szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Bár az elektromos autók és robogók vásárlását június 15-től ötmilliárdos keretösszeggel támogatja a kormány, az elektromos kerékpárokról úgy tűnik, megfeledkeztek.

Zhvg
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
Friss cikkek a témában

A kormány klímatervének elektromobilitási programjában megfeledkeztek az elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpárokról. Épp ezért a Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség Palkovics László innovációs és technológiai miniszterhez, Schanda Tamás miniszterhelyettes-államtitkárhoz, Kaderják Péter Energia- és klímapolitikáért felelős államtitkárhoz és Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztoshoz fordult.

Többek között azzal is érvelnek, hogy az elektromos rásegítéses kerékpárok a normál kerékpároknál nagyobb távolságok megtételét teszik lehetővé a társadalom sokkal nagyobb része, így például idősek számára is segítenek a napi ingázásban. Valamint a domborzati viszonyok jelentette akadályok, így az emelkedők ellenére is segítik az akár nehezebb csomagok szállítását is.

Az elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpárokon 25 km/óra eléréséig egy átlagosan 250W teljesítményű motor segíti a tekerést. A pedelecek továbbra is biztosítják a napi testmozgást.

További előnye, hogy biztosítja a járványügyi elővigyázatossághoz szükséges távolságtartást, olcsóbb, és nagyobb társadalmi csoportok környezetbarát mobilitását segítheti.

Kitértek arra is, hogy az elektromos rásegítéses kerékpárok iránt hazánkban is növekszik a kereslet, egyre több magyar gyártó és kereskedő árul ilyen termékeket, így a hazai gazdaságélénkítésben is szerepet játszhat. A támogatás elindítása segíthetne a meghonosodásban, a piaci alapú elterjedéshez szükséges minták megteremtésében.

Az elektromos rásegítéses kerékpárok iránt nem csak a mindennapi közlekedésben növekszik az igény: csomagszállítás (pl. teherkerékpárok), illetve a turisztika és sport területén is egyre népszerűbbek.

Hollandiában egyébként már elektromos kerékpárok teszik ki a legtöbb eladott új kerékpárt. Európa számos országa segíti a kerékpárok, illetve elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását, így Franciaországban, Svédországban, Olaszországban és Portugáliában is.

Azért az elektromos rásegítéses kerékpárok és teherkerékpárok vásárlására 30 százalékos, de maximum 200.000 forintos támogatást javasol a kerékpárosklub és a kerékpáripari szövetség az elektromobilitást támogató program keretösszegének szükséges mértékű kiegészítésével.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!