Tetszett a cikk?

Somodi László, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese a szakszervezetekkel megkötendő, több évre vonatkozó megállapodásban látja a kivezető utat a közlekedési vállalat csőd közeli helyzetéből. Addig azonban akár 86 milliárd forintra is fölmehet a BKV jelenleg nyolcvanmilliárdos adóssága.

Somodi László
© Szegő Péter
A BKV működőképességének fönntartásáról szólva, Somodi László vezérigazgatóhelyettes a hvg.hu-nak kifejtette: „ha az állam nem tud a főváros részére, a főváros pedig a BKV részére többletforrásokat biztosítani és a BKV-n belül sem sikerül létszámleépítéssel, illetve bármilyen egyéb költségcsökkentéssel pénzeszközöket fölszabadítani, akkor hitelfölvétellel kell a BKV működőképességét fönntartani. Ezzel tovább nő a nyolcvanmilliárdos adósság akár 84-86 milliárdra.”

Hogyan lehet az adósságcsapdából kimászni? – tettük fel a kérdést. „Valaminek történnie kell. Olyan nincs, hogy már kimerült minden tartalékunk. Hosszú távú megállapodást kellene kötnünk a szakszervezetekkel arról, hogy a régóta itt dolgozó, a BKV-nak elkötelezett munkavállalókat megtartjuk és egzisztenciális biztonságot adunk nekik. Nem lehet a dolgozókkal folyamatos háborúban állni, de az sem megy, hogy olyan követeléseket teljesítsünk, amelyek kizárják a hatékonyság javítását. Az például elfogadhatatlan, hogy hosszú távon ne legyen telephelybezárás, létszámleépítés vagy kiszervezés.” – válaszolta a közlekedési szakember.

Arra a kérdésre, hogy Hagyó Miklós főpolgármester-helyettesnek, akinek a nevéhez fűződik az elvetélt paraméterkönyv-tervezet, le kell-e mondania, Somodi határozott nemmel felelt, hozzáfűzve, hogy „nem tisztem erre a kérdésre válaszolni.”.

Somodi László elmondta: a legtöbb szakszervezet csatlakozott a munkabeszüntetéshez, viszont az alvállalkozók – például a Nógrád Volán, vagy az egyik vonalon a Volánbusz – által üzemeletetett, főleg Dél-Pesten és Észak-Pesten közlekedő járatok el fognak indulni. A cég abban is megállapodott a Volánbusszal, hogy az saját elővárosi járatain elfogadja a BKV-bérleteket. „Örülnék annak, ha minél több kolléga fölvenné a munkát” – jegyezte meg Somodi.

A vezérigazgató-helyettes rámutatott: bár éjféltől éjfélig van meghirdetve a sztrájk, de ténylegesen csak körülbelül tizennyolc órát tart: az éjszakai járatok normálisan közlekednek mind péntek hajnalig, mind pénteken késő este.

Somodi ott volt a Fővárosi Közgyűlés Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottságának csütörtöki ülésén , ahol – mint elmondta - a [BKV menetrendjét tartalmazó, teljesítményi kritériumokat meghatározó] paraméterkönyvet a jelenlegi formájában nem fogadták el, hanem úgy döntöttek, hogy még egy hónapot dolgoznak rajta. Remélik, hogy kialakul a szakmai konszenzus, ugyanis elkészítésébe bevonják a szakszervezeteket, illetve a szakmai civil szervezeteket is. Hozzátette a bizottsági tagok egyhangúan szavaztak a kérdésről. Azt a vezérigazgató-helyettes egyelőre nem tudta megmondani, hogy mekkora megtakarítást irányoz majd elő a paraméterkönyvnek az új változata.

Somodi elismerte: bár az elmúlt tíz évben az utasforgalom csökkent, „a lakosság igényli azt a szolgáltatási színvonalat és teljesítményt, ami ma megy Budapest utcáin”. Leszögezte: decemberben hat szakszervezet és a BKV-vezetés aláírt egy megállapodást, mely többek közt rögzíti, hogy az akkor még csak készülő paraméterkönyv kidolgozásába bevonják a szakszervezeteket is. Ezt a vezérigazgató-helyettes szerint a BKV betartotta. Gulyás Attila szakszervezeti elnök tehát nyitott kapukat dönget, amikor szeretné, hogy a VTDSZSZ a döntés-előkészítés részese lehessen.

Szerettük volna minderről megkérdezni Hagyó Miklós főpolgármester-helyettest is. Titkárságán azt a választ kaptuk, hogy jelenleg csak e-mailben lehet vele interjút készíteni, úgyhogy attól eltekintettünk.

Szegő Péter

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Már csak négy Combino jár a 4-es 6-as vonalán

Néhány BKV-járat a sztrájk ellenére elindult péntek reggel a fővárosban: a Hungária körúton az 1-es villamos, Kispesten a 42-es villamos jár, fél nyolckor pedig a Nagykörúti villamosok közül is elindítottak néhányat - közölte a BKV az MTI-vel. A nagykörúton már csak négy villamos jár.

MTI Itthon

BKV-sztrájk: az átlagnál gyérebb forgalom

A bevezető utakon, illetve a belvárosban is kisebb a forgalom, mint egy szokványos pénteki napon, csak a Róbert Károly körúton az Árpád hídnál és a Hungária körút-Könyves Kálmán körút sarkán volt nagyobb torlódás - jelentette az MTI tudósítója.

MTI Itthon

Megfenyegettek két biztonsági őrt a metrónál

Fegyvernek látszó tárggyal fenyegettek meg kér biztonsági őrt a 2-es metró Pöttyös utcai megállójánál - legalábbis erről értesült reggel az MTI, az információt a sztrájkbizottság szóvivője is megerősítette. Időközben azonban kiderült: a fenyegetezőző férfinál nem volt fegyver, az intézkedő rendőrök tovább engedték.