szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A francia és brit rendőrségi vizsgálatoknak ellentmondva nem balesetnek, hanem gondatlanságból elkövetett emberölésnek minősítette hétfői végzésében a londoni felsőbíróság esküdtszéke Diana walesi hercegnő több mint egy évtizede bekövetkezett halálát. Az esküdtek a brit trónörökös egykori feleségének autóját üldöző fotósokat és a gépkocsi vezetőjét tették felelőssé.

A többségi határozattal meghozott esküdtszéki végzés a hat hónapi - hivatalosan halottkémi - felsőbírósági eljárás, egyben az 1997-es párizsi autószerencsétlenség óta tartó brit és francia vizsgálatsorozat végleges lezárása.
   
Tekintve a londoni felsőbírósági eljárás polgári jogi jellegét, a hétfőn meghozott esküdtszéki határozatból közvetlenül nem következhet semmilyen büntetőeljárás vagy vádemelés.
   
Az eljárást vezető bíró a meghallgatások múlt heti lezárásával több döntési lehetőséget adott az esküdteknek, kivéve azt, hogy a néhai walesi hercegnő a királyi család által megszervezett merénylet áldozata lett. 

Ezt Dodi Fayed édesapja, Mohamed Fayed brit-egyiptomi mágnás állítja. Fayed szerint Dianát és a vele együtt meghalt Dodit az udvar - elsősorban Fülöp edinburghi herceg, II. Erzsébet királynő férje - gyilkoltatta meg a brit külső elhárítás (MI6) közreműködésével. Ennek indoka szerinte az lett volna, hogy a királyi család nem akart "hithű muszlim mostohaapát" Diana és a tőle 1996-ban elvált Károly trónörökös két fiának, Vilmos és Harry hercegeknek. Vilmos egy nap maga is Anglia királya lesz.
   
Mohamed Fayed szerint fia és Diana össze akart házasodni, jóllehet ezt a felsőbírósági eljárás során meghallgatott 260 tanú közül sokan egyértelműen cáfolták.
   
Az ügyben eljáró bíró a meghallgatás-sorozat végén kijelentette, hogy a Fayed által vélelmezett összeesküvésnek "morzsányi bizonyítéka" sem merült fel, így ez nem szerepelhet a lehetséges esküdtszéki határozatok között.
   
A felsőbírósági esküdtszék a hercegnő és Dodi Fayed haláláért a gépkocsivezető, Henri Paul ittasságát és gyorshajtását, és a kocsit üldöző lesipuskás fotósokat tette felelőssé.
   
Henri Paul az idősebbik Fayed tulajdonában lévő párizsi Ritz szálló helyettes biztonsági főnöke volt; az 1997. augusztus 31-i szerencsétlenség után elvégzett, hat évig tartó francia vizsgálat a sofőr súlyos ittasságát állapította meg, és balesetnek minősítette a párizsi tragédiát.
   
Ugyanerre a következtetésre jutott a francia után elvégzett, három és fél évig tartó brit rendőrségi vizsgálat is, amely szintén balesetnek nevezte a történteket.
   
Ennek a két rendőrségi vizsgálati eredménynek mindazonáltal a hétfői londoni esküdtszéki végzés homlokegyenest ellentmond, mivel nem balesetet, hanem gondatlanságból elkövetett emberölést nevezett meg okként.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Shake

Százmilliót fizettek a Diana haláláról készült két fotóért

A Diana hercegnő és barátja, Dodi al-Fajed életét követelő párizsi autóbaleset helyszínére elsőként érkezett fotós annak idején 300 ezer fontért (mai árfolyamon 108 millió forint) adta el a The Sun című brit bulvárlapnak a drámáról készült két felvételét - többek között ezt tartalmazzák a kedden igazságügyi vizsgálat rendelkezésére bocsátott dokumentumok.

MTI Shake

Diana túlélhette volna a balesetet?

Diana hercegnő túlélhette volna az autóbalesetét 1997-ben, ha gyorsabban szállítják kórházba - állítja az egyik legjobb brit sebész, Thomas Treasure.