Tetszett a cikk?

Folytatódik a vasutassztrájk, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV Zrt. álláspontja között óriási a szakadék: a vállalat elutasította a privatizációs bevételből való részesedésre és a rendkívüli béremelésre vonatkozó szakszervezeti követeléseket. A szakszervezet szószegéssel, a gazdasági miniszter politikai zsarolással vádolja az ellentétes oldalt. Sigulinszky Tibort, a MÁV Zrt. szóvivőjét és Bárány Balázst, a VDSZSZ helyettes elnökét kérdeztük a fejleményekről.

© Stiller Ákos
hvg.hu: Miért ilyen nyögvenyelősek a tárgyalások a VDSZSZ-szel?

Sigulinszky Tibor: A helyzet nem változott, a munkaügyi vitában nem közeledtek az álláspontok. A vasúttársaság nem engedhet a VDSZSZ irreális követeléseinek. Nincsenek források, hogy a MÁV Cargo privatizációjából származó bevételből valamennyi vasutasnak juttassunk. Természetesen a cargósok megkapják a beígért részvénycsomagot, ez benne van a privatizációs szerződésben. (Az osztrákoknak 102,5 milliárd forintért eladott Cargo munkavállalói majd másfél millió forintot értékű részvénycsomaghoz jutnak: ebből 750 ezer forint névértékű részvényt ingyen kapnak, a másik feléhez pedig kedvezményesen, féláron juthatnak hozzá. A szerk.)

hvg.hu: A VDSZSZ szerint méltányosak a követeléseik, mert a kiszervezések nyomán csökkentek a  jövedelmek, ezért követelnek a megajánlott 6,9 százalékon felül még 10 százalék béremelést.

S.T.: A külsős cégekhez kiszervezett dolgozók valóban kaptak évi 10 százalékos béremelést a 2002-2006-os periódusban, de a MÁV-on belüli átszervezések nyomán a létrejött cégekben – ilyen a személyszállítást végző MÁV Start, a vontatási munkákra szakosodott MÁV Trakció, illetve a gépészet – a feltételek nem változtak, a kedvezmények és a jövedelmek nem csökkentek. Ugyanaz a kollektív szerződés vonatkozik rájuk, továbbra is ingyenes vasúti jegyük van, egyéb, béren kívüli juttatásokban részesülnek. A MÁV Start dolgozóira változatlanul érvényes, hogy ez év végéig nem lehet senkit közülük elbocsátani.

hvg.hu: A VDSZSZ és maga Gaskó István elnök állítja, hogy megállapodást kötött a gazdasági minisztérium vezetőivel, konkrétan Kóka János korábbi miniszterrel arról, hogy az MÁV összes dolgozója részesül majd fejenként 250 ezer forinttal a Cargo eladásából befolyó privatizációs bevételből. Önök ezt cáfolják?

S.T.: Gaskó úr egy beszélgetésre hivatkozik, amelynek során szóba került, hogy a Cargo privatizációjából juttatni kellene a vasutasoknak. Erről a beszélgetésről sem jegyzőkönyv, sem hangfelvétel nem született. Igaz, a VDSZSZ több levelet is írt ebben a tárgyban a minisztériumnak, de a tárca soha nem igazolta vissza az ott állítólag elhangzottakat. A VDSZSZ képviselői sem tudtak felmutatni válaszlevelet. A szakszervezetnek semmiféle szerződése sincs, melyre hivatkozhatna. A szakszervezet egyébként folyamatosan véleményezte a tervezett privatizációt, ennek során jelezhette volna a követeléseit. Ennek azonban nincs nyoma.

hvg.hu: Egyébként milyen célja fordítják a MÁV Cargo privatizációjából származó több mint százmilliárd forintot?

S.T.: Még nem kaptuk meg a pénzt. Jelenleg az Európai Unió versenyhivatala vizsgálja a tranzakciót, amit még a hazai versenyhivatal sem hagyott jóvá. Az EU-ban egyesek attól tartanak, hogy az osztrák teherfuvarozókkal egyesült társaság veszedelmes konkurencia lesz a német vagy a francia vasúti árufuvarozás számára. A MÁV Cargo vételárán tehát még korai osztozkodni. Egyébként az összegnek megvan a pontos helye: a vasúttársaság fejlesztésekre és hiteltörlesztésre kívánja fordítani.

Audiatur altera pars. Hallgattassék meg a másik fél is. Felkerestük a VDSZSZ elnökhelyettesét, Bárány Balázst is.

hvg.hu: A MÁV Zrt. szóvivője tagadja, hogy a kiszervezett MÁV-cégeknél csökkent volna a dolgozók jövedelme.

Bárány Balázs: Számításaink ennek az ellenkezőjét bizonyítják. Igaz, a kiszervezettek magukkal vihették addigi bérüket, de az lassabban növekedett, mint a MÁV Zrt.-nél maradt dolgozóké. Az egységes kollektív szerződés értelmében nekik is évente tíz százalékkal kellett volna emelni a bérüket, ez elmaradt, így jelenleg 20-25 százalékkal alacsonyabb a keresetük, mint azoknak, akik a MÁV-nál maradtak. Ez alól csak a MÁV Cargo dolgozói képeznek kivételt, az ő bérük lépést tartott.

hvg.hu: Önök a 250 ezer forintos követelést egy Kóka Jánossal létrejött szóbeli megállapodásra alapozzák, melyről Sigulinszky Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője azt állítja, hogy nincs írásbeli nyoma, sem a vasúttársaság, sem pedig a minisztérium nem igazolta vissza.

B.B: Tekintet nélkül arra, hogy az exminiszter elismeri-e a szóbeli ígéretét, vagy nem, azt állítjuk, hogy a MÁV munkavállalói rászolgáltak arra, hogy részesedjenek a privatizáció bevételéből. A MÁV munkavállalói részére fejenként 250 ezer forint kifizetését követeljük; ez meglehetősen szerény összeg, összesen 8-9 milliárd forintból megoldható lenne. Tehát nem igaz, amit a minisztérium vezetője állított, hogy 30 milliárd forint a követelésünk, vagy amit a MÁV vezetői mondtak, akik 40-50 milliárd forintos többletkiadásról beszéltek.

hvg. hu: Végül is milyenek a létszámarányok? Hányan dolgoznak a kiszervezett társaságokban, illetve a Cargónál? Mekkora súlyt képvisel a VDSZSZ?

B.B: A MÁV-nál – az önállósodott társaságokat is beszámítva – körülbelül 36 ezren dolgoznak, ebből 8 ezren a MÁV Startnál, 3500-an a MÁV-gépészetnél, 5500-an a MÁV Trakciónál, a többiek a pályavasút üzletágnál, illetve a központi apparátusban. A MÁV Cargo Zrt.-nél mintegy 4 ezer fő dolgozik. Ők azok, akik részesednek a privatizációból. A vasutasok közül minden negyedik tagja szakszervezetünknek. Mi a többiekre is gondolunk, nekik is joguk van a nettó 250 ezer forint részesedésre.  Követelésünk egyébként változott: először két és fél havi bérnek megfelelő nettó összeget szerettünk volna, de most már – ennek esetleges járulékterhei miatt – megelégednénk költségkímélő, természetbeli juttatással, például ha a dolgozók ilyen értékű étkezési jegyet kapnának a kafetériarendszerben.

hvg.hu: Milyen támogatottságot élvez a sztrájk a vasutasok körében?

B.B: Tagságunk teljes mértékig támogat bennünket. A többiek esetében ellentmondásos a kép. Sok a sztrájktörő – persze ők is igényt tartanának a 250 ezer forintra, ha sikerül kiharcolnunk. Vagyis a magyar vasutasok egy része sztrájkot tör, helyettesíti munkát beszüntető kollégáját, ugyanakkor részesedne a kiharcolt juttatásokból.

hvg.hu: A vasúti sztrájk folytatódik, ezért a GKM vezetői a Volán társaságok autóbuszaival akarják kiváltani a vasúti közlekedést. De az ottani szakszervezeteknek is vannak követeléseik. Összehangolnak valamit is a Volán szakszervezeteivel?

B.B.: Nincsenek ilyen jellegű kapcsolataink. De nem is értjük a MÁV taktikáját. A Volán társaságok nem szívességből nyújtanak segítséget a MÁV vezetőinek, hanem megkérik az árát. Elképesztőnek tartjuk, hogy a vasúttársaság vezetői mindenkinek készek fizetni, kivéve a vasutasokat. Amit a Volánnak kifizetnek, abból már kielégíthetnék a mi követeléseinket is.

J. P.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!