Papp László Tamás
Papp László Tamás
Tetszett a cikk?

Mennyire lehet figyelembe venni köztéri szobrok alakjainak kiválasztásánál, hogy az illető mennyire integráló illetve megosztó személyiség volt életében? Győrben II. János Pál szobának felállítása körül alakult ki éles vita.

Demokráciában tehetségük, hírnevük, személyiségük okán olyanok is kaphatnak emlékművet, akik sok tekintetben nem egyesítik, hanem pártolókra és ellenzőkre osztják a közvéleményt. Vitatható, de markáns arcélű közszereplők alakját is bronzba lehet önteni, ha beleférnek a demokráciába. Csak akkor ennek oda-vissza működnie kell. Kölcsönösen tolerálni muszáj a túloldal hőseit, akiket mi esetleg nem (vagy kevésbé) tartunk hősöknek. Vagy ha ez nem megy, akkor csak olyanok kapjanak emlékművet, akiket szinte mindnyájan tisztelni tudunk.

Montázs: az egyik győri pápaszobormakett

Okozott némi lokális vihart a Győrben tervbe vett pápaszobor. Eme ügyet papíron az Arrabona Városvédő Egyesület és az Összefogás Polgári Egyesület karolta fel. De mivel a városvédők elnöke KDNP-s városatya is, a dolog mögött – közvetve – ott állhat az észak-dunántúli várost irányító jobboldali többség. A városvédők honlapja szerint Pápai Lajos katolikus megyéspüspök is támogatja javaslatukat.

Nem úgy a baloldali Városi Tükör. A Népszava ingyenes közéleti lapjaként megjelenő helyi orgánum úgy véli: „A lakosság mintegy 13 százaléka vallásos, a többiek viszont nehezen emésztik meg, hogy épp egy pápaszobrot készülnek felállítani püspöki támogatással.” Bakó Ferenc, a győri Civil Kurázsi Kör vezetője akképp látja: a dolog, „mostanság sem erkölcsi, sem politikai értelemben nem aktuális, különösen, hogy polgármesterünknek és az önkormányzatnak nincs arra pénze, hogy a győri Hősök Emlékművet kivakarják az évtizedes piszokból”.

Tény, hogy a város csúcsvezetése szívügyének tekinti II. János Pál emlékét. A Győri Nemzeti Színház előtti teret is róla nevezték el. Ugyanakkor aligha ildomos az ügyet épp a katolikus pedofilbotrány tetőpontján erőltetni. A kérdést higgadtan kellene kezelni. Főszabályként leszögezhetjük: az utca-átkereszteléseknél, köztéri szoborállításoknál nem árt az óvatosság. A döntés indokoltságát az idő múltával lehet elbírálni. Nemcsak élő személyekről tiltott az európai kultúrkörben nyilvános teret elnevezni. Haláluk után is javallott legalább húsz-harminc évet várni, hogy meglegyen a történelmi perspektíva. Persze nagy formátumú, konszenzusos megítélésű személyeknél lehet kivételt tenni az utóbbi szabály alól. Karol Wojtyla azonban nem tartozik ezek közé.

Nagy formátumú volt, de integratív személyiség nem. Rengetegen, a hívek százmilliói  szerették, de majdnem ugyanennyien – ha nem többen – bírálták, néztek rá ellenszenvvel. Például az ugyancsak százmilliós homoszexuális közösség, akiket ő bűnösnek tartott. Az abortusz, a fogamzásgátlás, az embrionális őssejtkutatás támogatói, akiket elítélt. Olyan keresztény hívők, akik vitatták a cölibátus létjogosultságát, amelyhez ő göcsösen ragaszkodott. Rengeteg halálos beteg (és rokonaik), akik jelentős részben az ő merev ideológiai látásmódja okán nem élhettek a kegyes halál szenvedéseket rövidítő lehetőségével. Egyháza politikai nyomást gyakorolt a világi kormányokra, tömegeknek okozva érdeksérelmet.

Úgy vélem, II. János Pál nem volt „a világ” vagy „a nemzet” hőse. A katolikus tanítás szerint élők ikonja volt, aki persze a kommunista rendszerekkel szemben a vallásszabadságért folytatott harca révén a laikusok megbecsülését is kiérdemelte. De elsődleges feladata rá emlékezni mégiscsak azoké, akikhez tartozott. Pillanatnyilag a legjobb kompromisszum az volna, ha egyházi területen (katolikus szentélyben, templomkertben, iskolaudvaron) vagy az egyház által az önkormányzattól megvásárolt, kibérelt térszeleten lenne felállítva a szobor. Természetesen a másik oldal érvelésében, szempontjaiban is van kifogásolni való. Például arra hivatkozva ellenzik a szobrot, hogy a lakosságnak csak 13 százaléka vallásos, a többiek viszont közömbösen vagy ellenszenvvel tekintenek az indítványra. Ilyen alapon ugyanis más oldalról egy jórészt a homoszexuális, zsidó, cigány stb. közösségen belül (és a kisebbségvédő értelmiség berkeiben) népszerű figurának sem lehetne szobrot emelni, mondván: őt csak néhány százalék érzi magáénak, az előítéletes többség nem. Nyilvánvaló, hogy ez a logika sincsen rendben, és aligha védhető.

Két út járható: egyik, hogy az önkormányzat, a kormány csak évtizedek óta elhunyt, illetve majdhogynem konszenzuálisan tisztelt hírességeknek adományoz utcanevet-szobrot. A megosztó személyeknek pedig – függetlenül a világnézeti hovatartozásuktól – tisztelegjen ama közösség, melyhez tartoztak. Ennek hátránya, hogy a köztéri emlékezésben is uralkodóvá válhat a konformista középszer. Csak szürke egyéniségek, robbanásmentes emberek kapnának szobrot, tabudöntő, polgárpukkasztó, népszerűtlen, de igaz gondolatokat felvető, valamely általánosítóan kirekesztett vagy lenézett populációhoz tartozó, a divattal szembemenő, korukat évtizeddel-évszázadokkal megelőző zsenik pedig nem, vagy csak késve részesülhetnek effajta elismerésben.

A másik lehetőség, hogy a politikai hatalom konfliktusgerjesztő, vitakavaró, ugyanakkor vitán felül tehetséges embereknek is adna szobrot, de mindenféle különbségtétel nélkül. Vagyis nemcsak a szívének kedves normafeszegető, konvencióktól – a tradíciótól vagy modernitástól elütő – celebet jutalmazza. Hanem olyanokat is, akik gyökeresen más értékrendet, ízlésvilágot reprezentálnak. Eme felfogásban például az önkormányzat feladata nem az őt politikailag legitimáló alkalmi többség felfogásának, nézeteinek kizárólagos szolgálata a nekik tetsző emberek jutalmazása, utólagos elismerése révén. Hanem a szélesebb közönség (és az azon belül található sokféle kisebbségi identitás)  – adott esetben egymással feleselő-csatázó – hőse előtti, világnézetileg semleges főhajtás. Természetesen ez sem lehet korlátlan vagy parttalan. Demokratikus közösségben utcanevet, szobrot csak olyanok kaphatnak, akik teljesítették a jogállamiság, a tolerancia, a pluralizmus minimumát.

Pápaügyben amúgy a baloldal sem következetes. Gyurcsány Ferenc 2004 decemberében, vatikáni útján kemény diplomáciai pengeváltásba bonyolódott az egyházzal a magyar klérus politikai szerepvállalását kifogásolva. Nincs ezzel semmi gond, természetes, hogy egy baloldali-szekuláris kormányfő sok mindenben nem ért egyet a katolikusokkal. Viszont 2005 tavaszán, a pápa halálakor – nyilván ezt kompenzálandó – Gyurcsány nemzeti gyásznapot hirdetett. „A római katolikus egyház feje semmiféle értelemben nem köthető a magyar állam vagy a magyar nemzet egészéhez. Az emberi tiszteleten túl, intézményesen nem kötődnek hozzá a reformátusok, az evangélikusok, az izraeliták stb. – és természetesen a vallástalanok sem. Az összes polgárát képviselő állam gesztusa ezért indokolatlan” – írta a Gyurcsánnyal szemben pozitívan elfogult Debreczeni József Az új miniszterelnök c. könyvében. Ha pedig a világi baloldal a nemzeti gyásznappal ilyen cikkcakkot tesz, akkor nem fogja tudni a kettős mérce gyanúja nélkül ellenezni a vallásos jobboldal szoborállítását. Érdemes következetesnek lenni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!