Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b2a46649-95aa-4b32-a1dc-f3d74ecd68f0","c_author":"HVG","category":"360","description":"Természetes, környezetbarát cápariasztó szerre bukkantak, amellyel védeni lehetne a strandolókat az óceánok félelmetes ragadozóitól.","shortLead":"Természetes, környezetbarát cápariasztó szerre bukkantak, amellyel védeni lehetne a strandolókat az óceánok félelmetes...","id":"20250418_hvg-capaveszely-capariaszto-szer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2a46649-95aa-4b32-a1dc-f3d74ecd68f0.jpg","index":0,"item":"cea55469-c592-4c20-bbfd-566cc93bba3a","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-capaveszely-capariaszto-szer","timestamp":"2025. április. 18. 16:15","title":"Kitalálták az embereket és a cápákat is védő cápariasztó módszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71fc5c1c-121a-4b59-8887-4f1fdd3aa18b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Csak ezen a helyszínen 875 szarvasmarhával végeztek.","shortLead":"Csak ezen a helyszínen 875 szarvasmarhával végeztek.","id":"20250419_szaj-es-koromfajas-rabapordany-szarvasmarha-sertes-nagy-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71fc5c1c-121a-4b59-8887-4f1fdd3aa18b.jpg","index":0,"item":"99e64430-c00e-441d-912b-6c2cc5a4d391","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_szaj-es-koromfajas-rabapordany-szarvasmarha-sertes-nagy-istvan","timestamp":"2025. április. 19. 13:40","title":"A sertéseket is leölik a rábapordányi telepen, ahol megjelent a száj- és körömfájás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfit a rendőrök kapták el, a gyerek visszakerült az anyjához.","shortLead":"A férfit a rendőrök kapták el, a gyerek visszakerült az anyjához.","id":"20250418_gyerekrablas-pecs-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"d255a3e8-8e1a-4570-a6cc-21e4158d6953","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_gyerekrablas-pecs-budapest","timestamp":"2025. április. 18. 11:54","title":"Saját gyermekét rabolta el és akarta Pécsről Budapestre szöktetni egy apa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7434afbc-62fb-48cb-992d-091810c6a46b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán kutatók szerint a Kis Magellán-felhő – galaktikus léptékben értendő – napjai meg vannak számlálva, a Nagy Magellán-felhő gravitációja ugyanis teljesen szét fogja tépni.","shortLead":"Japán kutatók szerint a Kis Magellán-felhő – galaktikus léptékben értendő – napjai meg vannak számlálva, a Nagy...","id":"20250419_nagy-magellan-felho-kis-magellan-felho-galaxis-gravitacio-tejutrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7434afbc-62fb-48cb-992d-091810c6a46b.jpg","index":0,"item":"34ca85f9-1220-4504-aaa4-00d0ad0ec350","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_nagy-magellan-felho-kis-magellan-felho-galaxis-gravitacio-tejutrendszer","timestamp":"2025. április. 19. 12:03","title":"Darabokra tépheti a gravitáció a Tejútrendszer szomszédját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1f49f1c-3a53-4a0d-9f7f-d8c2c8a368b1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Sok egykori társa drukkol a Ferencváros volt labdarúgója felépüléséért. ","shortLead":"Sok egykori társa drukkol a Ferencváros volt labdarúgója felépüléséért. ","id":"20250418_Eletmento-szivmuteten-esett-at-Nyilasi-Tibor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1f49f1c-3a53-4a0d-9f7f-d8c2c8a368b1.jpg","index":0,"item":"558e467a-fd21-4ed2-8f28-2d336b9f96e8","keywords":null,"link":"/elet/20250418_Eletmento-szivmuteten-esett-at-Nyilasi-Tibor","timestamp":"2025. április. 18. 15:33","title":"Életmentő szívműtéten esett át Nyilasi Tibor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bf0a7ca-b023-474b-8d6b-6b4a1b435e35","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"Az aranyér egy kellemetlen, sokszor fájdalommal járó állapot, amely megkeserítheti a leghétköznapibb tevékenységeket is. Ahogy számos kórkép vagy megbetegedés esetében, itt is a megelőzés a legjobb út, de nem árt vigyázni, mert ha túlzásba esünk, akkor többet ártunk, mint használunk.","shortLead":"Az aranyér egy kellemetlen, sokszor fájdalommal járó állapot, amely megkeserítheti a leghétköznapibb tevékenységeket...","id":"20250228_Ferfiak-aranyer-sport-biztonsa-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bf0a7ca-b023-474b-8d6b-6b4a1b435e35.jpg","index":0,"item":"cc1d9662-df2f-4868-9ecf-183d48b06d7b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250228_Ferfiak-aranyer-sport-biztonsa-proktis","timestamp":"2025. április. 19. 15:30","title":"Férfiak és az aranyér: így sportoljon biztonságosan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"08d3ca31-eddd-48f7-9281-6ee55949a1f9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokan vonják be a fogyókúrájukba a mesterséges édesítőszereket, abban bízva, hogy így kevesebb cukor kerül a szervezetükbe, és ez a kilókon is meglátszik majd. Egy amerikai kutatás azonban kimutatta, hogy egy népszerű cukorpótló éhessé tesz, így további étkezésre sarkallhat.","shortLead":"Sokan vonják be a fogyókúrájukba a mesterséges édesítőszereket, abban bízva, hogy így kevesebb cukor kerül...","id":"20250418_mesterseges-edesitoszerek-nagyobb-ehsegerzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08d3ca31-eddd-48f7-9281-6ee55949a1f9.jpg","index":0,"item":"bb1f57b7-3d1f-4784-89bc-06e57ca531e5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_mesterseges-edesitoszerek-nagyobb-ehsegerzet","timestamp":"2025. április. 18. 08:03","title":"A nagy átverés: valójában még éhesebb lehet a cukorpótlótól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Két részletben kell tíz százalékra emelni az arányukat. ","shortLead":"Két részletben kell tíz százalékra emelni az arányukat. ","id":"20250418_befektetesi-alapok-allampapirok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"59979c89-7ae1-4fb1-bebe-86577e73dfe2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_befektetesi-alapok-allampapirok","timestamp":"2025. április. 18. 08:51","title":"A hosszú lejáratú állampapírok tartására kényszerítik a befektetési alapokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drágább lesz az autózás csalás nélkül, viszont annyiért már megvehetők a jövő autói.
Csúnyán megfizet a Volkswagen, amiért elcsalta autóinak emissziós értékeit. Az év harmadik negyedében – 15 év óta először – veszteséget kellett elkönyvelnie, a rászedett autósok kártalanítása pedig kétmilliárd eurónál is többe kerülhet. Ráadásul oda a nimbusz, a márkába vetett bizalom: a botrány kipattanása óta a cégrészvények elvesztették értékük egyharmadát, a meghatározó VW-tulajdonos, a Porsche-Piech família mintegy 9,9 milliárd dollárral lett szegényebb.
Ám a dízelgate – ahogy manapság a VW szoftveres trükközését emlegeti a világsajtó – bármily meglepő, elindíthat pozitív folyamatokat is. Mindenekelőtt felgyorsulhat a környezet megóvása szempontjából életbevágó alternatív (jármű)hajtások, főként az elektromos, üzemanyagcellás és a hibrid modellek térhódítása. E szép új, tisztulást hozó e-világhoz vezető út azonban bizonyára kacskaringós lesz – fájdalmas áldozatokkal. Itt van mindjárt a jó öreg Rudolf Diesel, akinek a róla elnevezett találmányából, az egykoron lomha, zajos, füstölős traktormotorjából mára csendes, sebes, takarékos hajtómű született. Mellékesen mindez egy itthon méltatlanul mellőzött magyar mérnök, Anisits Ferenc jóvoltából, aki a BMW égisze alatt, még a kilencszáznyolcvanas években megalkotta a sportos dízelt. Övé is az érdem, hogy mára az európai személyautó-értékesítések több mint felét az ilyen gázolajos üzemű négykerekűek adják.
Akad azonban egy nagy bökkenő: a dízelautókból kipufogó káros anyagok, így a nitrogén-oxidok és koromszemcsék vészesen szennyezőek, rákkeltő hatásúak, tüdőbajt, korai halált okozhatnak. Még akkor is, hogy a szigorodó emissziós szabványok követelményeként az autógyárak egyre hatásosabb szűrőrendszerekkel szerelik fel modelljeiket. A dízeltechnológiából fakadóan azonban nem lehet a toxikus emissziót teljesen kiküszöbölni. Sőt mi több, még az olyan talpig becsületesnek vélt világcég, mint a Volkswagen tisztességtelen praktikákhoz nyúlt a gyilkos piaci versenyben. Az amerikai piachódítás érdekében, a megoldatlan szennyezési normák miatt nagy ravaszul úgy manipulálták a motorvezérlés szoftverét, hogy a tisztának mondott dízelei – sőt egyes hírek szerint még a benzinesek is – laboratóriumi vizsgálatok közepette szuper jó értéket mutassanak, menetüzemben viszont a károsanyag-kibocsátás negyvenszer nagyobb volt a megengedettnél.
Az átverés amerikai leleplezése után felhördült az egész világ. A környezetvédők rendre azt mondogatják, korántsem csak a VW bűnös. A modern dízeljárgányok – átlagosan számolva – az EU-limitnél hétszer többet bocsátanak ki a toxikus nitrogén-oxidokból, s minden tíz új dízelmodellből mintegy kilenc nem teljesíti az idevonatkozó normákat. A magyarázat nagyon egyszerű – jegyzi meg a BBC. A laborkörülmények között elvégzett tesztek még köszönőviszonyban sincsenek a valós vezetési körülmények emissziós eredményeivel. A dízelgate ugyanakkor riadóztatta a kipufogógázokban fulladozó nagyvárosokat. London, Párizs vagy München városvezetése most ismét a dízelek kitiltását, vagy legalábbis elriasztó büntetőadók kivetését fontolgatja.
A kibontakozó dízelellenes kampányban csatasorba léptek az EU iparpolitikusai is. Újabb szigorításokat terveznek, ami miatt az autógyárak kézzel-lábbal kapálóznak. Nem is csoda, mert ha valós vezetési körülmények között kell megfelelni az úgynevezett RDE (real driving emissions) követelményeknek, ahhoz újabb, árdrágító szűrőkre van szükség. Egyes hírek szerint e tisztítókúra összetett berendezése egy kis négyhengeres benzinmotor gyártási költségével azonos.
Ahogy lenni szokott, a piac majd dönt, de nem kérdés, ilyenformán a dízelautók minden vonzerejük ellenére visszaszorulnak. Rövid távon helyükbe a kevésbé szennyező, kisebb hengerűrtartalmú, felturbózott benzinesek léphetnek, majd egyre gyorsabb tempóban jönnek majd a környezetbarát, az otthoni konnektorból feltölthető, elektromos, illetve az elektromos-benzines hibrid típusok is. Még akkor is, ha ezek az alternatívák hatótávban, sebességben és legfőképpen árban ma még messze nem olyan versenyképesek, mint a zsákutcába kényszerített dízelek.
A helyzet azonban gyorsan változhat, az autóipar arénájában színre lépő új, innovatív vállalkozások jószerivel egyik napról a másikra gyökeres fordulatot hozhatnak. Erről tanúskodik a tajvani Gogoro cég, amely az arrafelé össznépi közlekedési eszköznek számító robogózást újragondolva mintaértékű infrastruktúrát épített elektromos kiskerekűi köré. A Forbes száz legmenőbb startup vállalkozásába is beválogatott Gogoro ugyanis azt találta ki, hogy robogósainak nem kell bajlódniuk az akkumulátorok feltöltésével: a lemerült telepeket egy pillanat alatt ki tudják cserélni töltöttre az arra kialakított „e-kúthálózat” állomásain. Mindezt havi átalány ellenében, jó adag digitális körítéssel. Az okosnak nevezett robogó (smart scooter) egyrészt időben jelzi a lemerülésig megtehető távot, másfelől mobilra letölthető alkalmazással megmutatja a legközelebbi akkucsere pontjait, beleértve ebbe a rendelkezésre álló, szabad készletet is.
A tajvani modell arra is utal, hogy a dízelgate új versenytársakat repíthet fel, nagynevű, rendíthetetlennek hitt világcégek pedig süllyesztőbe kerülhetnek. Mindenesetre a VW már csak a mundér becsülete miatt is sietve közölte: növelni fogja az új e-modellek kifejlesztésére szánt beruházásait.