Maltofer
Maltofer
Tetszett a cikk?

Talán nem is gondolnánk, de a vashiány a fejlett országok lakosságának 60-80 százalékát érinti. Az okok természetesen nemenként és korcsoportonként eltérőek, de szorosan összefüggenek a táplálkozással és az életmóddal. Lássuk, mit tehetünk annak érdekében, hogy a szervezetünk elegendő vashoz jusson.

A szervezet egészséges működésében fontos szerepet játszanak a vitaminok és a különböző nyomelemek. Ezek hiánya számos betegség kiváltó oka lehet, ezért érdemes mindenkinek ügyelnie arra, hogy megfelelő mennyiségben jusson a szervezetébe a létfontosságú vitaminokból és nyomelemekből – melyek közé tartozik a vas is.

Ha nem jut a szervezetbe elegendő, vagy épp nem képes hasznosulni, akkor vashiány, később vérszegénység is kialakulhat. A vashiány pedig az egész szervezetet érinti, hiszen a vas a szerveink működéséhez elengedhetetlen oxigént szállító vörösvértestek hemoglobinjának alkotóeleme. Emellett az izomban, csontvelőben, és számos fontos enzimben is megtalálható. Ezért hiánya az egész szervezet számára komoly megterhelést jelent, összességben is hatással van működésére.

A vashiány legjellemzőbb tünetei:
  • fáradékonyság
  • gyengeség
  • fejfájás
  • szédülés
  • sápadtság
  • hajhullás
  • szívdobogás-érzés
  • torokszorítás
  • nyelési zavarok
  • csökkent teherbírás

Kik érintettek? Szinte mindenki!

A vashiánnyal kapcsolatban köztudomású, hogy a nők, és különösen a várandósok a veszélyeztetett csoportba tartoznak. Az ivarérett nőknek a havi vérvesztés miatt van szükségük több vasra, a terhesség idején pedig a kismama szervezete biztosítja a magzat fejlődését, így ilyenkor a vasra „duplán” szükség van. A vas később is fontos az egészséges növekedésben, ezért a fejlődő csecsemő, a növekvő kisgyermek, sőt a hirtelen „megnyúló” kamasz szervezete számára elengedhetetlen a megfelelő vasszint. A növekedés során, amely az izmokat is igénybe veszi, kifejezetten megnő a szervezet vasigénye, ezért különösen érdemes erre figyelni.

Ha már az izomnövekedésnél járunk: érintettek lehetnek a sportolók is, hiszen az ő szervezetük is fokozott igénybevételnek van kitéve. Legyen szó rendszeresen űzött hobbimozgásról, vagy komoly, napi szintű, sok erőnléti edzést magába foglaló sportról, a jó teljesítményhez az akaraton, kitartáson kívül az elegendő vas bevitelére is szükség van.

Meg kell említenünk a vérveszteséggel járó vashiánynál a menstruáló nőkön kívül a különböző, vérveszteséggel járó műtéti beavatkozásokon átesetteket, különösen azokat, akiknek gyomor- vagy bélműtétjük volt. De vashiány szempontjából veszélyeztetettek lehetnek az egyes nőgyógyászati betegségekkel, pl. endometriózissal küzdő nők, hiszen a betegség egyik tünete az erős menstruációs vérzés, ami sok esetben jelentős vérveszteséget, így vashiányt is okozhat.

Ugyancsak fokozott figyelmet igényelnek az idősek, akik rosszabb esetben több betegséggel is küzdhetnek, számukra szintén fontos a kiegyensúlyozott vasbevitel.

Sok minden a tányéron kezdődik – köztük a vasbevitel is

Napi szinten mindenki veszít vasat, amit legkönnyebben a táplálékkal tudunk pótolni, ezért nem lehet elégszer hangsúlyozni az egészséges és változatos táplálkozás fontosságát. A kiegyensúlyozott étkezésnek része kell hogy legyen az állati eredetű húsfélék és tejtermékek, valamint a növényi eredetű zöldségek, gyümölcsök, különböző magvak és gabonafélék fogyasztása. Szerencsére manapság már a különböző ételintoleranciával élők is könnyebben találnak alternatívát egyes táplálékfélék kiváltására.

A vegetáriánus vagy vegán életmódot folytatóknak érdemes tudniuk, hogy közel kétszer annyi vasbevitelre van szükségük, mint a vegyes étrendet folytatóknak, mivel a növényi vas sokkal kisebb mértékben hasznosul a szervezetben, mint az állati táplálékvas, ezért azoknak, akik nem fogyasztanak húst, érdemes egyéb módon is gondoskodniuk a vaspótlásról.

Általánosságban azt mondhatjuk, hogy a táplálékkal bevitt vasnak csupán 10 százaléka képes felszívódni és hasznosulni, ráadásul vannak olyan ételösszetevők, mint a teában fellelhető csersav, vagy a tejben lévő kalcium, amelyek gátolják a vasfelszívódást. Jó tudni, hogy a C-vitamin viszont segíti a vas hasznosulását.

Vaspótlás okosan

Amennyiben mégsem bizonyulna elégnek az alapanyagokkal bevitt vas, úgy különböző vaspótló készítményekhez kell fordulnunk. A szupermarketekben kapható étrendkiegészítőkön és multivitaminokon kezdve a vénynélküli és receptköteles patikaszerekig széles a vaspótlás tárháza.

Fontos azonban néhány szabály ismerete:

Vastartalom: mindig az elemi vastartalmat figyeljük (a vas-sóknak csak mintegy 20-30%-a elemi vas).

Egyéb összetevők: a kalcium (Ca) és magnézium (Mg) gátolja, az aszkorbinsav (C-vitamin) segíti a vasfelszívódást

Hogyan szedjük: az étkezés a legtöbb készítmény esetén gátolja a vas felszívódását, ezért étkezés előtt vagy után 2 órával vegyük be az ilyen vaskészítményt. 



Az oldalon elhelyezett tartalom a Maltofer forgalmazója a Phytotec Hungária közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Maltofer BrandChannel

Vashiány: nem mindegy, mivel és hogyan pótolja!

Ismerős a helyzet, amikor a drogériák vagy hipermarketek polcai előtt csak áll az ember tanácstalanul és azt sem tudja, hogy az állandó fáradtsággal, visszatérő fertőzésekkel vagy étvágytalansággal járó vashiányra milyen vaskészítményt vásároljon. Dr. Bajnok Éva belgyógyász segítségével rendet teszünk a vasat tartalmazó termékek között, hogy könnyebb legyen választani.

Maltofer BrandChannel

Akár súlyos gondot is okozhat, ha nem figyelünk a vaspótlásra - Interjú

A vas az egyik legfontosabb mikrotápanyag, szervezetünk számos létfontosságú folyamatának nélkülözhetetlen eleme, a vérképzéstől az enzimeink működéséig. Hiánya, a vasraktárak kiürülése sok problémát okoz, és súlyos vérszegénységhez vezet. A témáról Dr. Simonyi Gábor osztályvezető főorvost kérdeztük.

Maltofer BrandChannel

Vashiány? Íme az öt leginkább veszélyeztetett csoport!

Míg a férfiak ajánlott vasbevitele naponta 12 milligramm, addig a nőké 15, amit a szokásos táplálékkal nem mindig sikerül biztosítani, ezért a nőket sokkal inkább fenyegeti a vashiány. Közülük is különösen veszélyeztetett a következő öt csoport: a menstruáció megjelenése, azaz a menarche idején a fejlődésben lévő lányok, a várandós és szoptatós kismamák, a diétázók és a változókorú nők. Nekik fokozottan oda kell figyelniük a vasbevitelre, hogy elkerüljék a vashiány, vagy súlyosabb esetben a vashiányos vérszegénység kellemetlen tüneteit.

Maltofer BrandChannel

Gondolta volna? Minden negyedik ember vérszegény!

A vashiány a leggyakoribb tápanyaghiány a világon. Mivel vasat a szervezetünk nem tud előállítani, állati és növényi eredetű táplálékainkkal vesszük magunkhoz. A vashiány a „kereslet-kínálat” egyensúlyának megbillenéséből fakad, és számos oka lehet: a nem megfelelő táplálkozás, a menstruáció, a terhesség, az emésztőrendszert érintő bajok vagy daganatos betegségek, sőt az intenzív sport vagy fogyókúra is előidézheti a kialakulását.