Inkább a beszállítónak tartozom, mint hitelt veszek fel
Jelentősen csökkent a behajthatatlan számlák száma Magyarországon és javult a fizetési fegyelem is. Az azonban különösen figyelemre méltó, hogy a lakosságnál a nemfizetés fő indoka a munkanélküliség lett, viszont kevesebbet csalunk.
A számlák 77 százalékát időben egyenlítik ki a magyar ügyfelek, tavaly ez az arány 74 százalék volt, ráadásul a behajthatatlan követelések aránya is 6-ról 3 százalékra csökkent – derül ki az EOS Csoport fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából. Az összeredmény tehát az, hogy Magyarországon javult a fizetési fegyelem, ráadásul jobb eredményeket produkálunk, mint a kelet-európai átlag.
Magánszemély vagy? Fizess 8 napon belül
A cégeknél a számlák 53 százaléka 40 napon belül kerül teljesítésre, a magánszemélyeknél ez az arány 42 százalék, ám ez utóbbi csoport számláinak 24 százalékát kilenc napon belül kifizeti – ez egyebek között annak köszönhető, hogy több közüzemi szolgáltató 8 napra csökkentette a fizetési határidőt. A cégek ugyanakkor csak a számlák 14 százalékát teljesítik 29 napon belül és ebben a szegmensben nagyobb a negyven napon túli fizetések aránya (33 százalék) is, mint a lakosságnál (15 százalék.) Ennek oka részben, hogy a cégek még mindig előszeretettel hiteleztetnek a beszállítókkal. A számlák fizetési határideje összességben is csökkentek, míg tavaly az átlag 37 nap volt, idén ez már csak 31 – Kelet-Európában pedig 36.
A felvásárolt követelés-kezelés portfóliókon belül az adósok csak 10-14 százaléka cég, a többi magánszemély – mondta Thummerer Péter, az EOS Faktor Zrt. ügyvezetője. Hozzátette, hogy a követelések behajtásánál is teljesen máshogy kell kezelni a cégeket, mint a magánszemélyeket, hiszen egy vállalkozás az egyik napról a másikra megszűnhet, és sokkal könnyebben válhat behajthatatlanná egy tartozás, mint egy magánszemélynél.
Fő ok: munkanélküliség
A cégek több mint felénél a nem fizetés elsődleges oka likviditási probléma, míg 33 százalékuk a körbetartozás áldozta, vagyis azért nem teljesít, mert a saját ügyfélköre is elmarad a számlák kiegyenlítésével. Figyelemre méltó, hogy a nem fizetés esetén még mindig a harmadik leggyakoribb indok, hogy egyszerűen a beszállítóval hiteleztetnek meg egy-egy projektet. A vállalkozók 23 százaléka gondolja úgy, hogy sokkal egyszerűbb egy beszállítónak tartozni, mint hitelt felvenni a bankból. Történik mindez annak ellenére, hogy a kkv-szektor jelentősen könnyebben vehet fel és kap is hitelt, mint a magánszemélyek. Ráadásul nőtt a magyar vállalatok stabilitás-érzete is. Idén a válaszadóknak csak a 6 százaléka érezte azt, hogy egy kifizetetlen számla a cég létét fenyegeti, a tavaly mért 13 százalékhoz képest.
A magánszemélyeknél a nem fizetés legfőbb okaként a munkanélküliség lépett az első helyre, 38 százalék azoknak az aránya – a tavalyi 23 százalékkal szemben – akik emiatt nem tudnak teljesíteni. A második helyen – 31 százalék – az eladósodottság, a harmadikon pedig a fizetésképtelenség áll. A számlák nem kifizetése mögött azonban csak 13 százalékban áll szándékos nem fizetés vagy csalás, ez drasztikus csökkenést jelent a tavalyi 30 százalékoz képest. Thimmerer ezt azzal magyarázta, hogy a cégek is sokkal jobban előszűrik az ügyfeleiket, mint korábban, így jelentősen csökkent a csalások száma.