szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Budapest-Bécs-Pozsony vonalra hipergyors vákuumvasutat tervező cég a jelenlegi mágnesvasutaknál jóval olcsóbb és biztonságosabb megoldást dolgozott ki.

Megkapta az engedélyt az úgynevezett "passzív mágneses lebegés" elvén működő rendszerére a Hyperloop Transportation Technologies. Ez számunkra azért kiemelten érdekes, mert ez a vállalat tervezi megépíteni a világ egyik legelső hipergyors vákuumvasútját, mégpedig a Budapest-Bécs-Pozsony vonalon.

A The Verge szerint a passzív mágneses lebegés elvét 2000-ben egy kaliforniai fizikus professzor, Richard Post írta le. Az Indutrack névre keresztelt rendszer lényege, hogy a lebegéshez és az utazáshoz nincs szükség külső áramforrásra. A jelenlegi mágnesvasutak szupravezető mágneseket használnak a lebegéshez, amelyeket folyamatosan hűteni kell, az ehhez szükséges energiát pedig külső forrásból kapja a rendszer. Az Indutrack ezzel ellentétben a hétköznapokból is ismert – csak annál jóval erősebb –, szobahőmérsékleten működő mágneseket használ.

Andrew Hawkins

A 2015-ben elhunyt Post elképzelése szerint a kocsik aljára ezeket a lapos, téglalap alakú mágnestömböket (Halbach tömböket) kell felszerelni. Ezek közelébe szigetelt vezetékű tekercseket tesznek, amit egy akkumulátorhoz kötnek. A tekercsekben lévő feszültség kihat a mágnesekre, az ugyanis elektromágneses mezőt hoz létre. Ez taszítja a tömböket, amelyek így mozgásba hozzák a szerelvényt. A mágneses mező ugyanakkor a Faraday által 1831-ben felfedezett elektromágneses indukciónak köszönhetően feszültséget indukál a tekercsben, így a tekercs és a mágnes ezzel a kölcsönhatással tudja külső áramforrás nélkül mozgásban tartani a hipervasutat.

Bibop Gresta, a cég ügyvezető igazgatója szerint ez a tulajdonság különösen fontos, hiszen a jelenlegi mágnesvasutak kívülről jutnak a mozgáshoz szükséges elektromos áramhoz, így ha áramszünet következik be, a lebegés is megszűnik. Ezzel ellentétben a Hyperloop egészen addig lebegni fog, amíg le nem lassul annyira, hogy megálljon.

Márpedig a hipervasút egész biztosan nem kis sebességgel fog utazni, a tervek szerint ugyanis 1200 km/h-val repesztene, így igen komoly kockázattal járna, ha egyik pillanatról a másikra megszűnne az áramellátás.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!