Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cb3e7f77-72ab-4ebb-84ae-e67b3594c84d","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A hét végén árverezik el Stuttgartban. ","shortLead":"A hét végén árverezik el Stuttgartban. ","id":"20250129_Rekordaron-kelhet-el-Fangio-es-Moss-Forma-1-es-Mercedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb3e7f77-72ab-4ebb-84ae-e67b3594c84d.jpg","index":0,"item":"412133df-ac38-4c77-b553-c7e8c5e5734d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Rekordaron-kelhet-el-Fangio-es-Moss-Forma-1-es-Mercedese","timestamp":"2025. január. 29. 07:48","title":"20 milliárd forintért kelhet el Fangio és Moss Forma–1-es Mercedese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. január. 29. 14:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"43fac55a-5582-44ba-8620-5d25bcdcb406","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Nicole Kidman majdnem mindent megmutat magából mint BDSM-fantáziáktól fűtött cégvezető, akit még sosem elégített ki a férje. De elég-e egy bátor alakítás az üdvösséghez? ","shortLead":"Nicole Kidman majdnem mindent megmutat magából mint BDSM-fantáziáktól fűtött cégvezető, akit még sosem elégített ki...","id":"20250130_nicole-kidman-jokislany-kritika-erotikus-drama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43fac55a-5582-44ba-8620-5d25bcdcb406.jpg","index":0,"item":"440a06ae-84a7-405e-8c51-5b8f616c41bd","keywords":null,"link":"/kultura/20250130_nicole-kidman-jokislany-kritika-erotikus-drama","timestamp":"2025. január. 30. 17:44","title":"Kamaty & Lefety – kritika Nicole Kidman erotikus drámájáról, a Jókislányról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dcdf7d05-3bd1-45b5-b6df-02b7f4137a97","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fővárosi Közgyűlés ülése előtt a Tisza párt elnöke arról is beszélt, az óellenzéki pártok meg akarják akadályozni, hogy olyan cégvezetőket válasszanak, akik jó gazda módjára tudják vezetni a fővárosi cégeket.","shortLead":"A Fővárosi Közgyűlés ülése előtt a Tisza párt elnöke arról is beszélt, az óellenzéki pártok meg akarják akadályozni...","id":"20250129_Nev-szerinti-szavazast-fog-kerni-Magyar-Peter-a-mini-Dubajrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dcdf7d05-3bd1-45b5-b6df-02b7f4137a97.jpg","index":0,"item":"10ff8ef0-213a-4352-b166-7a56c994b5d2","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Nev-szerinti-szavazast-fog-kerni-Magyar-Peter-a-mini-Dubajrol","timestamp":"2025. január. 29. 09:56","title":"Név szerinti szavazást fog kérni Magyar Péter a mini-Dubajról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e16f94a6-486b-4d09-addb-9c8af254b5c9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kevesebb tiszta hajtás kell. A VW már le is fújta, hogy elektromos autót vigyen az USA-ba. ","shortLead":"Kevesebb tiszta hajtás kell. A VW már le is fújta, hogy elektromos autót vigyen az USA-ba. ","id":"20250130_Trump-autok-uzemanyagtakarekossagi-szabaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e16f94a6-486b-4d09-addb-9c8af254b5c9.jpg","index":0,"item":"d60215d7-e331-404d-9049-5e39f7c26ddc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_Trump-autok-uzemanyagtakarekossagi-szabaly","timestamp":"2025. január. 30. 08:44","title":"Trumpék máris átírják az autók üzemanyag-takarékossági szabályait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b74f6a96-9afb-4285-9de9-9501f358b58b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már 15 milliárd forintot drágult a Pénzügyminisztérium egykori épületének a felújítása a Budai Várban, mióta elkezdték a rekonstrukciót. A slusszpoén, hogy a tárcának szánták a felújított épületet, csak éppen az azóta megszűnt.","shortLead":"Már 15 milliárd forintot drágult a Pénzügyminisztérium egykori épületének a felújítása a Budai Várban, mióta elkezdték...","id":"20250129_penzugyminiszterium-epulet-felujitas-dragulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b74f6a96-9afb-4285-9de9-9501f358b58b.jpg","index":0,"item":"c3fde4a3-a6cb-42f3-a4c9-747775d2842d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_penzugyminiszterium-epulet-felujitas-dragulas","timestamp":"2025. január. 29. 17:57","title":"Megdrágult a Pénzügyminisztérium épületének felújítása, miközben megszűnt a tárca","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39a41bdc-c5d3-4981-9520-64f72b9ed5b4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"53 ezer forintot zsákmányoltak.","shortLead":"53 ezer forintot zsákmányoltak.","id":"20250129_rendorseg-kereses-lopas-gyor-ruhauzlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39a41bdc-c5d3-4981-9520-64f72b9ed5b4.jpg","index":0,"item":"773dbd9e-d597-4d8c-b7b7-f7c21661ef03","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_rendorseg-kereses-lopas-gyor-ruhauzlet","timestamp":"2025. január. 29. 12:51","title":"Kipakolta egy győri ruhaüzlet kasszáját két férfi, keresi őket a rendőrség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"504a2f21-1752-41d1-a80d-7cc4f8ce7616","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A szakaszon pótlóbusz közlekedik.","shortLead":"A szakaszon pótlóbusz közlekedik.","id":"20250129_baleset-villamosok-kozlekedes-buda-moricz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/504a2f21-1752-41d1-a80d-7cc4f8ce7616.jpg","index":0,"item":"45051b49-af41-42aa-8487-cfb406164a6b","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_baleset-villamosok-kozlekedes-buda-moricz","timestamp":"2025. január. 29. 08:05","title":"Baleset miatt nem járnak a villamosok Albertfalva kitérő és a Móricz Zsigmond körtér között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fukusimai atomerőmű: elhárítható a legfőbb veszély
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A fukusimai atomerőműben történt robbanás az áramellátás kimaradására és azt követően a tartalék áramforrások belépésének az elmaradására vezethető vissza. A szakemberek dolgoznak az áramellátás helyreállításán, hogy megakadályozzák a reaktor leolvadását - írja a Scientific American online kiadása a japán atomerőműben történteket magyarázó cikke.
"Atomenergetikai szakértők különböző kategóriákba sorolják a reaktorbaleseteket" - mondta az Egyesült Államokban a japán atomerőmű-baleset következményeinek elemzésére rendezett telekonferencián Ken Bergeron atomfizikus, aki az új-mexikói Sandia National Laboratory nukleáris kutató intézetben végzett szimulátoron katasztrófakutatásokat. Ami a japán atomerőműben történt, az az úgynevezett station blackout, azaz a teljes áramkimaradás kategóriába esik - mondta, ami annyit jelent, hogy az áramellátás megszűnését követően a tartalék áramforrások is kiesnek, ezért a létesítmény teljes mértékben áramellátás nélkül marad. Az ilyen események bekövetkezésének a valószínűsége rendkívül alacsony, de a kiküszöbölése ennek ellenére is a tervezőmérnökök egyik legfontosabb feladata.
A reaktorleolvadás folyamatát vázolva Ken Bergeron elmondta: Az üzemanyag-rudak cirkóniumötvözettel burkolt uránrudak, amelyek kötegekbe rendezve merülnek a moderátorként alkalmazott könnyűvízbe. Ha a vízszint lecsökken, az üzemanyag-rudak felhevülnek, a burkolat megsérülhet és fissziós termékek juthatnak ki. Szélsőséges esetben az üzemanyag-rudak leolvadhatnak. Ilyesmi történt az amerikai Three Mile Island atomerőműben, de a reaktor burkolata akkor ellenállt a nyomásnak. Peter Bradford, az NRC amerikai nukleáris felügyelet egykori tagja hozzátette: "Az üzemanyag-rudak burkolata magas hőmérsékleten kölcsönhatásba léphet a vízzel, ami gyakorlatilag gyorsított rozsdásodást jelent. A folyamat eredményeként cirkónium-oxid keletkezik és hidrogén szabadul fel. A hidrogén levegővel keveredve megfelelő koncentráció esetén vagy gyúlékony, vagy robbanóelegyet alkot."
"Hidrogénrobbanásra a reaktoregység védőburkolatán belül nem kerülhet sor" - hangsúlyozta Ken Bergeron, "mivel oxigénmentes környezetről van szó. A nyomásnövekedés miatt azonban a képződő gőzt le kell ereszteni, így hidrogén is juthatott az épületnek olyan területeire, ahol már oxigén is jelen van. Így kerülhetett sor a robbanásra".A szóban forgó Fukusima Egyes (Fukushima Daiichi) atomerőművi blokk a General Electric által tervezett BWR Mark 1. típusú, ún. forralóvizes reaktor, ahol a moderátor is és a hűtőközeg is könnyűvíz. A típus az első békés célú feladatra alkalmazottak közé tartozik. Más típusokkal összehasonlítva az NRC tanulmányai szerint alacsony reaktormag-meghibásodási (az üzemanyag vagy egy részének leolvadási valószínűsége) statisztikákkal rendelkezik. Ez részben annak köszönhető, hogy számos lehetőség áll rendelkezésre a moderátorként alkalmazott víz cseréjére a magban, például gőzturbinás szivattyúk által. A gőzturbinás szivattyúk hajtásához nincs szükség elektromos energiára, szükség van viszont a szabályozó berendezések és szelepek akkumulátoros áramellátására.
"Vannak tehát előnyei a BWR típusnak a súlyos balesetek elkerülése tekintetében. Hátránya azonban, hogy a villanykörte formájú vastag acélburkolat átmérője mindössze 10-15 méteres, jóval kisebb a TMI (Three Mile Island) típusokénál, ezért kevesebb védelmet nyújt a már bekövetkezett balesetek esetén. Amennyiben a reaktor leolvad, nagy a valószínűsége annak, hogy a burkolat nem lesz képes ellenállni a nyomásnak. Ha viszont a burkolat nem áll ellen a nyomásnak, akkor a lehető legrosszabb forgatókönyvvel állunk szemben."
Mi is lenne ez a legrosszabb forgatókönyv? "Leengedik a túlnyomást, hogy megelőzzék a burkolat meghibásodását. Amennyiben azonban az üzemanyag leolvad, akkor a reaktor tartály alján gyűlik össze, és olvadt lávához hasonlóan átkorrodálja a burkolat falát. Erre akár egy napon belül is sor kerülhet. A fukusimai reaktor jobb burkolattal rendelkezik a csernobilinál, de lényegesen gyengébbel, mint a mi (Egyesült Államokbeli) reaktoraink többsége." Az eseményeket Ken Bergeron így foglalta össze: "Ismereteink alapján a reaktor leállt, azaz az összes neutronlassító rudat beeresztették, tehát a nukleáris reakció le lett állítva. Aggodalomra csak az üzemanyag-rudak burkolatának erodálása ad okot, ami viszont még napokig folytatódhat." "Annak megakadályozására, hogy az erózió által keltett hő leolvassza az uránt a reaktor aljára, folyamatosan cserélni kell a vizet. A szivattyúkat hajtó elektromos áram azonban kiesett. A keringetést ezért gőzturbinás szivattyúkkal igyekeznek biztosítani, mégpedig a reaktorból kiengedett túlnyomás segítségével. Elektromos áramra azonban ehhez is szükség van. Az akkumulátorok viszont nem tartanak ki ilyen hosszú ideig, úgyhogy mostanra már fel kellett hogy mondják a szolgálatot. Nem tudjuk, hogyan juttatnak be vizet a reaktorba. A cézium szabadba jutásából arra következtetünk, hogy az üzemanyag-rudak - valamennyi ideig - részben már a vízszint felett álltak, ami túlhevülést okozott. Nem tudjuk, mennyi ideig tudják biztosítani a víz cirkulálását, de a leolvadás megakadályozásához több napra lenne szükség." "A burkolat a jelek szerint sértetlen. Ha viszont az üzemanyag-rudak leolvadnak, azt nem fogja tudni elviselni. Ennek bekövetkezéséhez napokra van szükség. Létfontosságú az áramellátás helyreállítása. Biztos vagyok benne, hogy képesek erre a feladatra és meg is oldják" - mondta Ken Bergeron.