szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Teljesen megváltozhat az elektromos járművek megítélése, ha a gyakorlatban is olyan jó lesz a kínai Greater Bay Technology új akkumulátor-technológiája, mint ahogy állítják: ez pár perc alatt optimális hőmérsékletűre tudja melegíteni a telepet, ami így hidegben is gyorsan töltődhet fel. Méghozzá tényleg sebesen, akár 1000 kilométeres hatótávot is elérve.

Lehet, hogy egy kínai startup oldja meg az elektromos autók egyik nagy gondját: a Greater Bay Technology ugyanis állítja, az új, elektromos járművekbe szánt akkumulátora már bármilyen időjárási körülmények között megfelelően tud működni, és rövid töltési idővel tud elképesztő hatótávolságot elérni.

Az úgynevezett Pheonix-cellákból készült akkumulátor szupravezető anyagokat és hőszabályozást alkalmaz, ezekkel tudja a telep hőmérsékletét mindössze öt perc alatt fagypontról szobahőmérsékletűre emelni – derül ki a Bloomberg cikkéből.

Ugyanis, mióta az elektromos autók megjelentek, a hőmérséklet komoly ellenségük lett: nulla Celsius-fok alatt az akkumulátorok töltési hatékonysága romlani kezd, így a hatótáv is változhat – nem a pozitív irányba.

Ezen az autógyártók már próbáltak úrrá lenni, például egyfajta hőpumpák beszerelésével, mely segített az akkumulátorokat a megfelelő hőmérsékleti tartományban tartani, de ez nem a legoptimálisabb megoldás.

Itt jön képbe a 2020-ban alapított Greater Bay Technology Phoenix-cellája – a cég alapítói azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy az elektromos autók használata olyan egyszerű legyen, mint egy hagyományos, belső égésű motorral szerelt járműé.

Egyre messzebb mehetünk elektromos autóval, múlófélben a „hatótávfrász"

Alig több mint egy évtized alatt háromszorosára nőtt az elektromos járművek átlagos hatótávolsága. Manapság a leghatékonyabb hibridek csak árammal hosszabb utat képesek megtenni egy feltöltéssel, mint 2011-ben a tisztán elektromos kocsik.

Az első akkumulátorukat, amit piacra dobtak, 15 perc alatt lehetett feltölteni, és 500 km-es hatótávot tudott elérni – ez egy SUV-ban már meg is jelent.

A Phoenix-cellás telep azonban ennél is többet, már 1000 kilométert ígér egy töltéssel, és az alkalmazott szupravezető anyagoknak és hőkezelésnek hála már öt perc alatt 25 Celsius-fokra tud melegedni fagypontról. Amikor ezt elérte, már csak hat perc, és fel is töltődött – mindezt az optimális hőmérsékleten. A töltés gyakorlatilag bármilyen időjárási körülmények között ilyen hatékony tud lenni – és ez már a cég célkitűzését is teljesíteni tudja, miszerint szinte olyan gyors a töltési folyamat, mint egy hagyományos autó tankjának a megtöltése.

A cég egyik alapítója biztos abban, hogy a technológia segíteni fogja az elektromos autók tömeges elterjedését – már vannak is tervek, hogy a kereskedelmi forgalomban is kapható járművekbe is beépítsék, akár már 2024-ben – jegyzi meg az Interesting Engineering.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!