Tetszett a cikk?

Az egészségügyi miniszter lemondása benne volt ugyan a levegőben, de az SZDSZ-kongresszus kiélezett párharcának zajában nem figyelt rá a kutya se. Ami bizonyára Gyurcsánynak sem jött rosszul. Ha már jóval a kulcsfontosságú személyi döntés előtt nyilvánvalóvá válik Molnár lapátra tétele, a kisebbik, hatalomban részes párt elnökét ma talán Fodor Gábornak hívják. A Fletó kreatúrájaként debütáló Kóka így is beleizzadt, hogy lecsutakolja magáról ezt a stigmát, hogy azután karakteres, a miniszterelnökkel (és az MSZP-vel) ütközni hajlandó, telivér liberális politikussá váljon a liberális törzsbázis számára.


© Túry Gergely
Az egyik leginkább konfliktusos tárca vezetője régóta szálka volt nemcsak az ellenzék, de az MSZP-s kórházlobbi tótumfaktumai szemében is. De mivel lemondása kezdettől fogva benne volt a levegőben, Molnár Lajos darab idő után hasonlóvá vált egy romos épület kipofozásán napok óta dolgozó ipari alpinistához. Eleinte iszonyattal bámuljuk nyaktörő mutatványait, de lassacskán hozzászokunk istenkísértő ténykedéséhez – így hát, amikor a második hét reggelén a szédítő mélységbe zuhan, hátrahőkölve fogadjuk azt, melyről tudhattuk: bármikor előfordulhat.

Ha maliciózusak akarnánk lenni, elsüthetnénk a poént, hogy igazán nem értjük Molnár távozásának okát. Hisz – törekvései dacára - igazi középutas politikus volt: amit tett, saját pártja eredeti szándékait nézve túl kevés, az ellenzék, s főként (mert ez a lényeg) – a kormányzásban részes szocialisták mércéjével viszont nagyon sok volt. A párhuzamosan alulfinanszírozott és pazarló szisztéma tüneti kezelése – vizit- ágy- és dobozdíj, kihasználatlan, szükségtelen, félgőzzel üzemelő intézmények összevonása/bezárása – csigalassan, ám legalább elindult. De az olyan lépéseket, amelyek valódi reformgaranciát hordoznának – a magántőke netán üzemeltetés formájában történő invesztíciója, üzleti alapú biztosítótársaságok piacnyitás utáni versenye –, még ígéret formájában se fogadták el. Hisz evidens, a Molnár Lajos által bevezetett jelképes díjtételeknek legfeljebb lélektani hatásul lehet. A büdzsé krónikus hiányának lefaragását éppúgy nem várhatjuk tőlük, mint rendszerszintű változások generálását sem.

Az ágyszám-csökkentéseknek már a beindítása is pozitív szimbolikus lépés, csakhogy gyakorlati síkon inkább Tölgyessy Péternek van igaza. Aki szerint „a régi tervutasításos rendszerben ismert módon természetesen a kormányzatot azonnal megkísérelték befolyásolni a különböző érdekcsoportok. Az ágyszámleosztás így szükségképpen a politikai-hatalmi racionalitás alapján történt. Ahol a kormánytöbbség erős emberei léptek fel, ott többé-kevésbé célt is értek. Ekként viszont mindösszesen három kórházat zárnak be teljesen, és néhány kórházat alakítanak át ápolási intézménnyé. Csakhogy a finanszírozás döntően teljesítményközpontú, így alig lesz valódi megtakarítás.” Persze ez aligha varrható Molnár nyakába.

Mint ahogy az se, hogy ő úgymond diktatórikus vezetési stílusban zavarja le a rapid tempóban kidolgozott szerkezetátalakítási forgatókönyveket. A hipokrácia csúcsa az, amit a Fidesz (és mostanában az MSZP) is mond, hogy a reformokat, úgymond, nem lehet az érintettek bevonása-megkérdezése, sőt egyetértése nélkül megcsinálni. Mert ez körülbelül olyan, mintha az alkoholistáknál szavazásra tennénk fel, akarnak-e kényszergyógykezelést, vagy a gyorshajtók véleményét tudakolnák, óhajtanak-e bírságot fizetni. Netán a becsődölt üzemben dolgozó gyári melósok kézfelemeléssel dönthetik el, elbocsássák-e őket vagy sem? Ez a kádárista kiskapukon, joghézagokon, görbe utakon, negatív társadalmi szerződésen szocializált magyar társadalom saját jószántából aligha lépne rá a reformok útjára. A népszerűtlen intézkedéseket pedig sehol a világon nem szokták megszavaztatni. Hanem meglépik, s reménykednek, előbb-utóbb hatni fog a keserű pirula.

Bárki lesz Molnár utóda, csak két út egyikére léphet rá. A-verzióként marad a jelenlegi – hagyományos, posztkádári, etatista – társadalombiztosítás, intézményfinanszírozás. Mert ne legyenek illúzióink: a nagy ellenszélben levezényelt apróbb-nagyobb profilmódosító korrekciók dacára ez ma is ugyanaz a mamutlomhaságú, túlfejlett, kora- és torzszülött ellátórendszer. Az OEP finanszírozási monopóliumával, bürokratikus érdekkijáró lobbipotenciállal, nehezen áttekinthető gazdálkodással. Ha valaki emellett maradna, annak tudomásulvételével teheti, hogy a mind bajosabban funkcionáló, bedőléssel fenyegető gépezet csak úgy tartható fenn, ha - fájdalmas kiadáscsökkentés, bevételnövelés mellett – drákói szigorral próbáljuk növelni a járulékfizetési fegyelmet. Így talán nem esik kómába a jelenleg már rosszulléttől szédelgő „betegségügy.” És – döcögve, ugyanily csapnivaló színvonalon – továbbvegetálhat. Ámde ennek restriktív vételára legalább olyan felzúdulást kelt majd, mint a piacosítási szándékú törekvések, fejlődési perspektívát azonban nemigen jelent.

Második opció – koalíciós szakítópróbaként – a profitalapú beruházások előtti kapunyitás, valamint az egészségpénztári liberalizáció. Vagyis az öngondoskodó, egyéni felelősségre alapozott biztosítási számlavezetés kerülne a jelenlegi egalitárius, pszeudoszolidáris modell helyére. Az önhibájukon kívül leszakadtaknak persze a rászorultsági elv kompenzációs mentőövét kell nyújtania. Ez a forgatókönyv csupán legalizálná, amit ma is tudunk: hogy az „ingyenes” egészségügyre zsebből jóval több pénzt kell fordítanunk az optimális esetben ténylegesen lerótt járuléknál. Hiszen a mostani járulékok összege – pláne hogy felét-harmadát elcsalják – nemigen fedezné a piaci fundamentumra helyezett gyógyászati ellátás költségeit. Mégse buknánk rajta oly sokat. Mostani járulék, plusz átlagoltan, díjfizetőkre lebontott hálapénzátalány – nagyjából így nézne ki egy magánbiztosítási kondíció. Cserébe fokozatosan megszűnhetne a paraszolvencia.

A minisztert adó pártnak biztosan az utóbbi felvázolt lehetőség a szimpatikusabb. Mert ott nagyobb a társadalmi, szabadpiaci és belpolitikai nyereség ígérete. Tény, hogy ezért a rizikófaktor is nagyságrendekkel magasabb. De reméljük, a kijelölt utód legalább olyan ambiciózus, csúcsokra törő politikai alpinista lesz, mint a frissiben távozott, kamikáze-lelkületű bársonyszékbérlő.

Papp László Tamás

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Molnár: nem fogadom el a biztosítási reform halogatását

A távozó egészségügyi miniszter nem tudta elfogadni a több-biztosítós rendszer kialakításának halogatását, ugyanakkor cáfolja, hogy távozása hátterében egészségi állapota, vagy az SZDSZ új elnökével, Kóka Jánossal való szembenállása lenne.

MTI Itthon

Miért mondott le Molnár?

Molnár Lajos lemondása nemcsak a miniszterelnököt, hanem az SZDSZ-t is váratlanul érte, annak ellenére, hogy az egészségügyi miniszter hónapok óta - egyes vélemények szerint túl gyakran is - mondogatta, hogy megválik posztjától - értesült az MTI kormány közeli körökből.

MTI Itthon

„Molnár lemondásának nyilván volt személyes indoka is”

Gál J. Zoltán, a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) államtitkára az MTV Nap-kelte című műsorában cáfolta, hogy a több-biztosítós egészségügyi rendszer bevezetéséhez szükséges kormányzati támogatás hiánya lett volna Molnár Lajos egészségügyi miniszter lemondásának indoka.

hvg.hu Itthon

Molnár Lajos mondta magáról

A távozó miniszter biztosan mély nyomokat hagy a magyar egészségügyön. Karrierje se számít mindennapos doktor bácsis sztorinak.

Itthon

Molnár távozása váratlan és szükségszerű

Vizitdíj, egyéni számla, kórházösszevonások, kórházközpontok létrehozása, gyógyszerlicit, vállalkozási tilalom orvosoknak, a patikamonopóliumok és a kötelező kamarai tagság felszámolása – néhány elem a Molnár Lajos fémjelezte egészségügyi reformból. Egy-egy elem más miniszternél egész életműnek számítana. Molnár tíz hónap alatt abszolválta, utána vette a kalapját. Távozásával a reform lassabb sebességre válthat, vagy tán véget is érhet.