szerző:
Hajdók Dávid
Tetszett a cikk?

A Foursquare után a nagy rivális, a Facebook Places is elérhető a hazai (mobil) internetes közösség számára. Sokan adatvédelmi problémákat feszegetnek a közösségi bújócska kapcsán, mások viszont élvezik, hogy megoszthatják, merre járnak éppen.

A helyfüggő közösségi oldalak, szolgáltatások versengése tavaly érte el az átlagos felhasználók által is látható szintet, és lettek hirtelen nagyon népszerűek az USA-ban. A hasonló profilú oldalak csatájából végül a Foursquare került ki győztesen. Az oldalnak jelenleg hét és fél millió regisztrált felhasználója van, és naponta 35 ezerrel nő a tagok száma.

Facebook Places
Mi ez?

Mind a Facebook Places, mind pedig a Foursquare egy helymeghatározáson alapuló közösségi szolgáltatás, melyek elsősorban mobiltelefonos alkalmazáson működnek. Telefonunk beépített GPS vevőjének, vagy a mobilhálózat cellainformációs rendszerének segítségével állapítja meg földrajzi helyzetünket, és ad lehetőséget a mobil internetkapcsolat segítségével arra, hogy másokkal is megosszuk egy közösségi felületen: hol tartózkodunk éppen.

Tavaly a Facebook is bejelentette saját helymeghatározáson alapuló közösségi szolgáltatását, a Places-t (helyek). Sokaknak azonnal az volt a véleményük, hogy a Foursquare-nek befellegzett, hiszen a közösségi oldal félmilliárd felhasználójának egyre nagyobb részt lóg egész nap a közösségi oldalon, mobiltelefonja segítségével. Természetesen a közösségi bújócska nem öncélú szórakozás (bár annak sem rossz), a szolgáltatások kifejlesztői hamar rájöttek az üzleti jelentőségére annak, ha a felhasználók bejelölik, merre járnak éppen. A felhasználók bejelentkezéseikkel megjelölik azokat a boltokat, éttermeket, szórakozó vagy éppen pihenő helyeket ahova rendszeresen vagy szívesen járnak – innentől kezdve pedig minden regisztrált hely potenciális reklámfelület.

Facebook Places

Ahogy megérkezünk egy számunkra szimpatikus, érdekes és jól körülhatárolható helyre, megkeressük az alkalmazás listájából azt a helyet, ahol éppen vagyunk, vagy, ha még nincs ilyen, akkor létrehozunk egyet. Ekkor a Facebook profil oldalunkon megjelenik egy üzenet, a hely nevével, és azzal, hogy éppen ott vagyunk. A tartózkodási helyünkhöz megjegyzést is fűzhetünk, illetve természetesen lájkolhatjuk is az adott helyet.

Foursquere

Facebook vs. Foursquare

Ha megadjuk, hogy éppen hol vagyunk, a Foursquare kilistázza az összes környező objektumot, ahova már mások bejelentkezhettek, a cipőbolttól a gyorsétteremig. A Facebook rendszere már nem ennyire megengedő: csak a profiloldalunkon megadott egyéni preferenciáinkhoz illeszkedő helyeket jeleníti meg. Tehát ha például vegetáriánusok vagyunk, és ezt megadjuk a személyes adatlapunkon, kedvelünk több vega sztárséf oldalát, és a kedvenc könyveink is vega szakácskönyvek, akkor a Facebook vélhetőleg csak a legközelebbi vega éttermeket fogja nekünk megjeleníteni, a lacikonyhákat nem. 

A Facebook egyelőre még a Places szolgáltatás bevezetésénél tart, ugyanakkor hatalmas nagy előnye, hogy olyan felhasználói táborral rendelkezik, mely már önmagában is elég ahhoz, hogy versenytársa nehéz helyzetben érezze magát. Ezzel szemben a Foursquare 7,5 millió felhasználója nem tűnik soknak, viszont a cég már komoly fejlesztéseken van túl, több szolgáltató kedvezményt ad a hozzá bejelentkezett Foursquare felhasználóknak (pl. a Starbucks kávézólánc az USA-ban). A Foursquare a helymeghatározáson alapuló közösségi szolgáltatásnál már most sokkal többet nyújt: egy komplett játék is, amelyben a rendszer pontozza is a felhasználók aktivitását, sorrendet állít fel ismerőseink között, badge-ket (kitűzőket) oszt, vagyis versenyt generál. És ez az, ami a Foursquare túlélését biztosíthatja majd a nagy riválissal szemben.

Foursquere az iPhone kijelzőjén
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Hívő vagyok, facebookozom

Remek kommunikációs csatorna, ahol mindenki úgy jelenik meg, ahogy jónak látja - így lehetne sommázni a megkeresett egyházak válaszait azzal kapcsolatban, mit is várnak a hívőktől a közösségi oldalakon.

hvg.hu Napi merítés

Dokumentumfilm a Facebook főhadiszállásáról

Napunk egyre nagyobb részét töltjük a közösségi hálón. A világszerte jellemző aktivitás arra sarkallta az MTV-t, hogy végigkalauzolja nézőit a kulisszák mögött - olvasható a Socialtimes.hu oldalon.