szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Asiana dél-koreai légitársaság szerencsétlenül járt gépének egyik pilótája elismerte, nem vezethetett a balesethez az, hogy fényvillanás vakította meg röviddel leszállás előtt – közölték csütörtökön az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) képviselői.

Deborah Hersman, az NTSB vezetője előző nap számolt be arról, hogy az egyik pilóta azt mondta, fényvillanás vakította meg, amikor a gép 152 méteres magasságban volt. Ez 34 másodperccel a "kemény" landolás előtt történt. Az NTSB feltételezése szerint a földről irányított lézersugár vakíthatta meg a pilótát.

A másik két pilóta azonban nem észlelt semmiféle villanást, ráadásul csak a baleset előtt 1,5-3 másodperccel hangzott el a parancs, hogy a gépnek újabb leszállási manővert kell végrehajtania.

Deborah Hersman újabb, csütörtöki sajtótájékoztatóján az is elhangzott: semmi jelét nem találták annak, hogy a szerencsétlenül járt gépen műszaki problémák adódtak volna, ezért a baleset okainak vizsgálatakor kifejezetten a pilótákra összpontosítanak.

Az Asiana Airlines Boeing 777-es gépe szombaton San Franciscóban landoláskor kicsúszott a leszállópályáról, és egy része teljesen kiégett. Még mielőtt a gép érintette a betont, a farokrésze nekicsapódott egy tengeri védőgátnak, és leszakadt. A gépen 291 utas és a személyzet 16 tagja utazott. Hivatalos adatok szerint ketten – két kínai lány – meghaltak, több mint száznyolcvanan megsérültek. Az ütközés ereje három légikísérőt kiröpített a gépből, de ők életben maradtak.

Továbbra sem tudni pontosan, hogy mi vezetett a katasztrófához. Korábbi tájékoztatókon elhangzott: a pilóták csak későn – alig 60 méteres magasságban – vették észre, hogy a landoláshoz szükségesnél 25 százalékkal kisebb sebességgel haladnak. Kiderült az is, hogy a leszállást végrehajtó pilóta más géptípusokon 10 ezer órát repült, de Boeing 777-esen csupán 43-at.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!