szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az utóbbi időszak egyik legösszetettebb mérnöki akciójával egyenesítenék ki ma a Costa Concordia vízbe merült hajótestét, hogy később el tudják távolítani a tengerből. A mentőprojekt, amelyben több százan vesznek részt, a viharos időjárás miatt csúszással indult, és várhatóan 10-12 órát fog igénybe venni. Kövesse a mentést a hvg.hu-val!

Most érkezett

Már nyolcfoknyit emeltek a hajótesten

De összesen 65 foknyit kell a hajón emelniük. Azt mondja Franco Gabrielli, a polgári védelem vezetője, hogy a döntő momentum a 20. foknál lesz, amikor hajó oldalára aggatott tartályok lefelé húzzák majd a hajót.

Percről percre
Sorrend megfordítása

1 2 3 4 5

26 országból 500 ember dolgozik a mentésen

Huszonhat országból ötszáz ember dolgozik Gigili szigetén a kiemelésen – írja a Repubblica. 120 búvár összesen 15 ezer órát töltött eddig a víz alá merülve, hetvenen a hegesztésen és az állványzaton dolgoznak, hatvan technikus és pilóta a távirányítású járműveket kezeli, amelyek összesen 28 ezer órányi víz alatti felvételt készítettek, ötven mentési szakember, ötven mérnök, a résztvevő hajók összesen száznegyven fős személyzete, valamint tíz tengerbiológus.  

Eddig már 600 millió eurót költöttek

Az AP hírügynökség szerint a mentés eddig 600 millió euróba került, amelyet a Miami székhelyű Carnival Corp. leányvállalata, a Costa Crociere finanszírozott, bár a költségek legnagyobb részét várhatóan a biztosítók vállalják majd át végül.

Gáz szabadulhat fel a bomló szerves anyagok miatt

Veszélyes gázok nem nagyon, egyedül hidrogén-szulfid szabadulhat fel nagyobb mennyiségben a hajóból, ez a felbomlott szerves anyagokból származik, de a hatóságok szerint ennek hatása sem jelent kockázatot. A roncs körül "úszó itatóvásznakat" helyeztek el, amelyeknek a hajó környezetében kell megkötniük a Costa Concordiából esetlegesen kiszivárgó szennyezőanyagokat.

Na de hol van eközben Schettino kapitány?

A Costa Concordia kapitánya, Francesco Schettino a The Telegraph cikke szerint Nápoly közeli otthonában lehet a feleségével, miközben a roncsot kiemelik. Schettino pere júliusban kezdődött. A kapitány azt vallotta, a térképén nem volt feltüntetve a sziklás part, ahol a hajó 2012. január 13-án megfeneklett. A turistatérképen ennek ellenére látható volt a sziklás rész.

A fél világ ezt figyeli

Hetvenméteres léket vágtak a sziklák

A sziklák, melyeknek a Costa Concordia tavaly januárban nekiütközött, 70 méteres léket vágtak a hajó jobb oldalán – mondta Maria Sargentini, az obszervatórium elnöke. Az óceánjáró megtelt vízzel: ennek mennyiségét 236 ezer köbméterre becsülik, amelyből 80 ezer köbméter várhatóan kiömlik a hajó egyenesbe állítása alatt.

Óránként vízmintát vesznek

Massimo Luschi, a műveletet felügyelő környezetvédelmi obszervatórium tagja szerint óránként vesznek vízmintát a hajó közelében, ettől száz méterre és a nyílt tengeren. Eddig nem mutatkoztak veszélyes környezetszennyezési szintek.

Három foknyit fordult el

Nem sokkal helyi idő szerint negyed egykor a mentés szervezői bejelentették, hogy hatezer tonnás húzóerővel emelik a hajótestet, amely eddig három foknyit fordult el. Úgy tűnik, sok van még hátra, ugyanis 65 foknyit akarnak fordítani rajta.

Nem láttak holttestet a Costa Concordia alatt

Az elmozdított hajó alatt nem láttak holttestet – jelentette az AP hírügynökség. A baleset után két embert nem találtak meg a mai napig, a 33 éves indiai pincért, Russel Rebellót és az 50. születésnapját a hajóúton ünneplő szicíliai Grazia Trecarichit.

1 2 3 4 5
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!