Magyarországon már a 8-10 évesek is alig vannak meg laptop nélkül

Magyarországon már a 8-10 évesek is alig vannak meg laptop nélkül

Utolsó frissítés:

Balogh Csaba Szerző:

Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

A legnagyobb számítógépgyártók tapasztalatai szerint a magyar piacon le tudnak szállítani mindent, amire igény van. Notebookokra márpedig van: egy friss kutatás szerint a magyarok zöme elengedhetetlennek tart egy hordozható számítógépet a járvány korában nem mindig zökkenőmentes tanuláshoz.

Tavaly még kérdés volt, hogy kell-e a kütyü a tanuláshoz, idén már nem az – összegezte minap közzétett kutatási eredményeit a GKI Digital elemzőcég. Az aktívan internetező magyarországi lakosságra nézve reprezentatív adatok szerint, noha a legtöbb szülő számára a hagyományos oktatás az ideális megoldás, a legtöbben mégis a digitális oktatás visszatérésére számítanak. Annak ellenére, hogy a jelenlegi tanév már elindult, a válaszadó, iskoláskorú gyermekkel rendelkező szülők 48 százaléka a digitális oktatás rövid időn belüli visszatérésére számít, 22 százaléka pedig a két oktatási forma közötti többszöri váltakozást tartja a legvalószínűbbnek.

A kutatás szerint idén a műszaki cikkek iránti kereslet jelentősen megnőtt főleg azok körében, akiknek általános iskola alsó tagozatos gyermeke van. A digitális oktatás márciusi bevezetésekor a szülők 34 százaléka vásárolt valamilyen műszaki cikket kifejezetten a járvány hatására, a legtöbben laptopot vagy mobiltelefont. Amikor a kutatók úgy tették fel a kérdést, hogy a szülők mely eszköztípust tartják a leginkább elengedhetetlennek, akkor egyértelműen bebizonyosodott: az – akár lakáson belül is – hordozható számítógép a legfontosabb társ.

©

Erre erősítenek rá az egyik legnagyobb műszaki kereskedő, a MediaMarkt adatai is. A vállalat értékesítési adatai szerint míg márciusban és áprilisban tűzoltás volt megfigyelhető – a családok a legszükségesebb készülékeket szerezték be, amikkel gyorsan meg lehetett oldani a hirtelen változást, az otthoni munkavégzésre és távoktatásra való átállást –, augusztusban már tudatos felkészülés volt tetten érhető: az áruházláncnál a közép- és felső kategóriás laptopokat, notebookokat keresik leginkább a vevők. A vállalat szerint azért, mert ezek funkcionalitásban, tudásban és kapacitásban is erősebbek, mint alsókategóriás társaik és így hosszabb távon szolgálhatják ki a felhasználói igényeket.

Az adatok fényében nem meglepő: az általános iskolások és a gimnazisták körében is igencsak megugrott azon diákok aránya, akik rendelkeznek notebookkal.

©

Tengeren túl és innen

A laptopvásárlási kedv fokozódása globális jelenség. Az viszont változó, hogy az igények kiszolgálása hol zökkenőmentes és hol okoz átmeneti problémát.

Például az Egyesült Államokban, ahol hónapok óta intenzíven tombol a járvány, sokak számára nehéz az iskolakezdés, és nőhet a diákok közti digitális szakadék, miután kiderült: a koronavírus-járvány révén fellépő többletigények miatt bizonyos – elsősorban a megfizethetőbb – szegmensekben laptophiány alakult ki, ami hetekkel, extrém esetben hónapokkal is késleltetheti egyes megrendelések teljesítését.

Az AP hírügynökség szerint a hiány kialakulásához több tényező is hozzájárult: az amerikai postai szolgáltatás rendkívüli mértékben lelassult, a kikötőkben a szokásosnál tovább állnak a termékek, a kínai gyártás ellátási lánca még mindig akadozik, ráadásul az USA és Kína közötti gazdasági háború sem segít a helyzeten. Mindez oda vezetett, hogy a Dell, a HP és a Lenovo becslései szerint közel 5 millió készülék hiányzik a piacról.

©

A Dell a karantén első néhány hónapja alatt több laptopot, IT-eszközt adott el, mint amennyit a szokásos rövid szállítási határidővel le tudott volna szállítani, ezért az ügyfeleknek néhány hetet várniuk kellett az új eszközökre – erősítette meg szerkesztőségünknek adott válaszában a világ harmadik legnagyobb PC-gyártójaként számontartott vállalat. A Dell adatai szerint

az oktatási szférában a világszintű kereslet gyakorlatilag száz százalékkal nőtt,

azaz a normál forgalmon felül még egyszer ugyanannyi eszköz gyártásáról kell gondoskodni.

A vállalat hazai képviseleténél úgy látják, viszonylag gyorsan sikerült reagálni a felszökő igényekre. Jelentős bizonytalansági tényezőnek – a részben az amerikai piacon kialakult helyzetért is okolható – tömeges, sok esetben állami megrendelések számítanak. A Dell válasza szerint “a keresletet indukáló kormányzati projektek tartalmaznak bizonyos bizonytalansági faktorokat: változhat a rájuk fordított költségvetés, a pályázati határidők, az elvárt szállítás ideje, ami nem könnyíti meg a termékgyártás és a komponensek helyes tervezését”. Ez a jelenség nemcsak hazai szinten, hanem minden régióban érezhető.

A PC-gyártók tehát nehezen tudnak igazodni ahhoz, amikor egy több száz, több ezer darabos projekt feltételei változnak – főleg akkor, amikor világszerte több száz, több ezer ilyen variálás történik egyszerre. Ráadásul ilyenkor nem csak annak a vállalatnak kell lépnie, amely nevét a notebookra nyomva láthatjuk: a tényleges szállíthatóság nem pusztán a gyártási kapacitásokon és a tervezésen múlik, sok függ a komponensgyártók kapacitásaitól, különös tekintettel a processzorgyártókra és kijelzőpanel-gyártókra, hívta fel a figyelmet válaszában a Dell.

Ilyenkor állhat elő olyan helyzet, hogy bizonyos régiókban átmeneti készlethiány lép fel, és nem sikerül minden igényt a megszokott módon teljesíteni.

A Dellnél úgy látják, az amerikai piaccal szemben Magyarországon nem mutatkozik szabad szemmel látható probléma. Ezt erősítették meg a piacvezető Lenovo hazai képviseleténél is: a szállítás folyamatos, a készletek várhatóan nemcsak az iskolakezdés hónapjára, de az évvégi (ünnepi) szezonra is elegendők.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Hozzászólások