Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"18ceacb2-22f5-4640-ab0b-4188ec744414","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kártya tulajdonosa hajlandó visszavonni a feljelentést, ha elfelezik a nyereményt.","shortLead":"A kártya tulajdonosa hajlandó visszavonni a feljelentést, ha elfelezik a nyereményt.","id":"20250222_Lopott-kartyaval-vett-sorsjegyet-ket-francia-ferfi-felmillio-eurot-nyertek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18ceacb2-22f5-4640-ab0b-4188ec744414.jpg","index":0,"item":"1691dfec-e79a-40b7-aac0-339acd69de4e","keywords":null,"link":"/elet/20250222_Lopott-kartyaval-vett-sorsjegyet-ket-francia-ferfi-felmillio-eurot-nyertek","timestamp":"2025. február. 22. 19:19","title":"Lopott kártyával vett sorsjegyet két férfi, félmillió eurót nyertek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84110dca-b382-44f5-8ecc-1872e0e9c183","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Varsó a háború kezdete óta 20 ezer Starlink-egységet szállított Ukrajnának.","shortLead":"Varsó a háború kezdete óta 20 ezer Starlink-egységet szállított Ukrajnának.","id":"20250222_Lengyelorszag-tovabbra-is-fizetne-az-ukranok-Starlink-hozzafereset-amit-az-amerikaiak-epp-megszuntetnenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84110dca-b382-44f5-8ecc-1872e0e9c183.jpg","index":0,"item":"08238e51-40cd-459a-bd41-851faf70c69f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250222_Lengyelorszag-tovabbra-is-fizetne-az-ukranok-Starlink-hozzafereset-amit-az-amerikaiak-epp-megszuntetnenek","timestamp":"2025. február. 22. 20:44","title":"Lengyelország továbbra is fizetné az ukránok Starlink-hozzáférését, amit az amerikaiak épp megszüntetnének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6e50268-4e91-4a35-8f6c-205b3e6f0902","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szerbiába ment a Tisza Párt elnöke, hogy elhelyezze az emlékezés virágait. ","shortLead":"Szerbiába ment a Tisza Párt elnöke, hogy elhelyezze az emlékezés virágait. ","id":"20250223_Magyar-Peter-viragot-vitt-a-tavaly-osszel-leomlott-ujvideki-vasutallomashoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6e50268-4e91-4a35-8f6c-205b3e6f0902.jpg","index":0,"item":"e2c4fe4e-32cc-4d9b-8d37-eef6c664a1de","keywords":null,"link":"/elet/20250223_Magyar-Peter-viragot-vitt-a-tavaly-osszel-leomlott-ujvideki-vasutallomashoz","timestamp":"2025. február. 23. 20:03","title":"Magyar Péter virágot vitt a tavaly ősszel leomlott újvidéki vasútállomáshoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f657775-2562-4e1e-9cbe-7111baa53d99","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az alig 10 példányban készült Bugatti Centodieci nem talált gazdára a párizsi árverésen, ahol a legdrágább portéka egy 14 milliárd forintos Ferrari volt.","shortLead":"Az alig 10 példányban készült Bugatti Centodieci nem talált gazdára a párizsi árverésen, ahol a legdrágább portéka...","id":"20250223_megneztuk-a-vevore-varo-tobb-milliard-forintos-es-1600-loeros-szuperritka-bugatti-centodieci","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f657775-2562-4e1e-9cbe-7111baa53d99.jpg","index":0,"item":"c99c4382-8c6c-4e85-8537-190e6b8af578","keywords":null,"link":"/cegauto/20250223_megneztuk-a-vevore-varo-tobb-milliard-forintos-es-1600-loeros-szuperritka-bugatti-centodieci","timestamp":"2025. február. 23. 07:21","title":"Megnéztük a vevőre váró több milliárd forintos és 1600 lóerős szuperritka Bugattit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89877153-3652-4228-8edb-74016e5657f3","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Az utolsó pillanatban sikerült megúszni a tragédiát, a sínekről lehúzott autó azonban elütötte a sofőrt és az egyik segítőjét is.","shortLead":"Az utolsó pillanatban sikerült megúszni a tragédiát, a sínekről lehúzott autó azonban elütötte a sofőrt és az egyik...","id":"20250223_Sorompo-vasuti-atjaro-auto-Lengyelorszag-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89877153-3652-4228-8edb-74016e5657f3.jpg","index":0,"item":"e739022d-e3e4-474f-8fe4-6cd24413b516","keywords":null,"link":"/cegauto/20250223_Sorompo-vasuti-atjaro-auto-Lengyelorszag-baleset","timestamp":"2025. február. 23. 16:38","title":"Vasúti átjáróban ragadt egy nő az autójával, majd egészen dermesztő jelenetek következtek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Új szintre emeli az amerikai kormányzat Ukrajna fenyegetését.","shortLead":"Új szintre emeli az amerikai kormányzat Ukrajna fenyegetését.","id":"20250222_usa-ukrajna-starlink","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676.jpg","index":0,"item":"217e5554-a49d-4802-989c-e5bf0462d8e5","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_usa-ukrajna-starlink","timestamp":"2025. február. 22. 15:23","title":"Azzal zsarolja az USA Ukrajnát, hogy lekapcsolja a Starlinkről, ha nem adja át az ásványkincseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"360112e0-a2fd-40d7-af0f-e23bce6cbf90","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Valóban mitikus vezetők nem léteztek és ma sem léteznek. Ha figyelmesen olvassuk Caesar, Napóleon vagy Hannibál Scipio életrajzát, meglátjuk, hogy bármekkora kultuszt is kerekített személyük köré az utókor, mégis csak hétköznapi emberek voltak – mutatnak rá a Sorsfordító küzdelmeink című kötet szerzői. Szerkesztett részlet Csibi Magor vezetéstudományi szakértő és Radu Predescu veterán katona könyvéből.","shortLead":"Valóban mitikus vezetők nem léteztek és ma sem léteznek. Ha figyelmesen olvassuk Caesar, Napóleon vagy Hannibál Scipio...","id":"20250222_A-mitoszteremtes-veszelyei-a-vezeto-felmagasztalasa-rontja-a-vezetes-minoseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/360112e0-a2fd-40d7-af0f-e23bce6cbf90.jpg","index":0,"item":"07a55dc1-935b-4e92-b991-81f0d7bb7f6f","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250222_A-mitoszteremtes-veszelyei-a-vezeto-felmagasztalasa-rontja-a-vezetes-minoseget","timestamp":"2025. február. 22. 19:15","title":"A mítoszteremtés veszélyei: a vezető felmagasztalása rontja a vezetés minőségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c747b676-58c5-484f-8973-d4454f32379f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Gyurcsány Ferenc is megtartotta évértékelőjét, melyben szó esett Orbán, Trump és a magyarokat sanyargató nagyvállalatok disznóságairól, ám Magyar Péterékről még annyit sem beszélt, mint szombaton a miniszterelnök, ahogy a Demokratikus Koalíció zsugorodására sem reflektált egyáltalán.","shortLead":"Gyurcsány Ferenc is megtartotta évértékelőjét, melyben szó esett Orbán, Trump és a magyarokat sanyargató nagyvállalatok...","id":"20250223_gyurcsany-evertekeloje-Orban-a-pokol-tornacara-erkezett-Csanyi-es-Meszaros-rohadekok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c747b676-58c5-484f-8973-d4454f32379f.jpg","index":0,"item":"4f5dc1eb-1a6e-40f4-bd02-08f3ae667185","keywords":null,"link":"/itthon/20250223_gyurcsany-evertekeloje-Orban-a-pokol-tornacara-erkezett-Csanyi-es-Meszaros-rohadekok-ebx","timestamp":"2025. február. 23. 11:58","title":"Gyurcsány évértékelője: Orbán a pokol tornácára érkezett, Csányi és Mészáros rohadékok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drágább lesz az autózás csalás nélkül, viszont annyiért már megvehetők a jövő autói.
Csúnyán megfizet a Volkswagen, amiért elcsalta autóinak emissziós értékeit. Az év harmadik negyedében – 15 év óta először – veszteséget kellett elkönyvelnie, a rászedett autósok kártalanítása pedig kétmilliárd eurónál is többe kerülhet. Ráadásul oda a nimbusz, a márkába vetett bizalom: a botrány kipattanása óta a cégrészvények elvesztették értékük egyharmadát, a meghatározó VW-tulajdonos, a Porsche-Piech família mintegy 9,9 milliárd dollárral lett szegényebb.
Ám a dízelgate – ahogy manapság a VW szoftveres trükközését emlegeti a világsajtó – bármily meglepő, elindíthat pozitív folyamatokat is. Mindenekelőtt felgyorsulhat a környezet megóvása szempontjából életbevágó alternatív (jármű)hajtások, főként az elektromos, üzemanyagcellás és a hibrid modellek térhódítása. E szép új, tisztulást hozó e-világhoz vezető út azonban bizonyára kacskaringós lesz – fájdalmas áldozatokkal. Itt van mindjárt a jó öreg Rudolf Diesel, akinek a róla elnevezett találmányából, az egykoron lomha, zajos, füstölős traktormotorjából mára csendes, sebes, takarékos hajtómű született. Mellékesen mindez egy itthon méltatlanul mellőzött magyar mérnök, Anisits Ferenc jóvoltából, aki a BMW égisze alatt, még a kilencszáznyolcvanas években megalkotta a sportos dízelt. Övé is az érdem, hogy mára az európai személyautó-értékesítések több mint felét az ilyen gázolajos üzemű négykerekűek adják.
Akad azonban egy nagy bökkenő: a dízelautókból kipufogó káros anyagok, így a nitrogén-oxidok és koromszemcsék vészesen szennyezőek, rákkeltő hatásúak, tüdőbajt, korai halált okozhatnak. Még akkor is, hogy a szigorodó emissziós szabványok követelményeként az autógyárak egyre hatásosabb szűrőrendszerekkel szerelik fel modelljeiket. A dízeltechnológiából fakadóan azonban nem lehet a toxikus emissziót teljesen kiküszöbölni. Sőt mi több, még az olyan talpig becsületesnek vélt világcég, mint a Volkswagen tisztességtelen praktikákhoz nyúlt a gyilkos piaci versenyben. Az amerikai piachódítás érdekében, a megoldatlan szennyezési normák miatt nagy ravaszul úgy manipulálták a motorvezérlés szoftverét, hogy a tisztának mondott dízelei – sőt egyes hírek szerint még a benzinesek is – laboratóriumi vizsgálatok közepette szuper jó értéket mutassanak, menetüzemben viszont a károsanyag-kibocsátás negyvenszer nagyobb volt a megengedettnél.
Az átverés amerikai leleplezése után felhördült az egész világ. A környezetvédők rendre azt mondogatják, korántsem csak a VW bűnös. A modern dízeljárgányok – átlagosan számolva – az EU-limitnél hétszer többet bocsátanak ki a toxikus nitrogén-oxidokból, s minden tíz új dízelmodellből mintegy kilenc nem teljesíti az idevonatkozó normákat. A magyarázat nagyon egyszerű – jegyzi meg a BBC. A laborkörülmények között elvégzett tesztek még köszönőviszonyban sincsenek a valós vezetési körülmények emissziós eredményeivel. A dízelgate ugyanakkor riadóztatta a kipufogógázokban fulladozó nagyvárosokat. London, Párizs vagy München városvezetése most ismét a dízelek kitiltását, vagy legalábbis elriasztó büntetőadók kivetését fontolgatja.
A kibontakozó dízelellenes kampányban csatasorba léptek az EU iparpolitikusai is. Újabb szigorításokat terveznek, ami miatt az autógyárak kézzel-lábbal kapálóznak. Nem is csoda, mert ha valós vezetési körülmények között kell megfelelni az úgynevezett RDE (real driving emissions) követelményeknek, ahhoz újabb, árdrágító szűrőkre van szükség. Egyes hírek szerint e tisztítókúra összetett berendezése egy kis négyhengeres benzinmotor gyártási költségével azonos.
Ahogy lenni szokott, a piac majd dönt, de nem kérdés, ilyenformán a dízelautók minden vonzerejük ellenére visszaszorulnak. Rövid távon helyükbe a kevésbé szennyező, kisebb hengerűrtartalmú, felturbózott benzinesek léphetnek, majd egyre gyorsabb tempóban jönnek majd a környezetbarát, az otthoni konnektorból feltölthető, elektromos, illetve az elektromos-benzines hibrid típusok is. Még akkor is, ha ezek az alternatívák hatótávban, sebességben és legfőképpen árban ma még messze nem olyan versenyképesek, mint a zsákutcába kényszerített dízelek.
A helyzet azonban gyorsan változhat, az autóipar arénájában színre lépő új, innovatív vállalkozások jószerivel egyik napról a másikra gyökeres fordulatot hozhatnak. Erről tanúskodik a tajvani Gogoro cég, amely az arrafelé össznépi közlekedési eszköznek számító robogózást újragondolva mintaértékű infrastruktúrát épített elektromos kiskerekűi köré. A Forbes száz legmenőbb startup vállalkozásába is beválogatott Gogoro ugyanis azt találta ki, hogy robogósainak nem kell bajlódniuk az akkumulátorok feltöltésével: a lemerült telepeket egy pillanat alatt ki tudják cserélni töltöttre az arra kialakított „e-kúthálózat” állomásain. Mindezt havi átalány ellenében, jó adag digitális körítéssel. Az okosnak nevezett robogó (smart scooter) egyrészt időben jelzi a lemerülésig megtehető távot, másfelől mobilra letölthető alkalmazással megmutatja a legközelebbi akkucsere pontjait, beleértve ebbe a rendelkezésre álló, szabad készletet is.
A tajvani modell arra is utal, hogy a dízelgate új versenytársakat repíthet fel, nagynevű, rendíthetetlennek hitt világcégek pedig süllyesztőbe kerülhetnek. Mindenesetre a VW már csak a mundér becsülete miatt is sietve közölte: növelni fogja az új e-modellek kifejlesztésére szánt beruházásait.