szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Tizenkilenc órás munka után kedd hajnalra felállították az oldalára dőlt Costa Concordia óceánjárót az olaszországi Giglio szigeténél – közölték a munkát irányító műszaki szakemberek.

"A hajó ismét egyenes helyzetben van" – jelentette be hivatalosan pontban reggel 4 órakor Franco Gabrielli, a polgári védelem vezetője. A rendkívüli és egyedülálló munka a tervezett 12 óránál hosszabb ideig tartott, előző este ugyanis megszakították a luxushajó egyenesbe állítását. A hajótestet húzó acélsodronyok beleakadtak a hajó oldalán levő tartályokba. (Fotókat itt nézegethet a felállított hajóról.)

A Costa Concordia 2012. január 13-án éjjel feneklett meg, amikor a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigeténél sziklának ütközött, majd az oldalára fordult. A fedélzetén 4229-en tartózkodtak, közülük 3209 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajón 1023 fős személyzet teljesített szolgálatot, köztük 12 magyar.

AFP / Andreas Solaro

A szerencsétlenség következtében 32 ember – köztük a hajón zenészként dolgozó magyar Fehér Sándor vesztette életét. Két holttestet még nem sikerült megtalálni.

Az olasz polgári védelem vezetője korábban precedens nélküli próbálkozásnak nevezte a hajó vízből való kiemelését. A páratlan mérnöki-műszaki beavatkozást, a hajóroncs felállítását a Titan Micoperi olasz-amerikai cég végezte a Costa Crociere hajótársaság finanszírozásával. A költségek már túllépték a 600 millió eurót (180 milliárd forintot). Franco Gabrielli azt állította, hogy az olasz adófizetőknek egyetlen eurójába sem került a hajóroncs eltávolítása.

A Giglio partjától 150 méterre zátonyra futott hajótestet az a két szikla tartotta, amelyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a tengerjárót, amely így megtelt vízzel. A szakértők azt állították: az egyre rosszabb időjárás miatt most volt az utolsó lehetőség volt a roncs "talpra állítására", egy újabb telet a hajó nem bírt volna ki. A 114 ezer tonna súlyú, 289 méter hosszú, 35 méter széles Costa Concordia felállításán tavaly nyár óta dolgoztak.

AFP / Andreas Solaro

Első lépésben a Costa Concordia alatti tengerfenékre egy 18 ezer tonna súlyú, több futballpálya nagyságú pódiumot építettek és végül erre helyezték rá a felállított hajót. A tengerből való kiemeléshez a hajónak a vízből kiemelkedő, bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek és ezekkel húzták fel a hajót. A hatalmas test felemeléséhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek a hajótestre és a tengerbe. A hajó mozgatását szolgálta a Costa Concordia bal oldalára erősített tizenegy, vízzel teli óriástartály is, amelyek arra szolgáltak, hogy a súlyukkal megbillentsék a hajót. A Costa Concordiát 65 fokos szögben kellett elforgatni, hogy ismét egyenesen álljon a vízben.

Az előmunkálatok során 4 ezer köbméter vizet és több mint 2 ezer köbméter üzemanyagot szivattyúztak ki a hajótestből. A rendkívüli és mindvégig páratlan látványt nyújtó "hadműveletben" 500-an vettek részt, közöttük 120 búvár, 60 logisztikai-biztonsági szakember, 50 mérnök és 10 biológus is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!