szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A ThinkDigital és a Médiapiac facebookos konferenciáján a közösségi oldal több külföldi munkatársa is tartott előadást, de magyar szakemberek is boncolgatták a Facebook múltját, jelenét és jövőjét. Utóbbit minden vészjósló hír ellenére is fényesnek látják, és ezt olykor igen meglepő adatokkal bizonyították.

Főként vállalkozások, multik, médiumok, startupok és világcégek szempontjából elemzték az AllthingsFacebook 2014 konferencián a tízesztendős közösségi oldal lehetőségeit, de bőven akadtak olyan információmorzsák és vélemények, amelyek az átlagos felhaszálók számára is érdekesek lehetnek. Fontosnak tartjuk, hogy ezekből szemezgessünk, ugyanis 4,8 millió aktív magyar felhasználót érint. Többségük nyilván biztos benne, hogy ez egy olyan erős közösség, amelyet már sosem hagyunk el, ide befészkelhetjük magunkat, a Facebook pedig – kerül, amibe kerül – megveszi azokat a kommunikációs csatornákat, amelyek esetleg veszélyt jelenthetnek rá. Ezt több előadó szerint is így van, Eleftherios Hatziioannou, a Peopleizers alapítója például egyenesen kijelentette: szerinte a Facebook maximum öngyilkossággal jutna a MySpace szomorú sorsára.

A konferencia első előadója szerint ezt azért szükséges tisztázni, mert a tinik elvándorlása miatt sokan a vészharangokat kongatják, a kétkedőknek viszont 7 pontban összefoglalta, hogy miért nem kell aggódni. Mark Zuckerberg például mindent megtesz, hogy saját javát is szolgálva a világon mindenkihez eljusson az internet, ez pedig erős érv. Azzal sem vitatkozhatunk, hogy a cég dúskál a befektethető tőkében, a mobil eszközökön pedig elképesztő fejlődést mutat. Utóbbi téma kapcsán friss adatokat is hozott a szakember: okostelefonokon és tableteken 945 millió aktív felhasználója van a Facebooknak, ez a szám pedig több mint kétszerese a két évvel ezelőttinek. A hét pont egyikét viszont mi problémásnak érezzük, méghozzá egy magyar példa miatt. Eleftherios Hatziioannou szerint ugyanis az emberek lusták otthagyni egy olyan hálózatot, ahol szinte minden internetező ismerősünk fent van. Talán más lenne a véleménye, ha ismerné az iWiW múltját és jelenét.

Fazekas István

Igen meglepő és exkluzív adattal szolgált a Facebook képviseletében érkező Sebastian Szmigielski. Két olyan ábrát mutatott, amelyek alapján az előbbi kételkedésünk ellenére mi sem mondhattunk mást: Magyarországon lesz a legnehezebb leváltani a Facebookot. A közösségi oldal amerikai felhasználóinak viselkedéséről kiderült, hogy főműsoridőben az USA televíziós csatornái jóval nagyobb elérést produkálnak, mint a közösségi oldal – még ha sokan párhuzamosan is fogyasztják a két helyről a műsorokat, tartalmakat. A második ábrából viszont kiderüt: hazánkban fordított az arány, csúcsidőben (is) erősebb a Facebook, mint a tévék. Ugyan csak egy adott korosztályban, de itt nem a Twitterre és Tumblrre költöző tinikről van szó, hanem a média szempontjából sokkal fontosabb célcsoportról: a 18 és 34 év közöttiekről.

A médiaügynökségek képviselői azt hangsúlyozták, hogy a relámok hatékonyságát tekintve a Facebook nem vetekedhet a televízióval, de így sem áll rosszul. Kurucz Imre, az NRC kutatásának eredményeit ismertetve elmondta, hogy a felhasználók 16 százalékát ösztönözték vásárlásra a Facebookon látott hirdetések, 51 százalékuk pedig rá is kattint a szolgáltatásokat, termékeket bemutató oldalak linkjeire. Ne csodálkozzon senki, ha üzenőfalán egyre többet lát egy újfajta hirdetésből, ugyanis az utóbbi adatot kihasználva a mobilalkalmazások igen hasznosan reklámozhatják magukat, ráadásul nem csak a letöltésükre, hanem a használatukra is folyamatos bátorítást kaphatunk a Facebookon. Appajánló rovatunk történetében már olyan is előfordult, hogy egy nem is olyan friss alkalmazás cikkünk megjelenése után egy nappal az App Store hazai TOP 10-es listájára került. Egy kattintás és egy rövid leírás ezen a területen tehát igazán sokat ér.

A potenciális vásárlókat akkor lehet elérni, ha a hirdetéseket jól célozzák, ebben pedig a Facebook nagyon erős, rengeteg opciót ajánl fel a célközönség behatárolására. Emiatt sokszor dicsérték Mark Zuckerberg csapatát a konferencia résztvevői, de többször adtak hangot azon véleményüknek is, miszerint ennek kihasználásban lemaradásban van a magyar piac. A választások közeledtével kiemelték a Facebookon egyre aktívabb politikusok és pártok bakijait is, hiszen mostanában rengetegen találkoznak olyan képviselőjelöltek hirdetésével, akik a körzetüktől többmegyényi távolságban indulnak, így ha akarnának se tudnának rájuk szavazni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!