikó kénytelen visszavágni. Egyetlen vezető sem látszódhat gyengének, amikor Amerika fenyegeti. És stratégiailag feltehetőleg az a helyes, ha nem hagyják annyiban – írja a Financial Times vezető külpolitikai újságírója.","shortLead":"Kanada és Mexikó kénytelen visszavágni. Egyetlen vezető sem látszódhat gyengének, amikor Amerika fenyegeti. És...","id":"20250204_Gideon-Rachman-financial-times-szemle-trump-vamhaboru-kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/056dd5da-e326-4b60-a9e7-f916e994efc4.jpg","index":0,"item":"453bdba8-207b-4c5d-865d-2537c58825f9","keywords":null,"link":"/360/20250204_Gideon-Rachman-financial-times-szemle-trump-vamhaboru-kina","timestamp":"2025. február. 04. 15:30","title":"Gideon Rachman: Trump egy Amerika-ellenes szövetség magjait hinti el az előbb lövünk, utána kérdezünk politikával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f84e5d02-1347-4d09-b335-c9ba018c5f89","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kiszámolta az Eurostat, melyik régióban milyen sokan dolgoznak, és kiderült, a kontinens középső és keleti része áll igazán jól.","shortLead":"Kiszámolta az Eurostat, melyik régióban milyen sokan dolgoznak, és kiderült, a kontinens középső és keleti része áll...","id":"20250205_Bukarest-EU-elen-Dunantul-munka-eurostat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f84e5d02-1347-4d09-b335-c9ba018c5f89.jpg","index":0,"item":"dbb9c745-5c9d-4810-85d6-19573a7c176f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Bukarest-EU-elen-Dunantul-munka-eurostat","timestamp":"2025. február. 05. 13:06","title":"Van egy lista, amely szerint Bukarest áll az EU élén, és a Dunántúl nagy része is a legjobbak közé tartozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég sokat visszatehetnek az emberek az államkasszába.","shortLead":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég...","id":"20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d.jpg","index":0,"item":"48f0b05f-104e-4a8c-8c9e-cf88d5d9d836","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","timestamp":"2025. február. 05. 09:25","title":"MNB: 150 milliárd forinttal kevesebb nyugdíjpénzt vihetnek át az emberek a lakáspiacra, mint ahogy eddig gondoltuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"293f4149-09a8-49cc-bb41-ba6115fc493b","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Bár a Gazdasági Versenyhivatal hozzájárult, hogy a Mol leányvállalata megvegye az elektronikai hulladékokat feldolgozó Metal Shredder Hungary Zrt.-t, nincs teljes összhang az üzlet körül. Az állami hulladékos koncessziót elnyert olajvállalat mindenesetre akadálytalanul terjeszkedik az ágazatban.","shortLead":"Bár a Gazdasági Versenyhivatal hozzájárult, hogy a Mol leányvállalata megvegye az elektronikai hulladékokat feldolgozó...","id":"20250204_mohu-mol-shredder-csanyi-hulladekgazdalkodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/293f4149-09a8-49cc-bb41-ba6115fc493b.jpg","index":0,"item":"9ba9674a-be46-4fce-afbf-3011a8fc66ff","keywords":null,"link":"/360/20250204_mohu-mol-shredder-csanyi-hulladekgazdalkodas","timestamp":"2025. február. 04. 12:33","title":"Csata a Mol új hulladékos szerzeménye körül, amelyben Csányi Sándor váratlanul lett szereplő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"605e360c-5d5a-4117-b074-7cc979991253","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bagó Bertalan rendező a székesfehérvári Vörösmarty Színház társulatával feltört utcakövekre emlékeztető habszivacs kockákon billegteti a színészeket.","shortLead":"Bagó Bertalan rendező a székesfehérvári Vörösmarty Színház társulatával feltört utcakövekre emlékeztető habszivacs...","id":"20250204_hvg-Ivan-Viripajev-orosz-iro-dramairo-Lengyelorszag-Reszegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/605e360c-5d5a-4117-b074-7cc979991253.jpg","index":0,"item":"0c034180-ca07-48cd-a512-d2c7d4ab4b45","keywords":null,"link":"/360/20250204_hvg-Ivan-Viripajev-orosz-iro-dramairo-Lengyelorszag-Reszegek","timestamp":"2025. február. 04. 18:30","title":"Istenkeresés vagy anyagba fulladás? Ez a játék tétje Ivan Viripajev orosz író Részegek című darabjában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nincs könnyű helyzetben az, aki idén autóval indulna nyaralni, és a legjobb navigációs megoldást keresi a nyaralásához. Számos szoftver érhető el mind mobiltelefonokra, illetve ma már táblagépekre is, ugyanakkor komoly alternatívát nyújtanak még a PNA-k, a navigációs céleszközök is.
Mielőtt a megpróbálnánk térképet adni ahhoz, hogy a Kedves Olvasó eligazodhasson a navigációs szoftverek és eszközök világában, nézzük meg, mire van szükség ahhoz. hogy egy eszköz hasznunkra lehessen út közben.
Hardver, szoftver, térkép
A legfontosabb természetesen egy megfelelő hardver, amely képes érzékelni a műholdd által kibocsátott jeleket, illetve megfelelő hátteret képes nyújtani a szoftver(ek) működéséhez. Szerencsére ma ezzel már nem szokott gond lenni, legyen szó akár PNA-ról (Personal Navigation Device, navigációs céleszköz), akár egy okostelefonról – teljesítménybeli különbségek ma már nincsenek. Mint ahogy nincs gond a készülékek GPS-vevőivel sem, ha a legolcsóbb PNA-któl eltekintünk, akkor vásárlásnál nehéz mellényúlni. Az okostelefonok többsége is beépítve tartalmazza a GPS-vevőt, és további előnyük a céleszközökkel szemben, hogy a mobilhálózat cellainformációs adatai alapján is képesek helyzet-maghatározásra, ezért általában sokkal gyorsabban jelenítik meg a pillanatnyi pozíciónkat.
A sikeres navigáció következő lépcsője egy pontos, a valóságot naprakészen tükröző digitális térkép. Egy-két éve ez még sarkalatos pont volt, a Magyarországot ábrázoló navigációs térképek egy része nem a pontosságáról volt híres. Mára ez szerencsére megváltozott, a legtöbb készülék által használt térkép elfogadható pontosságú.
Ha megvan a hardver és a pontos térkép, akkor már csak egy könnyen kezelhető, jól működő navigációs szoftverre van szükség, amely megtervezi az optimális útvonalunkat, és végig navigál rajta.
Térképészet
Két nagy, nemzetközi cég, a TeleAtlas és a Navteq rendelkezik az egész világot lefedő, megfelelő pontosságú digitálistérkép-adatbázissal. Egy modern térkép ugyanis nem áll meg ott, hogy tartalmazza az utakat és a kereszteződéseket, hanem szerepelnek rajta a közlekedők számára fontos információk (pl. benzinkutak), turista látványosságok, hasznos helyek, stb. A TeleAtlas még ma is önállóan működik, e cég térképét használja például a Google Maps is, számos más szoftver mellett. A Navteq-et néhány éve megvásárolt a a Nokia, ennek ellenére, térképeik előfordulnak még más navigációs eszközökben is, de természetesen a Nokia telefonok szoftverei tartalmazzák a legfrissebb verziót.
Pár évvel ez előtt Magyarország még szürke folt volt a digitális térképek szempontjából: egyik multi helyi térképe sem volt kiemelkedően jó minőségű, hibásan szerepeltek utcák, útirányok, stb. A legpontosabb hazai térképpel egy kis magyar cég, a TopMap Kft. rendelkezett, ez a térkép került be az iGO navigációs rendszerekbe is, és ez volt az iGO sikerének az egyik kulcsa is: a térkép folyamatosan és gyorsan fejlődött. Mára a különbségek a három térkép között eltűntek, mindhárom jól használható.
[[ Oldaltörés (Okostelefon vagy PNA) ]]
Okostefon vagy PNA
Az előző oldalon említettük, hogy a legtöbb mai okostelefon is alkalmas már autós vagy gyalogos navigációra. Ez az állítás, bár alapjaiban igaz, némi pontosításra szorul. A nagy érintőképernyővel rendelkező modellek már minden tekintetben felveszik a versenyt az autó szélvédőjére tapasztható PNA eszközökkel, hiszen hardveres teljesítményükben nincs különbség, sok esetben ugyanaz a térképszoftver fut a telefonon is, mint a céleszközön, és a kijelzők méretében sincs jelentős különbség: mindkét szegmensben a 4 colos átmérő az átlag. Autós használatnál minden navigációs készülék esetében ökölszabály, hogy a megfelelő szivargyújtó-töltőt soha ne hagyjuk otthon, mert a folyamatos GPS kommunikáció és a kijelző állandó működése nagy lendülettel fogyasztja az akkumulátort.
Kézenfekvő lenne azt gondolni, hogy egy modern, androidos, symbianos okostelefon, vagy egy iPhone képes kiváltani az autó szélvédőjére tapasztott féltéglának is becézett céleszközöket, de ez csak részben van így. Elsősorban a kényelmes autós használathoz az okostelefon is igényel tartót, vagyis ugyanúgy a szélvédő közepét foglalja el. Másrészt az okostelefonos navigációs szoftverek többsége nem a készülék szűkre szabott memóriájában tárolja a teljes térképadatbázist (ami olykor – például egy teljes Európa térkép esetén - akár több gigabájt is lehet), hanem a szükséges térképszelvényeket a mobilhálózaton keresztül, az internetről tölti le. Így működik például a Google Maps is, amelyet ugyan nem nevezhetünk teljes értékű navigációs szoftvernek, mert pontról pontra navigációt nem kínál, de tájékozódáshoz, különösen gyalogosan, jó lehet. A folyamatos internetes adatforgalom, kiváltképp külföldön, igen tetemes mobilszámlát eredményezhet. Az alkalmazások többsége lehetőséget biztosít arra, hogy a szükséges térképeket előre, otthon letöltsük a telefonra, de ezt sokan hajlamosak elfelejteni.
A ma már szinte minden autóban megtalálható navikkal (PNA-kkal) szemben a legnagyobb ellenérv, hogy egy olyan feladatra, amelyet a telefonunkkal is meg tudunk oldani, miért kell külön eszközt (és töltőt) magunkkal vinni a nyaralásra. Ha nem csak az autóba akarjuk használni a navigációs eszközt, akkor jobb megoldás lehet egy okostelefon, de hosszú távú autós használatra még mindig a célhardver a legjobb megoldás. A telefonra menet közben hívás érkezhet, vagy fotózni akarunk éppen vele, amit azonnal meg kell persze osztani a facebookon, stb. – a lényeg, hogy nem baj, ha egy fontos feladatra olyan eszköz használunk, amit kifejezetten ehhez a funkcióhoz fejlesztettek.
[[ Oldaltörés (Szoftverek) ]]
Szoftverek
Függetlenül a hardvertől számos navigációs szoftver létezik, bőven van miből válogatni. Az alábbi összeállítás egy szubjektív lista, így van alkalmazás, ami lehet jó, de kimaradt.
Ha Magyarországon navigációs szoftverről beszélünk, akkor nem kerülhető meg a hazai fejlesztésű iGO, illetve annak különböző verziói. Az első iGO még 2005-ben jelent meg, a kereskedelmi kiadás pedig egy évvel később. Biztosan kijelenthetjük, hogy az iGO 2006, és később az iGO 8 Magyarországon a legjobb navigációs rendszer volt a megjelenésekor (lásd keretes írásunkat az előző oldalon). Ma már csak navigációs készülékkel vásárolható iGO szoftver, vagy okostelefonra tölthetőek le különböző verziók. Ha most állunk navigációs eszköz vásárlása előtt, akkor érdemes az iGO primo verzióval szállított készülékeket keresni, ez a legnagyobb funkcionalitású és legfrissebb kiadása a programnak. Az iGO primo iPhone-ra is letölthető az AppStore-on keresztül. Egyes androidos okostelefonokra is létezik iGO szoftver, de csak a készülékkel együtt szállítva, az Andrid Marketből az iGO sajnos nem tölthető le. GPS vevővel rendelkező symbianos Nokia okostelefonokon a Nokia Térképek szoftvere a legjobb megoldás, egyrészt, mert a készülékek nagy részén korlátlan ideig ingyenes a használata, másrészt pedig mert a program felhasználóbarát, beszél magyarul, könnyen kezelhető.
Navigációs céleszközöket illetően, az iGO-s modellek mellett, jó vételnek számítanak a Garmin vagy a TomTom modelljei is. Mindkét nagy gyártó régóta jelen van már a piacon, kiforrott szoftverrel és szolgáltatásokkal rendelkeznek, és a kínálatukban megtalálhatóak kedvezőbb árú és drágább modellek is.
Androids készülékekre számos navigációs megoldás létezik. Említettük már a minden készüléken megtalálható Google Maps szoftvert, amely megmutatja ugyan a helyzetünket, útvonalat is tervez, de navigációra - Magyarországon – nem használható. Jó alternatíva lehet a portugál fejlesztésű NDrive szoftver, amely a modern navigációs szoftverek minden kényelmi funkcióját nyújtja. A keretprogram ingyenesen letölthető az Android Marketből, de ehhez még meg kell vásárolni a térképadatbázist. A magyar térkép, amely a TopMap adatbázisán alapul, 45 euróba kerül, a 21 ország térképét tartalmazó Európa-csomag pedig 60 euróért tölthető le.
Bármilyen rendszer, okostelefon vagy PNA, illetve bármilyen szoftver mellett döntünk is, fontos, hogy indulás előtt meggyőződjünk a térképadatbázis frissességéről. A vásárlással általában 2-3 éves térképfrissítésre is jogot szerzünk, ezt mindenképpen tanácsos kihasználni, a nagy cégek általában negyedévente adnak ki frissítést az adatbázisaikhoz. IGO-s készülékeke esetén, egy új szolgáltatás keretében lehetőségünk van egy-egy ország térképének a meghatározott idejű bérlésére is, ez hasznos lehet, ha nem rendszeresen utazunk az adott területre.
Bár a nevében benne van az igo, mégsem a hazai fejlesztésű navigációs program fut rajta. A Navigont németek fejlesztik és a német dolgok nagyon erősen meg tudják osztani az embereket. Gondoljunk csak a fociválogatottjukra, a Mercedesre, Karl Marxra, a bajor fehérkolbászra. Vagy éppen a Navigon navigációs szerkezeteire. Már hetek óta használom, de még mindig nem tudom, hogy inkább szeretem, vagy inkább nem.
Több ezer hamis Nav N Go iGO 8 szoftverrel felszerelt GPS készüléket foglalt le a spanyol rendőrség a szeptember közepén tartott „Operación Satélite” elnevezésű művelet során. A spanyol cég a legnagyobb üzlethálózatoknak is forgalmazta a feltört szoftvert futtató készülékeket.
A tévék, a számítógép kijelzők megszületésük óta megállíthatatlanul növekednek és ez a hullám elérte a navigációs készülékeket is. Hasznos nekünk az óriásira nőtt segédlet vezetés közben?