Elsüllyed-e a Ralph Lauren? – Íme, aki megmentheti céget
Az elmúlt években nem ment túl jól a Ralph Lauren nevét viselő ruházati birodalomnak. Ez is az oka, hogy néhány napja lemondott a cég éléről a 76 éves alapító, utódjául pedig a svéd Stefan Larssont választotta, akinek nem kisebb feladata van, mint megmenteni a süllyedő hajót.
Ralph Lauren az Egyesült Államok egyik leggazdagabb üzletembere, vagyonát a Forbes 8 milliárd dollárra (úgy 2200 milliárd forintra) becsüli. A 76 éves cégvezér New Yorkban született – Ralph Lifshitz néven –, szegény családban, de már fiatalon érdekelte a divat, és azért dolgozott iskola mellett, hogy márkás ruhákat tudjon magának venni. Divattervezést soha nem tanult, üzleti szakra járt egy darabig, de nem fejezte be a főiskolát. Karrierjét egy kesztyűvállalatnál kezdte értékesítőként, itt tervezte meg első ruhadarabját is: egy nyakkendőt. Hamar kiderült, hogy jó ötletei vannak, így 1968-ban 50 ezer dolláros hitel segítségével megalapította saját cégét, a Polo Fashiont, amely jelenleg is a Ralph Lauren birodalom egyik vezető brandje.
Lauren szeptember végén jelentette be egy The New York Times-interjúban, hogy lemond a cége vezérigazgatói posztjáról, mert a cég profitja és a részvények értéke is folyamatosan csökken. Az új CEO pedig a svéd születésű Stefan Larsson.
A Forbes cikke szerint amikor Lauren először hallotta Larsson nevét mint cégvezérjelölt, elég szkeptikus volt, hogy miért is kéne kívülről hozni valakit. Végül hajlandó volt találkozni Larssonnal egy vacsora erejéig. „Egyikünk sem volt biztos a dolgában, Larsson is azt kérdezte, hogy miért pont őt akarjuk” – mondta Lauren. Hozzátette, ahogy beszélgettek, úgy egyre jobban tetszett neki az ötlet, hogy Larsson vegye át a divatcég irányítását. „Larsson tökéletes kombinációja az érzékenységnek, az észnek és az üzleti érzéknek. Aki képes felépíteni egy vállalkozást, növekedési pályára állítani egy vállalatot, de megvan benne az az érzékenység, ami a divatiparhoz szükséges.”
Larsson tizenöt évet húzott le a stockholmi székhelyű H&M-nél, az elmúlt három évben pedig a Gap tulajdonában lévő Old Navyt hozta vissza a süllyesztőből. Szerinte ha nem az egyediségre törekszik egy cég, hanem csak arra, hogy minél olcsóbban adja a termékét, előbb-utóbb elveszíti a csatát. Az Old Navynél Larsson újraértelmezte a márkát, előtérbe került az, hogy a ruhák minőségi szövetekből készülnek, kiemelt terület lett a sportruházat készítése, megújultak a cég reklámjai is, Larsson pedig új piacot is szerzett, például Japánban. És úgy tűnik, a stratégia bejött, Larsson három éve alatt az Old Navy forgalma elérte az egymilliárd dollárt, így ez lett a Gap legerősebb és legstabilabb márkája.
Kérdés, hogy sikerül-e majd a Ralph Lauren-márkát is megerősíteni, az elmúlt évben ugyanis 5,3 százalékkal csökkent a cég forgalma, míg a részvények 37 százalékot veszítettek értékükből. Úgy tűnik, a piac és a befektetők – akárcsak a cégalapító – bízik Larsson sikerében, ez látszik azon is, hogy a kinevezés hírére 14 százalékkal emelkedtek a részvényárak. Persze a 76 éves Ralph sem vonul teljesen vissza, megtartja elnöki posztját a vezetőségben és kreatív vezetői feladatokat lát majd el a jövőben.