Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5e5a912f-ca0f-4dc9-85cb-8dfbcb30826b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Van pénz lóvéra.","shortLead":"Van pénz lóvéra.","id":"20250205_Egyetlen-abra-ami-tokeletesen-megmutatja-mennyire-panikba-estek-a-Manchester-City-nel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e5a912f-ca0f-4dc9-85cb-8dfbcb30826b.jpg","index":0,"item":"985ac1da-f82a-4398-948e-d4587cc5a8b9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Egyetlen-abra-ami-tokeletesen-megmutatja-mennyire-panikba-estek-a-Manchester-City-nel","timestamp":"2025. február. 05. 10:21","title":"Egyetlen ábra, ami tökéletesen megmutatja, mennyire pánikba estek a Manchester Citynél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A beruházás 800 milliárd forintba kerül.","shortLead":"A beruházás 800 milliárd forintba kerül.","id":"20250206_lazar-autopalya-m1-hatsavos-bovites-gyor-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8.jpg","index":0,"item":"6af5946c-89af-4cd0-8dfe-7e1d8665fdfe","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_lazar-autopalya-m1-hatsavos-bovites-gyor-budapest","timestamp":"2025. február. 06. 16:04","title":"Hatsávossá bővül az M1-es autópálya Budapest és Győr között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd72fdb0-cee8-4ac7-9253-031add7dd4ed","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Dacia Bigster első körben három különböző hajtáslánccal érhető el hazánkban.","shortLead":"A Dacia Bigster első körben három különböző hajtáslánccal érhető el hazánkban.","id":"20250206_magyarorszagon-a-legnagyobb-es-legdragabb-dacia-a-vadonatuj-bigster","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd72fdb0-cee8-4ac7-9253-031add7dd4ed.jpg","index":0,"item":"76b033d2-137e-4cda-b02b-eda9e594d8c4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_magyarorszagon-a-legnagyobb-es-legdragabb-dacia-a-vadonatuj-bigster","timestamp":"2025. február. 06. 07:21","title":"Magyarországon a legnagyobb és legdrágább Dacia, a vadonatúj Bigster","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","shortLead":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","id":"20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2.jpg","index":0,"item":"203a3559-4156-40a5-939b-632277605f06","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","timestamp":"2025. február. 06. 06:41","title":"Látványos magyar tuningot kapott a Skoda új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85448957-993b-43a0-896b-443f4fa6ceae","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint egyértelműen kimutatható, hogy az emberi szervezetben egyre több mikroműanyag halmozódik fel.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint egyértelműen kimutatható, hogy az emberi szervezetben egyre több mikroműanyag halmozódik fel.","id":"20250205_mikromuanyag-felhalmozodasa-agy-maj-vese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85448957-993b-43a0-896b-443f4fa6ceae.jpg","index":0,"item":"c14abfe4-08b7-47e8-963c-112b76b6cce5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_mikromuanyag-felhalmozodasa-agy-maj-vese","timestamp":"2025. február. 05. 13:03","title":"Az agyban, a májban és a vesében is felhalmozódik a mikroműanyag, az agynál a legnagyobb a baj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5b54101-4e0b-4ca2-b62a-99bf88fde94b","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Azt nem közölték, hogy milyen forrásból, honnan lesz pénz a kórházak tartozásaira.","shortLead":"Azt nem közölték, hogy milyen forrásból, honnan lesz pénz a kórházak tartozásaira.","id":"20250207_korhazak-adossag-torlesztes-kifizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5b54101-4e0b-4ca2-b62a-99bf88fde94b.jpg","index":0,"item":"527ca23d-9515-40d9-9ca6-ac23f2cc04fb","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_korhazak-adossag-torlesztes-kifizetes","timestamp":"2025. február. 07. 06:25","title":"Újabb 96 milliárd forinttal próbálják törleszteni a kórházak adósságait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"174aa3b8-4e42-4e52-bbb9-2e11c5abffd8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Egyesült Államokban a madárinfluenza miatt tojáshiány alakult ki, a termék ára kétharmadával nőtt tavaly. ","shortLead":"Az Egyesült Államokban a madárinfluenza miatt tojáshiány alakult ki, a termék ára kétharmadával nőtt tavaly. ","id":"20250205_usa-tojashiany-lopas-madarinfluenza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/174aa3b8-4e42-4e52-bbb9-2e11c5abffd8.jpg","index":0,"item":"8479cc87-cf52-4149-890b-16328dd60e6d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_usa-tojashiany-lopas-madarinfluenza","timestamp":"2025. február. 05. 09:11","title":"100 ezer tojást loptak el egy amerikai boltból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db789725-0271-42b5-83e3-520be4e762ba","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók olyan új keretrendszert dolgoztak ki, amivel a humanoid robotok teljes testre kiterjedő mozgását el lehet érni.","shortLead":"Amerikai kutatók olyan új keretrendszert dolgoztak ki, amivel a humanoid robotok teljes testre kiterjedő mozgását el...","id":"20250206_humanoid-robot-mozgasa-mesterseges-intelligencia-cristiano-ronaldo-golorom-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db789725-0271-42b5-83e3-520be4e762ba.jpg","index":0,"item":"469c26d5-aade-4922-858f-ad626a028574","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_humanoid-robot-mozgasa-mesterseges-intelligencia-cristiano-ronaldo-golorom-video","timestamp":"2025. február. 06. 17:03","title":"Felturbózták a robot mozgását, képes leutánozni Cristiano Ronaldo gólörömét is – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Folytatódik a vasutassztrájk, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV Zrt. álláspontja között óriási a szakadék: a vállalat elutasította a privatizációs bevételből való részesedésre és a rendkívüli béremelésre vonatkozó szakszervezeti követeléseket. A szakszervezet szószegéssel, a gazdasági miniszter politikai zsarolással vádolja az ellentétes oldalt. Sigulinszky Tibort, a MÁV Zrt. szóvivőjét és Bárány Balázst, a VDSZSZ helyettes elnökét kérdeztük a fejleményekről.
hvg.hu: Miért ilyen nyögvenyelősek a tárgyalások a VDSZSZ-szel?
Sigulinszky Tibor: A helyzet nem változott, a munkaügyi vitában nem közeledtek az álláspontok. A vasúttársaság nem engedhet a VDSZSZ irreális követeléseinek. Nincsenek források, hogy a MÁV Cargo privatizációjából származó bevételből valamennyi vasutasnak juttassunk. Természetesen a cargósok megkapják a beígért részvénycsomagot, ez benne van a privatizációs szerződésben. (Az osztrákoknak 102,5 milliárd forintért eladott Cargo munkavállalói majd másfél millió forintot értékű részvénycsomaghoz jutnak: ebből 750 ezer forint névértékű részvényt ingyen kapnak, a másik feléhez pedig kedvezményesen, féláron juthatnak hozzá. A szerk.)
hvg.hu: A VDSZSZ szerint méltányosak a követeléseik, mert a kiszervezések nyomán csökkentek a jövedelmek, ezért követelnek a megajánlott 6,9 százalékon felül még 10 százalék béremelést.
S.T.: A külsős cégekhez kiszervezett dolgozók valóban kaptak évi 10 százalékos béremelést a 2002-2006-os periódusban, de a MÁV-on belüli átszervezések nyomán a létrejött cégekben – ilyen a személyszállítást végző MÁV Start, a vontatási munkákra szakosodott MÁV Trakció, illetve a gépészet – a feltételek nem változtak, a kedvezmények és a jövedelmek nem csökkentek. Ugyanaz a kollektív szerződés vonatkozik rájuk, továbbra is ingyenes vasúti jegyük van, egyéb, béren kívüli juttatásokban részesülnek. A MÁV Start dolgozóira változatlanul érvényes, hogy ez év végéig nem lehet senkit közülük elbocsátani.
hvg.hu: A VDSZSZ és maga Gaskó István elnök állítja, hogy megállapodást kötött a gazdasági minisztérium vezetőivel, konkrétan Kóka János korábbi miniszterrel arról, hogy az MÁV összes dolgozója részesül majd fejenként 250 ezer forinttal a Cargo eladásából befolyó privatizációs bevételből. Önök ezt cáfolják?
S.T.: Gaskó úr egy beszélgetésre hivatkozik, amelynek során szóba került, hogy a Cargo privatizációjából juttatni kellene a vasutasoknak. Erről a beszélgetésről sem jegyzőkönyv, sem hangfelvétel nem született. Igaz, a VDSZSZ több levelet is írt ebben a tárgyban a minisztériumnak, de a tárca soha nem igazolta vissza az ott állítólag elhangzottakat. A VDSZSZ képviselői sem tudtak felmutatni válaszlevelet. A szakszervezetnek semmiféle szerződése sincs, melyre hivatkozhatna. A szakszervezet egyébként folyamatosan véleményezte a tervezett privatizációt, ennek során jelezhette volna a követeléseit. Ennek azonban nincs nyoma.
hvg.hu: Egyébként milyen célja fordítják a MÁV Cargo privatizációjából származó több mint százmilliárd forintot?
S.T.: Még nem kaptuk meg a pénzt. Jelenleg az Európai Unió versenyhivatala vizsgálja a tranzakciót, amit még a hazai versenyhivatal sem hagyott jóvá. Az EU-ban egyesek attól tartanak, hogy az osztrák teherfuvarozókkal egyesült társaság veszedelmes konkurencia lesz a német vagy a francia vasúti árufuvarozás számára. A MÁV Cargo vételárán tehát még korai osztozkodni. Egyébként az összegnek megvan a pontos helye: a vasúttársaság fejlesztésekre és hiteltörlesztésre kívánja fordítani.
Audiatur altera pars. Hallgattassék meg a másik fél is. Felkerestük a VDSZSZ elnökhelyettesét, Bárány Balázst is.
hvg.hu: A MÁV Zrt. szóvivője tagadja, hogy a kiszervezett MÁV-cégeknél csökkent volna a dolgozók jövedelme.
Bárány Balázs: Számításaink ennek az ellenkezőjét bizonyítják. Igaz, a kiszervezettek magukkal vihették addigi bérüket, de az lassabban növekedett, mint a MÁV Zrt.-nél maradt dolgozóké. Az egységes kollektív szerződés értelmében nekik is évente tíz százalékkal kellett volna emelni a bérüket, ez elmaradt, így jelenleg 20-25 százalékkal alacsonyabb a keresetük, mint azoknak, akik a MÁV-nál maradtak. Ez alól csak a MÁV Cargo dolgozói képeznek kivételt, az ő bérük lépést tartott.
hvg.hu: Önök a 250 ezer forintos követelést egy Kóka Jánossal létrejött szóbeli megállapodásra alapozzák, melyről Sigulinszky Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője azt állítja, hogy nincs írásbeli nyoma, sem a vasúttársaság, sem pedig a minisztérium nem igazolta vissza.
B.B: Tekintet nélkül arra, hogy az exminiszter elismeri-e a szóbeli ígéretét, vagy nem, azt állítjuk, hogy a MÁV munkavállalói rászolgáltak arra, hogy részesedjenek a privatizáció bevételéből. A MÁV munkavállalói részére fejenként 250 ezer forint kifizetését követeljük; ez meglehetősen szerény összeg, összesen 8-9 milliárd forintból megoldható lenne. Tehát nem igaz, amit a minisztérium vezetője állított, hogy 30 milliárd forint a követelésünk, vagy amit a MÁV vezetői mondtak, akik 40-50 milliárd forintos többletkiadásról beszéltek.
hvg. hu: Végül is milyenek a létszámarányok? Hányan dolgoznak a kiszervezett társaságokban, illetve a Cargónál? Mekkora súlyt képvisel a VDSZSZ?
B.B: A MÁV-nál – az önállósodott társaságokat is beszámítva – körülbelül 36 ezren dolgoznak, ebből 8 ezren a MÁV Startnál, 3500-an a MÁV-gépészetnél, 5500-an a MÁV Trakciónál, a többiek a pályavasút üzletágnál, illetve a központi apparátusban. A MÁV Cargo Zrt.-nél mintegy 4 ezer fő dolgozik. Ők azok, akik részesednek a privatizációból. A vasutasok közül minden negyedik tagja szakszervezetünknek. Mi a többiekre is gondolunk, nekik is joguk van a nettó 250 ezer forint részesedésre. Követelésünk egyébként változott: először két és fél havi bérnek megfelelő nettó összeget szerettünk volna, de most már – ennek esetleges járulékterhei miatt – megelégednénk költségkímélő, természetbeli juttatással, például ha a dolgozók ilyen értékű étkezési jegyet kapnának a kafetériarendszerben.
hvg.hu: Milyen támogatottságot élvez a sztrájk a vasutasok körében?
B.B: Tagságunk teljes mértékig támogat bennünket. A többiek esetében ellentmondásos a kép. Sok a sztrájktörő – persze ők is igényt tartanának a 250 ezer forintra, ha sikerül kiharcolnunk. Vagyis a magyar vasutasok egy része sztrájkot tör, helyettesíti munkát beszüntető kollégáját, ugyanakkor részesedne a kiharcolt juttatásokból.
hvg.hu: A vasúti sztrájk folytatódik, ezért a GKM vezetői a Volán társaságok autóbuszaival akarják kiváltani a vasúti közlekedést. De az ottani szakszervezeteknek is vannak követeléseik. Összehangolnak valamit is a Volán szakszervezeteivel?
B.B.: Nincsenek ilyen jellegű kapcsolataink. De nem is értjük a MÁV taktikáját. A Volán társaságok nem szívességből nyújtanak segítséget a MÁV vezetőinek, hanem megkérik az árát. Elképesztőnek tartjuk, hogy a vasúttársaság vezetői mindenkinek készek fizetni, kivéve a vasutasokat. Amit a Volánnak kifizetnek, abból már kielégíthetnék a mi követeléseinket is.