Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c27f5f2b-a940-4c39-be64-e9b64f049188","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Európai Űrügynökség Gaia űrszondája 11 éven át dolgozott az űrben, hogy a méréseiből össze lehessen rakni a Tejútrendszer eddigi legpontosabb térképét. Hamarosan viszont elfogy az üzemanyaga.","shortLead":"Az Európai Űrügynökség Gaia űrszondája 11 éven át dolgozott az űrben, hogy a méréseiből össze lehessen rakni...","id":"20250117_gaia-urszonda-tejutrendszer-felterkepezese-esa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c27f5f2b-a940-4c39-be64-e9b64f049188.jpg","index":0,"item":"a97e32cf-55a2-4d7a-a101-220332a2c543","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_gaia-urszonda-tejutrendszer-felterkepezese-esa","timestamp":"2025. január. 17. 15:03","title":"Pillanatokon belül el fog fogyni a fantasztikus képeket hazaküldő Gaia űrszonda üzemanyaga","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38737fb7-039b-454a-9366-f9e164622e30","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Világszerte tarolnak az újgenerációs vezetők, a technokraták, liberálisok visszaszorulnak. De mi lesz, ha az újak nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket? ","shortLead":"Világszerte tarolnak az újgenerációs vezetők, a technokraták, liberálisok visszaszorulnak. De mi lesz, ha az újak nem...","id":"20250118_bloomberg-szemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38737fb7-039b-454a-9366-f9e164622e30.jpg","index":0,"item":"13b2fdec-ecdd-47d6-ab26-e1cd389ddb21","keywords":null,"link":"/360/20250118_bloomberg-szemle","timestamp":"2025. január. 18. 09:00","title":"Bloomberg: Vajon mit tesznek a populistákkal az emberek, ha rájönnek, hogy egyszerű válaszaik nem működnek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d1b55f5e-79e4-448f-8de2-26e4cd3c6059","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Korunkban, amikor szinte naponta szembesülünk a „tervezett elavulás” oltárán feláldozott termékekkel, üdítő olyan eszközökről hallani, amelyekben látszólag nem tud kárt tenni az idő. Ilyen egy, illetve két Commodore 64-es számítógép is, amelyeket a mai napig használnak egy vállalkozásnál.","shortLead":"Korunkban, amikor szinte naponta szembesülünk a „tervezett elavulás” oltárán feláldozott termékekkel, üdítő olyan...","id":"20250117_mukodo-commodore-64-c64-penztargep-egy-amerikai-pekseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d1b55f5e-79e4-448f-8de2-26e4cd3c6059.jpg","index":0,"item":"898194ec-799a-4c9a-997d-7b29b4e8893a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_mukodo-commodore-64-c64-penztargep-egy-amerikai-pekseg","timestamp":"2025. január. 17. 17:03","title":"42 éves ez a Commodore 64-es, és még mindig használják, ráadásul nem is akármire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: magyar Covid, lengyel fákjú. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250119_Elvitelre-102-nyunyoka-politikai-menekultek-Lengyelorszag-Covid-Magyarorszag-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"aece5884-d2c7-4eb0-867a-bf0b0062951b","keywords":null,"link":"/itthon/20250119_Elvitelre-102-nyunyoka-politikai-menekultek-Lengyelorszag-Covid-Magyarorszag-podcast","timestamp":"2025. január. 19. 06:00","title":"Elvitelre #102: Vasalt nyunyóka és a politikai menekültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a8052b8-82f9-4f6b-bb52-c81b07976acb","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Rogán többszörösen is bizonyította, hogy nem két urat szolgál. Hűségesen kezeli, gyarapítja a rábízott vagyont, s közben olyan imádattal hódol a mammonnak, hogy nemcsak a saját, hanem a főnöke pénzét is fialtatja. Vélemény.","shortLead":"Rogán többszörösen is bizonyította, hogy nem két urat szolgál. Hűségesen kezeli, gyarapítja a rábízott vagyont, s...","id":"20250117_dobszay-janos-rogan-orban-publicisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a8052b8-82f9-4f6b-bb52-c81b07976acb.jpg","index":0,"item":"db682d72-9133-4e89-852b-dae66b928d85","keywords":null,"link":"/360/20250117_dobszay-janos-rogan-orban-publicisztika","timestamp":"2025. január. 17. 16:03","title":"Dobszay János: Orbán és Rogán immár egymás foglya, egymást fogja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"048b1d34-f22c-4c35-8e26-ab628fb726b1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A legkeményebb intézkedés egy, az unión kívüli lakásvásárlókat terhelő 100 százalékos különadó lenne. A kormány szociális bérlakás programot is indítana.","shortLead":"A legkeményebb intézkedés egy, az unión kívüli lakásvásárlókat terhelő 100 százalékos különadó lenne. A kormány...","id":"20250119_A-spanyolok-kemenyebben-nyulnanak-a-lakhatasi-valsaghoz-mint-Nagy-Marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/048b1d34-f22c-4c35-8e26-ab628fb726b1.jpg","index":0,"item":"4d486c9b-1fc3-4db8-959a-09d74b246785","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250119_A-spanyolok-kemenyebben-nyulnanak-a-lakhatasi-valsaghoz-mint-Nagy-Marton","timestamp":"2025. január. 19. 10:08","title":"A spanyolok keményebben nyúlnának a lakhatási válsághoz, mint Nagy Márton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71a507be-bb08-480d-a4a2-f81eff9f5ad2","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Beltérben, a Capitolium épületében tartják Donald Trump elnöki beiktatási beszédét hétfőn – ezt a hivatalba lépő amerikai elnök jelentette be közösségi oldalán pénteken.","shortLead":"Beltérben, a Capitolium épületében tartják Donald Trump elnöki beiktatási beszédét hétfőn – ezt a hivatalba lépő...","id":"20250118_Kennedy-es-Reagan-beiktatasan-volt-csak-olyan-hideg-mint-most-Trumpen-varhato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71a507be-bb08-480d-a4a2-f81eff9f5ad2.jpg","index":0,"item":"402c9237-ad68-4e81-b7e4-3e4aa2d8d5ee","keywords":null,"link":"/vilag/20250118_Kennedy-es-Reagan-beiktatasan-volt-csak-olyan-hideg-mint-most-Trumpen-varhato","timestamp":"2025. január. 18. 08:11","title":"Kennedy és Reagan beiktatásán volt csak olyan hideg, mint most Trumpén várható","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"431644e7-90df-4392-b24e-7db6d44321fe","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Felszámolt félemelet, kiszabadított belső udvar: elkészült a Magyar Nemzeti Bank Szabadság téri székházának felújítása. Gépészetben a legújabbat, stílusban az eredetit alakították ki, a Monetáris Tanács január végén már ott, a Lámfalussy teremben dönt majd a kamatról.","shortLead":"Felszámolt félemelet, kiszabadított belső udvar: elkészült a Magyar Nemzeti Bank Szabadság téri székházának felújítása...","id":"20250117_magyar-nemzeti-bank-megujult-szekhaza-szabadsag-ter-ingatlan-mnb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/431644e7-90df-4392-b24e-7db6d44321fe.jpg","index":0,"item":"e538ce03-1dd1-4681-863d-2796ee69973a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250117_magyar-nemzeti-bank-megujult-szekhaza-szabadsag-ter-ingatlan-mnb","timestamp":"2025. január. 17. 16:34","title":"Visszatér megújult székházába az MNB, képeken a belső terek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drágább lesz az autózás csalás nélkül, viszont annyiért már megvehetők a jövő autói.
Csúnyán megfizet a Volkswagen, amiért elcsalta autóinak emissziós értékeit. Az év harmadik negyedében – 15 év óta először – veszteséget kellett elkönyvelnie, a rászedett autósok kártalanítása pedig kétmilliárd eurónál is többe kerülhet. Ráadásul oda a nimbusz, a márkába vetett bizalom: a botrány kipattanása óta a cégrészvények elvesztették értékük egyharmadát, a meghatározó VW-tulajdonos, a Porsche-Piech família mintegy 9,9 milliárd dollárral lett szegényebb.
Ám a dízelgate – ahogy manapság a VW szoftveres trükközését emlegeti a világsajtó – bármily meglepő, elindíthat pozitív folyamatokat is. Mindenekelőtt felgyorsulhat a környezet megóvása szempontjából életbevágó alternatív (jármű)hajtások, főként az elektromos, üzemanyagcellás és a hibrid modellek térhódítása. E szép új, tisztulást hozó e-világhoz vezető út azonban bizonyára kacskaringós lesz – fájdalmas áldozatokkal. Itt van mindjárt a jó öreg Rudolf Diesel, akinek a róla elnevezett találmányából, az egykoron lomha, zajos, füstölős traktormotorjából mára csendes, sebes, takarékos hajtómű született. Mellékesen mindez egy itthon méltatlanul mellőzött magyar mérnök, Anisits Ferenc jóvoltából, aki a BMW égisze alatt, még a kilencszáznyolcvanas években megalkotta a sportos dízelt. Övé is az érdem, hogy mára az európai személyautó-értékesítések több mint felét az ilyen gázolajos üzemű négykerekűek adják.
Akad azonban egy nagy bökkenő: a dízelautókból kipufogó káros anyagok, így a nitrogén-oxidok és koromszemcsék vészesen szennyezőek, rákkeltő hatásúak, tüdőbajt, korai halált okozhatnak. Még akkor is, hogy a szigorodó emissziós szabványok követelményeként az autógyárak egyre hatásosabb szűrőrendszerekkel szerelik fel modelljeiket. A dízeltechnológiából fakadóan azonban nem lehet a toxikus emissziót teljesen kiküszöbölni. Sőt mi több, még az olyan talpig becsületesnek vélt világcég, mint a Volkswagen tisztességtelen praktikákhoz nyúlt a gyilkos piaci versenyben. Az amerikai piachódítás érdekében, a megoldatlan szennyezési normák miatt nagy ravaszul úgy manipulálták a motorvezérlés szoftverét, hogy a tisztának mondott dízelei – sőt egyes hírek szerint még a benzinesek is – laboratóriumi vizsgálatok közepette szuper jó értéket mutassanak, menetüzemben viszont a károsanyag-kibocsátás negyvenszer nagyobb volt a megengedettnél.
Az átverés amerikai leleplezése után felhördült az egész világ. A környezetvédők rendre azt mondogatják, korántsem csak a VW bűnös. A modern dízeljárgányok – átlagosan számolva – az EU-limitnél hétszer többet bocsátanak ki a toxikus nitrogén-oxidokból, s minden tíz új dízelmodellből mintegy kilenc nem teljesíti az idevonatkozó normákat. A magyarázat nagyon egyszerű – jegyzi meg a BBC. A laborkörülmények között elvégzett tesztek még köszönőviszonyban sincsenek a valós vezetési körülmények emissziós eredményeivel. A dízelgate ugyanakkor riadóztatta a kipufogógázokban fulladozó nagyvárosokat. London, Párizs vagy München városvezetése most ismét a dízelek kitiltását, vagy legalábbis elriasztó büntetőadók kivetését fontolgatja.
A kibontakozó dízelellenes kampányban csatasorba léptek az EU iparpolitikusai is. Újabb szigorításokat terveznek, ami miatt az autógyárak kézzel-lábbal kapálóznak. Nem is csoda, mert ha valós vezetési körülmények között kell megfelelni az úgynevezett RDE (real driving emissions) követelményeknek, ahhoz újabb, árdrágító szűrőkre van szükség. Egyes hírek szerint e tisztítókúra összetett berendezése egy kis négyhengeres benzinmotor gyártási költségével azonos.
Ahogy lenni szokott, a piac majd dönt, de nem kérdés, ilyenformán a dízelautók minden vonzerejük ellenére visszaszorulnak. Rövid távon helyükbe a kevésbé szennyező, kisebb hengerűrtartalmú, felturbózott benzinesek léphetnek, majd egyre gyorsabb tempóban jönnek majd a környezetbarát, az otthoni konnektorból feltölthető, elektromos, illetve az elektromos-benzines hibrid típusok is. Még akkor is, ha ezek az alternatívák hatótávban, sebességben és legfőképpen árban ma még messze nem olyan versenyképesek, mint a zsákutcába kényszerített dízelek.
A helyzet azonban gyorsan változhat, az autóipar arénájában színre lépő új, innovatív vállalkozások jószerivel egyik napról a másikra gyökeres fordulatot hozhatnak. Erről tanúskodik a tajvani Gogoro cég, amely az arrafelé össznépi közlekedési eszköznek számító robogózást újragondolva mintaértékű infrastruktúrát épített elektromos kiskerekűi köré. A Forbes száz legmenőbb startup vállalkozásába is beválogatott Gogoro ugyanis azt találta ki, hogy robogósainak nem kell bajlódniuk az akkumulátorok feltöltésével: a lemerült telepeket egy pillanat alatt ki tudják cserélni töltöttre az arra kialakított „e-kúthálózat” állomásain. Mindezt havi átalány ellenében, jó adag digitális körítéssel. Az okosnak nevezett robogó (smart scooter) egyrészt időben jelzi a lemerülésig megtehető távot, másfelől mobilra letölthető alkalmazással megmutatja a legközelebbi akkucsere pontjait, beleértve ebbe a rendelkezésre álló, szabad készletet is.
A tajvani modell arra is utal, hogy a dízelgate új versenytársakat repíthet fel, nagynevű, rendíthetetlennek hitt világcégek pedig süllyesztőbe kerülhetnek. Mindenesetre a VW már csak a mundér becsülete miatt is sietve közölte: növelni fogja az új e-modellek kifejlesztésére szánt beruházásait.